Bullet journal

Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19587
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Bullet journal

Indlægaf LadyFox » 28. jan 2018, 19:11

Nuttede-Nuser skrev:Tak for jeres svar, jeg gik lidt i stå med det efter de første par uger. Så nu er mit spørgsmål, skal man så gå tilbage og skrive noget for ugerne der er gået uden eller ser man bare frem ad. Måske et dumt spørgsmål, men vil bare høre lidt om hvad andre gør hvis de går k stå.

Jeg ville bare fortsætte fra den dato jeg startede op igen. Det er jo det der er fedt ved formatet, at det er så fleksibelt.
0
...
Minitrolden
Indlæg: 161
Tilmeldt: 4. aug 2017, 20:00
Kort karma: 19
Likede indlæg: 165

Re: Bullet journal

Indlægaf Minitrolden » 6. apr 2018, 12:40

Dikus skrev:Er det ikke upraktisk i et hæfte?

Jeg bruger opgavepanelet i outlook til opgaver - når jeg så kommer til dagen for en planlagt opgave, får jeg den lavet eller udskyder den.

Jeg er glad for mængden af noter, der kan være i en opgaves notesfelt, når den er åben. Hvis der f.eks . er opfølgning på mails og telefonsamtaler, kan de bare hæftes derind - så har man historikken lige ved hånden.

Det må da hurtigt blive rodet i et hæfte?

En del af Bujo handler om det meditative i at skrive i hånden og fysisk overføre opgaver mm. Tingene lagrer sig på en anden måde i hjernen bilder jeg mig selv ind, men det er vist endda også bevist sådan rent forskningsmæssigt. Det at det er fysisk for mig, gør det også nemmere at overskue. Jeg kan bladre frem og tilbage, den ligger lige på bordet ved siden af mig eller er med til møder og lynhurtigt kan jeg fiske opgaven frem. Hvor, hvis jeg sidder med det digitalt, kan jeg være så distræt, at jeg farer vild på vej ind i opgaveoversigten, som jeg droppede at bruge for flere år siden. :panik:

Fordelen med Bujo er også, at man selv laver strukturen. Du kan lave din futureplanner, kalender og lister lige præcis som du vil. Jeg er selv meget digital, men jeg knuselsker min bujo. På de fire måneder jeg har brugt den, har den virkelig vist sit værd. Jeg bruger den mest til arbejdet, hvor jeg noterer alle opgaver. Møder mm. holder jeg til min digitale kalender.
0
Minitrolden
Indlæg: 161
Tilmeldt: 4. aug 2017, 20:00
Kort karma: 19
Likede indlæg: 165

Re: Bullet journal

Indlægaf Minitrolden » 6. apr 2018, 12:47

Jeg begyndte med bujo ved årsskiftet og er super glad for det. Jeg kører en meget enkel stil, som det oprindeligt er tænkt. Ikke sådan pynt og kreativt og har meldt mig ud af en fbgruppe pga. alle opslag næsten kun handlede om at pynte og være kreativ i bujo. Det drev mig til vanvid. Eks. er en af "reglerne" at man først opretter en måned når man når til den måned og flere havde jo lavet månederne flere måneder i forvejen fordi det er mere et kreaprojekt end et redskab. Og så alle habittrackerne osv. og at de kørte med næsten fire bøger samtidig. :panik:

Jeg bruger kun futureplanner, månedskalender og derefter kører jeg i ugeformat. Jeg har en side til noter ved siden af min kalender. Kalender og uge er opdelt i hjemme og arbejde. Derudover har jeg nogle lister, som er bøger, kreaprojekter, lokalturisme og indretningsideer/tanker. Derudover er der en side, hvor alle mine projekter er listet op. Jeg er meget distræt, så lige den er ret vigtig for mig. Jeg har en tendens til kun at kunne huske det projekt jeg lige har arbejdet med den dag/den uge.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19587
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Bullet journal

