Valg af bredbåndsudbyder

Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Valg af bredbåndsudbyder

Indlægaf LaScrooge » 18. jun 2018, 22:12

Det er en jungle og jeg er forvirret OG nervøs for at få mig en nederen udbyder jeg ender med at være bundet til i 6 måneder.

Jeg har telefonstik og kabel-tv (der ligger i hvert fald et kabel-tv-kabel fra den sidste beboer), men hvad skal jeg vælge?
Der er en TDC-boks nede i opgangen, men det er Yousee nu, ikke? Det hører jeg så meget dårligt om, at jeg gerne vil undgå det.

Jeg streamer, men regner ikke med at skulle have tv-pakke. Spiller lidt computer indimellem, men online kun fx Minecraft.

Er der en venlig sjæl der vil tage mig i hånden og hjælpe mig med at vælge?

Jeg bor meget centralt på Amagerbro.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Valg af bredbåndsudbyder

Indlægaf LaScrooge » 18. jun 2018, 22:22

Ifht hastigheder, så har jeg lige læst, at en hastighed på fx 50 mbit er for folk med fibernet, mens et telefonkabel ikke kan levere det, og at 100 Mbit kan transporteres via kabel (ikke fibernet? :forvirret:)? Jeg troede fibernet var det hurtigste overhovedet?

Hvad skal jeg have, hvis jeg gerne vil som jeg skrev og eventuelt indimellem vil downloade noget, men primært streame uden problemer?
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24984
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29986

Re: Valg af bredbåndsudbyder

Indlægaf Wizzze » 18. jun 2018, 22:38

Hvad er det primære apparat du bruger til internet og TV/film? Et fjernsyn, en stationær pc, en bærbar, en ipad en telefon eller en kombination?
Spørgsmålet er om du skal have noget baseret på kabler eller noget mobilt. Der er f.eks. ingen grund til at fokusere på 100 m/bit kablet, hvis det ender i en alm. wifi router der maks kan skubbe 54 M/bit afsted, og så er det endda kun i teorien.

Til dit formål ville noget i 25-40 M/bit været alt rigeligt, og til det behøves ikke kobber eller fiber
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Valg af bredbåndsudbyder

Indlægaf LaScrooge » 18. jun 2018, 22:43

Wizzze skrev:Hvad er det primære apparat du bruger til internet og TV/film? Et fjernsyn, en stationær pc, en bærbar, en ipad en telefon eller en kombination?
Spørgsmålet er om du skal have noget baseret på kabler eller noget mobilt. Der er f.eks. ingen grund til at fokusere på 100 m/bit kablet, hvis det ender i en alm. wifi router der maks kan skubbe 54 M/bit afsted, og så er det endda kun i teorien.

Til dit formål ville noget i 25-40 M/bit været alt rigeligt, og til det behøves ikke kobber eller fiber


Jeg skal nok have mig et fjernsyn først. Pt bruger jeg en bærbar min eks køber min del af, når jeg leverer den tilbage.
Senere en bærbar at spille fra. Har også en stationær, men den fylder, så det bliver ved særlige lejligheder, fx jeg har lyst til at spille Fallout.
Så både fjernsyn med Chromecast? og computer.

Ellers mobil, men den bruger jeg ikke til streaming af film og serier, kun musik.

Kobber - er det = kabel-tv-kabel?
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Valg af bredbåndsudbyder

Indlægaf LaScrooge » 18. jun 2018, 22:47

Jeg gider ikke noget alt for ustabilt, så vil gerne kunne bruge både kabel og WiFi, så jeg kan skifte til kabel hvis WiFi falder ud. Eller er det nonsens?
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24984
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29986

Re: Valg af bredbåndsudbyder

Indlægaf Wizzze » 18. jun 2018, 23:00

LaScrooge skrev:
Wizzze skrev:Hvad er det primære apparat du bruger til internet og TV/film? Et fjernsyn, en stationær pc, en bærbar, en ipad en telefon eller en kombination?
Spørgsmålet er om du skal have noget baseret på kabler eller noget mobilt. Der er f.eks. ingen grund til at fokusere på 100 m/bit kablet, hvis det ender i en alm. wifi router der maks kan skubbe 54 M/bit afsted, og så er det endda kun i teorien.

