Historiske fiktioner

Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Historiske fiktioner

Indlægaf Torn » 12. sep 2016, 15:24

Min kære veninde ønsker sig bøger, der er fiktioner over historiske begivenheder/perioder. Jeg ved ikke helt, hvad genren kaldes. Den slags historiske romaner, der bygger på virkelige hændelser, men som har et plot der ofte er dramatiseret og med karakterer, hvis liv ikke nødvendigvis er historisk korrekt. Bøger, der på den ene side lærer om den faktiske historie og som på den anden side underholder i det fiktive plot.

Kan I hjælpe mig med gode anbefalinger af sådan slags bøger - og måske også give mig et praj om, hvad genren hedder?
0
Brugeravatar
computermus
Indlæg: 1786
Tilmeldt: 25. aug 2015, 18:32
Kort karma: 127
Geografisk sted: Skørping,Nordjylland
Likede indlæg: 2277

Re: Historiske fiktioner

Indlægaf computermus » 12. sep 2016, 16:00

Jeg kan i hvertfald give en anbefaling af Maria Hellebergs bog om Margrete d.1 ,som hedder :Rigets Frue .
Jeg har selv læst den adskillige gange.Den følger Margrete ,fra hun er knapt ti år gammel i ca. 1359 og til hun dør i ca.1429 .
For mig lever historien fra næsten første side. Jeg kan næsten se en lille mørkhåret pige sidde i en vindueskarm på Vordingborg Slot og længselsfuldt vente på at hendes far skal komme hjem igen.
Maria Helleberg har bl.a. også skrevet en bog om Leonora Christine .
Helle Stangerup har vist også skrevet nogle historiske romaner .
2
Lys
Indlæg: 5807
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10456

Re: Historiske fiktioner

Indlægaf Lys » 12. sep 2016, 21:23

Jeg kan anbefale Ken Folletts century-triologi, der omhandler det 20. århundrede fra tiden omkring første verdenskrig og frem.

Bøgerne hedder Giganternes fald, Verdens vinter og På kanten af evigheden.
2
Brugeravatar
Faceless
Indlæg: 752
Tilmeldt: 15. sep 2015, 07:23
Kort karma: 57
Likede indlæg: 888

Re: Historiske fiktioner

Indlægaf Faceless » 12. sep 2016, 21:53

The Pillars of the Earth – Ken Follett
The Book Thief - Markus Zusak
Between Shades of Gray - Ruta Sepetys
The Other Boleyn Girl – Philippa Gregory
Girl with a Pearl Earring - Tracy Chevalier
0
Mine drenge M'08/M'09/E'12/M'12/E'13/E'15/P'16/A'19 :lun:

Billede
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Historiske fiktioner

Indlægaf Wizzze » 12. sep 2016, 22:11

Martin Jensens bøger, f.eks. Ravneflugt og Kongens Hunde
Kongen der sendte paven en fugl, om Svend Estridsen
Herrens udvalgte, om Valdemar Sejr
Hildegaard, især god efter at have været gennem Ken Follett´s trilogi, fordi man her møder en virkelig stærk abedisse, der har levet.
Bernard Cornwell har skrevet mange historiske "tjubang" romaner og serier, men de er godt gennemarbejdede og man sluger dem, for der er gang i den. F.eks. serien "det sidste kongerige" om vikingernes invasion set med engelske øjne.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Historiske fiktioner

Indlægaf Danseprinsesse » 13. sep 2016, 03:32

Jan Guillous serie om "Det store århundrede" er jeg ret begejstret for, den starter med "Brobyggerne" og er på foreløbigt 5 bind.

Synes også nogle af Isabel Allendes bøger kunne være et godt bud, f.eks. "Lykkens datter".

Det er klart min yndlingsgenre - plejer bare at kalde det historiske romaner.
1
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Historiske fiktioner

Indlægaf Danseprinsesse » 13. sep 2016, 03:36

Hvis det må være nyere historie er Abraham Vergheses roman "Knivens æg" en af de bedste bøger, jeg har læst. Den foregår primært i Etiopien i 2. halvdel af 19-tallet.
2
Lakika
Indlæg: 179
Tilmeldt: 17. dec 2015, 18:25
Kort karma: 17
Likede indlæg: 185

Re: Historiske fiktioner

Indlægaf Lakika » 13. sep 2016, 14:39

Chufo Llorèns har skrevet en serie om Middelalderens Barcelona. "Jeg vil give dig verden" er den første

Ildefonso Falcones: "Havets katedral", "Sigøjnerinden fra Sevilla" og "Fatimas hånd" Også spanske :)

Hanne Reintoft har også skrevet nogle, som jeg dog ikke har læst endnu.

John Williams "Stoner" og "Augustus"

Colleen McCollough er også en favorit. Hun har skrevet en stor serie: "Den romerske familie", men "Morgans run" er også god.

Victoria Holt er mere "damede" fx om Marie Antoinette i "En dronnings bekendelser"

Fay Weldon "En passende aftale" er første i en serie på tre om lord og lady Dilberne

Conn Iggulden Med "Roms porte" er på min egen læseliste

Lars Johansson "Signe" om en ung dansk kvinde der forelsker sig i en tysk soldat under besættelsen og rejser med ham til Tyskland.

Maria Duenas "Syersken fra Madrid" Starter i 1930'erne og handler om en ung kvinde der bliver viklet ind i bedrag, spionage og en masse tjuhej under den spanske borgerkrig

Jeg kunne blive ved, og har også fået mere inspiration i denne tråd, tak for det :)
2
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Historiske fiktioner

Indlægaf Torn » 13. sep 2016, 15:29

Mange tak, alle sammen. Bliv bare ved!
0
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: Historiske fiktioner

Indlægaf Thitida-No-Chey » 13. sep 2016, 15:58

Jeg springer lige med på Jordens søjler... Jeg ved ikke, hvor godt den er oversat, for jeg læste den og World without end på engelsk, men det er fantastiske fiktive bøger skrevet i historisk periode.

