Min macbook har besluttet, at ordet "slet" er forkert

Brugeravatar
Vixen
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Min macbook har besluttet, at ordet "slet" er forkert

Indlægaf Vixen » 23. aug 2018, 10:08

Hver gang, jeg vil skrive 'slet' går autocorrect på min Macbook ind og retter det til 'sket'. Det er seriøst irriterende, jeg ved ikke hvor det kommer fra, og jeg aner ikke, hvor jeg kan indstille det henne. Det er nemlig ikke kun i tekstprogrammer, det er overalt - i iMessage, på Facebook messenger, i browsers.

Er der nogen, der kan hjælpe?
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Min macbook har besluttet, at ordet "slet" er forkert

Indlægaf dgd2007 » 23. aug 2018, 10:40

Jeg er heller ikke Mac-mand, men Confucius' link viser jo at dit problem ikke er så usandsynligt som det lyder.
Det kan jo endda være du kan redigere ordbogen, så den der med slet=>sket bliver slettet - eller alternatvt slå det helt fra.
Men en mærkelig ide at lægge stavekontrol overordnet i styresystemet, i stedet for at have en ordbog til tekstbehandlingsprogrammet. Men selvfølgelig, alt fra mobiltelefonverdenen breder sig ind over computerne nu til daws :)
Brugeravatar
Vixen

Indlægaf Vixen » 23. aug 2018, 11:18

Confucius skrev:Jeg har aldrig haft en Mac, så den del kan jeg ikke hjælpe dig med. Måske virker dette? https://www.macworld.co.uk/how-to/iphon ... u-3435876/

Men skal vi slet ikke adressere det virkelige problem? Din computer er begyndt at have en selvstændig holdning til hvad der er rigtigt og forkert, og den er begyndt at handle efter sine holdninger. Det vidner om en selvforståelse og evne til at reflektere over metabegreber, etik og moral, og at indrette sit liv derefter. Det er next level kunstig intelligens, lige dér! Vi er dermed kommet et skridt tættere på Skynet og Hal 9000.

Er du ikke sød at gøre menneskeheden den tjeneste, og lade være med at tilslutte den internettet?

Tak for linket. Problemet er, at jeg har ikke noget imod automatisk stavekontrol generelt, fordi den fanger slåfejl og den slags. Jeg vil bare gerne have den til at forstå, at ‘slet’ ER et ord i sig selv.
Brugeravatar
Vixen

Indlægaf Vixen » 23. aug 2018, 11:20

dgd2007 skrev:Jeg er heller ikke Mac-mand, men Confucius' link viser jo at dit problem ikke er så usandsynligt som det lyder.
Det kan jo endda være du kan redigere ordbogen, så den der med slet=>sket bliver slettet - eller alternatvt slå det helt fra.
Men en mærkelig ide at lægge stavekontrol overordnet i styresystemet, i stedet for at have en ordbog til tekstbehandlingsprogrammet. Men selvfølgelig, alt fra mobiltelefonverdenen breder sig ind over computerne nu til daws :)

Nej, det er ikke usandsynligt, eftersom det er det, der sker for mig. :)

Og ja, jeg ville gerne redigere Mac’ens interne generelle ordbog, hvis der ellers findes sådan en. Det ved jeg bare ikke, om der gør. Derfor denne tråd. :)
Brugeravatar
Stitch
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Indlægaf Stitch » 23. aug 2018, 11:23

https://support.apple.com/kb/ph25145?locale=en_GB

The dictionary definitions shown vary, based on the sources available in Dictionary preferences. You can open the Dictionary app using Launchpad in the Dock.
Senest rettet af Stitch 23. aug 2018, 15:43, rettet i alt 1 gang.
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
Stitch

Indlægaf Stitch » 23. aug 2018, 11:23

How do I change the dictionary on my Mac?

Word 2011 for Mac: Changing the Dictionary to a Different...

Choose Tools→Language. The Language dialog opens, and you see a list of languages.
Select the new language to use and click the Default button.
Click Yes to change Word's default spelling and grammar checking language to the language you selected.
Click OK to close the Language dialog.
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 23. aug 2018, 11:25

Vixen skrev:[...]
Og ja, jeg ville gerne redigere Mac’ens interne generelle ordbog, hvis der ellers findes sådan en. Det ved jeg bare ikke, om der gør. Derfor denne tråd. :)

På det billede i afsnittet i artiklen om hvordan man slår fra på Mac OS, så det ud som om der var en ordliste man kunne redigere i. Men jeg ved det da ikke. :)
Brugeravatar
Stitch

Indlægaf Stitch » 23. aug 2018, 11:26

How to Add and Remove Words from your Mac’s built-in Dictionary

Add a word to macOS’ dictionary
To add a word to macOS’ dictionary, you’ll need to type that word into a program that uses the dictionary. I’m going to use TextEdit, as it’s readily available to all Mac users:

Open a Finder window, navigate to the ‘Applications’ folder and launch the TextEdit app.
Type the word, exactly as you want it to appear in your Mac’s dictionary, but do not press the space bar.
Control-click the word, and then select ‘Learn spelling’ from the context menu.
This word has now been added to the dictionary – it’s as simple as that! If you type the word again, then TextEdit won’t underline it with that annoying red squiggle or attempt to autocorrect you.

Repeat the above steps for every word you want to add to the dictionary. Once you’ve finished, close the TextEdit document – you don’t need to worry about saving this document, as all the words have already been added to macOS’ dedicated LocationDictionary file.

Remove a word from macOS’ dictionary
If you’ve added a word only to realise that you typed it incorrectly – maybe a typo crept in, or a spelling mistake – then you should remove this word from the dictionary, so you can then re-add it with the correct spelling. Note that this technique only works for words you’ve added yourself, and not for words that are included in the dictionary by default.

Open a TextEdit document, if you don’t have one open already.
Type the word you want to remove from the dictionary – again, don’t press the space bar.
Control-click the word and select ‘Unlearn Spelling.’
Add, Remove and Edit words in your custom word list
The ‘Unlearn Spelling’ option is the quickest and easiest way to remove a single word from your Mac’s dictionary, but it can be time-consuming if you have a long list of words you want to delete – plus, it doesn’t give you the option of editing words you’ve already added to the dictionary.

Whenever you tell macOS to ‘Learn spelling,’ it adds this word to a dedicated TextEdit file that you can open and edit, just like regular text, which is perfect for editing words you’ve previously added to the dictionary, or for removing and even adding custom spellings en masse:

Launch a Finder window.
Select ‘Go > Go to Folder…’ from the toolbar.
Enter the path ~/Library/Spelling
Click ‘Go.’
Control-click the ‘LocationDictionary’ file and select ‘Open with > TextEdit.’

Free Palestine
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 23. aug 2018, 11:29

Nå ja, det må være løsningen :)

Tilbage til "Computere, spil og internet"