Anbefalinger - karakterbårne/historiske romaner?

Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3203
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36836

Re: Anbefalinger - karakterbårne/historiske romaner?

Indlægaf Daine » 17. jul 2022, 20:11

Sophies-mor skrev:Ken Follett:
Giganternes Fald
På kanten af evigheden
Verdens Vinter.

Trilogi.

Det er Century trilogien, som TS har læst.
4
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7662
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 763
Likede indlæg: 21454

Re: Anbefalinger - karakterbårne/historiske romaner?

Indlægaf Nesnay » 17. jul 2022, 20:23

Måske Elena Ferrantes Napolikvartet kunne være noget (bind 1 er Min geniale veninde).

Den er karakterdrevet og foregår over længere tid (det meste af hovedpersonens liv). Der er dog et ret stramt fokus på hovedpersonens nærmiljø, så det er primært italiensk (Napolis/Roms) udvikling, der berøres.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9575
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 788
Likede indlæg: 7865

Re: Anbefalinger - karakterbårne/historiske romaner?

Indlægaf Sophies-mor » 17. jul 2022, 20:38

Daine skrev:
Sophies-mor skrev:Ken Follett:
Giganternes Fald
På kanten af evigheden
Verdens Vinter.

Trilogi.

Det er Century trilogien, som TS har læst.

Det har jeg så aldrig hørt den kaldt, så my bad.
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7662
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 763
Likede indlæg: 21454

Re: Anbefalinger - karakterbårne/historiske romaner?

Indlægaf Nesnay » 17. jul 2022, 20:43

Uh, og Pachinko af Min Jin Lee lever også op til dine kriterier. Historien udspiller sig i årene 1910-1989 og følger en koreansk familie, der udvandrer til Japan. Fokuset er på familien, men fordi de påvirkes af de større begivenheder i samfundet, hører man også om de store linjer. Jeg lærte en hel del om Japans besættelse af Korea og koreaneres forhold i Japan samt koreansk kultur i det hele taget.
4
fisken80
Indlæg: 22435
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1134
Likede indlæg: 52745

Re: Anbefalinger - karakterbårne/historiske romaner?

Indlægaf fisken80 » 17. jul 2022, 20:50

Lars Novrup Frederiksen har skrevet to bøger, der følger en ung kvinde, der bliver sendt i kloster i 1200-tallets Danmark. Man får både hendes historie, men også en hel masse danmarkshistorie fra perioden. Bøgerne hedder Kirstine og Priorinden.

Har du læst Follets fire andre historiske romaner? Kingsbridge-bøgerne, der foregår i sammen område, men i forskellige tidsperioder. De er også supergode.

Ellers er der også Hanne Reintofts bøger, de er også karakterbundne og foregår på forskellige tidspunkter i danmarkshistorien. De er også meget anbefalelsværdige.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Lys
Indlæg: 5894
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 503
Likede indlæg: 10595

Re: Anbefalinger - karakterbårne/historiske romaner?

Indlægaf Lys » 17. jul 2022, 22:54

Sophies-mor skrev:Ken Follett:
Giganternes Fald
På kanten af evigheden
Verdens Vinter.

Trilogi.


Har du læst mit startindlæg :D ? Eller foreslår du, at jeg genlæser, fordi det ikke findes bedre :D ?
1
Lys
Indlæg: 5894
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 503
Likede indlæg: 10595

Re: Anbefalinger - karakterbårne/historiske romaner?

Indlægaf Lys » 17. jul 2022, 22:55

Nesnay skrev:Måske Elena Ferrantes Napolikvartet kunne være noget (bind 1 er Min geniale veninde).

Den er karakterdrevet og foregår over længere tid (det meste af hovedpersonens liv). Der er dog et ret stramt fokus på hovedpersonens nærmiljø, så det er primært italiensk (Napolis/Roms) udvikling, der berøres.


Den er god - den har jeg læst :)
1
Lys
Indlæg: 5894
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 503
Likede indlæg: 10595

Re: Anbefalinger - karakterbårne/historiske romaner?

Indlægaf Lys » 17. jul 2022, 22:57

fisken80 skrev:Lars Novrup Frederiksen har skrevet to bøger, der følger en ung kvinde, der bliver sendt i kloster i 1200-tallets Danmark. Man får både hendes historie, men også en hel masse danmarkshistorie fra perioden. Bøgerne hedder Kirstine og Priorinden.

Har du læst Follets fire andre historiske romaner? Kingsbridge-bøgerne, der foregår i sammen område, men i forskellige tidsperioder. De er også supergode.

Ellers er der også Hanne Reintofts bøger, de er også karakterbundne og foregår på forskellige tidspunkter i danmarkshistorien. De er også meget anbefalelsværdige.


Jeg har læst Jordens Søjler (hedder den ikke det?), men har faktisk aldrig fået læst resten.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9575
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 788
Likede indlæg: 7865

Re: Anbefalinger - karakterbårne/historiske romaner?

Indlægaf Sophies-mor » 17. jul 2022, 23:32

Lys skrev:
Sophies-mor skrev:Ken Follett:
Giganternes Fald
På kanten af evigheden
Verdens Vinter.

Trilogi.


Har du læst mit startindlæg :D ? Eller foreslår du, at jeg genlæser, fordi det ikke findes bedre :D ?

Jeg anede ikke, at de 3 bøger hed Century trilogien... og overså, at du nævnte Ken Follett.
Men ja, de er værd at læse flere gange :-D
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7662
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 763
Likede indlæg: 21454

Re: Anbefalinger - karakterbårne/historiske romaner?