Indlægaf LadyFox » 9. jul 2018, 14:11

Mavis skrev:Jeg begyndte på bullet-journalling sidste måned, og jeg synes det er mega hyggeligt. Den er ikke super pyntet, men det ville den være hvis jeg havde råd til fancy materialer :genert: . Lige nu har jeg bare et tema for hver måned, hvor jeg laver en månedsforside med et stort billede og sketcher små ting indenfor temaet på de øvrige sider. Jeg havde lidt for mange forskellige sider og monthly goals og trackere til at jeg kunne overskue det sidste måned, så der er blevet skåret lidt ned, med undtagelse af at jeg i denne måned har koblet min drømmedagbog til. Min bullet journal motiverer mig til rent faktisk at tjekke og holde styr på min kalender og aftaler som aldrig før. Jeg er fan!

Og for rent faktisk at svare på spørgsmålet ( :P ), så bruger jeg Leuchtturm A5 dotted.

Jeg var også en lidt for ambitiøs omkring hvad jeg skulle bruge min bullet journal til i starten, hvilket resulterede i en masse sider som ikke blev brugt.
Jeg synes det er rart nu her hvor jeg har været i gang i et års tid at jeg efterhånden ved hvad der virker for mig, hvad der er nyttige værktøjer og hvad der ender med bare at blive en stressfaktor at have med i journalen.

Jeg har valgt at pause kalender delen helt i min sommerferie fordi det faktisk ikke giver mening i forhold til hvad jeg har af faste aftaler, læse aftaler og aftaler der rykkes rundt efter godt befindende og vejret. Jeg synes det er rart med en kalender man bare kan stoppe i en periode uden det betyder tomme sider der bare er spild af plads og papir.

Normalt har jeg det sidste stykke tid kun brugt ugekalender, to so-lister, sider til planlægning af forskellige events jeg har stået for, menstruations tracker (kun fordi den er meget uregelmæssig), en side til hunden med plads til at notere ændringer i adfærd, dyrelægebesøg og hvornår det et tid til vaccinationer, en side til de ekstra gode minder og så en indkøbsliste med ting til hjemmet der er prioriteret efter hvad der er nice to have og need to have, fordi jeg mangler rigtig mange ting og har en tendens til at prioriterer at købe mindre vigtige ting frem for hvad jeg rent faktisk MANGLER.
0
...
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12603
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 909
Likede indlæg: 12320

Re: Bullet journal

Indlægaf Guilded_Lily » 9. jul 2018, 15:09

Jeg roder rundt i min. Jeg fik den jo købt dengang i oktober og begyndte også i det små. Pludselig var der gået fire måneder, hvor jeg slet ikke fik den brugt.

Nu har jeg været bedre til at bruge den fra april, men jeg har hverken haft monthly eller weekly med, jeg har kun afprøvet ting for at se, hvad der virker. Indtil videre har jeg nøjedes med en forside for måneden, vigtige datoer, humør og habit trackers. Her i ferien har jeg dog prøvet at lave en weekly for at holde styr på forberedelserne til vores roadtrip i UK i næste uge. Jeg kommer også til at lave weeklies for de to uger, vi er væk, så det bliver en form for rejsedagbog.

Når jeg vender tilbage til arbejde, får vi at se, om jeg falder tilbage til "hovsa, jeg har glemt at åbne den i flere dage/uger" :sarkasme:
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7273
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1552
Likede indlæg: 22961

Re: Bullet journal

Indlægaf Aragorn » 9. jul 2018, 15:30

Guilded_Lily skrev:Jeg roder rundt i min. Jeg fik den jo købt dengang i oktober og begyndte også i det små. Pludselig var der gået fire måneder, hvor jeg slet ikke fik den brugt.

Nu har jeg været bedre til at bruge den fra april, men jeg har hverken haft monthly eller weekly med, jeg har kun afprøvet ting for at se, hvad der virker. Indtil videre har jeg nøjedes med en forside for måneden, vigtige datoer, humør og habit trackers. Her i ferien har jeg dog prøvet at lave en weekly for at holde styr på forberedelserne til vores roadtrip i UK i næste uge. Jeg kommer også til at lave weeklies for de to uger, vi er væk, så det bliver en form for rejsedagbog.

