Kan man øge ens internet signal

Brugeravatar
Muuh
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:31
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3607

Kan man øge ens internet signal

Indlægaf Muuh » 17. jun 2018, 12:35

Mine to drenge klager over vores internet signal.

Vi har routeren stående i stuen, som ligger på stueplan, mens drengenes værelser ligger ovenpå og i modatte side af huset, signalet er tilsyneladende ikke særlig stærkt deroppe og jeg har nægtet at lade dem sidde og spille i stuen :genert:
De har hver deres eget værelse + et gamer rum oven på, så ser ingen grund til at deres maskiner også skal flyde hernede.

Jeg kan selvfølgelig godt forstå, at de synes det er træls at signalet ikke er særlig godt og at det ikke er fedt med et spil der er langsomt.
Så kan jeg gøre noget for at øge signalet, så det bliver bedre oven på ?

Jeg har absolut intet forstand på computer og den slags, så hvis der findes sådan en dims, vil jeg meget gerne bede om et link :-D
0
Time is a great teacher, but unfortunately it kills all it's pupils
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Kan man øge ens internet signal

Indlægaf DetSorteCirkus » 17. jun 2018, 12:37

Er siganalet blevet dårligere med tiden?
Jeg gik nemlig engang og troede, at nettet var svagt, og så var det routeren, der trængte til udskiftning.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Kan man øge ens internet signal

Indlægaf Sangius » 17. jun 2018, 12:43

Hvis jeres router er ny og opdateres gennem selskabet (det gør de som regel), så er det placeringen.

Hvis der skal games havde jeg købt et langt internetstik og trukket det op til knægtene, så de kunne få deres egen router.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Kan man øge ens internet signal

Indlægaf dgd2007 » 17. jun 2018, 12:44

Det lyder lidt mærkeligt at hastigheden skulle være lavere, fordi signalet er dårligt.
Jeg kunne forstå hvis det var at de nogle gange ikke kunne komme på, eller evt. røg af hele tiden.
Men hvis der er forbindelse, burde hastigheden vel være den samme :gruble:

Men ellers kan man købe en dyrere router, der bedre kan nå derop. Eller der kan være forskel på hvor meget i har betalt for hos udbyderen. Nogle gange har de forskellige priser for forskellige hastigheder.

Nogle gange kan det for øvrigt hjælpe at genstarte routeren engang i mellem. Når vores bliver langsom her, kan den være helt nede på 1-10% af normal ydelse. Sluk og start igen efter 10 sekunder, og så er den tilbage på fuld styrke igen. Jeg ved ikke hvorfor :)

Du kan prøve her at se om der vitterligt er forskel på hastigheden på etagerne: http://www.speedtest.net/
0
Brugeravatar
Muuh
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:31
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3607

Re: Kan man øge ens internet signal

Indlægaf Muuh » 17. jun 2018, 12:44

DetSorteCirkus skrev:Er siganalet blevet dårligere med tiden?
Jeg gik nemlig engang og troede, at nettet var svagt, og så var det routeren, der trængte til udskiftning.


Det fungere fint neden under, men så snart man kommer oven på, er der nærmest kun et par streger i signalet.

Så hver gang der er opdateringer i deres spil, kommer de slæbende med deres computere, fordi det går hurtigere hernede og det tager en krig oven på. Så tror det er signalet den er galt med
0
Time is a great teacher, but unfortunately it kills all it's pupils
Brugeravatar
Muuh
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:31
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3607

Re: Kan man øge ens internet signal

Indlægaf Muuh » 17. jun 2018, 12:49

Sangius skrev:Hvis jeres router er ny og opdateres gennem selskabet (det gør de som regel), så er det placeringen.

Hvis der skal games havde jeg købt et langt internetstik og trukket det op til knægtene, så de kunne få deres egen router.


Ny er den ikke, vi har internet og tv via Yousee, så går ud fra den er opdateret.

Det bliver nogle lange ledninger, hvis jeg skal have dem op af trapperne :genert:
0
Time is a great teacher, but unfortunately it kills all it's pupils
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14465

Re: Kan man øge ens internet signal

Indlægaf Pjeps » 17. jun 2018, 12:53

Jeg har en wifi extender da min router åbenbart ikke nåede så godt ind i det bagerste værelse. Den sidder bare i en stikkontakt og forlænger signalet og koster næsten ingenting.

Jeg har sat den i stikkontakt mellem router og værelse.

Denne her https://www.av-cables.dk/wi-fi-repeater ... gKWO_D_BwE

Men den fås i utallige variationer
Senest rettet af Pjeps 17. jun 2018, 12:56, rettet i alt 1 gang.
2
:ninja:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Kan man øge ens internet signal

Indlægaf Sangius » 17. jun 2018, 12:55

Muuh skrev:
Sangius skrev:Hvis jeres router er ny og opdateres gennem selskabet (det gør de som regel), så er det placeringen.