Indlægaf Nesnay » 18. jul 2022, 06:18

Andre forslag:
Om hundrede år af Anna Elisabeth Jessen. En families historie fortalt gennem et nedslag om året i, ja, hundrede år fra 1914-2014. Familien bor i Sønderjylland, så det er danmarkshistorie i et sønderjysk perspektiv.

Merete Pryds Helle: Folkets skønhed og Vi kunne alt (bind tre, Det vågne hjerte, er lige udkommet, men det har jeg ikke læst). Autofiktion inspireret af Pryds Helles egen familiehistorie. Historien begynder i et daglejerhjem på Langeland i 1930'erne og følger familien gennem det 20. århundrede. Der er ikke lagt fingre imellem, så første bind kan godt være en lidt deprimerende affære med vold og fattigdom.
3
Brugeravatar
Kruspersille
Indlæg: 683
Tilmeldt: 6. nov 2015, 14:13
Kort karma: 35
Likede indlæg: 770

Re: Anbefalinger - karakterbårne/historiske romaner?

Indlægaf Kruspersille » 18. jul 2022, 08:25

Nesnay skrev:Uh, og Pachinko af Min Jin Lee lever også op til dine kriterier. Historien udspiller sig i årene 1910-1989 og følger en koreansk familie, der udvandrer til Japan. Fokuset er på familien, men fordi de påvirkes af de større begivenheder i samfundet, hører man også om de store linjer. Jeg lærte en hel del om Japans besættelse af Korea og koreaneres forhold i Japan samt koreansk kultur i det hele taget.


Det er en god bog!
Den mindede mig om “Og vi kom over havet" af Julie Otsuka om de japanske kvinder, der kom til USA som postordrebrude og mødte en helt anden virkelighed, end den, de var blevet lovet. Den beskriver også interneringen af japanere i USA efter 2. Verdenskrig, som jo ellers ikke er voldsomt velbeskrevet.
Det er en lille bog, der er hurtigt læst, men den gør et stort indtryk.
4
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5395
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 703
Likede indlæg: 10424

Re: Anbefalinger - karakterbårne/historiske romaner?

Indlægaf lillebjoern » 18. jul 2022, 11:45

Evt. Hulebjørnens Klan og Hestenes Dal. De er en del af hele Jordens Børn-serien, men jeg synes de to første er de eneste rigtig gode, særligt den første. Den handler om en pige/ung kvinde i den gamle stenalder der optages i en neanderthaler-klan (hun er selv Cro-Magnon).
2
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7662
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 763
Likede indlæg: 21454

Re: Anbefalinger - karakterbårne/historiske romaner?

Indlægaf Nesnay » 18. jul 2022, 12:16

Homegoing (tror, den hedder Hjemfærd på dansk) af Yaa Gyasi kunne måske også være noget. Den begynder med to halvsøstre i Ghana, der får meget forskellige liv i hhv. Ghana og som slave i USA, og følger så deres efterkommere gennem mange generationer.

The Vanishing Half af Britt Bennet følger to sorte søstre i sydstaterne, der får meget forskellige liv, fordi den ene er såkaldt white-passing. Den dækker familiens liv i perioden 1950'erne til 1990'erne.

Der dukker alligevel en del op, når jeg tænker efter, selv om jeg i første omgang tænkte, at det ikke lige var den genre, jeg gjorde mig mest i :)
2
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17274
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3583
Likede indlæg: 42149

Re: Anbefalinger - karakterbårne/historiske romaner?

Indlægaf LaMariposa » 18. jul 2022, 20:06

Hvis du ikke har læst Under en strålende sol, så vil jeg anbefale den. Den er virkelig god. Det er Drageløberen også. Jeg lærte mange ting om Afghanistans historie.

Kvinder i Hvidt af Cecilia Samartin giver et medrivende indblik i Cubas historie med fokus på kvinderne. Drømmehjerte af samme forfatter berører også cubansk historie. Hun skriver virkelig, så man bliver trukket dybt ind i hendes fortællinger.

Den tyske Pige om de tyske jøders vej ud af Tyskland i 1939 er også værd at tjekke ud.

Så er der selvfølgelig også altid Åndernes Hus, som slutter med attentatet mod Allende i Chile,
3
:lun: Be brave
Undtagelsen
Indlæg: 2248
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 221
Likede indlæg: 4601

Re: Anbefalinger - karakterbårne/historiske romaner?

Indlægaf Undtagelsen » 18. jul 2022, 20:33

LaMariposa skrev:Hvis du ikke har læst Under en strålende sol, så vil jeg anbefale den. Den er virkelig god. Det er Drageløberen også. Jeg lærte mange ting om Afghanistans historie.

Kvinder i Hvidt af Cecilia Samartin giver et medrivende indblik i Cubas historie med fokus på kvinderne. Drømmehjerte af samme forfatter berører også cubansk historie. Hun skriver virkelig, så man bliver trukket dybt ind i hendes fortællinger.

Den tyske Pige om de tyske jøders vej ud af Tyskland i 1939 er også værd at tjekke ud.

Så er der selvfølgelig også altid Åndernes Hus, som slutter med attentatet mod Allende i Chile,


Til Åndernes hus kan bind 2 og 3 også anbefales!
De følger samme slægt, bare bagud. For hver bog går man en generation længere tilbage.
Lykkens datter og Portræt i sepia.
1

Tilbage til "Bøger"