VM i fodbold

Brugeravatar
paint
Kort karma: 320
Likede indlæg: 12892

Re: VM i fodbold

Indlægaf paint » 15. jul 2018, 16:24

Wizzze skrev:
paint skrev:Dårlig dommer. Der var ikke straffespark. Jeg mener i øvrigt heller ikke at der var frispark, tidligere. Frankrig har dermed fået 2 mål foræret.

FIFA, må lægge en linje i forbindelse med straffespark, eller følge den der er, der sondrer mellem hånd/arm på bold, eller bold på arm/hånd. I dette tilfælde springer kroaten op og lader armene, naturligt følge med ned. I Spanien og Sydamerika, er det blevet en disciplin i sig selv at ramme armene på modspillerne i straffesparkfeltet, derfor løber de rundt med armene på ryggen.

Spillere kan ikke save armene af.

Synes heller ikke der var straffe, men de har jo lagt en ret konsekvent linje, med VAR mod hånd på bolden i feltet, tror "guds hånd" slår til igen, det er jo den sag der igen og igen føres frem til forsvar for VAR.
Men som du siger, konsekvensen er at folk nærmest prøver at vride armene af sig selv, for at få dem om på ryggen, og ude af "farezonen".

Problemet med VAR, er, som de også snakkede om i pausen, at man ser en naturlig bevægelse skruet ned i super slow, hvilket giver/kan give et forkert billede af virkeligheden. Jeg synes i dén grad ikke at der var straffespark og heller ikke frispark, tidligere i kampen, som franskmændene belejligt fik lige uden for feltet.

Det ødelægger lidt af fornøjelsen ved at se fodbold, at der træffes 'skæve' afgørelser.
Senest rettet af paint 15. jul 2018, 16:28, rettet i alt 1 gang.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Anilara
Kort karma: 335
Likede indlæg: 3963

Indlægaf Anilara » 15. jul 2018, 16:25

Ej det er fandeme ikke fair :trist: Det er slet ikke retvisende.
1
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 1242
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 20667

Indlægaf LadyFox » 15. jul 2018, 16:27

Wtf.... :stoned:
1
"For fucks sake, I'm talking dangerous. Don't nobody talk dangerous anymore? Jesus!"
LaMariposa
Kort karma: 289
Likede indlæg: 5201

Indlægaf LaMariposa » 15. jul 2018, 16:46

Øv... Kunne godt have undt Kroatien at vinde kampen. Men fedt, at de er nået så langt :pompom:
1
:lun: Be brave...

When it all goes wrong, I'll pull myself together, keep on holding on...
Brugeravatar
Confucius
Kort karma: 196
Likede indlæg: 3502

Indlægaf Confucius » 15. jul 2018, 17:10

paint skrev:Dårlig dommer. Der var ikke straffespark. Jeg mener i øvrigt heller ikke at der var frispark, tidligere. Frankrig har dermed fået 2 mål foræret.

Hvad er dine forudsætninger/kvalifikationer for at udtale dig om det? Er du DBU-dommer? Er du eksamineret dommerbedømmer? Er du eksamineret i Fodboldloven? Har du overhovedet læst den gældende version af Fodboldloven? Eller udtaler du dig bare ud fra hvad du synes bør være tilfældet?
0
Der findes to slags mennesker:
1) Dem der kan ekstrapolere fra ufuldstændige data.

Kun en tåbe frygter ikke badevægten.
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 2761
Likede indlæg: 17394

Indlægaf Wizzze » 15. jul 2018, 17:11

Vi fik da en underholdende finale med 2 hold som spillede fodbold, så tak for det :klap:

Kunne godt have undt Danmark en runde mere, efter den fight i 1/8-del, men så ville Kroatien jo ikke have været med i aften :D

Hvad synes om VM samlet? synes stadig den bedste kamp var Spanien-Portugal i første runde, den kamp lovede såå meget, men niveauet faldt derfra. Jeg er især skuffet over sydamerikanerne, der havde jeg forventet meget mere. Og så blev det dødboldene og VAR som tog scenen, og forsvarsfodbolden :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 528
Likede indlæg: 8766

Indlægaf Lemonella » 15. jul 2018, 17:30

Jeg er altså lidt vild med at Macron giver kram til alle spillerne og det samme den kroatiske kvinde, jeg så ikke lige kan finde ud af, hvem er.
1
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 2761
Likede indlæg: 17394

Indlægaf Wizzze » 15. jul 2018, 17:34

Lemonella skrev:Jeg er altså lidt vild med at Macron giver kram til alle spillerne og det samme den kroatiske kvinde, jeg så ikke lige kan finde ud af, hvem er.

Kroatiens præsident

https://en.wikipedia.org/wiki/Kolinda_G ... rovi%C4%87
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Confucius

Indlægaf Confucius » 15. jul 2018, 17:35

Lemonella skrev:Jeg er altså lidt vild med at Macron giver kram til alle spillerne og det samme den kroatiske kvinde, jeg så ikke lige kan finde ud af, hvem er.

Måske er den Kroatiens kvindelige manager, du tænker på?

https://www.dr.dk/sporten/fifavm2018/kv ... ns-kvinder
0

Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 528
Likede indlæg: 8766

Indlægaf Lemonella » 15. jul 2018, 17:36

Wizzze skrev:

Kroatiens præsident

https://en.wikipedia.org/wiki/Kolinda_G ... rovi%C4%87

Det er da hende ja. Tak. :)
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
paint

Indlægaf paint » 15. jul 2018, 17:38

Confucius skrev:

Hvad er dine forudsætninger/kvalifikationer for at udtale dig om det? Er du DBU-dommer? Er du eksamineret dommerbedømmer? Er du eksamineret i Fodboldloven? Har du overhovedet læst den gældende version af Fodboldloven? Eller udtaler du dig bare ud fra hvad du synes bør være tilfældet?

