Anmeldelse af den sidste bog, du læste

Brugeravatar
Mædem
Kort karma: 26
Likede indlæg: 558

Re: Anmeldelse af den sidste bog, du læste

Indlægaf Mædem » 20. aug 2019, 20:11

Jeg har lige læst denne lille bog, Selvmord hedder den, af Eduard Levé.

Hele bogen er direkte henvendt til den hovedperson, der i bogens start begår selvmord. Fortælleren fremstår som en beundrende ven af den døde, og bogen er fyldt med korte, præcise sætninger, der tilsammen udgør en beskrivelse af denne døde ven - f.eks. "Du tog elevatoren ned, men aldrig op" eller "Du ville hellere læse stående i en boghandel end siddende på et bibliotek".

Efterhånden som bogen skrider frem, når man længere og længere ind i den dødes tanker og drømme, faktisk så langt, at man begynder at få en snigende fornemmelse af, at fortælleren ikke skriver om sin ven, men om sig selv. Helt til sidst i bogen påstår fortælleren at have fundet en række notater, som vennen skrev før sin død (som er skrevet i jeg-form) og bogen slutter med dem, de er alle på tre små sætninger f.eks. "kælderen frastøder mig, loftet lokker mig, trappen fører mig".

Fornemmelsen af at fortælleren skriver om sig selv fuldendes af, at Eduard Levé, efter at han havde afleveret bogens manuskript, begik selvmord.

Bogen her er hans anden og (naturligvis) sidste bog, den første hed Selvportræt. Jeg er ret vild med begge bøger, og jeg synes han skrev helt vidunderligt, men det er klart, at de begge står i et noget mere dystert skær i skyggen af hans selvmord - især fordi begge bøger virker så personlige.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Lykke
Kort karma: 176
Likede indlæg: 4390

Indlægaf Lykke » 5. sep 2019, 19:34

Hvis der skulle komme et menneske forbi af Thomas Korsgaard.

Jeg havde for høje forventninger til denne bog. Det er autofiktion med et lidt halvkedeligt sprog. Den var hurtigt læst, og tror måske jeg husker den pga meget maleriske beskrivelser af sygdom, død, gul flødeskum, rotter osv. Men jeg husker ikke personerne.

Føler også på en måde, at det er sært med denne type bog. Jeg ved godt at sådan er det med autofiktion/selvbiografi, som bliver kaldt roman, men jeg sad tilbage med en følelse af, at disse mennesker jo ikke kan forsvare sig. Og sådan er det. Men nu med tanke på at hans bror har været ude at sige, at sådan var det ikke. Ja, hvad var det så?
Læse en anmeldelse på GR, hvor personen skrev, at forfatteren måske hellere skulle have taget til psykolog istedet for at skrive det ud. Det er selvfølgelig sat på spidsen, men følte alligevel at der var noget sandt i det.

Synes slet ikke den levede op til hypen og de gode anmeldelser.
0
Brugeravatar
Elverpigen
Kort karma: 6
Likede indlæg: 99

Indlægaf Elverpigen » 12. sep 2019, 23:48

"Sluk" (undertitel: Kunsten at overleve i en digital verden) af Imran Rashid.

Bogen ser jeg lidt som en kombi af en debat- og oplysningsbog med et lille drys selvhjælp.

Jeg er enig med visse anmeldelser i, at der er nogle passager, der på en langhåret og langtrukken skovtur, men der er bestemt også gode og vedkommende afsnit, der er formuleret med en personlig baggrund og i direkte relation til almindelige menneskers virkelighed :gogo:

For mig personligt var der meget få rigtige nyheder (jeg er generelt nysgerrig på videnskab), men alligevel synes jeg, at jeg blev en smule klogere og er glad for at have læst de perspektiver, som IR præsenterer.

Smid din smartphone i postkassen, når du kommer hjem en dag, og få læst denne lille bog om effekterne og værktøjerne til at begå sig i den påtrængende digitale virkelighed :)
0
Brugeravatar
Elverpigen

Indlægaf Elverpigen » 18. sep 2019, 09:40

Off Line (undertitel: Digital manipulation på smartphones og sociale medier. Lær at gennemskue det. Lær at stoppe det) af Imran Rashid og Søren Kenner.

I sig selv en ganske OK bog, og lad dig ikke overvælde af, at den er på over 200 sider. Der er en rummelig linjeafstand :wink3:

Bogen iscenesætter sig selv som efterfølgeren til "Sluk", men her synes jeg, at den oversælger sig selv lidt. Vinklen på emnet er ganske rigtigt noget anderledes og knapt så meget Imrans personlige (og til tider ganske fine pragmatiske) vinkler, men jeg synes, at Off Line er ca 50 % gentagelse af Sluk, så er man lidt doven, kan man sagtens nøjes med at læse en af bøgerne ;)

I forhold til undertitlen "Lær at stoppe det", havde jeg forventet, at den ville gå mere grundigt til værks end Sluk, men blev lidt skuffet over meget lidt nyt. /Edit: og nogle steder kunne teksten godt strammes op /

Der er enkelte små godbidder at hente, incl finurligheden med Gift Ved Første Stik, og emnet er helt klart værd at orientere sig om, hvis man ikke allerede er super optimalt velafbalanceret. Jeg har helt klart valgt at læse både Off Line og Sluk, fordi jeg i perioder har bemærket en tendens til selv at hænge lidt på sociale medier, selv om mit forbrug af både smartphone og sociale medier nok er relativt lavt. For nogen kan bøgerne sikkert være et wakeup-call.
0
Brugeravatar
Elverpigen

Indlægaf Elverpigen » 20. okt 2019, 10:29

Vild Med Stilletter, og kunsten at kunne få kvinder til alt af Thomas Evers Poulsen.

Bogen handler om Thomas' oplevelser som professionel danser i Vild Med Dans med de relationer han får til kendisserne, som han træner og danser med i programmet, samt hans opvækst og liv ved siden af, skiftevis blendet ind i kapitlerne. Bogen berører også hans udfordringer med vægten.

Meget letfordøjelig læsning, energisk mand med mod og appetit på meget, men nok ikke et forfatterskab, der vil gå over i historien :)
0

Tilbage til "Bøger"