Fantasybøger - anbefal en bog/serie

Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24402

Re: Fantasybøger - anbefal en bog/serie

Indlægaf Moxy-lady » 26. sep 2015, 13:16

decibell skrev:
Moxy-lady skrev:Må urban fantasy/paranormal fantasy komme med? Har altid været primært fantasy-læser, men de senere år er jeg blevet mere og mere tosset med UF.
Allerførst på listen er klart Ilona Andrews' Kate Daniels serie. Fantastisk serie på 8 primære bøger (+ to mere på kontrakt) med flere supplerende short stories og noveller der ikke omhandler Kate selv, men andre fra universet. Hvis I er til kick-ass ladies med magi og sværd og godt kan lide kæk romantik er serien fantastisk. Den omhandler primært shapeshifters, men er helt generelt fyldt med magi og mytologi (primært russisk) brugt på en rigtig fed og, synes jeg, original, måde.
Link til første bog på Goodreads: https://www.goodreads.com/book/show/386 ... on=service
Forfatterduoen (det er et ægtepar der gemmer sig bag navnet) har også begået en 4-bøgers "the edge"-serie som også er rigtig fed.
Som nummer to er nok Patricia Briggs' Mercy Thompson serie. Endnu en primær shapeshifter-serie. Endnu en kæk heltinde og masser af sassyness. link til første bog https://www.goodreads.com/book/show/71811.Moon_Called

Der er meget mere, men vil også lige komme med mine klassiske fantasy favoritter.

David Eddings, både Jernhøg serierne (på engelsk "the Elenium" og "the Tamuli", men i særdeleshed Belgarion og Belgariad serierne (https://www.goodreads.com/book/show/188 ... riad_Vol_1)

Tamora Pierce's Tortall serier er også rigtig gode.

Mercedes Lackey's Heralds of Valdemar.


AL fantasy er velkommen. :) Og jeg skal klart have kigget på nogle af de navne, du nævner - når jeg altså får tid. Jeg har bare ikke et minut tilovers for tiden, og det er lidt øv. Jeg kan nemlig mærke, at jeg er mere i balance, når jeg også får fordybet mig i en god bod. Men jeg kunne selvfølgelig bare skrive mindre herinde. :D

Jeg var så imponeret af Dave Eddings' bøger. Han forstår at skabe et univers, der er gennemført og detaljeret, helt uden at det bliver kedeligt. Og han har en politisk indsigt, der ses tydeligt i de politiske intriger i bøgerne. Det er fedt, for det er med til at gøre universet mere intelligent og realistisk, hvis det giver mening?


Helt enig. Især elsker jeg Elenium-bøgerne for den del af det. Det er nemlig meget politisk, og man får rigtig fulgt med bag scenerne på en (desværre) nok relativt sand fremgangsmåde blandt politikere :)
Hmm, kunne godt være at jeg skulle til at læse dem igen.
1
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Puffi
Indlæg: 1085
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:06
Kort karma: 311
Geografisk sted: Esbjerg-ish
Likede indlæg: 2284

Re: Fantasybøger - anbefal en bog/serie

Indlægaf Puffi » 26. sep 2015, 22:08

Stephen Kings Det Mørke Tårn-serie. Jeg har læst dem flere gange og kommer til at læse dem igen og igen. De bøger kan ikke roses nok. En blanding af post-elektronik (opfundet af "de gamle") og ind i mellem ture frem og tilbage mellem vor tid. Det er dog ikke det centrale. Revolvermandens søgen efter Det Mørke Tårn - der kan stoppe ødelæggelsen af verden - er det centrale. Og det er fantastisk. Jeg kan ikke engang finde ord til at beskrive, hvor fantastisk, den serie er. Det er Stephen Kings mesterværk og jeg bliver ked af det, hver gang, jeg tænker over, at han har afsluttet serien. Det er ikke klassisk Stephen King-horror, men det viser hans umådelige skrivetalent og hans hjernes genialitet. Jeg hader, at jeg skal græde hver gang og alligevel læser jeg dem igen og igen.

