De bedste børnebøger

Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

De bedste børnebøger

Indlægaf Ficus » 4. jun 2017, 16:20

Ja, hvad er jeres yndlings børnebøger?

Alt tæller, både dem i selv har fået læst op og læst som børn og dem i måske har læst for jeres børn, eller som de selv har læst :-p


Egentlig bunder spørgsmålet i at et familiemedlem har haft en stor vandskade i en kælder i forbindelse med en flytning og alle sønnernes bøger stod i kælderen, i flyttekasser og er i stykker. Særligt den lille af de to elsker at få læst højt og er lige nået alderen hvor han så småt begynder at læse selv. Jeg tænkte derfor at i stedet for at komme med mere legetøj til en snarlig fødselsdag, at jeg ville tage en stak bøger med :D


MEN! Jeg står også overfor at skulle lave en ønskeliste for min egen lille baby og kunne derfor godt bruge lidt inspiration her også!
0
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: De bedste børnebøger

Indlægaf Ficus » 4. jun 2017, 16:31

Kan byde ind med at jeg som lille ELSKEDE Halfdans ABC! Selv da jeg begyndte at læse selv, var det min favorit. Synes stadig det er nogle fine rim :lun:

Jeg var også ret glad for fortællingerne om Den Glade Løve. Kan se der er kommet en samlet bog, som jeg helt klart tror skal være blandt bøgerne.

Den seneste børnebog jeg har givet i gave var Hurra for Lille Frø af Jakob Martin Strid. Modtageren har efterfølgende købt flere bøger af samme, fordi hendes søn på 4 synes de var virkelig sjove. Frøen laver en masse ballade og er uartig, hvilket hendes søn jo synes var hylende morsomt, men der er selvfølgelig en fin morale i historien, som den lille gut kan forstå.
1
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: De bedste børnebøger

Indlægaf musling » 4. jun 2017, 17:23

Lotte- og Totte-bøgerne kunne jeg rigtigt godt lide :D

Jeg havde også sådan nogle små korte eventyrbøger, med H C Andersens eventyr i ultrakort men god fortælling. De fås næppe i dag, men jeg var glad for dem.

Pixi-bøger er jeg generelt fan af :D
2
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: De bedste børnebøger

Indlægaf Tibbler » 4. jun 2017, 17:51

Billede

Billede
1
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: De bedste børnebøger

Indlægaf Tibbler » 4. jun 2017, 17:53

Bøgerne med hhv. Lasse-Leif og Vitello er også gode.

Billede

Billede
1
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: De bedste børnebøger

Indlægaf Juki » 4. jun 2017, 17:53

:dåne:
Billede
7
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Lykke
Indlæg: 6936
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6465

Re: De bedste børnebøger

Indlægaf Lykke » 4. jun 2017, 17:54

Mit barn er helt vild med Bamses følebog/rørebog.
1
superboa
Indlæg: 1433
Tilmeldt: 14. aug 2015, 22:02
Kort karma: 87
Likede indlæg: 1016

Re: De bedste børnebøger

Indlægaf superboa » 4. jun 2017, 18:00

Juki skrev::dåne:


ENIG! Den skønneste børnebog :dåne:

Andre børnebøger med en særlig plads i mit hjerte er "Den glade løve", "Brødrene Løvehjerte", "Peter Pedal" og bøgerne om "Plet" :)
1
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24635
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36814

Re: De bedste børnebøger

Indlægaf Daine » 4. jun 2017, 18:20

Jeg elskede Folk og Røvere i Kardemommeby og Dyrene i Hakkebakkeskoven som barn. Senere blev det Ronja Røverdatter, Brøderene Løvehjerte og Mio, min Mio der blev gennemtærsket :lun:
Også Troldepusbøgerne var store favoritter, men de er ikke så nemme at finde i dag.

Strid-bøgerne sælger vi mange af i dag, "Åbn ikke denne bog" er fantastisk til de 4-6 årige, og Lotte, Totte og Trunte Lunte bøgerne stryger også over disken. En klassiker som Peter Pedal går også stadig godt, og så er der kommet nogle nye historier i Peter Kanin universet, skrevet af Emma Thompson. De er SÅ fine (der er også nogle nye Peter Kanin papbøger til de helt små, de er SÅ søde!). Til de lidt større drenge er Kaptain Underhyler bøgerne superfine og meget sjove (der er en biograffilm på vej), det samme er Jacob Riisings bøger om Karma Boy :)
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
fisken80
Indlæg: 22341
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52562

Re: De bedste børnebøger

Indlægaf fisken80 » 4. jun 2017, 18:45

Daine skrev:Jeg elskede Folk og Røvere i Kardemommeby og Dyrene i Hakkebakkeskoven som barn. Senere blev det Ronja Røverdatter, Brøderene Løvehjerte og Mio, min Mio der blev gennemtærsket :lun:
Også Troldepusbøgerne var store favoritter, men de er ikke så nemme at finde i dag.