Hvis der skal games havde jeg købt et langt internetstik og trukket det op til knægtene, så de kunne få deres egen router.


Ny er den ikke, vi har internet og tv via Yousee, så går ud fra den er opdateret.

Det bliver nogle lange ledninger, hvis jeg skal have dem op af trapperne :genert:


Yeps. Vi havde en på 30 meter da vi boede på gården :)
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Muuh
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:31
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3607

Re: Kan man øge ens internet signal

Indlægaf Muuh » 17. jun 2018, 12:55

dgd2007 skrev:Det lyder lidt mærkeligt at hastigheden skulle være lavere, fordi signalet er dårligt.
Jeg kunne forstå hvis det var at de nogle gange ikke kunne komme på, eller evt. røg af hele tiden.
Men hvis der er forbindelse, burde hastigheden vel være den samme :gruble:

Men ellers kan man købe en dyrere router, der bedre kan nå derop. Eller der kan være forskel på hvor meget i har betalt for hos udbyderen. Nogle gange har de forskellige priser for forskellige hastigheder.

Nogle gange kan det for øvrigt hjælpe at genstarte routeren engang i mellem. Når vores bliver langsom her, kan den være helt nede på 1-10% af normal ydelse. Sluk og start igen efter 10 sekunder, og så er den tilbage på fuld styrke igen. Jeg ved ikke hvorfor :)

Du kan prøve her at se om der vitterligt er forskel på hastigheden på etagerne: http://www.speedtest.net/


Tak for linket

Har lige afprøvet det, mens jeg sad i stuen og bagefter ovenpå i gamer rummet
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Time is a great teacher, but unfortunately it kills all it's pupils
Brugeravatar
Muuh
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:31
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3607

Re: Kan man øge ens internet signal

Indlægaf Muuh » 17. jun 2018, 12:58

Pjeps skrev:Jeg har en wifi extender da min router åbenbart ikke nåede så godt ind i det bagerste værelse. Den sidder bare i en stikkontakt og forlænger signalet og koster næsten ingenting.

Jeg har sat den i stikkontakt mellem router og værelse.

Denne her https://www.av-cables.dk/wi-fi-repeater ... gKWO_D_BwE

Men den fås i utallige variationer


Sådan en må jeg lige få kigget på, for kan godt forstå de klager nu, efter at have tjekket signalet deroppe
0
Time is a great teacher, but unfortunately it kills all it's pupils
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Kan man øge ens internet signal

Indlægaf dgd2007 » 17. jun 2018, 14:08

Muuh skrev:Tak for linket

Har lige afprøvet det, mens jeg sad i stuen og bagefter ovenpå i gamer rummet

Det ser jo ud til at der faktisk er forskel på hastigheden.
Du skal selvfølgelig lige prøve det et par gange for at være sikker på der ikke er noget tilfældighed indblandet.
Spøjst at "ping" tager så lang tid på begge to, for resten.
0
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Kan man øge ens internet signal

Indlægaf Tobywan » 17. jun 2018, 14:17

Længere afstand og etageadskillese til accesspoint = lavere hastighed

Der er ikke noget at sige til, at de klager lidt over kvaliteten ud fra den måling. ;)


Du har flere muligheder:

Træk et kabel ovenpå og sæt en lille switch til et par hundrede kroner på, så hver af drengene kan få et kabel direkte i deres maskine. Det vil give fuld hastighed (og sikkert også mere end du får via wifi tæt på routeren), men selvfølgelig ikke være trådløst. I forhold til gaming, hastighed og svartid vil dette være den bedste løsning. De kan jo stadig bruge wifi til allround brug, når kablet ikke er i.

Flyt routeren til et mere centralt sted, så signalet forbedres på overetagen.

Hør jeres udbyder, om de har et andet produkt med bedre dækning. Nogle udbydere er begyndt at tilbyde et "mesh" produkt, som er en avanceret form for wifi extender (groft sagt)

Køb jeres egen router med bedre wifi.

Træt et kabel og sæt et seperat access point (ikke router) i overetagen, så dregene får deres eget wifi direkte forbundet til routeren nedenunder.


Undgå for alt i verden:
Wifi extendere - de bringer muligvis signalet længere ud, men det påvirker kvalitet og hastighed markant. Det er en teknologi som giver lige så mange problemer som den løser - specielt til gaming og lave svartider på nettet skal man holde sig fra extendere.


Når du er udfordret på teknikken synes jeg du skal satse på en løsning direkte fra din udbyder eller sørge for at trække et kabel som jeg har anbefalet. Det er teknisk set den bedste løsning, og du skal ikke forholde dig til andet end at sætte strøm og et kabel til.

