Fantasy/eventyr for voksne

Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1964
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4844

Fantasy/eventyr for voksne

Indlægaf milisa » 19. okt 2022, 14:42

Jeg mangler en god anbefaling eller 4 inden for genren fantasy/eventyr for voksne.

Magi og drager og elver og troldmænd, I love it!

Er der nogen, som kender noget, jeg endnu ikke har læst?
0
Tally-ho
Brugeravatar
Lone
Indlæg: 1162
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:25
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1025

Re: Fantasy/eventyr for voksne

Indlægaf Lone » 19. okt 2022, 15:23

Jeg er stor fan af Trudi Canavan
1
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24647
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3203
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36858

Re: Fantasy/eventyr for voksne

Indlægaf Daine » 19. okt 2022, 15:33

Christopher Paolini er jo oplagt, men tænker at ham har du læst? Og ellers er jeg meget glad for David Eddings, specielt bøgerne om Garion.
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25022
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30014

Re: Fantasy/eventyr for voksne

Indlægaf Wizzze » 19. okt 2022, 15:45

Det er jo svært at svare på, når vi ikke ved hvad du har læst?

Det er jo mange klassiske værker og serier inden for fantasy. Jeg tænker at Tolkien, C.S.Lewis, LeGuin, George R.R.Martin allerede er læst?

R.A.Salvatore har gode bøger om elven Drizzt, Dragonlance serien af Hicks &Weis er godt fyldt med drager, så er der Eragon serien, der var en årsag til at de prøvede at få en filmserie i gang. Elvenbane af lackey og Norton er også god. Raymond Feists bøger kunne også være et sted at starte
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7505
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1768
Likede indlæg: 24600

Re: Fantasy/eventyr for voksne

Indlægaf Moxy-lady » 19. okt 2022, 16:32

Uhh, lige min boldgade.

David eddings - belgariad og malloreon Sagaerne
Tamora pierce - tortall bøgerne - godt nok oprindeligt til børn, men jeg kan snildt læse dem igen som voksen. (Start med løvindens sang/song of the lioness serien )
Mercedes lackey - især hendes Valdemar univers (virkelig virkelig mange bøger. Start med arrows of the queen serien.)

Vender lige tilbage med flere anbefalinger senere.
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9669
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1359
Likede indlæg: 29313

Re: Fantasy/eventyr for voksne

Indlægaf Sangius » 19. okt 2022, 18:20

The Kingkiller Chronicles af Patrick Rothfuss. Mega god world building, og meget spændende historie.

Vi har dog ventet den tredje og sidste bog i mange år.
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3121
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 43
Likede indlæg: 5365

Re: Fantasy/eventyr for voksne

Indlægaf AFK » 19. okt 2022, 18:32

milisa skrev:Jeg mangler en god anbefaling eller 4 inden for genren fantasy/eventyr for voksne.

Magi og drager og elver og troldmænd, I love it!

Er der nogen, som kender noget, jeg endnu ikke har læst?


Jeg ved ikke om du har læst debut-trilogien af S. G. Prince? Den består af "Elvish", "Elder" og "Ember", og kaldes "The Elvish Trilogy". Den handler om borgerkrig mellem nogle elver-klaner, som et menneske bliver indblandet i. Den er helt sikkert rettet mod voksne og ikke børn. Jeg har selv kun lige taget hul på 1. bog, så jeg ved ikke om den kan anbefales. Det er mit indtryk, at forfatteren ikke er så kendt her i landet.
1
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
Brugeravatar
Lone
Indlæg: 1162
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:25
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1025

Re: Fantasy/eventyr for voksne

Indlægaf Lone » 19. okt 2022, 19:29

Sangius skrev:The Kingkiller Chronicles af Patrick Rothfuss. Mega god world building, og meget spændende historie.

Vi har dog ventet den tredje og sidste bog i mange år.


JA! Det er også forrygende!
0
Brugeravatar
Lone
Indlæg: 1162
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:25
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1025

Re: Fantasy/eventyr for voksne

Indlægaf Lone » 19. okt 2022, 19:32

Måske Peter V Bretts Demon Cycle. Første bog er The Warded Man
1
Brugeravatar
Lone
Indlæg: 1162
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:25
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1025

Re: Fantasy/eventyr for voksne

Indlægaf Lone » 19. okt 2022, 19:39

Hov, og min kæreste har for nyligt varmt anbefalet mig at læse Miles Camerons 'Against All Gods' som er første (og indtil videre eneste) bog i The Age of Bronze (skal ende med at være en trilogi)
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9138
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1023
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 22067

Re: Fantasy/eventyr for voksne

Indlægaf Purple Haze » 19. okt 2022, 19:52

Jeg er mest til bøger der ikke er for tunge.

