Bøger til 9 årig læsestærk pige

ajnaM
Indlæg: 10094
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 27647

Re: Bøger til 9 årig læsestærk pige

Indlægaf ajnaM » 19. jul 2023, 11:51

Har hun læst Vildheks? De er virkelig gode.

Jeg har en 11-årig, som også elsker at læse - men det er svært med anbefalinger. Både fordi de interesserer sig for forskellige ting, og fordi der sker ret meget mellem 3. og 5. klasse. Og det, de læser, skal jo trods alt helst passe nogenlunde til, hvor de er oppe i hovedet, selvom de er stærke læsere og i princippet kunne læse hvad som helst.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
LittleLemon
Indlæg: 635
Tilmeldt: 17. maj 2023, 20:55
Kort karma: 32
Likede indlæg: 1275

Re: Bøger til 9 årig læsestærk pige

Indlægaf LittleLemon » 19. jul 2023, 13:51

ajnaM skrev:Har hun læst Vildheks? De er virkelig gode.

Jeg har en 11-årig, som også elsker at læse - men det er svært med anbefalinger. Både fordi de interesserer sig for forskellige ting, og fordi der sker ret meget mellem 3. og 5. klasse. Og det, de læser, skal jo trods alt helst passe nogenlunde til, hvor de er oppe i hovedet, selvom de er stærke læsere og i princippet kunne læse hvad som helst.


Nej, dem har hun ikke læst. Umiddelbart er hun ikke så vild med fantasy/det overnaturlige tema.
Men det skader jo ikke at præsentere hende for dem :)
0
Smiling_Goat
Indlæg: 2723
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:29
Kort karma: 1282
Likede indlæg: 12260

Re: Bøger til 9 årig læsestærk pige

Indlægaf Smiling_Goat » 19. jul 2023, 15:06

ajnaM skrev:
Smiling_Goat skrev:
LaMariposa skrev:Jeg slugte Jostein Gaarders Kabalemysteriet, da jeg var i den alder. Kunne slet ikke lægge den fra mig.


Jeg var også i den alder, da min dansklærer stak Kabalemysteriet i hånden på mig, og sagde at jeg skulle have en mursten. Den ændrede min opfattelse af bøger.

Jeg havde kun læst "normale" børnebøger indtil da og var slet ikke klar over, hvad bøger også kunne være. Det kickstartede hele min interesse i at læse.

Jeg sælger den ret hårdt, kan jeg godt høre, men det er virkelig en bog, der har betydet noget for mig :lol:


Jeg husker den også som virkelig god - men jeg tror, jeg var 11 eller 12, da jeg læste den (og jeg var også en god læser). Tror måske, 9 år er lige tidligt nok?


Jeg ved det ikke. Jeg fik den som sagt stukket i hånden af min dansklærer, men de andre elever læste stadig "normale" børnebøger, så det kan da godt være, jeg bare var lidt tidligt ude.
0
Smiling_Goat
Indlæg: 2723
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:29
Kort karma: 1282
Likede indlæg: 12260

Re: Bøger til 9 årig læsestærk pige

Indlægaf Smiling_Goat » 19. jul 2023, 15:09

ajnaM skrev:
Smiling_Goat skrev:
LaMariposa skrev:Jeg slugte Jostein Gaarders Kabalemysteriet, da jeg var i den alder. Kunne slet ikke lægge den fra mig.


Jeg var også i den alder, da min dansklærer stak Kabalemysteriet i hånden på mig, og sagde at jeg skulle have en mursten. Den ændrede min opfattelse af bøger.

Jeg havde kun læst "normale" børnebøger indtil da og var slet ikke klar over, hvad bøger også kunne være. Det kickstartede hele min interesse i at læse.

Jeg sælger den ret hårdt, kan jeg godt høre, men det er virkelig en bog, der har betydet noget for mig :lol:


Jeg husker den også som virkelig god - men jeg tror, jeg var 11 eller 12, da jeg læste den (og jeg var også en god læser). Tror måske, 9 år er lige tidligt nok?


Jeg ved det ikke. Jeg fik den som sagt stukket i hånden af min dansklærer, men de andre elever læste stadig "normale" børnebøger, så det kan da godt være, jeg bare var lidt tidligt ude.
0
ajnaM
Indlæg: 10094
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 27647

Re: Bøger til 9 årig læsestærk pige

Indlægaf ajnaM » 20. jul 2023, 07:23

LittleLemon skrev:
ajnaM skrev:Har hun læst Vildheks? De er virkelig gode.

Jeg har en 11-årig, som også elsker at læse - men det er svært med anbefalinger. Både fordi de interesserer sig for forskellige ting, og fordi der sker ret meget mellem 3. og 5. klasse. Og det, de læser, skal jo trods alt helst passe nogenlunde til, hvor de er oppe i hovedet, selvom de er stærke læsere og i princippet kunne læse hvad som helst.


Nej, dem har hun ikke læst. Umiddelbart er hun ikke så vild med fantasy/det overnaturlige tema.
Men det skader jo ikke at præsentere hende for dem :)


Den handler blandt andet om natur, dyr og venskab - og så er den reelt spændende. Ville bestemt mene, den kunne være et forsøg værd.