Når jeg vender tilbage til arbejde, får vi at se, om jeg falder tilbage til "hovsa, jeg har glemt at åbne den i flere dage/uger" :sarkasme:


Den er også et kæmpe stykke arbejde. Jeg fatter ikke tingen. Den video der er indsat på side et indeholder et klip hvor hun skriver sin egen kalender ned. Wtf? Jeg har da ikke flere timer til at skrive min egen kalender inden jeg kan skrive ting ned i den.

Jeg ser det som en liderlighed rettet mod lister, ikke et arbejdsredskab der fungerer. Ikke for mit eget vedkommende i hvert fald.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12603
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 909
Likede indlæg: 12320

Re: Bullet journal

Indlægaf Guilded_Lily » 9. jul 2018, 15:52

Aragorn skrev:
Guilded_Lily skrev:Jeg roder rundt i min. Jeg fik den jo købt dengang i oktober og begyndte også i det små. Pludselig var der gået fire måneder, hvor jeg slet ikke fik den brugt.

Nu har jeg været bedre til at bruge den fra april, men jeg har hverken haft monthly eller weekly med, jeg har kun afprøvet ting for at se, hvad der virker. Indtil videre har jeg nøjedes med en forside for måneden, vigtige datoer, humør og habit trackers. Her i ferien har jeg dog prøvet at lave en weekly for at holde styr på forberedelserne til vores roadtrip i UK i næste uge. Jeg kommer også til at lave weeklies for de to uger, vi er væk, så det bliver en form for rejsedagbog.

Når jeg vender tilbage til arbejde, får vi at se, om jeg falder tilbage til "hovsa, jeg har glemt at åbne den i flere dage/uger" :sarkasme:


Den er også et kæmpe stykke arbejde. Jeg fatter ikke tingen. Den video der er indsat på side et indeholder et klip hvor hun skriver sin egen kalender ned. Wtf? Jeg har da ikke flere timer til at skrive min egen kalender inden jeg kan skrive ting ned i den.

Jeg ser det som en liderlighed rettet mod lister, ikke et arbejdsredskab der fungerer. Ikke for mit eget vedkommende i hvert fald.


Jeg bruger heller ikke min som kalender. Det har jeg min arbejdskalender og familiekalender til.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19587
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Bullet journal

Indlægaf LadyFox » 9. jul 2018, 17:17

Aragorn skrev:
Guilded_Lily skrev:Jeg roder rundt i min. Jeg fik den jo købt dengang i oktober og begyndte også i det små. Pludselig var der gået fire måneder, hvor jeg slet ikke fik den brugt.

Nu har jeg været bedre til at bruge den fra april, men jeg har hverken haft monthly eller weekly med, jeg har kun afprøvet ting for at se, hvad der virker. Indtil videre har jeg nøjedes med en forside for måneden, vigtige datoer, humør og habit trackers. Her i ferien har jeg dog prøvet at lave en weekly for at holde styr på forberedelserne til vores roadtrip i UK i næste uge. Jeg kommer også til at lave weeklies for de to uger, vi er væk, så det bliver en form for rejsedagbog.

Når jeg vender tilbage til arbejde, får vi at se, om jeg falder tilbage til "hovsa, jeg har glemt at åbne den i flere dage/uger" :sarkasme:


Den er også et kæmpe stykke arbejde. Jeg fatter ikke tingen. Den video der er indsat på side et indeholder et klip hvor hun skriver sin egen kalender ned. Wtf? Jeg har da ikke flere timer til at skrive min egen kalender inden jeg kan skrive ting ned i den.

Jeg ser det som en liderlighed rettet mod lister, ikke et arbejdsredskab der fungerer. Ikke for mit eget vedkommende i hvert fald.

