Er det fair? Transkønnede i elitesport

ajnaM
Indlæg: 10094
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 27647

Re: Er det fair? Transkønnede i elitesport

Indlægaf ajnaM » 19. apr 2022, 20:17

abcd skrev:
ajnaM skrev:
abcd skrev:
ajnaM skrev:
abcd skrev:
ajnaM skrev:
abcd skrev:
ajnaM skrev:Men måske man så kunne tale om alternativer for de transkønnede, der har været i hormonbehandling inden puberteten? :gruble:

Jeg tænker, der kan være mange nuancer - på mange forskellige parametre. En mand er jo heller ikke bare en mand, ligesom kvinder også er forskellige i styrke og størrelse. Sportsgrenene kræver også forskellige ting, og nogle steder spiller fysikken en mindre rolle.


Man kunne også bare sige at hvis du har fået hormonbehandling for at skifte køn på noget tidspunkt i dit liv, kan du kun konkurrere imod mænd.


Men hvis du som præ-pubertetsdreng har modtaget hormonbehandling, giver den opdeling ingen mening.


Den giver mening på den måde at det er simpelt og giver garanti for man ikke stiller kvinder ringere. Det er så muligvis på bekostning af drengens mulighed for at blive eliteidrætsudøver efter kønsskifte, men det synes jeg så bare er prisen en meget lille del af befolkningen (transkønnede eliteidrætsudøvere) må betale for at vi kan fastholde et simpelt system med garanti for at kvinder kun skal konkurrere imod kvinder.


Altså, der findes jo også kvinder, der er stærkere end andre kvinder. Eller lettere - nogle er gode til vægtløftning, andre til skøjteløb. Der er ikke ligestilling fysisk, som det er i dag.

Jeg synes, det er fjollet, at transkvinder automatisk skulle udelukkes fra al sport, blot fordi der har været nogle få helt absurde tilfælde fremme. Jeg tænker, at der kan findes nogle smarte middelveje.


Ikke al sport, kun elitesport hvor de truer andre menneskers levebrød.

Og det ligestiller dem vel blot med transmænd. En transmand kan vel nærmest aldrig udvikle fysik til at konkurrere med biologiske mænd. Jeg har i hvert fald aldrig hørt om transmænd der har vundet noget i elitesport for mænd. Hvorfor skulle man så kunne forvente at en transition kunne være tilstrækkelig den anden vej?


Vi er nok nede i en meget lille gruppe, og jeg kunne fint være med på, at der var en eller anden form for karantæne.

Men grundlæggende tror jeg ikke helt, folk forstår, hvor stor forskel der kan være internt mellem kønnene - en transmand er ikke én stereotyp, ligesom en mand eller en kvinde kommer i mange former.

Blandt transpersoner er det dog helt afgørende, hvor tidligt de er gået i gang med hormonbehandling - og jeg kunne egentlig ikke se noget til hinder for, at en transmand, der eksempelvis havde blokeret sin ‘kvindelige pubertet’, og i stedet havde udviklet sig som mand fra tidlig alder, skulle kunne blive præcis lige så stærk som andre mænd.

Det eneste, man ikke rykker ved, er jo selve det biologiske køn, så at sige, og det vil blive fastholdt i et præpubertært stadie. En transkvinde, som er påbegyndt behandling tidligt, vil have en penis som en drenge-penis - ikke specielt mandigt, selvom det selvfølgelig er det rent biologisk.


Det er f.eks. kendt at der er forskel på maraton-løbere, alle de hurtigste er fra bestemte dele af Afrika. Verdens hurtigste er ca. 2 timer og 2 minutter. Verdens hurtigste hvide mand ca. 2.05. Verdens hurtigste kvinde er ca. 2.14. Der er formentlig titusindvis af mænd der kan løbe en maraton under 2.14, det er lysår efter både 2.02 og 2.05.

Verdens hurtigste 14-årige dreng på 100 meter er lige så hurtig som kvindernes verdensrekord. Og den verdensrekord er helt tilbage fra 1988 af Florence Griffith Joyner, som formentlig var dopet.


Skulle vi så til at sætte en stopper for afrikanske mænd, fordi de har en bedre fysik? ;) Er det ikke synd for alle de hvide mænd, at der på den måde kommer nogen og tager deres levebrød fra dem?

Ej, jeg har svært ved at se, hvad det har af betydning for pointen med, at transkønnede, der er skiftet før puberteten, har kropsbygning, muskler og fedt som det køn, de er skiftet til - og dermed ikke burde have en konkurrencefordel/-ulempe. Før puberteten er tidligere end 14 år.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
abcd
Indlæg: 6344
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10361

Re: Er det fair? Transkønnede i elitesport

Indlægaf abcd » 20. apr 2022, 02:58

ajnaM skrev:
abcd skrev:Det er f.eks. kendt at der er forskel på maraton-løbere, alle de hurtigste er fra bestemte dele af Afrika. Verdens hurtigste er ca. 2 timer og 2 minutter. Verdens hurtigste hvide mand ca. 2.05. Verdens hurtigste kvinde er ca. 2.14. Der er formentlig titusindvis af mænd der kan løbe en maraton under 2.14, det er lysår efter både 2.02 og 2.05.