Strid-bøgerne sælger vi mange af i dag, "Åbn ikke denne bog" er fantastisk til de 4-6 årige, og Lotte, Totte og Trunte Lunte bøgerne stryger også over disken. En klassiker som Peter Pedal går også stadig godt, og så er der kommet nogle nye historier i Peter Kanin universet, skrevet af Emma Thompson. De er SÅ fine (der er også nogle nye Peter Kanin papbøger til de helt små, de er SÅ søde!). Til de lidt større drenge er Kaptain Underhyler bøgerne superfine og meget sjove (der er en biograffilm på vej), det samme er Jacob Riisings bøger om Karma Boy :)


Ej hvor mærkeligt med Troldepus-bøgerne. Jeg synes da ikke det er så mange år siden de havde dem i Dansk Supermarkeds butikker i sådan en 1-10 i en bog osv. Min niece er seks år og det er inden for hendes levetid at jeg har set dem i bl.a. Netto og Føtex. Men når jeg googler kan jeg godt se de ikke er til at få mere nogen steder.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24635
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36814

Re: De bedste børnebøger

Indlægaf Daine » 4. jun 2017, 18:58

fisken80 skrev:
Daine skrev:Jeg elskede Folk og Røvere i Kardemommeby og Dyrene i Hakkebakkeskoven som barn. Senere blev det Ronja Røverdatter, Brøderene Løvehjerte og Mio, min Mio der blev gennemtærsket :lun:
Også Troldepusbøgerne var store favoritter, men de er ikke så nemme at finde i dag.

Strid-bøgerne sælger vi mange af i dag, "Åbn ikke denne bog" er fantastisk til de 4-6 årige, og Lotte, Totte og Trunte Lunte bøgerne stryger også over disken. En klassiker som Peter Pedal går også stadig godt, og så er der kommet nogle nye historier i Peter Kanin universet, skrevet af Emma Thompson. De er SÅ fine (der er også nogle nye Peter Kanin papbøger til de helt små, de er SÅ søde!). Til de lidt større drenge er Kaptain Underhyler bøgerne superfine og meget sjove (der er en biograffilm på vej), det samme er Jacob Riisings bøger om Karma Boy :)


Ej hvor mærkeligt med Troldepus-bøgerne. Jeg synes da ikke det er så mange år siden de havde dem i Dansk Supermarkeds butikker i sådan en 1-10 i en bog osv. Min niece er seks år og det er inden for hendes levetid at jeg har set dem i bl.a. Netto og Føtex. Men når jeg googler kan jeg godt se de ikke er til at få mere nogen steder.

Du har ret, Dansk Supermarked fik lov til at lave et specialoptryk af dem (jeg købte dem selv i Føtex, men det snakker vi ikke højt om vel? :fløjt: ) til bogudsalg for nogle år siden. Men de er sandsynligvis udsolgt overalt, jeg har ihf ikke set dem i år.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: De bedste børnebøger

Indlægaf LadyFox » 4. jun 2017, 19:06

Billede
Billede
1
...
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: De bedste børnebøger

Indlægaf Bimmerdyret » 4. jun 2017, 19:24

JEg er fra 1974.. mine favoritbøger:

- Jan serien
- puk serien
- Mizar serien ( tripodernes kamp etc)
- De 5 bøgerne
- alt af Dennis Jurgensen

Mine børn:
- Flunkerne
- Bertram bøgerne
- Bøvsedragens hemmelighed mfl.
- Vinde i piletræerne
- Liste-liste
- 1. B i byen (og andre udgaver)
1
Brugeravatar
Orchidea
Indlæg: 1022
Tilmeldt: 24. aug 2015, 15:36
Kort karma: 109
Likede indlæg: 2423

Re: De bedste børnebøger

Indlægaf Orchidea » 4. jun 2017, 19:26

Jeg har, som barn, været igennem spørge-Jørgen, strudsen Rasmus, Halfdan Rasmussens bøger, lille sorte sambo, Peter pedal, bøger fra Anders Ands bogklub og meget andet.

Jeg har læst meget Peter pedal for drengene og de har været rigtig glade for Peddersen og Findus bøger.
1
fisken80
Indlæg: 22341
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52562

Re: De bedste børnebøger

Indlægaf fisken80 » 4. jun 2017, 19:26

Daine skrev:
fisken80 skrev:
Daine skrev:Jeg elskede Folk og Røvere i Kardemommeby og Dyrene i Hakkebakkeskoven som barn. Senere blev det Ronja Røverdatter, Brøderene Løvehjerte og Mio, min Mio der blev gennemtærsket :lun:
Også Troldepusbøgerne var store favoritter, men de er ikke så nemme at finde i dag.

Strid-bøgerne sælger vi mange af i dag, "Åbn ikke denne bog" er fantastisk til de 4-6 årige, og Lotte, Totte og Trunte Lunte bøgerne stryger også over disken. En klassiker som Peter Pedal går også stadig godt, og så er der kommet nogle nye historier i Peter Kanin universet, skrevet af Emma Thompson. De er SÅ fine (der er også nogle nye Peter Kanin papbøger til de helt små, de er SÅ søde!). Til de lidt større drenge er Kaptain Underhyler bøgerne superfine og meget sjove (der er en biograffilm på vej), det samme er Jacob Riisings bøger om Karma Boy :)


Ej hvor mærkeligt med Troldepus-bøgerne. Jeg synes da ikke det er så mange år siden de havde dem i Dansk Supermarkeds butikker i sådan en 1-10 i en bog osv. Min niece er seks år og det er inden for hendes levetid at jeg har set dem i bl.a. Netto og Føtex. Men når jeg googler kan jeg godt se de ikke er til at få mere nogen steder.

Du har ret, Dansk Supermarked fik lov til at lave et specialoptryk af dem (jeg købte dem selv i Føtex, men det snakker vi ikke højt om vel? :fløjt: ) til bogudsalg for nogle år siden. Men de er sandsynligvis udsolgt overalt, jeg har ihf ikke set dem i år.


Det tror jeg også de er. Jeg har heller ikke set dem længe. Og nu ærgrer det mig faktisk helt, at jeg ikke købte dem dengang, de kostede jo nærmest ingenting. 70 kroner for en bog med 10 bøger i.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Bøger"