Til dit formål ville noget i 25-40 M/bit været alt rigeligt, og til det behøves ikke kobber eller fiber


Jeg skal nok have mig et fjernsyn først. Pt bruger jeg en bærbar min eks køber min del af, når jeg leverer den tilbage.
Senere en bærbar at spille fra. Har også en stationær, men den fylder, så det bliver ved særlige lejligheder, fx jeg har lyst til at spille Fallout.
Så både fjernsyn med Chromecast? og computer.

Ellers mobil, men den bruger jeg ikke til streaming af film og serier, kun musik.

Kobber - er det = kabel-tv-kabel?


Ja kobber er kabel. Og nok det der vil give dig mest fleksibilitet med dine planer. Jeg ville gå ind på Hiper, Stofa, fullrate og yousee og taste din adresse ind i deres "hvad kan de kan tilbyde på din adresse" testere. De fleste tilbyder nogenlunde det samme til ca. 200-230kr. pr. md. Din frygt for Yousee bør ikke give problemer når du bor centralt i storbyen, det er mest når man er langt fra en af deres centraler at man kan opleve problemer.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24984
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29986

Re: Valg af bredbåndsudbyder

Indlægaf Wizzze » 18. jun 2018, 23:07

LaScrooge skrev:Jeg gider ikke noget alt for ustabilt, så vil gerne kunne bruge både kabel og WiFi, så jeg kan skifte til kabel hvis WiFi falder ud. Eller er det nonsens?


Kablet ender i en wifi router, så er der ikke noget signal på kablet, er der heller ikke noget signal på wifi. Så skal du have en løsning hvor du både har kabel og mobilt bredbånd, altså hvor bredbåndet kommer via mobilnettet. Men det har de fleste typisk allerede, hvis du har en 4g mobiltelefon som iphone eller Samsung. Så kan du hvis kablet mister signal, lade din mobiltelefon være wifi hotspot og så få internet den vej.
Så igen bør kabel være vejen frem for dig, så har du 2 veje at få signal på.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Valg af bredbåndsudbyder

Indlægaf Juki » 19. jun 2018, 01:28

Kan man ikke tjekke hvordan de forskellige selskaber dækker ens område? Det kunne man engang med mobildækning i hvert fald.

Jeg har selv bredbånd og en tv-boks via Yousee(da de er udbyder hvor jeg bor) og det fungerer heldigvis upåklageligt størstedelen af tiden, men jeg kan tit læse mig til at mange andre kunder i andre områder oplever problemer. Ikke for at sige du skal have Yousee, men fordi der kan være stor forskel på forbindelsen og dækningen afhængig af ens bopæl. Det er en Coax forbindelse.

Måske den her side kan hjælpe? https://internettjek.dk/artikler/bredba ... re-kilder/

https://internettjek.dk/bredband/
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33855

Re: Valg af bredbåndsudbyder

Indlægaf JoyNips » 19. jun 2018, 05:00

Du kan på tjekditnet.dk tjekke din adresse og se, hvem du kan få og med hvilken hastighed.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7273
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1552
Likede indlæg: 22963

Re: Valg af bredbåndsudbyder

Indlægaf Aragorn » 19. jun 2018, 05:23

Det er totalt ligegyldigt hvad du vælger, de forskellige udbydere gør alle sammen det samme. Det som folk har problemer med er regningerne, nærmere bestemt at få redet eventuelt rod ud, hos YouSee.

Selve deres levering fejler intet. Altså ikke mere end de andres.

Smut ind på hiper.dk og se hvad de kan tilbyde. Hold dig fra DSL.
2

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7273
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1552
Likede indlæg: 22963

Re: Valg af bredbåndsudbyder

Indlægaf Aragorn » 19. jun 2018, 05:27

JoyNips skrev:Du kan på tjekditnet.dk tjekke din adresse og se, hvem du kan få og med hvilken hastighed.