Alternativt er der Philippa Gregorys bøger om livshistorierne hos de forskellige vigtige kvinder i eksempelvis Tudor-tiden og under the War of the Roses. Historierne er baseret på virkelige historier og virkelige begivenheder, men meget af det er også tildigtet, så det er ikke ren historie man læser :) Jeg var vild med the Other Boleyn Girl! :)
0
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43832

Re: Historiske fiktioner

Indlægaf paint » 13. sep 2016, 22:58

Der er masser af den slags litteratur. Jeg har selv lige læst et ar stykker af C.S. Sansoms bøger, der foregår i tiden omkring den engelske reformation – dvs. midten af 1500'tallet. Nærmere bestemt, er man tæt på personkredsen omkring Lord Cromwell.

2 af dem er oversat til dansk (flere er på engelsk): 'Djævlens værk' og 'Sort Ild'. Man følger en bestemt person, en advokat Shardlake, som arbejder for Cromwell – bl.a da de engelske katolske klostre skal nedlægges og senere i 'Sort Ild', da andre opgaver skal løses for den hårdtprøvede advokat.
De er meget realistiske i deres skildring af den tid. Man vader nærmest rundt i det daværende Londons stinkende stræder og gyder. Men de er også elementært spændende. Det er faktiske begivenheder, der skildres i dramatiseret form.
Samtidigt, får men også et interessant indblik i diverse lokaliteter i London, som er der endnu, men man læser om, hvordan disse lokaliteter, var dengang og ikke mindst, hvad der foregik af grumheder på disse steder. Ret interessant, hvis man har det med at rejse til London.

Den danske forfatter Mette Winge, har skrevet en række historiske romaner – bl.a 'Skriverjomfruen', 'Novemberlys' og 'Dage i september'

http://www.gyldendal.dk/forfattere/mette-winge-f1665

Derudover er der selvfølgelig Edward Rutherfords, 'London', som skildrer Englands og især Londons historie, fra ca. 1000-1100'tallet og frem, fortalt gennem konkrete familier.

Ud over 'London', har han også skrevet 'Paris', og New York', efter nogenlunde samme recept som ovenstående om London.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18166

Re: Historiske fiktioner

Indlægaf Mi55y » 14. sep 2016, 09:54

Min yndlingskategori udi det litterære!

Maria Hellebergs "Kærlighedsbarn" er min all-time favorit indenfor den genre! Jeg kan læse den igen og igen. Fyldt med drama, kærlighed og politik.
Jordens Søjler tilslutter jeg mig også samt efterfølgeren.
Serien om Arn var jeg også ret grebet af - den består af 4 bøger.
Og alle Philippa Gregory's bøger om det engelske kongehus - især Tudor-serien.
Hanne Reintoft har skrevet en serie, som strækker sig over en del år i Danmarkshistorien og som i stor grad fokuserer på stærke kvinder, de hedder: Strejf af Nådens Vinge, Ravns Føde, Hjertebånd og Last og Brast.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Historiske fiktioner

Indlægaf Wizzze » 14. sep 2016, 11:29

paint skrev:Der er masser af den slags litteratur. Jeg har selv lige læst et ar stykker af C.S. Sansoms bøger, der foregår i tiden omkring den engelske reformation – dvs. midten af 1500'tallet. Nærmere bestemt, er man tæt på personkredsen omkring Lord Cromwell.

2 af dem er oversat til dansk (flere er på engelsk): 'Djævlens værk' og 'Sort Ild'. Man følger en bestemt person, en advokat Shardlake, som arbejder for Cromwell – bl.a da de engelske katolske klostre skal nedlægges og senere i 'Sort Ild', da andre opgaver skal løses for den hårdtprøvede advokat.
De er meget realistiske i deres skildring af den tid. Man vader nærmest rundt i det daværende Londons stinkende stræder og gyder. Men de er også elementært spændende. Det er faktiske begivenheder, der skildres i dramatiseret form.
Samtidigt, får men også et interessant indblik i diverse lokaliteter i London, som er der endnu, men man læser om, hvordan disse lokaliteter, var dengang og ikke mindst, hvad der foregik af grumheder på disse steder. Ret interessant, hvis man har det med at rejse til London.

Den danske forfatter Mette Winge, har skrevet en række historiske romaner – bl.a 'Skriverjomfruen', 'Novemberlys' og 'Dage i september'

http://www.gyldendal.dk/forfattere/mette-winge-f1665

Derudover er der selvfølgelig Edward Rutherfords, 'London', som skildrer Englands og især Londons historie, fra ca. 1000-1100'tallet og frem, fortalt gennem konkrete familier.

Ud over 'London', har han også skrevet 'Paris', og New York', efter nogenlunde samme recept som ovenstående om London.


Enig, "London" er god :gogo:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Historiske fiktioner

Indlægaf Pandesteg » 14. sep 2016, 11:47

Borte med Blæsten! :love:
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3433
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 272
Likede indlæg: 3060

Re: Historiske fiktioner

Indlægaf Alphilia » 15. sep 2016, 04:39

Edvard Rutherford har også skrevet om Irland, Rusland og Nyskoven i England på samme måde som London

Pave Johanne af Donna W Cross kan også anbefales
Og Kristin Lavransdatter af Sigrid Undset.
De to sidste har omdrejningspunkt om en enkelt kvinde, men er virkelig godt skrevet

Hanne Reintofts bøger er tilgengæld ikke særligt gode rent sprogmæssigt synes jeg
0

Tilbage til "Bøger"