Verdens hurtigste 14-årige dreng på 100 meter er lige så hurtig som kvindernes verdensrekord. Og den verdensrekord er helt tilbage fra 1988 af Florence Griffith Joyner, som formentlig var dopet.


Skulle vi så til at sætte en stopper for afrikanske mænd, fordi de har en bedre fysik? ;) Er det ikke synd for alle de hvide mænd, at der på den måde kommer nogen og tager deres levebrød fra dem?

Ej, jeg har svært ved at se, hvad det har af betydning for pointen med, at transkønnede, der er skiftet før puberteten, har kropsbygning, muskler og fedt som det køn, de er skiftet til - og dermed ikke burde have en konkurrencefordel/-ulempe. Før puberteten er tidligere end 14 år.


Pointen er at forskelle imellem grupper af mænd blegner i forhold til forskellen imellem mænd og kvinder. Og at drenge meget tidligt bliver hurtigere end fuldvoksne kvinder.

Dette studie sammenligner løbehastighed hos børn fra 7 til 18 år. Drenge er hurtigere end piger hele vejen, også som 7-årige. Hvorfor er du så sikker på at den eneste forskel på drenge og piger er puberteten?

https://www.researchgate.net/figure/Mea ... _257890643

Jeg har også googlet lidt på hurtigste barn, og de er alle sammen drenge. Hurtigste 10-årige på 10 kilometer, hurtigste 10-årige på en mile osv. Drenge alle sammen.
5
ajnaM
Indlæg: 10094
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 27647

Re: Er det fair? Transkønnede i elitesport

Indlægaf ajnaM » 20. apr 2022, 04:15

abcd skrev:
ajnaM skrev:
abcd skrev:Det er f.eks. kendt at der er forskel på maraton-løbere, alle de hurtigste er fra bestemte dele af Afrika. Verdens hurtigste er ca. 2 timer og 2 minutter. Verdens hurtigste hvide mand ca. 2.05. Verdens hurtigste kvinde er ca. 2.14. Der er formentlig titusindvis af mænd der kan løbe en maraton under 2.14, det er lysår efter både 2.02 og 2.05.

Verdens hurtigste 14-årige dreng på 100 meter er lige så hurtig som kvindernes verdensrekord. Og den verdensrekord er helt tilbage fra 1988 af Florence Griffith Joyner, som formentlig var dopet.


Skulle vi så til at sætte en stopper for afrikanske mænd, fordi de har en bedre fysik? ;) Er det ikke synd for alle de hvide mænd, at der på den måde kommer nogen og tager deres levebrød fra dem?

Ej, jeg har svært ved at se, hvad det har af betydning for pointen med, at transkønnede, der er skiftet før puberteten, har kropsbygning, muskler og fedt som det køn, de er skiftet til - og dermed ikke burde have en konkurrencefordel/-ulempe. Før puberteten er tidligere end 14 år.


Pointen er at forskelle imellem grupper af mænd blegner i forhold til forskellen imellem mænd og kvinder. Og at drenge meget tidligt bliver hurtigere end fuldvoksne kvinder.

Dette studie sammenligner løbehastighed hos børn fra 7 til 18 år. Drenge er hurtigere end piger hele vejen, også som 7-årige. Hvorfor er du så sikker på at den eneste forskel på drenge og piger er puberteten?

https://www.researchgate.net/figure/Mea ... _257890643

Jeg har også googlet lidt på hurtigste barn, og de er alle sammen drenge. Hurtigste 10-årige på 10 kilometer, hurtigste 10-årige på en mile osv. Drenge alle sammen.


Der er forholdsvis lille forskel på drenge og piger inden puberteten - de følger forskellige vægt- og højdekurver fra fødslen - men det er en relativt lille forskel. Puberteten har, naturligvis har jeg lyst til at sige, langt større betydning for den fysiologiske udvikling.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
abcd
Indlæg: 6344
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10361

Re: Er det fair? Transkønnede i elitesport

Indlægaf abcd » 20. apr 2022, 04:19

ajnaM skrev:Der er forholdsvis lille forskel på drenge og piger inden puberteten - de følger forskellige vægt- og højdekurver fra fødslen - men det er en relativt lille forskel. Puberteten har, naturligvis har jeg lyst til at sige, langt større betydning for den fysiologiske udvikling.


