Overratede bøger og forfattere

Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15613
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20988

Overratede bøger og forfattere

Indlægaf 2SHY » 21. sep 2015, 23:31

Jeg kan se der nævnes en del bøger oppe i "Det må man ikke sige tråden" så måske der var basis for en tråd for sig selv.

Der er bøger og forfattere som jeg på ingen måde forstår hypen omkring. Tolkien bl.a. for mit vedkommende fordi jeg går kold i de alenlange beskrivelser og rim. Og det gør sig også gældende for Donna Tartts Stillidsen, der ko nærmest opfattes som et vidunder man endelig ikke må give udtryk for at man synes var dødsyg.

Hvilke bøger og forfattere synes du er dybt overrated og hvorfor?
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Overratede bøger og forfattere

Indlægaf Neenah » 22. sep 2015, 00:00

E.L. James - Fifty Shades. Ikke nok med at damen ikke kan skrive, så romantiserer hendes bøger også et dybt problematisk og psykisk voldeligt parforhold. Derudover er de decideret dårligt researchet, sproget er forfærdeligt og hovedpersonerne og handlingen er decideret karikerede. Jeg forstår godt tiltrækningen ved genren, men meget af det der smutty-romance fanfiction der er blevet udgivet, burde bare være blevet på nettet.
9
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10394

Re: Overratede bøger og forfattere

Indlægaf lillebjoern » 22. sep 2015, 05:31

Ja, som nævnt i DMMIS-tråden, så Harry Hole-serien af Jo Nesbø. Nåede at læse to bøger i serien – de har jo bare skiftet hovedpersonernes navne ud... Og så er der Alkymisten af Paulo Coelho; altså, den er god, misforstå mig ikke, men så god synes jeg bare ikke den er. Ligesom en del af hans andre bøger.
2
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Overratede bøger og forfattere

Indlægaf Pandesteg » 22. sep 2015, 06:41

Stephanie Meyer - Twilightbøgerne. Den første var egentlig OK, men derefter gik det voldsomt ned ad bakken. Slutningen var jo bare.. Ja :tie: :tie:
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Overratede bøger og forfattere

Indlægaf dykkersild » 22. sep 2015, 08:37

Knud Romer får 20 håndkantslag hvis han skriver en eneste sætning mere - og så kan han klappe i for resten.

Jeg er enige med Neenah - jeg læste ca. 40 sider i Grey - afskyeligt sprog og latterlig husmorsex.
1
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Overratede bøger og forfattere

Indlægaf vibbsen » 24. sep 2015, 17:27

Jussi Adler Olsen's bøger om Afdeling Q og Carl Mørck.....Hold kæft hvor er jeg bare træt af afdeling Q.....Den skulle bare så meget lukkes og Carl Mørck sendes ud og skrive parkeringsbøder...

Camilla Lackberg.....Fuck hvor er Erica Falck bare en irriterende kost....Og hendes mand er en værre gulvmåtte.....

I det hele taget så har jeg et alvorligt issue med krimier hvor hovedpersonen bliver alt for irriterende og samspilsramt......Lisa Marklund er her et glimrende eksempel på hvad jeg mener...Og Karin Slaughters seneste persongalleri har også for meget bagage med til mig...Jeg synes ellers at hendes første bøger var forrygende....Og Viveca Sten og også på vej ned af den der sti hvor man tænker "Tag dig nu sammen for fanden" om hovedpersonen....
3
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10394

Re: Overratede bøger og forfattere

Indlægaf lillebjoern » 24. sep 2015, 17:31

Ninjawho skrev:Jean. M. Auel - Hulebjørnens klan.

Halvdelen af handlingen i hendes bøger er beskrivelser af græs og buske.


