Ny pc?

Neverkont
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2911

Re: Ny pc?

Indlægaf Neverkont » 9. dec 2018, 16:08

Aragorn skrev:Mig bekendt sidder i hvert fald Fullrate, YouSee samt Hiper i samme bygning, så jeg tror det kan være hip som hap. Man får aldrig god service som sådan, men det kan vel også være ligemeget så lang tid der er en fungerende internetforbindelse? Jeg mener, hvad er det, de leverer af dårlig service? Hvorfor har du brug for at ringe til dem? Har du udfald på linien eller hvordan?


Jeg kan beskrive min senete oplevelse med YouSee, som nu er endt med, at det jo er min egen pc, der er fejl ved, men det ændrer ikke på, at der deres rådgivning har været fejlbehæftet.

I tirsdags kunne jeg ikke komme på nettet, så jeg ringede til YouSee, ud fra den betragtning, at hvis en eller anden havde gravet et kabel over i området, så er der ingen mening i, at jeg begynder at "bokse" med min pc eller mit eget netværk.
YouSee oplyste, at den lokale antenneforening havde noget planlagt arbejde mellem 7 og 12, som kunne give udfald. Fint nok, så væbner jeg mig med tålmodighed. :)
Da klokken blev 13 var jeg stadig uden internet, og ringede igen til YouSee. Beskeden var, at sådan noget ofte trækker ud, så jeg skulle bare vente.
Mellem kl. 14.30 og 15 var jeg stadig uden net, og ringede igen. Jeg fik en gut i telefonen, som talte meget hurtigt og lød lidt "smart i en fart", om jeg så må sige. Men han gik sin liste igennem meget punktligt og gjorde meget for at guide mig. Han ville også guide mig igennem opsætningen af den nye router, som jeg fik tilsendt for et par måneder siden, men endnu ikke havde fået installeret (fordi min bror døde og jeg har stået for at rydde boet og gøre rent) og han sagde, at han havde en aktiveringskode til den.
Men den nye router medførte jo så ikke, at jeg kom på nettet.
På dette tidspunkt havde jeg ingen idé om, at fejlen var i min pc. ;)
Den hurtigsnakkende gut lovede så, at han ville sende en tekniker ud til mig, men p.g.a. det sene tidspunkt ville det først blive næste dag, og teknikeren ville ringe før han kom. Fint nok.
Næste dag blev jeg ringet op af en tekniker, som aldrig havde haft intentioner om, at komme ud, men som åbenbart kunne undersøge nogle flere ting end den anden.
Allerførst kunne hun konstatere, at den nye router ikke var aktiveret. :fløjt:
Efter hendes fejlsøgning var jeg stadig ikke på nettet, så hun ville sende en besked til Dansk kabel tv om, at de skulle ud og se på problemet. Det var i onsdags, og jeg har endnu ikke hørt fra Dansk kabel tv. :fløjt:

Set i bakspejlet er det jo heldigt nok, at de ikke sendte en tekniker ud onsdag, for så ville jeg selv have skullet betale. ;)

I løbet af onsdagen, efter teknikerens opringning, fandt jeg ud af, at min søn nu kunne gå på nettet trådløst, og fik derfor mistanke om, at fejlen var i min pc, og havde teknikeren fra Dansk kabel tv ringet dagen efter, så ville jeg have bedt ham om, at udsætte det mens jeg afprøvede andre muligheder.

For et par måneder siden havde jeg også net-problemer, som medførte, at jeg fik tilsendt en ny router, her var der også nogle fejl i deres vejledning, så jeg kørte surt i det, og gik derfor på nettet med et LAN-kabel, som virkede indtil i tirsdags.
Set i bakspejlet er det måske mine pc-problemer der startede der. :gruble:
0
Neverkont
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2911

Re: Ny pc?

Indlægaf Neverkont » 9. dec 2018, 16:13

Tux skrev:Altså hvad er det dog for en router du har? (De fleste er altså relativt diskrete)

Og hvad består den dårlige service præcis i?


Den er stor og hvid, de omtaler den som at, den ligner "et rumskib", den er 27 cm bred og 23 cm høj. Du kan se den her, 3. billede fra oven: https://erhvervkundeservice.tdc.dk/bred ... s-routere#

Se iøvrigt mit svar til Aragorn.
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Ny pc?

Indlægaf Tux » 9. dec 2018, 16:24

Neverkont skrev:
Tux skrev:Altså hvad er det dog for en router du har? (De fleste er altså relativt diskrete)

Og hvad består den dårlige service præcis i?


Den er stor og hvid, de omtaler den som at, den ligner "et rumskib", den er 27 cm bred og 23 cm høj. Du kan se den her, 3. billede fra oven: https://erhvervkundeservice.tdc.dk/bred ... s-routere#

Se iøvrigt mit svar til Aragorn.