Læs dem. Punktum.
1
You had me from the start, won’t let this end
First you wanna go to the left then you wanna turn right
Wanna argue all day, make love all night
First you up then you’re down and then between
Ohh! I really want to know…
Brugeravatar
Jungletiger
Indlæg: 621
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:54
Kort karma: 66
Geografisk sted: Søborg
Likede indlæg: 607

Re: Fantasybøger - anbefal en bog/serie

Indlægaf Jungletiger » 27. sep 2015, 11:25

Er godt i gang med Malazan Book of The Fallen af Steven Erikson.

https://www.goodreads.com/series/43493- ... the-fallen

Helt fantastiske bøger.
0
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Fantasybøger - anbefal en bog/serie

Indlægaf dykkersild » 29. sep 2015, 14:49

decibell skrev:Det fede ved fantasy er netop, at det kan være bøger, der er skrevet for 30 år siden, men de kan stadig læses, da tiden, de er skrevet i, (oftest) ikke ses på bøgernes universer.


Så vil jeg altså tillade mig at slå et slag for Klit af Frank Herbert.
Den står som Sci-fi - men jeg vil nu også kalde den Space fantasy - og den er helt fantastisk efter min mening.
0
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9159

Re: Fantasybøger - anbefal en bog/serie

Indlægaf Kommodedyret » 7. nov 2015, 22:44

Har nogen af jer læst Meredith Ann Pierce for nyligt?
Jeg kom her for nyligt i tanke om hendes bøger om den sorte engel, som jeg læste som barn. De var så herligt dystre. :lun:
Jeg læste også hendes andre bøger dengang, men har ikke tænkt på dem i årevis. Kunne heller ikke huske hendes navn da jeg højst sandsynligt har blandet det sammen med Tamora Pierce. Nogen sammenhæng mellem de to mon? :gruble:
Oh well, jeg kunne godt tænke mig at læse hende igen, sådan for hyggens skyld.
1
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Fantasybøger - anbefal en bog/serie

Indlægaf decibell » 8. nov 2015, 12:45

Kommodedyret skrev:Har nogen af jer læst Meredith Ann Pierce for nyligt?
Jeg kom her for nyligt i tanke om hendes bøger om den sorte engel, som jeg læste som barn. De var så herligt dystre. :lun:
Jeg læste også hendes andre bøger dengang, men har ikke tænkt på dem i årevis. Kunne heller ikke huske hendes navn da jeg højst sandsynligt har blandet det sammen med Tamora Pierce. Nogen sammenhæng mellem de to mon? :gruble:
Oh well, jeg kunne godt tænke mig at læse hende igen, sådan for hyggens skyld.


Jeg har kun læst bøgerne om den sorte engel, da jeg var barn/helt ung, og husker dem som gode, selv om jeg måske vil have en anden mening i dag. Måske hun skulle tjekkes igen. :) Tak for inspirationen.
1
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24402

Re: Fantasybøger - anbefal en bog/serie

Indlægaf Moxy-lady » 9. nov 2015, 18:27

Kommodedyret skrev:Har nogen af jer læst Meredith Ann Pierce for nyligt?
Jeg kom her for nyligt i tanke om hendes bøger om den sorte engel, som jeg læste som barn. De var så herligt dystre. :lun:
Jeg læste også hendes andre bøger dengang, men har ikke tænkt på dem i årevis. Kunne heller ikke huske hendes navn da jeg højst sandsynligt har blandet det sammen med Tamora Pierce. Nogen sammenhæng mellem de to mon? :gruble:
Oh well, jeg kunne godt tænke mig at læse hende igen, sådan for hyggens skyld.


