Bænkpres med eller uden spotter for bedste resultater?

Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Bænkpres med eller uden spotter for bedste resultater?

Indlægaf Slettet bruger » 10. jul 2016, 21:47

Du kan da bare be din spotter om ikke at hjælpe dig, med mindre du er ved at blive kvalt af stangen?
1
D.itsen
Indlæg: 3287
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8871

Re: Bænkpres med eller uden spotter for bedste resultater?

Indlægaf D.itsen » 11. jul 2016, 03:59

Jeg kører normalt uden spotter, da der ikke er grund til at køre til failure hver gang. Ja ja, religion omkring det og alt det der, men det er det jeg har læst mig frem til.
Når jeg kører med spotter er han min sikkerhed, ikke grunden til jeg kan tage de sidste tre gentagelser (udover måske noget psykisk), jeg synes det er en uvane og tvivler på der er evidens for at det er god træning
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 446
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 18
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 493

Re: Bænkpres med eller uden spotter for bedste resultater?

Indlægaf Lover-Moses » 15. jul 2016, 07:18

matiasa skrev:Hej alle!

Jeg har træner styrketræning i nogle år nu, men jeg havde en vildt ubehagelig oplevelse her den anden dag, da jeg ikke kunne løfte vægtstangen op i bænkpres, hvilket gjorde, at jeg var ved at blive kvalt!!! Jeg trænede uden spotter..

Jeg har derfor valgt at benytte dette squat rack med safety for at være på den sikre side (link fjernet af moderator)

Men jeg har et spørgsmål!! - Hvad er bedst, hvis man gerne vil opnå optimal styrke i bænkpres? Træning med en spotter, eller uden?

1. Ved at træne uden spotter med safety er det jo 100% ens selv, som bærer hele vægten både i den positive og negative bevægelse.

2. Ved at træne med spotter får man hjælp til liiiige at kunne bære de sidste 2 - 3 gentagelser.

Hvad virker bedst? Det vil jo være mega irriterende, hvis man ikke får nok ud af sin bænkpres træning.

Håber nogen kan hjælpe :D


Hvis du var ved at blive kvalt, så er spørgsmålet om din teknik er som den skal være. Når stangen bliver for tung, skulle den jo gerne hvile på brystet, og ikke halsen.

Jeg kører aldrig med hjælper, spotter eller hvad man nu kalder det. Jeg sætter bare aldrig låse på vægtskiverne, så når det sker at jeg ikke kan løfte den igen, så vipper jeg bare stangen til side så vægtskiverne falder af. Flere har kommenteret om jeg har glemt låsene, for det er da farligt at køre uden, men tommelfingerreglen er, at hvis vægtskiverne bevæger sig så meget at de kan falde af i et bænkpres, så er der for meget vægt på, og/eller forkert teknik.
0
Kenneth
Indlæg: 3
Tilmeldt: 12. dec 2017, 11:25
Kort karma: 0

Re: Bænkpres med eller uden spotter for bedste resultater?

Indlægaf Kenneth » 26. dec 2017, 11:37

Det er vel altid rart med en spotter. Hvis du har brug for det kan de hjælpe, hvis du ikke har brug for det kan du jo bare løfte selv.
Kan ikke se det skulle være til besvær at have spotter, hvis du ikke får brug for ham lader han bare være med at hjælpe:)
0

Tilbage til "Sport"