Ellers kunne Sølvblomst og Natblomst muligvis være noget? De er også gode - muligvis til et par år ældre, men hvis hun også er lidt moden af alderen, kunne det være et godt bud.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 10094
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 27647

Re: Bøger til 9 årig læsestærk pige

Indlægaf ajnaM » 20. jul 2023, 07:29

Smiling_Goat skrev:
ajnaM skrev:
Smiling_Goat skrev:
LaMariposa skrev:Jeg slugte Jostein Gaarders Kabalemysteriet, da jeg var i den alder. Kunne slet ikke lægge den fra mig.


Jeg var også i den alder, da min dansklærer stak Kabalemysteriet i hånden på mig, og sagde at jeg skulle have en mursten. Den ændrede min opfattelse af bøger.

Jeg havde kun læst "normale" børnebøger indtil da og var slet ikke klar over, hvad bøger også kunne være. Det kickstartede hele min interesse i at læse.

Jeg sælger den ret hårdt, kan jeg godt høre, men det er virkelig en bog, der har betydet noget for mig :lol:


Jeg husker den også som virkelig god - men jeg tror, jeg var 11 eller 12, da jeg læste den (og jeg var også en god læser). Tror måske, 9 år er lige tidligt nok?


Jeg ved det ikke. Jeg fik den som sagt stukket i hånden af min dansklærer, men de andre elever læste stadig "normale" børnebøger, så det kan da godt være, jeg bare var lidt tidligt ude.


Det er lidt en svær overgang, synes jeg, det med at gå fra ‘letlæsningsbøger’ til ‘rigtige bøger’ - for på et tidspunkt kan de jo læse alt, hvis de er gode læsere, men deres hoveder skal også følge med.

Min søn har læst Ringenes Herre og Hobitten som 10-årig - og det var okay, selvom han nok ikke får det fulde udbytte - men han får ikke lov at læse George RR Martin. Han sniger sig også til at læse Deadpool og alle mulige andre tegneserier på biblioteket - men det synes jeg, han er alt for lille til. Kærlighed, vold, gys og den slags skal i min optik præsenteres i ‘børnesprog’, hvis en på 9 eller 11 skal læse det.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Smiling_Goat
Indlæg: 2723
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:29
Kort karma: 1282
Likede indlæg: 12260

Re: Bøger til 9 årig læsestærk pige

Indlægaf Smiling_Goat » 20. jul 2023, 09:33

ajnaM skrev:
Smiling_Goat skrev:
ajnaM skrev:
Smiling_Goat skrev:
LaMariposa skrev:Jeg slugte Jostein Gaarders Kabalemysteriet, da jeg var i den alder. Kunne slet ikke lægge den fra mig.


Jeg var også i den alder, da min dansklærer stak Kabalemysteriet i hånden på mig, og sagde at jeg skulle have en mursten. Den ændrede min opfattelse af bøger.

Jeg havde kun læst "normale" børnebøger indtil da og var slet ikke klar over, hvad bøger også kunne være. Det kickstartede hele min interesse i at læse.

Jeg sælger den ret hårdt, kan jeg godt høre, men det er virkelig en bog, der har betydet noget for mig :lol:


Jeg husker den også som virkelig god - men jeg tror, jeg var 11 eller 12, da jeg læste den (og jeg var også en god læser). Tror måske, 9 år er lige tidligt nok?


Jeg ved det ikke. Jeg fik den som sagt stukket i hånden af min dansklærer, men de andre elever læste stadig "normale" børnebøger, så det kan da godt være, jeg bare var lidt tidligt ude.


Det er lidt en svær overgang, synes jeg, det med at gå fra ‘letlæsningsbøger’ til ‘rigtige bøger’ - for på et tidspunkt kan de jo læse alt, hvis de er gode læsere, men deres hoveder skal også følge med.

Min søn har læst Ringenes Herre og Hobitten som 10-årig - og det var okay, selvom han nok ikke får det fulde udbytte - men han får ikke lov at læse George RR Martin. Han sniger sig også til at læse Deadpool og alle mulige andre tegneserier på biblioteket - men det synes jeg, han er alt for lille til. Kærlighed, vold, gys og den slags skal i min optik præsenteres i ‘børnesprog’, hvis en på 9 eller 11 skal læse det.


Helt enig i, at man ikke skal introducere børnene for tidligt til bestemt materiale. Der er både sprog og kultur de kan få galt i halsen. I bedste fald får de intet ud af hvad de læser, i værste fald misforstår de det til en negativ side.

Det er jo nok en afvejning man skal foretage baseret på det enkelte barn. Jeg er ret sikker på, det var det, min dansklærer gjorde, da hun stak bogen i hånden på mig. Jeg var altid foran mine klassekammerater i de sproglige fag og læste også min mors fagbøger i en underligt tidlig alder (dog ikke som 9-årig :D), så det har nok været svært at finde en fællesnævner. I mit tilfælde ramte min lærer fint mål med sin beslutning, for det ændrede som sagt hele min oplevelse af bøger. Havde hun givet mig bogen for tidligt, var jeg måske i stedet blevet afskrækket. Det er i virkeligheden nok et vidnesbyrd om, hvor vigtig den enkelte lærer er for deres elevers udvikling.
0

Tilbage til "Bøger"