Overratede bøger og forfattere

Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24470

Re: Overratede bøger og forfattere

Indlægaf Moxy-lady » 26. sep 2015, 12:55

lillebjoern skrev:
Ninjawho skrev:Jean. M. Auel - Hulebjørnens klan.

Halvdelen af handlingen i hendes bøger er beskrivelser af græs og buske.


Det er sjovt med den bog. Jeg elsker den virkelig, jeg tror det er en af mine yndlingsbøger, og i Hulebjørnens Klan kan jeg godt klare mængderne af beskrivelser. Men i de næste par bøger... Det er seriøst uudholdeligt. Jeg ville ønske jeg kunne gennemføre de andre, men har kun lige klaret mig gennem 2'eren. Men jeg har intet problem med det i Hulebjørnens Klan. Historien er også bare fantastisk :lun:


Enig! Første bog er fantastisk godt lavet. 2, bog var jeg glad for, ca. halvvejs. Jeg kunne godt lide den del hvor hun selv skaber sig et liv i dalen. Jondalar-delen vandt mig aldrig helt over. Jeg har dog læst serien et par gange med flere år imellem. Jeg har dog aldrig læst den sidste bog, og tror aldrig at jeg kommer til det. Karaktererne er simpelthen blevet for karikerede. Jeg er træt af at Ayla og Jondalar er så helt igennem perfekte mennesker der kan alt og at alle er jaloux på dem. Det er blevet for meget, synes jeg.
2
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24470

Re: Overratede bøger og forfattere

Indlægaf Moxy-lady » 26. sep 2015, 13:04

Hobbitten fik jeg aldrig læst færdig, men har læst alle tre Ringenes Herre bøger, og skrev førsteårs opgave om den i gym. Men jeg synes at den var ret langhåret. Ikke selve handlingen og historien, det var rigtig fint, men fåååårk hvor var Tolkien glad for landskabsbeskrivelser. Flere sider om måden en græsmark bølger i vinden.... Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz.

Twillight serien er også læst, men jeg forstår heller ikke rigtig hypen om den. Den var fin, og okay, men det der masse-hysteri blandt (også!) grandvoksne kvinder som den satte i gang.... I don't get it.

Kan ikke lige komme på flere, selvom der helt sikkert er mange flere. Pt. er jeg i gang med Onkel Toms hytte til mit studie. Den er godt nok langtrukken og sentimental. Der er nogle interessante ting ved den, men jeg tror egentlig mest at den blev så populær fordi den kom på det rette tidspunkt, end fordi den er godt skrevet.
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5391
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 703
Likede indlæg: 10408

Re: Overratede bøger og forfattere

Indlægaf lillebjoern » 26. sep 2015, 13:25

Moxy-lady skrev:
lillebjoern skrev:
Ninjawho skrev:Jean. M. Auel - Hulebjørnens klan.

Halvdelen af handlingen i hendes bøger er beskrivelser af græs og buske.


Det er sjovt med den bog. Jeg elsker den virkelig, jeg tror det er en af mine yndlingsbøger, og i Hulebjørnens Klan kan jeg godt klare mængderne af beskrivelser. Men i de næste par bøger... Det er seriøst uudholdeligt. Jeg ville ønske jeg kunne gennemføre de andre, men har kun lige klaret mig gennem 2'eren. Men jeg har intet problem med det i Hulebjørnens Klan. Historien er også bare fantastisk :lun:


Enig! Første bog er fantastisk godt lavet. 2, bog var jeg glad for, ca. halvvejs. Jeg kunne godt lide den del hvor hun selv skaber sig et liv i dalen. Jondalar-delen vandt mig aldrig helt over. Jeg har dog læst serien et par gange med flere år imellem. Jeg har dog aldrig læst den sidste bog, og tror aldrig at jeg kommer til det. Karaktererne er simpelthen blevet for karikerede. Jeg er træt af at Ayla og Jondalar er så helt igennem perfekte mennesker der kan alt og at alle er jaloux på dem. Det er blevet for meget, synes jeg.


Lige mine ord! Det om Ayla i dalen (selvom det der med hesten liiiige var en tand for meget for mig) var hyggeligt, og ligesom i 1'eren, men Jondalar og hans bror.... :træt:
1
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Overratede bøger og forfattere

Indlægaf decibell » 26. sep 2015, 13:29

Jeg så en reklame for en bog: Kvinden i toget. Og i reklamen beskrives der, hvordan der sælges et eksemplar i USA hvert 6. sekund. Jeg fik den tanke, at det jo er klart, det bliver hypet, når det styres af antal købte bøger. For folk køber bøgerne ud fra den tro, at det er en god bog, når alle køber den - og bidrager hermed selv til at hype bogen endnu mere. Det er selvforstærkende i høj grad. Men ingen melder bagefter noget om, hvordan alle de mio. af læsere har syntes om bogen. Der er nogle få officielle kritikere, der skriver om en bog, og det starter det, men det fortæller ikke reelt noget om, hvor god bogen er.
2
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Overratede bøger og forfattere

Indlægaf dykkersild » 28. sep 2015, 10:57

decibell skrev:Jeg så en reklame for en bog: Kvinden i toget. Og i reklamen beskrives der, hvordan der sælges et eksemplar i USA hvert 6. sekund. Jeg fik den tanke, at det jo er klart, det bliver hypet, når det styres af antal købte bøger. For folk køber bøgerne ud fra den tro, at det er en god bog, når alle køber den - og bidrager hermed selv til at hype bogen endnu mere. Det er selvforstærkende i høj grad. Men ingen melder bagefter noget om, hvordan alle de mio. af læsere har syntes om bogen. Der er nogle få officielle kritikere, der skriver om en bog, og det starter det, men det fortæller ikke reelt noget om, hvor god bogen er.