Jeg er med på at puberteten øger forskellen, men når der er forskel helt fra længe før puberteten, hvordan kan man så retfærdiggøre nogensinde at tillade en født dreng at deltage i kvindesport? Jeg tvivler på at man på tilfredsstillende vis kan redegøre for at transkvinden ikke har en urimelig fordel ved at være født som dreng, og ved tvivl synes jeg tvivlen må komme de biologiske kvinder til gode.

Plus de kan jo for så vidt stadig deltage i elitesport - det er bare sammen med mændene. Ligesom transmændene der heller ikke har en jordisk chance for at vinde...
7
ajnaM
Indlæg: 10094
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 27647

Re: Er det fair? Transkønnede i elitesport

Indlægaf ajnaM » 20. apr 2022, 04:24

abcd skrev:
ajnaM skrev:Der er forholdsvis lille forskel på drenge og piger inden puberteten - de følger forskellige vægt- og højdekurver fra fødslen - men det er en relativt lille forskel. Puberteten har, naturligvis har jeg lyst til at sige, langt større betydning for den fysiologiske udvikling.


Jeg er med på at puberteten øger forskellen, men når der er forskel helt fra længe før puberteten, hvordan kan man så retfærdiggøre nogensinde at tillade en født dreng at deltage i kvindesport? Jeg tvivler på at man på tilfredsstillende vis kan redegøre for at transkvinden ikke har en urimelig fordel ved at være født som dreng, og ved tvivl synes jeg tvivlen må komme de biologiske kvinder til gode.

Plus de kan jo for så vidt stadig deltage i elitesport - det er bare sammen med mændene. Ligesom transmændene der heller ikke har en jordisk chance for at vinde...


Jeg tror ikke nødvendigvis, den fysiologiske forskel mellem små drenge og piger automatisk er nok til på forhånd at diskvalificere en gruppe fra alt.

Men altså, så meget ved jeg (eller, antager jeg, du) heller ikke om transkønnedes fysiologi. Jeg ved bare, at der sker rigtig meget de her år, og at der er rigtig langt fra min barndoms transkønnede, til dem der i dag ‘transitionerer’ helt tidligt.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
K.toldam
Indlæg: 4151
Tilmeldt: 15. dec 2021, 16:53
Kort karma: 18
Likede indlæg: 1787

Re: Er det fair? Transkønnede i elitesport

Indlægaf K.toldam » 3. maj 2022, 15:37

For mig er det meget simpelt, hvis man er født med tissemand deltager man ikke i kvindesport.
1
Der burde laves en lov i imod PaP SugerøR
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3121
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 43
Likede indlæg: 5365

Re: Er det fair? Transkønnede i elitesport

Indlægaf AFK » 9. maj 2022, 04:44

Akehurst2 skrev:
ajnaM skrev:
Men måske man så kunne tale om alternativer for de transkønnede, der har været i hormonbehandling inden puberteten? :gruble:

Jeg tænker, der kan være mange nuancer - på mange forskellige parametre. En mand er jo heller ikke bare en mand, ligesom kvinder også er forskellige i styrke og størrelse. Sportsgrenene kræver også forskellige ting, og nogle steder spiller fysikken en mindre rolle.


Det kunne man måske, men det er jo de færreste, der har været det - så reglerne skal tage udgangspunkt i, at langt størstedelen af transkønnede først er transitioneret efter puberteten.

Og ja, der er forskel indbyrdes mellem mænd og mænd og mellem kvinder og kvinder også, men de forskelle der grundlæggende er mellem mænd og kvinder gør for stor en forskel i langt de fleste sportsgrene, og er i det samlede billede langt større end de indbyrdes forskelle inden for det enkelte køn.

I enkelte er det ligegyldigt, og der er heller ikke kønsopdeling - fx ridesport, hvor der ikke skelnes mellem køn for rytteren. Men jeg kan ikke umiddelbart komme på andre, hvor det er ligegyldigt.


Jeg skal være den første til at erkende, at jeg ved hat om heste. Er der nogen der kan fortælle mig om der ikke gælder noget tilsvarende mht. fordele hos kønnene blandt heste? Hvis en gennemsnitlig mand er hurtigere og stærkere end en gennemsnitlig kvinde, gælder det samme så mellem en gennemsnitlig hingst og en gennemsnitlig hoppe?

Jeg ved at mænd og kvinder konkurrerer mod hinanden til ridekonkurrencerne ved OL, men de må vist også selv beslutte om de medbringer en hoppe eller en hingst. (Bortset fra femkamp, hvor de trækker lod om en tildelt hest). Og så undrer jeg mig over, om en hingst ikke vil have en fysiologisk fordel i fx spring eller military? Eller om det er nemmest at træne hingste eller hopper til dressur?

Jeg taler udelukkende om heste, der ikke har transitioneret til et andet køn. :D
0

Tilbage til "Sport"