Har jeg skrevet at min mening, er en autoriseret mening? Naturligvis er det min egen personlige opfattelse + min egen tolkning af hånd på bold/bold på hånd reglen.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Brugeravatar
Confucius

Indlægaf Confucius » 15. jul 2018, 17:47

paint skrev:
Confucius skrev:

Har jeg skrevet at min mening, er en autoriseret mening? Naturligvis er det min egen personlige opfattelse + min egen tolkning af hånd på bold/bold på hånd reglen.

Det du skrev, var ikke et udtryk for subjektivitet eller egne meninger. Det du skrev, var et udtryk for faktuelle holdninger, baseret på helt konkrete regler. Det er grunden til at jeg reagerer.

Du skriver ikke at du synes, der er tale om en dårlig dommer. Du konstaterer det. Det på trods af at vejen til at blive officiel dommerbedømmer er utrolig lang, og der findes meget få af dem. Du skriver heller ikke at du synes der ikke var straffespark. Du konstaterede at det var der ikke - selv efter en VAR-bedømmelse.

Og så synes jeg jo at det er interessant at høre, hvorfor du mener at din mening er mere korrekt/værd end den dommer på banen, og de videodommere, som har gennemset episoden på video. For det er den helt klart ikke, hvis der bare er tale om din lægmandsholdning.

Hvis der er tale om lægmandsholdninger, skulle du nok præsentere dem som sådan, i stedet for som fakta.
0

Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 788
Likede indlæg: 11188

Indlægaf dgd2007 » 15. jul 2018, 19:24

FIFA, må lægge en linje i forbindelse med straffespark, eller følge den der er, der sondrer mellem hånd/arm på bold, eller bold på arm/hånd. I dette tilfælde springer kroaten op og lader armene, naturligt følge med ned. I Spanien og Sydamerika, er det blevet en disciplin i sig selv at ramme armene på modspillerne i straffesparkfeltet, derfor løber de rundt med armene på ryggen.

Du har vist ret i det med frisparket. Den tyske kommentator kaldte det også en "Schiedsrichtergeschenk" :lol: (=dommergave).
Mht. straffesparket var der en tidligere dommer i pausen der fortalte at Fifa's retningslinjer havde været meget klare ved det forrige VM: Hvis man havde armene ind til kroppen eller evt. oppe for at beskytte ansigtet, var der ikke straffe - hvis man havde armene ude at blafre omkring, var der altid.
0
Brugeravatar
paint

Indlægaf paint » 15. jul 2018, 21:20

dgd2007 skrev:

Du har vist ret i det med frisparket. Den tyske kommentator kaldte det også en "Schiedsrichtergeschenk" :lol: (=dommergave).
Mht. straffesparket var der en tidligere dommer i pausen der fortalte at Fifa's retningslinjer havde været meget klare ved det forrige VM: Hvis man havde armene ind til kroppen eller evt. oppe for at beskytte ansigtet, var der ikke straffe - hvis man havde armene ude at blafre omkring, var der altid.

Ja. Men der er flere problemer i det. For det første er der hånd til bold og bold til hånd problematikken og hvordan det tolkes af forskellige dommere fra forskellige lande. I Spanien og Sydamerika, dømmer man konsekvent straffe, hvis en bold berører en arm. Det er også derfor man ofte ser netop spanske og Sydamerikanske spillere, rende rundt med hænderne på ryggen, inde i straffesparksfeltet, fordi andre spillere bevidst spiller på det - dvs. at ramme en modspillers arm i feltet og få et straffespark.

I regelsættet, står der også noget om at hvis armen befinder sig i en naturlig position hos spilleren, og rammes af en bold, er der ikke straffe - spillerne kan jo trods alt ikke save armene af. Men hvad er naturligt og hvad er ikke? Det er helt op til dommerens skøn at vurdere. F.eks blev der i én af de tidligere kampe dømt et straffespark, som mange ikke så som et straffespark. Kommentatorerne kom med det samme med det bud, at det skyldtes at det var spanske dommere, der sad i VAR-rummet ved denne kamp og derfor dømte straffe. Havde de været svenskere eller danskere eller måske tyskere, havde de sikkert ikke dømt det. Kort sagt, er der ikke identiske retningslinjer for bedømmelsen, og det synes jeg (og andre) er et problem.

Det er især et problem, når spillere spiller på det og søger at ramme arme i feltet for at fremtvinge et straffespark.
1

Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 788
Likede indlæg: 11188

Indlægaf dgd2007 » 15. jul 2018, 21:30

paint skrev:[...]
Det er især et problem, når spillere spiller på det og søger at ramme arme i feltet for at fremtvinge et straffespark.

Det kan jo dog umuligt være tilfældet i den konkrete sag. Det var jo et hjørnespark - og så præcist kunne fyren nok ikke skyde så langt at han ligefrem sigtede efter en bestemt arm. :D

Men jeg er enig i, der har været et par tvivlstilfælde under VM'et.

Det er, så vidt jeg har forstået, kun den "rigtige" dommer der afgør sagen. VAR-folkene visker ham bare i øret hvis der muligvis er noget der skal ses nærmere på. Og så render han ud og ser video :)
0

Tilbage til "Sport"