Ha ja tænkte egentlig nok det var den, den er vitterligt et stort skrummel.
1
Neverkont
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2911

Re: Ny pc?

Indlægaf Neverkont » 9. dec 2018, 17:43

Jeg har altid bruge AVG Free, men ind i mellem kan jeg komme i tvivl, om det er godt nok.

Er det fint nok med AVG Free, eller bør jeg overgive mig og betale for et antivirus program?
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Ny pc?

Indlægaf Tux » 9. dec 2018, 17:58

Neverkont skrev:Jeg har altid bruge AVG Free, men ind i mellem kan jeg komme i tvivl, om det er godt nok.

Er det fint nok med AVG Free, eller bør jeg overgive mig og betale for et antivirus program?

AVG er fint, jeg bruger det indbyggede i Windows 10, det er også fint. Hvis jeg skulle bruge noget andet blev det nok Avast.
1
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7323
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23135

Re: Ny pc?

Indlægaf Aragorn » 9. dec 2018, 18:07

Neverkont skrev:
Aragorn skrev:Mig bekendt sidder i hvert fald Fullrate, YouSee samt Hiper i samme bygning, så jeg tror det kan være hip som hap. Man får aldrig god service som sådan, men det kan vel også være ligemeget så lang tid der er en fungerende internetforbindelse? Jeg mener, hvad er det, de leverer af dårlig service? Hvorfor har du brug for at ringe til dem? Har du udfald på linien eller hvordan?


Jeg kan beskrive min senete oplevelse med YouSee, som nu er endt med, at det jo er min egen pc, der er fejl ved, men det ændrer ikke på, at der deres rådgivning har været fejlbehæftet.

I tirsdags kunne jeg ikke komme på nettet, så jeg ringede til YouSee, ud fra den betragtning, at hvis en eller anden havde gravet et kabel over i området, så er der ingen mening i, at jeg begynder at "bokse" med min pc eller mit eget netværk.
YouSee oplyste, at den lokale antenneforening havde noget planlagt arbejde mellem 7 og 12, som kunne give udfald. Fint nok, så væbner jeg mig med tålmodighed. :)
Da klokken blev 13 var jeg stadig uden internet, og ringede igen til YouSee. Beskeden var, at sådan noget ofte trækker ud, så jeg skulle bare vente.
Mellem kl. 14.30 og 15 var jeg stadig uden net, og ringede igen. Jeg fik en gut i telefonen, som talte meget hurtigt og lød lidt "smart i en fart", om jeg så må sige. Men han gik sin liste igennem meget punktligt og gjorde meget for at guide mig. Han ville også guide mig igennem opsætningen af den nye router, som jeg fik tilsendt for et par måneder siden, men endnu ikke havde fået installeret (fordi min bror døde og jeg har stået for at rydde boet og gøre rent) og han sagde, at han havde en aktiveringskode til den.
Men den nye router medførte jo så ikke, at jeg kom på nettet.
På dette tidspunkt havde jeg ingen idé om, at fejlen var i min pc. ;)
Den hurtigsnakkende gut lovede så, at han ville sende en tekniker ud til mig, men p.g.a. det sene tidspunkt ville det først blive næste dag, og teknikeren ville ringe før han kom. Fint nok.
Næste dag blev jeg ringet op af en tekniker, som aldrig havde haft intentioner om, at komme ud, men som åbenbart kunne undersøge nogle flere ting end den anden.
Allerførst kunne hun konstatere, at den nye router ikke var aktiveret. :fløjt:
Efter hendes fejlsøgning var jeg stadig ikke på nettet, så hun ville sende en besked til Dansk kabel tv om, at de skulle ud og se på problemet. Det var i onsdags, og jeg har endnu ikke hørt fra Dansk kabel tv. :fløjt:

Set i bakspejlet er det jo heldigt nok, at de ikke sendte en tekniker ud onsdag, for så ville jeg selv have skullet betale. ;)

I løbet af onsdagen, efter teknikerens opringning, fandt jeg ud af, at min søn nu kunne gå på nettet trådløst, og fik derfor mistanke om, at fejlen var i min pc, og havde teknikeren fra Dansk kabel tv ringet dagen efter, så ville jeg have bedt ham om, at udsætte det mens jeg afprøvede andre muligheder.

For et par måneder siden havde jeg også net-problemer, som medførte, at jeg fik tilsendt en ny router, her var der også nogle fejl i deres vejledning, så jeg kørte surt i det, og gik derfor på nettet med et LAN-kabel, som virkede indtil i tirsdags.
Set i bakspejlet er det måske mine pc-problemer der startede der. :gruble:


Ork, det er ikke noget. Jeg har haft en tekniker til at dømme min linie død fordi jeg havde slukket for routeren...
1

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Neverkont
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2911

Re: Ny pc?