Ja, jeg læste dem også. Tror faktisk at jeg faldt over dem, netop fordi de stod ved siden af Tamora Pierce's bøger :D
Kunne også rigtig godt lide dem, men genlæste dem nogle år senere, og der levede de slet ikke op til forventningen, og jeg har stadig været teenager, så jeg tror ikke at de er så gode som voksen-læsning.
1
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24402

Re: Fantasybøger - anbefal en bog/serie

Indlægaf Moxy-lady » 9. nov 2015, 18:35

Jeg kan varmt anbefale Richelle Meads Vampire Academy+Bloodlines serierne.
Første serie: Tells the story of Rosemarie "Rose" Hathaway, a seventeen/eighteen-year-old Dhampir girl, who is training to be a guardian of her Moroi best friend, Vasilisa "Lissa" Dragomir. In the process of learning how to defeat Strigoi (the evil undead vampires) in St. Vladimir's Academy, Rose finds herself caught in a forbidden romance with her instructor, Dimitri Belikov, while having an unbreakable psychic bond with Lissa.
(https://en.wikipedia.org/wiki/Vampire_Academy)
Anden serie: The books follow alchemist Sydney Sage. After the incident with Rose and Dimitri, Sydney is being closely watched by the Alchemists (humans who help keep the vampire world a secret). They reluctantly entrusted her to be the main part in a cover-up plan to keep X (spoiler!) safe from the Moroi rebels who want to undermine the Queen's rule by assassinating her little sister.

Virkelig gode serier, med kække heltinder og lækre to-die-for mænd. Og venskab. Det er YA, men synes, som voksen, at de stadig er rigtig gode.
1
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24402

Re: Fantasybøger - anbefal en bog/serie

Indlægaf Moxy-lady » 9. nov 2015, 18:44

Er i gang med UF Jane Yellowrock. 3. bog; Mercy Blade.

Vil indtil videre give dem 3,5 sådan rundt regnet.

Jane Yellowrock is the last of her kind—a skinwalker of Cherokee descent who can turn into any creature she desires and hunts vampires for a living. Back from hiatus, she’s hired by Katherine Fontaneau, one of the oldest vampires in New Orleans and the madam of Katies’s Ladies, to hunt a powerful rogue vampire who’s killing other vamps. Amidst a bordello full of real “ladies of the night,” and a hot Cajun biker with a panther tattoo who stirs her carnal desire, Jane must stay focused and complete her mission—or else the next skin she’ll need to save just may be her own…
https://www.goodreads.com/book/show/558 ... alker?ac=1

Faith Hunter er rigtig god til at beskrive lugten, smagene og "the feel" af New Orleans. Der er masser af Vampire politics og badassery :D Kærlighed tager lidt bagsædet i denne novelle - i hvert fald indtil videre - og er mere lust end trueforeverlooooove. Det er meget rart, egentlig. Beskrivelsen af indiansk kultur og traditioner gør også serien anderledes.

Derudover har jeg for nyligt læst serien "Light and Shadow". Det er traditionel fantasy. Kvaliteten var lidt svingende, men overall ender den på en 3'er. https://www.goodreads.com/book/show/178 ... wborn?ac=1

@Decibell: Hvordan går det med "the Edge" serien? Er du kommet i gang med Kate Daniels endnu?
1
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24402

Re: Fantasybøger - anbefal en bog/serie

Indlægaf Moxy-lady » 9. nov 2015, 18:48

Log_Lady skrev:^ og "forbidden romance", ej at forglemme. Det lyder bestemt som noget, jeg skal have læst. :D


Præciiiis :D

Han er håååt. Men jeg er mere til playboy'en Adrian der bliver introduceret i anden bog. Vil ikke afsløre mere end at der er masser af drama :-p

Rose er derudover awesome. Hun træffer ikke altid de smarteste beslutninger, men hun har det i det mindste sjovt undervejs. Og så udvikler hun sig meget igennem serien, og hun spiller også en rolle i spin-off serien "Bloodlines" .