Jeg kiggede faktisk på den i boghandleren i lørdags. Den er skrevet i jeg-form og umiddelbart virkede sproget ikke så stramt som jeg foretrækker.

Det er lidt det samme med Grey - hold nu kaje hvor er den bare dårligt, dårligt og så lidt mere dårligt skrevet. Jeg nåede ikke 50 sider før den røg videre.
1
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4439
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 666
Likede indlæg: 7342

Re: Overratede bøger og forfattere

Indlægaf Neenah » 28. sep 2015, 11:00

decibell skrev:Jeg så en reklame for en bog: Kvinden i toget. Og i reklamen beskrives der, hvordan der sælges et eksemplar i USA hvert 6. sekund. Jeg fik den tanke, at det jo er klart, det bliver hypet, når det styres af antal købte bøger. For folk køber bøgerne ud fra den tro, at det er en god bog, når alle køber den - og bidrager hermed selv til at hype bogen endnu mere. Det er selvforstærkende i høj grad. Men ingen melder bagefter noget om, hvordan alle de mio. af læsere har syntes om bogen. Der er nogle få officielle kritikere, der skriver om en bog, og det starter det, men det fortæller ikke reelt noget om, hvor god bogen er.


Goodreads er min ven :gogo: Det er mit go-to sted for boganmeldelser fra helt almindelige mennesker.
3
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Overratede bøger og forfattere

Indlægaf decibell » 28. sep 2015, 12:43

Neenah skrev:
decibell skrev:Jeg så en reklame for en bog: Kvinden i toget. Og i reklamen beskrives der, hvordan der sælges et eksemplar i USA hvert 6. sekund. Jeg fik den tanke, at det jo er klart, det bliver hypet, når det styres af antal købte bøger. For folk køber bøgerne ud fra den tro, at det er en god bog, når alle køber den - og bidrager hermed selv til at hype bogen endnu mere. Det er selvforstærkende i høj grad. Men ingen melder bagefter noget om, hvordan alle de mio. af læsere har syntes om bogen. Der er nogle få officielle kritikere, der skriver om en bog, og det starter det, men det fortæller ikke reelt noget om, hvor god bogen er.


Goodreads er min ven :gogo: Det er mit go-to sted for boganmeldelser fra helt almindelige mennesker.

Nemlig. Har selv en bruger der.
Men igen forsøger jeg at huske på, når jeg læser anmeldelserne, at vi også har forskellig smag, så selv de bedste anmeldelser ikke er garanti for, at jeg kan lide bogen. Den enes helvede, den andens paradis. Jeg har haft succes med at finde nogle meget aktive anmeldere med samme mening som mig om specifikke bøger og så holde øje med deres anmeldelser af andre bøger. Det har givet mig inspiration til flere bøger, jeg også nød at læse.
0
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Overratede bøger og forfattere

Indlægaf decibell » 28. sep 2015, 12:54

dykkersild skrev:
decibell skrev:Jeg så en reklame for en bog: Kvinden i toget. Og i reklamen beskrives der, hvordan der sælges et eksemplar i USA hvert 6. sekund. Jeg fik den tanke, at det jo er klart, det bliver hypet, når det styres af antal købte bøger. For folk køber bøgerne ud fra den tro, at det er en god bog, når alle køber den - og bidrager hermed selv til at hype bogen endnu mere. Det er selvforstærkende i høj grad. Men ingen melder bagefter noget om, hvordan alle de mio. af læsere har syntes om bogen. Der er nogle få officielle kritikere, der skriver om en bog, og det starter det, men det fortæller ikke reelt noget om, hvor god bogen er.


Jeg kiggede faktisk på den i boghandleren i lørdags. Den er skrevet i jeg-form og umiddelbart virkede sproget ikke så stramt som jeg foretrækker.

Det er lidt det samme med Grey - hold nu kaje hvor er den bare dårligt, dårligt og så lidt mere dårligt skrevet. Jeg nåede ikke 50 sider før den røg videre.


Jeg må hellere skynde mig at skrive, at jeg slet ikke har set nærmere på bogen, så jeg har ikke dannet mig et indtryk af den i hverken negativ eller positiv retning. Det var udelukkende reklamen, der satte tanker i gang.
0
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Overratede bøger og forfattere

Indlægaf Annione » 18. jan 2016, 12:53

Pyha, jeg hader når mine yndlingsbøger bliver disset... men okay.

