Fantasybøger - anbefal en bog/serie

Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Fantasybøger - anbefal en bog/serie

Indlægaf decibell » 26. aug 2015, 20:33

Fantasybøger - på dansk eller engelsk - kom med dine anbefalinger. :)

TS starter:

Jeg knuselsker min Kindle, hvor jeg har ret mange bøger liggende, som jeg så læser enten på mobilen eller tabletten. Den serie, jeg er i gang med lige for tiden, når jeg ellers har tid til at læse, er denne trilogi:

Billede

http://www.sarahdaltonbooks.com/#!white ... ries/c1ude

"Mae never asked to be craft-born. She never wanted that burden.The realm needs magic again, and the the King of Aegunlund has been waiting for the first craft-born girl to marry his son, Prince Casimir.

In Mae’s town of Halts-Walden, the ambitious miller claims his daughter Ellen is craft-born. Mae knows this is a load of hogwash, but she’s glad Ellen will have the unfortunate pleasure of becoming queen instead of her. All she has to do is sit back and wait until Casimir and Ellen are married, then she will finally be free of the threat of her fate. But on that day an event so shocking and terrible occurs that Mae finds herself entering the neighbouring cursed forest on a quest she never thought she’d have to follow.

Join Mae as she rides her white stag through the Waerg Woods with a pampered prince at her heels. She’s out for revenge and nothing, no one, will get in her way."


Jeg er i gang med 2'eren, som hedder "Red Palace", og jeg har også 3'eren, der hedder "Black Crown":

Billede Billede

Selv om jeg er begyndt at søge bøger, hvor hovedpersonerne er noget ældre end teens, så skriver Sarah Dalton så godt, at det ikke gør mig noget, at Mae kun er 15 år. For historien er spændende og med en morale (hvilket jeg elsker). Hovedpersonerne udvikler sig også undervejs og bliver klogere på sig selv og hinanden.

Jeg blev endda så opslugt af historien, at det kom helt bag på mig, da 1. bog var til ende. Det gode ved Kindle er så, at man kan købe bøgerne og have dem på Kindlen efter få minutter. :banan:

Hvilke andre bøger eller serier kan du anbefale? @Log_Lady
0
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
Kalimsofie
Indlæg: 853
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:35
Kort karma: 122
Likede indlæg: 2910

Re: Fantasybøger - anbefal en bog/serie

Indlægaf Kalimsofie » 27. aug 2015, 06:07

Jeg er vild med Patrick Rothfuss' Kingkiller Chronicle. Der er to bøger (og en ekstra novelle-agtigt tillægsbog) indtil videre, vi venter i spænding på 3'eren!

BilledeBilledeBillede

http://www.patrickrothfuss.com/content/books.asp

Jeg elsker også min Kindle :blush: :lun:
1
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Fantasybøger - anbefal en bog/serie

Indlægaf decibell » 27. aug 2015, 08:33

SåForSusan skrev:Jeg er vild med Patrick Rothfuss' Kingkiller Chronicle. Der er to bøger (og en ekstra novelle-agtigt tillægsbog) indtil videre, vi venter i spænding på 3'eren!

BilledeBilledeBillede

http://www.patrickrothfuss.com/content/books.asp

Jeg elsker også min Kindle :blush: :lun:


Jeg har læst den første i serien engang på dansk, så det er nogle år siden. Jeg må vist til at have et gensyn med den serie. :)
1
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
DenSkarpeLaks
Indlæg: 364
Tilmeldt: 17. aug 2015, 11:00
Kort karma: 52
Likede indlæg: 959