Det er sjovt med den bog. Jeg elsker den virkelig, jeg tror det er en af mine yndlingsbøger, og i Hulebjørnens Klan kan jeg godt klare mængderne af beskrivelser. Men i de næste par bøger... Det er seriøst uudholdeligt. Jeg ville ønske jeg kunne gennemføre de andre, men har kun lige klaret mig gennem 2'eren. Men jeg har intet problem med det i Hulebjørnens Klan. Historien er også bare fantastisk :lun:
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Overratede bøger og forfattere

Indlægaf vibbsen » 24. sep 2015, 18:28

Kom lige i tanke om en mere : Jacob Ejersbo Afrika Triologi :gab: :træt3: :træt2: :træt:

Min kollega var helt væk i dem...Jeg kæmpede for at komme igennem halvdelen af første bog....Og endte med at give op...Jeg har lige slettet dem fra Storytel.
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15613
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20988

Re: Overratede bøger og forfattere

Indlægaf 2SHY » 24. sep 2015, 19:22

Åh Gud ja Camilla Läckberg havde jeg lykkeligt fortrængt :tie:
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Overratede bøger og forfattere

Indlægaf Tibbler » 24. sep 2015, 19:35

Jeg forstod aldrig, hvorfor Peter Høeg blev så populær. Jeg mistede fuldstændig overblikket over handlingen i bøgerne, med alle de sider, hvor der pludselig blev beskrevet alverdens detaljer om f.eks. gamle ure, eller skibe.
2
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36729

Re: Overratede bøger og forfattere

Indlægaf Daine » 24. sep 2015, 19:42

Inger Wolfs bøger er for nedadgående. De første var okay, handlingen foregik omkring Århus og hun skrev fint. Men så rykkede hun af eller anden grund handlinge til først Alaska og dernæst Japan. Kæft hvor var de dårlige, den sidste bog måtte jeg opgive :tie:

Elsebeth Egholm og Liza Marklund. Mage til irriterende hovedpersoner skal man godtnok lede længe efter.

Jussi Adler-Olsen burde have en redaktør der kunne skære lidt mere igennem. Hans bøger er også kraftigt nedadgående og han skulle lære begrænsningens kunst.

Jean Auels bøger - de tre første ihf- var ganske gode og kan stadig holde mig fanget. Men resten :tie: Naturbeskrivelser og gentagelser og gen fortælling af tidligere handling fylder alt alt for meget. Den sidste bog blev læst på ren vilje, for jeg troede den ville være en værdig afslutning. Det var den ikke.

Og de der 'humoristiske' bøger a la "Den hundredårige der kravlede ud af vinduet og forsvandt" er bare slet ikke mig. Jeg synes han var pisseirriterende!
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15613
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20988

Re: Overratede bøger og forfattere

Indlægaf 2SHY » 24. sep 2015, 19:51

Jeg går også helt kold i de der Den hundred årige der bla bla bla :bored: Glimrende at falde i søvn til som lydbog hvis man har svært ved at sove

Haruki Murakami og hans 1Q84. Gå nu væk! Et af mine seneste men også værste fejlkøb. Foræres væk hvis nogen vil have dem og gider betale portoen
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Overratede bøger og forfattere

Indlægaf vibbsen » 25. sep 2015, 06:40

Tibbler skrev:Jeg forstod aldrig, hvorfor Peter Høeg blev så populær. Jeg mistede fuldstændig overblikket over handlingen i bøgerne, med alle de sider, hvor der pludselig blev beskrevet alverdens detaljer om f.eks. gamle ure, eller skibe.


Ja for pokker, ham har jeg helt glemt....Måske fordi han aldrig nogensinde formåede at fange mig...
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Lull
Indlæg: 1242
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:18
Kort karma: 124
Likede indlæg: 1595

Re: Overratede bøger og forfattere

Indlægaf Lull » 25. sep 2015, 08:52

Ken Follett: det er sjældent jeg opgiver en bog uden at have læst den færdigt, men det skete her. Har endda forsøgt mig flere gange, fordi andre mente de var åhh så fantastiske.

Fifty Shades: opgav jeg også - hun irriterede mig allerede på de første sider og efter ca 50 havde jeg fået nok!
1
03.05.2017 :lun:
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15613
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20988

Re: Overratede bøger og forfattere

Indlægaf 2SHY » 26. sep 2015, 12:28

Jeg ved ikke om Mari Jungstedt er blandt dem man tit henviser til men nøj hvor jeg ikke håber det. Jeg er i gang med "Den du ikke ser" og øv hvor er den kedelig og jeg er ved af kaste op når en kærlighedsromances dialog skal beskrives :badr: Det bliver så sukret og minder mest om noget der hører hjemme i et (dårligt) dameblad
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate

Tilbage til "Bøger"