Jeg kan rigtig godt lide de serier der foregår i samme univers, så man aldrig rigtig slipper de karakterer man har fulgt og holder af.

Mercedes Lackeys "Heralds of Valdemar" og Tamora Pierces "Tortall" gør det samme.
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24402

Re: Fantasybøger - anbefal en bog/serie

Indlægaf Moxy-lady » 9. nov 2015, 18:50

Log_Lady skrev:
Kommodedyret skrev:Har nogen af jer læst Meredith Ann Pierce for nyligt?
Jeg kom her for nyligt i tanke om hendes bøger om den sorte engel, som jeg læste som barn. De var så herligt dystre. :lun:
Jeg læste også hendes andre bøger dengang, men har ikke tænkt på dem i årevis. Kunne heller ikke huske hendes navn da jeg højst sandsynligt har blandet det sammen med Tamora Pierce. Nogen sammenhæng mellem de to mon? :gruble:
Oh well, jeg kunne godt tænke mig at læse hende igen, sådan for hyggens skyld.


Jeg læste dem, ja. Jeg husker dem som både gode og lidt dystre. De kunne godt tåle en genlæsning! :)

Jeg har i øvrigt lige genlæst Tamora Pierces bøger om Alanna. Stadig gode, omend karaktererne virkede mere flade, end jeg huskede dem. Jeg er dog lige forgabt i George Cooper. :D :lun:


Enig. Har du læst bøgerne om deres datter, Alienne? Synes at de er lidt mere... voksne... på en måde. Der er også en del politik og lidt flere nuancer, synes jeg. Selvom det gjorde ondt at læse om Alanna fra et, ikke altid helt positivt synspunkt.
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24402

Re: Fantasybøger - anbefal en bog/serie

Indlægaf Moxy-lady » 9. nov 2015, 18:52

Fedt. Fortæl endelig hvad du synes om dem undervejs. Jeg har også fået "omvendt" en ellers ikke fantasy-læsende veninde med de to serier. Det var så hyggeligt at høre om hendes "take on" karakterer som jeg kendte.
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24402

Re: Fantasybøger - anbefal en bog/serie

Indlægaf Moxy-lady » 9. nov 2015, 19:06

Nu er jeg lige i sving:

Psy-changeling serien fra Nalini Singh er også anbefalelsesværdige. De er i kategorien Paranormal romance, så der er masser af kærlighed og dirty times undervejs, men synes klart at de er gode alligevel: "The main character is Sascha Duncan, a Psy, one of a race of psychic humans who in the past hundred years have "perfected" their race through a program called Silence. Basically, the Psy are programmed from birth to not feel emotion. Sascha, however, has known her whole life that something isn't right about her, and she has to hide her flaws behind strong mental shields to keep from being reprogrammed--being chemically lobotomized and turned into a walking vegetable.

Sascha is sent to work with a changeling group, a pack of shapeshifter leopards, and Sascha has to deal with a pushy alpha leopard, help find a kidnapped girl, and find a serial killer in the midst of her supposedly-nonviolent kin."

Der er forskellige hovedpersoner for hver bog, og efterhånden kommer man længere ind i de forskellige racer, og lærer deres forcer og svagheder. Jo længere man kommer, jo mere dykker man ned i det politiske aspekt af samfundet, og der er masser intrige og power plays. Nogle af bøgerne er bedre end andre, for eksempel foretrækker jeg klart de bøger hvor forholdet mellem en psy og en anden race (menneske eller changeling) udspiller sig - eller når det er mellem to psys. Det er facinerende at udforske personer for hvem magt er det altdominerende, da ingen andre følelser findes (det gør de jo så alligevel, og nogle gange findes de overraskende steder.)