Re: Fantasybøger - anbefal en bog/serie

Indlægaf DenSkarpeLaks » 27. aug 2015, 12:04

Skumfidusen skrev:Det er godt nok MEGET lang tid siden jeg har læst dem, så måske er jeg helt galt på den, men jeg husker Judith Tarrs Hunden og Falken-serien som fremragende. Den foregår i et historisk, fiktivt univers med Richard Løvehjerte og England og så er der Elvere. Hovedpersonen er elver og munk og skal slå sig til tåls med at elvere ikke anses for at have en sjæl og han derfor ikke kan få evig frelse på trods af at han lever af munk. Og måske har han ikke en sjæl, men elske kan han. Også i den fysiske udgave og hans moralske kompas og de oplevelser han har griber ind i hinanden. Jeg var som sagt temmelig begejstret da jeg læste den; så meget at jeg stadig husker den, men der er en risiko for at det er noget pubertært skrammel :)


Åh ja, den serie var jeg også vild med som teenager :lun:

Ellers er jeg på det seneste blevet meget glad for Brandon Sanderson. Hans 'mistborn'-trilogi starter med at virke lidt forudsigelig, men den bliver bedre og bedre i løbet af den første bog, og alt i alt var det en super læseoplevelse. Han har opfundet et meget originalt magi-system - jeg har aldrig set noget der minder om det, og jeg har læst rigtig meget fantasy.
0
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9418

Re: Fantasybøger - anbefal en bog/serie

Indlægaf Modesty Blame » 27. aug 2015, 18:29

Robin Hobbs bøger - Assassin's trilogien, Liveship Traders, Tawny Man, Rain Wild Chronicles (har jeg ikke læst endnu) og den nyeste - Fool's Quest.
Rick Riordans bøger - børnebøger, men jeg elsker dem (Percy Jackson).
Trudi Canavans serier, Black Magician + anden trilogi og den, som jeg ikke kan huske.
Anthony Ryans Blood Song + to stk
Stormlight Archive af Brandon Sanderson.
0
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9418

Re: Fantasybøger - anbefal en bog/serie

Indlægaf Modesty Blame » 27. aug 2015, 18:30

Og så vil jeg gerne af-anbefale Sword of Truth og alt, hvad der nogensinde er kommet fra Terry Goodkind, den usle undskyldning for en forfatter.
1
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9418

Re: Fantasybøger - anbefal en bog/serie

Indlægaf Modesty Blame » 27. aug 2015, 18:31

I øvrigt - det her er en okay liste, med nogle få undtagelser: http://www.buzzfeed.com/awesomer/fantas ... .paobdwNG4
1
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Fantasybøger - anbefal en bog/serie

Indlægaf decibell » 27. aug 2015, 19:13

Modesty Blame skrev:Robin Hobbs bøger - Assassin's trilogien, Liveship Traders, Tawny Man, Rain Wild Chronicles (har jeg ikke læst endnu) og den nyeste - Fool's Quest.
Rick Riordans bøger - børnebøger, men jeg elsker dem (Percy Jackson).
Trudi Canavans serier, Black Magician + anden trilogi og den, som jeg ikke kan huske.
Anthony Ryans Blood Song + to stk
Stormlight Archive af Brandon Sanderson.


Jeg er SÅ vild med Robin Hobbs serie om Fitz. Jeg har ikke fået fat på "Fool's Quest" endnu, for jeg mangler stadig at læse "Fool's Assasin". Jeg slugte de andre i serien, og jeg har tudet og været så påvirket af den serie i flere dage hver gang, at jeg næsten ikke tør gå i gang igen, for jeg har dælme ikke tid til at blive så opslugt. :lol: Så jeg venter.

Jeg elskede også Black Magician og hendes andre bøger. Jeg skal vist også have et gensyn med dem. :)

De to sidste, du nævner, skal jeg have kigget på. Tak for inspirationen.
0
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Fantasybøger - anbefal en bog/serie

Indlægaf decibell » 27. aug 2015, 19:30

Log_Lady skrev:Jeg er blevet hooked påThrone of Glass-serien af Sarah J. Maas. Den er totalt typisk young adult: ung heltinde, masser af romantik, tonsvis af drama og humørsvingende personligheder. I begyndelsen syntes jeg, at heltinden var ulideligt egocentrisk og selvglad og at resten af karaktererne var stereotype og flade. Men så begyndte jeg så småt at blive fanget af fortællingen, og da jeg så havde læst første bog, blev jeg simpelthen nødt til at vide, hvad der så skete. Og nu er jeg bare hooked.