Jeg bruger min som kalender, og har forskellige opstillinger jeg bruger alt efter behov, men det tager ikke særlig meget tid. Konceptet bygger jo på man kun skriver kalender ind for en uge eller to af gangen, og altså ikke at man skriver et år ind fra start.
En uge hos mig kan nemt se sådan her ud:

IMG_20180709_191142-1.jpg


Det bruger jeg ikke mange minutter på.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
...
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59497

Re: Bullet journal

Indlægaf DetSorteCirkus » 23. aug 2018, 08:04

Jeg er lige blevet opmærksom på, at man kan downloade en masse gratis templates hos Moleskine.
Jeg synes måske, at det er lidt omstændigt og klodset at printe, udklippe og klistre en masse ind i sin notesbog, men man kan jo bruge modellerne som inspiration for sit eget setup.

https://mymoleskine.moleskine.com/commu ... templates/
0
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33854

Re: Bullet journal

Indlægaf JoyNips » 28. aug 2018, 12:14

Nu er jeg blevet inspireret og har meldt mig ind i et par facebookgrupper og købt en notesbog (denne: https://www.bog-ide.dk/produkt/1086964/ ... er/2448793)

Min BuJo kommer til at blive ret minimalistisk og meget s/h, jeg er ikke den store tegner og jeg har helt ærligt heller ikke tid til at bruge ekstra tid på at dekorere min BuJo superfancy. Jeg vil dog gerne øve at skrive lidt flottere. Kan nogen anbefale nogle gode skriveredskaber til formålet?
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Nuttede-Nuser
Indlæg: 772
Tilmeldt: 21. okt 2015, 14:24
Kort karma: 105
Likede indlæg: 937

Re: Bullet journal

Indlægaf Nuttede-Nuser » 21. dec 2018, 07:38

Jeg er så forelsket i bujo konceptet. Men jeg har måtte sande at jeg kkke er hverken kreativ eller struktureret nok til selv at lave hele set upet. Så jeg gik på jagt efter en fortrykt. Jeg havde kig på en fra Frydenlund, men så var jeg i SG o anden anledning og der lå den her så. Til under 50kr. Den hedder godt nok teen. Men der er måneders inddeling og uge inddeling. Og meget andet. En fordel er også at meget af tegningerne kan farvelægge og det er noget jeg elsker. Så kan jeg godt være lidt teen for en stund.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19587
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Bullet journal

Indlægaf LadyFox » 17. jan 2019, 20:16

Jeg er lige gået i gang med en Bullet Journal fra Tiger, dog til et andet formål - men altså, mine tusser ghoster mindre i Tigers end de gør i min dyre Leuchtturm1917. Det har jeg det ret vildt over, synes faktisk også at bøgerne er ret fine uden på.
0
...
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7459
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19498

Re: Bullet journal

Indlægaf Animi » 4. feb 2019, 11:13

Har I set denne her? Jeg bliver helt fristet til at købe den, selvom jeg ved at jeg alligevel aldrig vil komme i gang med en bullet journal :-D

https://www.asos.com/books/the-365-bull ... ZQQAvD_BwE
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2296
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 91
Likede indlæg: 2257

Re: Bullet journal

Indlægaf Elverpigen » 15. apr 2022, 15:57

Hmm :gruble:

Det var egentligt noget helt andet, jeg ledte efter inspiration til herinde, men den her tråd inspirerer mig lidt; Jeg har et svagt punkt, som jeg længe har haft en intention om at få gjort noget mere ved, OG jeg har et par gamle og ubrugte kina-notesbøger i min reol.

De her 3 ting kombineret begynder at give mig idéen til en absolut light version af en bullet journal, for at holde mig selv lidt i hånden med intentionen om at få opbygget en bedre vane omkring mit svage punkt. Der begynder at tegne sig en skitse i mit hoved af, at logge 3 "variabler":

    1) Om jeg får udført arbejdet med svagheden: + /-
    2) Strategien ved udførslen: A / B / C
    3) Hvordan jeg følelsesmæssigt har det med at udføre arbejdet: :) / :mellow: / :(

På den ene side irriterer det mig lidt, for jeg er mange gange lykkedes med at indføre én lille vane hist og her ad gangen uden logning, men på den anden side lader det her svage punkt til at være ekstra svært for mig, så jeg har brug for at hjælpe mig selv lidt ekstra på vej. Dvs at step 1 også bliver et relativt lavt ambitionsniveau for at lykkes med 10 min 5 gange om ugen :engel:
1

Tilbage til "Bøger"