Jeg er så dårlig til at anmelde bøger, så jeg smider bare endnu et link til goodreads. Jeg synes at selve bogbeskrivelsen er lidt flad, så jeg vil anbefale at læse anmeldelserne i stdet, hvis jeres interesse vækkes :) https://www.goodreads.com/book/show/178 ... on=service
Senest rettet af Moxy-lady 10. nov 2015, 02:42, rettet i alt 1 gang.
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Fantasybøger - anbefal en bog/serie

Indlægaf decibell » 9. nov 2015, 19:15

Vampire Academy-serien er SÅ god. Jeg elskede den (men er ikke så vild med spin-off serien Bloodline, om Sidney. Hun fanger mig ikke på samme måde, som Rose gjorde.

Men ADVARSEL! Lad endelig være med at se filmen "Vampire Academy". Casting er så elendig, især Dimitri er en joke, og det ødelægger alt. De fucker også historien helt op, fx er Adrian ikke med. Jeg var forfærdeligt skuffet og sur. :lol:
2
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24402

Re: Fantasybøger - anbefal en bog/serie

Indlægaf Moxy-lady » 9. nov 2015, 19:18

Nalini Sing har også begået Guild Hunter serien:
Vampire hunter Elena Deveraux knows she is the best- but she does not know if even she is good enough for this job. Hired by the dangerously beautiful archangel Raphael, a being so lethal that no mortal wants his attention, Elena knows failure is not an option—even if the task is impossible.

Because this time, it's not a wayward vamp she has to track. It's an archangel gone bad.

The job will put Elena in the midst of a killing spree like no other—and pull her to the razor's edge of passion. Even if the hunt does not destroy her, succumbing to Raphael’s seductive touch just might. For when archangels play, mortals break.

Jeg bryder mig mindre om denne serie end Psy-changeling serien, men den er stadig et godt læs.

Jeg har ikke læst hendes Rock Kiss serie, da jeg går ud fra at det bare er almindelig romance.

Så er der Kelley Armstrongs serie Women of the underworld. Også en kæmpelang serie efterhånden med forskellige hovedpersoner (igen, blandet med lååååv.) Den starter med "Bitten"
Elena Michaels is the world’s only female werewolf. And she’s tired of it. Tired of a life spent hiding and protecting, a life where her most important job is hunting down rogue werewolves. Tired of a world that not only accepts the worst in her–her temper, her violence–but requires it. Worst of all, she realizes she’s growing content with that life, with being that person.

So she left the Pack and returned to Toronto where she’s trying to live as a human. When the Pack leader calls asking for her help fighting a sudden uprising, she only agrees because she owes him. Once this is over, she’ll be squared with the Pack and free to live life as a human. Which is what she wants. Really.

Jeg er ikke ultimativt begejstret for "Bitten", da jeg synes at den mandlige hovedperson er enerverende og har problemer med at respektere hendes grænser. Men serien bliver absolut bedre og der er mange seje ladies undervejs.
Hendes anden serie (eller 2 serier a tre bøger hver, hvor de til sidst kædes sammen) er bedre, synes jeg. Men også generelt mere YA end "Women of the Underworld" serien. Første serie hedder "Darkest powers" og følger en pige der kan se døde mennesker (indsæt selv dårlige "den 6. sans jokes)

"My name is Chloe Saunders and my life will never be the same again.

All I wanted was to make friends, meet boys, and keep on being ordinary. I don't even know what that means anymore. It all started on the day that I saw my first ghost - and the ghost saw me.

Now there are ghosts everywhere and they won't leave me alone. To top it all off, I somehow got myself locked up in Lyle House, a "special home" for troubled teens. Yet the home isn't what it seems. Don't tell anyone, but I think there might be more to my housemates than meets the eye. The question is, whose side are they on? It's up to me to figure out the dangerous secrets behind Lyle House... before its skeletons come back to haunt me."

Det var vist lige hvad jeg kan komme i tanke om på stående fod :)
0
My world 12-10-18 :lun:

Tilbage til "Bøger"