Tekst kopieret fra Goodreads:

After serving out a year of hard labor in the salt mines of Endovier for her crimes, 18-year-old assassin Celaena Sardothien is dragged before the Crown Prince. Prince Dorian offers her her freedom on one condition: she must act as his champion in a competition to find a new royal assassin.

Her opponents are men-thieves and assassins and warriors from across the empire, each sponsored by a member of the king's council. If she beats her opponents in a series of eliminations, she'll serve the kingdom for three years and then be granted her freedom. Celaena finds her training sessions with the captain of the guard, Westfall, challenging and exhilirating. But she's bored stiff by court life. Things get a little more interesting when the prince starts to show interest in her... but it's the gruff Captain Westfall who seems to understand her best.

Then one of the other contestants turns up dead... quickly followed by another. Can Celaena figure out who the killer is before she becomes a victim? As the young assassin investigates, her search leads her to discover a greater destiny than she could possibly have imagined.


... Romanceaspektet fylder meget i første bog, men historien har meget mere i sig, og det er dén del af fortællingen, som jeg synes er så spændende. Celaena er ikke (kun) den tomhjernede, selvoptagede dåse, hun indledningsvis virker til at være, selvom det dog skal noteres, at den karaktermæssige dybde korresponderer med det, man kan forvente fra en young adult roman. Og det er helt fint med mig. :banan: :D


Den fjerde bog i serien kommer på tirsdag, altså d. 1. september, og jeg er ved at gå til af spænding!


Jeg har læst 1'eren og 2'eren. Jeg gik og ventede på den 3. og glemte det så. Nu er der to mere til listen. :dance:
0
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Fantasybøger - anbefal en bog/serie

Indlægaf decibell » 27. aug 2015, 19:41

Modesty Blame skrev:Og så vil jeg gerne af-anbefale Sword of Truth og alt, hvad der nogensinde er kommet fra Terry Goodkind, den usle undskyldning for en forfatter.


Er så enig. Jeg nåede ikke ret langt ind i bog 1, før jeg var dybt irriteret over hans skrivemåde. Det fangede mig slet ikke. Jeg kan endda huske den scene, der fik mig til at stoppe med at læse bogen, så det har gjort indtryk på mig, på den helt forkerte måde. :D
0
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Fantasybøger - anbefal en bog/serie

Indlægaf decibell » 25. sep 2015, 19:37

Log_Lady skrev:Åh, Nighteyes :lun:


:lun: Ja, de Fitz-bøger kryber under huden på en.
0
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Fantasybøger - anbefal en bog/serie

Indlægaf Wizzze » 25. sep 2015, 22:16

Jeg er jo gammel og lidt klassisk, så ingen kommer op i nærheden af Tolkien :love: Men hans bøger er nok for åbenlyse.

Går også ud fra at Got song of Ice & fire bøgerne lidt giver sig selv.

Så jeg vil forslå:
Robert Jordans "Wheel of Time"-serie
LeGuins "Earthsee"-serie
Lloyd Alexanders "Prydain" bøger
Susan Coopers "Dark is rising" serie
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Fantasybøger - anbefal en bog/serie

Indlægaf decibell » 26. sep 2015, 11:34

Det fede ved fantasy er netop, at det kan være bøger, der er skrevet for 30 år siden, men de kan stadig læses, da tiden, de er skrevet i, (oftest) ikke ses på bøgernes universer.
0
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24405