En switch behøver ikke koste alverden:
https://www.proshop.dk/Switch/D-Link-DGS-1005D-5-Port-GLAN-switch/2041173

+ 25 meter kabel (eller hvad du nu skal bruge)
https://www.proshop.dk/Netvaerk-kabel/LAN-UTP-CAT-6-White-25m/2463078
Senest rettet af Tobywan 17. jun 2018, 14:41, rettet i alt 11 gange.
2
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Kan man øge ens internet signal

Indlægaf Madam Pomfrey » 17. jun 2018, 14:17

Vi bor også i 2 plan, og har routeren stående i bryggerset ca. midt i huset, men det trådløse signal til 1. salen er ikke fantastisk.
Men eksen sørgede for at trække netkabel til alle værelserne da vi flyttede ind, det gør at drengene kører kablet net, det er væsentligt stærkere og langt mere stabilt end det trådløse net.

I kunne overveje at trække et kabel ovenpå, og sætte en router på denne, eller kabler op til gamer-rummet.
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Muuh
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:31
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3607

Re: Kan man øge ens internet signal

Indlægaf Muuh » 17. jun 2018, 16:10

Tobywan skrev:Længere afstand og etageadskillese til accesspoint = lavere hastighed

Der er ikke noget at sige til, at de klager lidt over kvaliteten ud fra den måling. ;)


Du har flere muligheder:

Træk et kabel ovenpå og sæt en lille switch til et par hundrede kroner på, så hver af drengene kan få et kabel direkte i deres maskine. Det vil give fuld hastighed (og sikkert også mere end du får via wifi tæt på routeren), men selvfølgelig ikke være trådløst. I forhold til gaming, hastighed og svartid vil dette være den bedste løsning. De kan jo stadig bruge wifi til allround brug, når kablet ikke er i.

Flyt routeren til et mere centralt sted, så signalet forbedres på overetagen.

Hør jeres udbyder, om de har et andet produkt med bedre dækning. Nogle udbydere er begyndt at tilbyde et "mesh" produkt, som er en avanceret form for wifi extender (groft sagt)

Køb jeres egen router med bedre wifi.

Træt et kabel og sæt et seperat access point (ikke router) i overetagen, så dregene får deres eget wifi direkte forbundet til routeren nedenunder.


Undgå for alt i verden:
Wifi extendere - de bringer muligvis signalet længere ud, men det påvirker kvalitet og hastighed markant. Det er en teknologi som giver lige så mange problemer som den løser - specielt til gaming og lave svartider på nettet skal man holde sig fra extendere.


Når du er udfordret på teknikken synes jeg du skal satse på en løsning direkte fra din udbyder eller sørge for at trække et kabel som jeg har anbefalet. Det er teknisk set den bedste løsning, og du skal ikke forholde dig til andet end at sætte strøm og et kabel til.

En switch behøver ikke koste alverden:
https://www.proshop.dk/Switch/D-Link-DGS-1005D-5-Port-GLAN-switch/2041173

+ 25 meter kabel (eller hvad du nu skal bruge)
https://www.proshop.dk/Netvaerk-kabel/LAN-UTP-CAT-6-White-25m/2463078


Tak for dit svar

Tænker det bliver et kabel og en dims oven på de kan logge trådløst til, da de ofte flytter computere fra rum til rum, alt afhængig af om de spiller sammen eller bare for dem selv. Playstation og Xbox står dog fast på gamer rummet.

Men tror ikke 25m kan gøre det, med mindre jeg borer hul i loftet og fører det op den vej (Hvis man altså kan det)
0
Time is a great teacher, but unfortunately it kills all it's pupils
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Kan man øge ens internet signal

Indlægaf Tobywan » 17. jun 2018, 16:31

Muuh skrev:
Tak for dit svar

Tænker det bliver et kabel og en dims oven på de kan logge trådløst til, da de ofte flytter computere fra rum til rum, alt afhængig af om de spiller sammen eller bare for dem selv. Playstation og Xbox står dog fast på gamer rummet.

Men tror ikke 25m kan gøre det, med mindre jeg borer hul i loftet og fører det op den vej (Hvis man altså kan det)


Så skal du have et access point(ikke en router eller wifi extender) og indstille dig på at det vil kræve noget opsætning.

De fleste køber noget i retningen af dette her, men det kræver du kan alliere dig med en som har lidt netværksviden og kan klare opsætningen.
https://www.proshop.dk/Access-Point/Ubi ... Hz/2517310

Jeg kender desværre ikke noget i den stil som bare skal sættes til uden opsætning, hvor du ikke skifter hele netværket inklusiv nuværende router ud. Her er dog dog kommet en masse fede løsninger (eksempelvis https://www.amplifi.com/ )

Angående kabel så køber du bare i den længde der er behov for. Det har ingen betydning. Du kan i øvrigt stadig købe en switch og placere i gamerrummet, så de har optimale forhold der. Den jeg linkede til har 5 stik, hvor det ene bliver taget af kablet fra stueetagen. Ellers koster en med 8 ikke markant mere.
1

Tilbage til "Computere, spil og internet"