Jussi har fammer haft for travlt! Tag lige en måned mere til at runde det hele af på en fin måde, lille skat! Jeg elsker ellers hans bøger, men slutningen på de 2 sidste var altså forhastet.

Jeg har været stor fan af Camilla Läckberg - men den sidste fra hende, er den sidste bog af hende jeg læser. Virkelig spændende plot, uhyggelige detaljer og så slutter hun bare af midt i det hele. Wtf? Ingen forklaring eller noget som helst...

Jeg elsker Tolkien og har læst Ringenes Herre og Hobbitten flere gange. Men Hurins Børn... Uh, den var tung. Den skal vist læses når viljen er der.

Jeg elsker ligeledes serien om Jordens Børn. Men jeg håber virkelig at den sidste bog, vitterligt er den sidste bog. Gabende kedelig.

Til Jo Nesbøs forsvar vil jeg sige, at jeg ikke var vild med Harry Hole, efter de 2 første bøger. Men den 3. og fremover er forrygende.

Karin Slaugter er der flere på den gamle debat, der elsker. Så jeg købte 6 bøger, da de var på udsalg i Føtex. Jeg skal ikke kunne sige, om de er bedre på engelsk, for meget kan gå tabt i en dårlig oversættelse... Men jeg gav op efter den første bog. ...hvis nogen gerne vil overtage resten, så siger I bare til!
2
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Overratede bøger og forfattere

Indlægaf dykkersild » 18. jan 2016, 13:43

Nej tak til Paul Auster - bare nej!
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Overratede bøger og forfattere

Indlægaf Slettet bruger » 18. jan 2016, 13:59

dykkersild skrev:Nej tak til Paul Auster - bare nej!


Moon Palace er nu ret god. Han har også lavet en film "Smoke" der er rigtigt god. Men en del af det er nok som du siger :)
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7487
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 828
Likede indlæg: 19593

Re: Overratede bøger og forfattere

Indlægaf Animi » 18. jan 2016, 14:01

eks-Maupassant skrev:
dykkersild skrev:Nej tak til Paul Auster - bare nej!


Moon Palace er nu ret god. Han har også lavet en film "Smoke" der er rigtigt god. Men en del af det er nok som du siger :)


Jeg har kun læst City of Glass, men den synes jeg tilgengæld var virkelig genial :worship:
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Overratede bøger og forfattere

Indlægaf dykkersild » 18. jan 2016, 14:02

eks-Maupassant skrev:
dykkersild skrev:Nej tak til Paul Auster - bare nej!


Moon Palace er nu ret god. Han har også lavet en film "Smoke" der er rigtigt god. Men en del af det er nok som du siger :)


Jeg er stor fan af Harvey Keitel så Smoke får thumbs up, den er virkelig god - men hans bøger er røget på køl, jeg gider dem ikke.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Overratede bøger og forfattere

Indlægaf Slettet bruger » 18. jan 2016, 14:08

Thomas Mann: Trolddomsbjreget. INTET sker. Det meste af tiden går med at de spiser morgenmad og aftensmad.

Hele plottet går ud på en fyr der skal besøge sin fætter på et kursted for syge i 14 dage. Man gætter efter 2 sekunder efter bogens længde og hans tempo, at de 14 dage umuligt kan fylde hele bogen ud, (hver dag med fylder ca 10 sider med morgenmad og aftensmad og evt. en gåtur) hvorfor der self. vil ske det at fyren vil blive syg, og skal blive på kursstedet. Alligevel holder Mann os i "spænding" og afslører først på side 150 at fyren skal blive ud over de 14 dage, hvor man har ventet på den afsløring siden ca side 4, sådan "FIND NU UD AF AT DU SKAL BLIVE LÆNGERE END 14 DAGE DIN KLOVN; ALLE VED DET ER DET DER VIL SKE".

Det ville fungere bedre hvis han kom ud over det der "når man først kommer til det der Hotel California-agtige kursted så kommer man aldrig ud" i starten, fordi det virker åndsvagt at han bygger spænding op om noget ethvert barn kan regne ud.

Forstår simpelt hen ikke hvorfor den går for at være en verdensklassiker osv. Jeg synes den er røvsyg og uinteressant. Ideen med en fyr der trisser rundt på et kursted uden at noget sker er da fin nok, men så må han supplere med noget indre dialog eller nogen interessante flashbacks eller noget, det er bare ikke fedt at læse om hvad han spiser til morgenmad igennem så mange sider.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Overratede bøger og forfattere

Indlægaf Slettet bruger » 18. jan 2016, 14:09

dykkersild skrev:
eks-Maupassant skrev:
dykkersild skrev:Nej tak til Paul Auster - bare nej!


Moon Palace er nu ret god. Han har også lavet en film "Smoke" der er rigtigt god. Men en del af det er nok som du siger :)


Jeg er stor fan af Harvey Keitel så Smoke får thumbs up, den er virkelig god - men hans bøger er røget på køl, jeg gider dem ikke.


Måske Auster bare skulle ha gået filmvejen istedet for at blive ved bøgerne, jeg synes også Smoke er meget bedre end "Moon Palace" :)
0

Tilbage til "Bøger"