Et par forslag:
His Majesty's Dragon
(Temeraire #1)
by Naomi Novik

A Wizard’s Guide to Defensive Baking
by T. Kingfisher

Highfire
by Eoin Colfer

Rivers of London
(Rivers of London #1)
by Ben Aaronovitch
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7678
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 766
Likede indlæg: 21501

Re: Fantasy/eventyr for voksne

Indlægaf Nesnay » 19. okt 2022, 20:43

Jeg er rigtig glad for Guy Gavriel Kay. Han er mest kendt for trilogien om Fionavargobelinen, som er det mest klassisk fantasyagtige med elvere osv., han har skrevet, men niveauet for skrivestilen er markant højere i hans senere bøger.

Han kalder selv sin genre "history with a quarter turn to the fantastic". Det er meget noget med at tage en genkendelig historisk periode, fx et af de kinesiske dynastier eller Italien i middelalderen, og så rykke settingen ind i en opdigtet verden og give det lidt ekstra schwung og et drys magi. Det fungerer virkelig godt for mig, men man skal kunne tåle, at han bliver lidt lyrisk i det indimellem, når der ikke lige er drama og kampscener.

Robin Hobb har en masse serier. Jeg har selv kun læst en enkelt (den, der begynder med Assasin's Apprentice), men den var fin.

Brandon Sanderson har flere serier med et originalt magisystem. Jeg var glad for de første bøger i The Stormlight Archives, men synes, de magiske evner har taget overhånd i de seneste. Men altså, jeg læser nok den næste alligevel :)

Neil Gaiman er rigtig god til eventyr. Ikke så meget med elvere og drager, men tit med et skud magi, mytologi, verden vendt på hovedet mv.

En lidt anden genre, men stadig med "magi" og mytologi for alle pengene er The Dark Tower-serien af Stephen King.
0
DenSkarpeLaks
Indlæg: 364
Tilmeldt: 17. aug 2015, 11:00
Kort karma: 52
Likede indlæg: 959

Re: Fantasy/eventyr for voksne

Indlægaf DenSkarpeLaks » 20. okt 2022, 00:16

Anne McCaffreys Dragonriders of Pern-historier har jo i sagens natur masser af drager, og det er et fedt univers. Det er lidt en hybrid af fantasy og science fiction, og det fungerer godt - og så er der rigtig mange bøger.

Samme slags hybrid er Marion Zimmer Bradleys Darkover-bøger, de kan også anbefales.

Og ellers er jeg helt enig i anbefalingen af Peter V. Bretts Demon Cycle, den er fantastisk!
1
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1964
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4844

Re: Fantasy/eventyr for voksne

Indlægaf milisa » 20. okt 2022, 20:18

Hvor er I gode!!! Tusind tak alle sammen - min juleønskeseddel har sjældent været så lang!

Wizzze skrev:Det er jo svært at svare på, når vi ikke ved hvad du har læst?

Det er jo mange klassiske værker og serier inden for fantasy. Jeg tænker at Tolkien, C.S.Lewis, LeGuin, George R.R.Martin allerede er læst?


Du har ret, det burde jeg selvfølgelig have uddybet.

Og ja, alle klassikerne er læst og genlæst og re-genlæst... Og alt med Terry Pratchett og Malene Sølvsteds trilogi. Og Phil Pullman. Og Harry Potter. Med andre ord, dem som alle kender. Ikke, at der er noget som helst galt med det, men jeg kommer ikke rigtig videre. Så alle jeres forslag er guld værd!
0
Tally-ho
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1964
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4844

Re: Fantasy/eventyr for voksne

Indlægaf milisa » 20. okt 2022, 20:20

Ekstra spørgsmål: Pånær Tolkien m.fl., som jeg begyndte at læse som barn, har jeg læst alle'ish bøger på originalsproget. Hvad med de bøger, I anbefaler: Er de danske oversættelser gode nok, eller bør man gå med originalen?
0
Tally-ho

Tilbage til "Bøger"