Det er dog med en vis usikkerhed og er en meget generel information. Hvis området eksempelvis er dækket af YouSee over coax, men der ikke er trukket coax helt til den specifikke bolig, vil der stå man kan få områdets max leveret over coax til boligen med YouSee. Men det vil være under forudsætning af at man får ført coax kablet først.
1

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7273
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1552
Likede indlæg: 22963

Re: Valg af bredbåndsudbyder

Indlægaf Aragorn » 19. jun 2018, 05:31

Confucius skrev:
LaScrooge skrev:Ifht hastigheder, så har jeg lige læst, at en hastighed på fx 50 mbit er for folk med fibernet, mens et telefonkabel ikke kan levere det, og at 100 Mbit kan transporteres via kabel (ikke fibernet? :forvirret:)? Jeg troede fibernet var det hurtigste overhovedet?

Hvad skal jeg have, hvis jeg gerne vil som jeg skrev og eventuelt indimellem vil downloade noget, men primært streame uden problemer?


Fibernet er hurtigst. Min udbyder, Fibia, har pakker med 100, 300 og 500 mbit. Men det kræver at der er anlagt fiberkabler/lyslederkabel ind, og at du har en boks i hjemmet. Fibia gør det kun ved boligforeninger, hvis hele boligforeningen går sammen om det. Eller ved huse, hvis man betaler en slat penge for det.

Når man har fiber, er det samme download og upload hastighed. Når det er bredbånd, er der normalt en langt højere download end upload. Så længe du bare skal surfe, spille spil som Minecraft og måske streame lidt af og til - og hvis du er den eneste i husstanden, der er på - så kan du snildt klare dig med bredbånd på fx 50 mbit. Bredbånd kan leveres via telefonnettet, og det kræver derfor ikke ekstra gravearbejde.


Fiber har klart det største potentiale, men man kan nu få 1 Gbit over coax flere steder, eller også er det lige på trapperne, så i praksis er coax rigeligt for mange mennesker. Jeg har et hårdt forbrug, men 100 Mbit er fint for mig. Men bevares, jeg har så også en seedbox til at stå i Holland.
1

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Valg af bredbåndsudbyder

Indlægaf LaScrooge » 19. jun 2018, 06:03

Aragorn skrev:Det er totalt ligegyldigt hvad du vælger, de forskellige udbydere gør alle sammen det samme. Det som folk har problemer med er regningerne, nærmere bestemt at få redet eventuelt rod ud, hos YouSee.

Selve deres levering fejler intet. Altså ikke mere end de andres.

Smut ind på hiper.dk og se hvad de kan tilbyde. Hold dig fra DSL.


Hvad er DSL? Altså, er det et andet navn for ADSL?
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Valg af bredbåndsudbyder

Indlægaf LaScrooge » 19. jun 2018, 06:11

Okay, så jeg kan få internet via både telefonstik og kabel (aka coax). Jeg kan klare mig fint med under 100 Mbit, fordi jeg ikke gamer online og downloader store filer (og hvis jeg gør, tager det bare længere tid). Så nu er det bare et spørgsmål om at finde en billig leverandør og få sat gang i det?

Skal jeg have en tekniker ud, eller er det ligemeget? Kan jeg sætte routeren direkte til og sætte det op og så kører det? Ham der boede her før havde bredbånd via kabel, så der burde være en aktiv forbindelse i stikket?
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7273
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1552
Likede indlæg: 22963

Re: Valg af bredbåndsudbyder

Indlægaf Aragorn » 19. jun 2018, 07:06

LaScrooge skrev:
Aragorn skrev:Det er totalt ligegyldigt hvad du vælger, de forskellige udbydere gør alle sammen det samme. Det som folk har problemer med er regningerne, nærmere bestemt at få redet eventuelt rod ud, hos YouSee.

Selve deres levering fejler intet. Altså ikke mere end de andres.

Smut ind på hiper.dk og se hvad de kan tilbyde. Hold dig fra DSL.


Hvad er DSL? Altså, er det et andet navn for ADSL?


Ja. Stort set. xDSL ville jeg kalde det. DSL behøver ikke nødvendigvis være asynkront. Som er hvad A'et betyder.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.

Tilbage til "Computere, spil og internet"