Re: Fantasybøger - anbefal en bog/serie

Indlægaf Moxy-lady » 26. sep 2015, 12:49

Må urban fantasy/paranormal fantasy komme med? Har altid været primært fantasy-læser, men de senere år er jeg blevet mere og mere tosset med UF.
Allerførst på listen er klart Ilona Andrews' Kate Daniels serie. Fantastisk serie på 8 primære bøger (+ to mere på kontrakt) med flere supplerende short stories og noveller der ikke omhandler Kate selv, men andre fra universet. Hvis I er til kick-ass ladies med magi og sværd og godt kan lide kæk romantik er serien fantastisk. Den omhandler primært shapeshifters, men er helt generelt fyldt med magi og mytologi (primært russisk) brugt på en rigtig fed og, synes jeg, original, måde.
Link til første bog på Goodreads: https://www.goodreads.com/book/show/386 ... on=service
Forfatterduoen (det er et ægtepar der gemmer sig bag navnet) har også begået en 4-bøgers "the edge"-serie som også er rigtig fed.
Som nummer to er nok Patricia Briggs' Mercy Thompson serie. Endnu en primær shapeshifter-serie. Endnu en kæk heltinde og masser af sassyness. link til første bog https://www.goodreads.com/book/show/71811.Moon_Called

Der er meget mere, men vil også lige komme med mine klassiske fantasy favoritter.

David Eddings, både Jernhøg serierne (på engelsk "the Elenium" og "the Tamuli", men i særdeleshed Belgarion og Belgariad serierne (https://www.goodreads.com/book/show/188 ... riad_Vol_1)

Tamora Pierce's Tortall serier er også rigtig gode.

Mercedes Lackey's Heralds of Valdemar.
2
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Fantasybøger - anbefal en bog/serie

Indlægaf decibell » 26. sep 2015, 13:07

Moxy-lady skrev:Må urban fantasy/paranormal fantasy komme med? Har altid været primært fantasy-læser, men de senere år er jeg blevet mere og mere tosset med UF.
Allerførst på listen er klart Ilona Andrews' Kate Daniels serie. Fantastisk serie på 8 primære bøger (+ to mere på kontrakt) med flere supplerende short stories og noveller der ikke omhandler Kate selv, men andre fra universet. Hvis I er til kick-ass ladies med magi og sværd og godt kan lide kæk romantik er serien fantastisk. Den omhandler primært shapeshifters, men er helt generelt fyldt med magi og mytologi (primært russisk) brugt på en rigtig fed og, synes jeg, original, måde.
Link til første bog på Goodreads: https://www.goodreads.com/book/show/386 ... on=service
Forfatterduoen (det er et ægtepar der gemmer sig bag navnet) har også begået en 4-bøgers "the edge"-serie som også er rigtig fed.
Som nummer to er nok Patricia Briggs' Mercy Thompson serie. Endnu en primær shapeshifter-serie. Endnu en kæk heltinde og masser af sassyness. link til første bog https://www.goodreads.com/book/show/71811.Moon_Called

Der er meget mere, men vil også lige komme med mine klassiske fantasy favoritter.

David Eddings, både Jernhøg serierne (på engelsk "the Elenium" og "the Tamuli", men i særdeleshed Belgarion og Belgariad serierne (https://www.goodreads.com/book/show/188 ... riad_Vol_1)

Tamora Pierce's Tortall serier er også rigtig gode.

Mercedes Lackey's Heralds of Valdemar.


AL fantasy er velkommen. :) Og jeg skal klart have kigget på nogle af de navne, du nævner. Har lige købt nr. 1. af Kate Daniels-serien til min Kindle, så jeg har den til senere, og jeg har også fået et "sample" af Edge. Så kan jeg se nærmere på dem, når jeg altså får tid. Jeg har bare ikke et minut tilovers for tiden, og det er lidt øv. Jeg kan nemlig mærke, at jeg er mere i balance, når jeg også får fordybet mig i en god bog. Men jeg kunne selvfølgelig bare skrive mindre herinde. :D

Jeg var så imponeret af Dave Eddings' bøger. Han forstår at skabe et univers, der er gennemført og detaljeret, helt uden at det bliver kedeligt. Og han har en politisk indsigt, der ses tydeligt i de politiske intriger i bøgerne. Det er fedt, for det er med til at gøre universet mere intelligent og realistisk, hvis det giver mening?
0
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.

Tilbage til "Bøger"