Indlægaf Neverkont » 9. dec 2018, 20:58

Aragorn skrev:Ork, det er ikke noget. Jeg har haft en tekniker til at dømme min linie død fordi jeg havde slukket for routeren...


De er dygtige. ;)
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7323
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23135

Re: Ny pc?

Indlægaf Aragorn » 9. dec 2018, 21:13

Neverkont skrev:Jeg har altid bruge AVG Free, men ind i mellem kan jeg komme i tvivl, om det er godt nok.

Er det fint nok med AVG Free, eller bør jeg overgive mig og betale for et antivirus program?


Windows defender er indbygget i Windows 10 og så godt at jeg ofte må slå det fra, så jeg ville ikke spekulere mere på anti-virus software i din situation med mindre du har brug for VPN funktioner og sådan noget. Hvis jeg skulle vælge noget ville det måske være Bit Defender fordi man kan sikre biblioteker fra at blive skrevet til, hvilket kan forhindre en gang crypto malware i at kryptere ens brugerbibliotek.

Men altså, Microsoft har alligevel fået oppet sikkerheden en del med deres UAC.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7323
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23135

Re: Ny pc?

Indlægaf Aragorn » 9. dec 2018, 21:16

Neverkont skrev:
Aragorn skrev:Ork, det er ikke noget. Jeg har haft en tekniker til at dømme min linie død fordi jeg havde slukket for routeren...


De er dygtige. ;)


Ja. Han måtte ringe mig op mens jeg var på arbejde, så jeg kunne forklare ham hvad han skulle gøre. Deprimerende nok. Man skulle ellers tro han vidste mere om VDSL og DSLAM end jeg gør. For jeg ved ikke særligt meget om det. Men han vidste mindre.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Neverkont
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2911

Re: Ny pc?

Indlægaf Neverkont » 9. dec 2018, 21:19

Aragorn skrev:
Neverkont skrev:Jeg har altid bruge AVG Free, men ind i mellem kan jeg komme i tvivl, om det er godt nok.

Er det fint nok med AVG Free, eller bør jeg overgive mig og betale for et antivirus program?


Windows defender er indbygget i Windows 10 og så godt at jeg ofte må slå det fra, så jeg ville ikke spekulere mere på anti-virus software i din situation med mindre du har brug for VPN funktioner og sådan noget. Hvis jeg skulle vælge noget ville det måske være Bit Defender fordi man kan sikre biblioteker fra at blive skrevet til, hvilket kan forhindre en gang crypto malware i at kryptere ens brugerbibliotek.

Men altså, Microsoft har alligevel fået oppet sikkerheden en del med deres UAC.


Det lyder da helt fint, at de er begyndt at have indbygget antivirus :D , bliver det så hele tiden opdateret, eller gælder det kun for en tidsbegrænset periode?

Hmmm, hvad er VPN funktioner?

Er en bitdefender noget man skal betale sig fra, eller findes det gratis på nettet?
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7323
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23135

Re: Ny pc?

Indlægaf Aragorn » 9. dec 2018, 21:19

Tux skrev:
Neverkont skrev:Jeg har altid bruge AVG Free, men ind i mellem kan jeg komme i tvivl, om det er godt nok.

Er det fint nok med AVG Free, eller bør jeg overgive mig og betale for et antivirus program?

AVG er fint, jeg bruger det indbyggede i Windows 10, det er også fint. Hvis jeg skulle bruge noget andet blev det nok Avast.


Jeg har brugt AVAST tidligere men jeg synes godt nok de er blevet aggressive med deres opdateringer af alle mulige andre ting man har installeret, deres prisovervågning og driver updater. Men det samme gør sig gældende for Kaspersky. Man ender med at slå 90% af funktionaliteten fra, for at kunne arbejde.

Til gengæld så er et abonnement på LastPass ikke noget jeg fortryder, ligeledes med en VPN udbyder der (påstår) de ikke logger trafik.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7323
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23135

Re: Ny pc?

Indlægaf Aragorn » 9. dec 2018, 21:45

Neverkont skrev:
Aragorn skrev:
Neverkont skrev:Jeg har altid bruge AVG Free, men ind i mellem kan jeg komme i tvivl, om det er godt nok.

Er det fint nok med AVG Free, eller bør jeg overgive mig og betale for et antivirus program?


Windows defender er indbygget i Windows 10 og så godt at jeg ofte må slå det fra, så jeg ville ikke spekulere mere på anti-virus software i din situation med mindre du har brug for VPN funktioner og sådan noget. Hvis jeg skulle vælge noget ville det måske være Bit Defender fordi man kan sikre biblioteker fra at blive skrevet til, hvilket kan forhindre en gang crypto malware i at kryptere ens brugerbibliotek.

Men altså, Microsoft har alligevel fået oppet sikkerheden en del med deres UAC.


Det lyder da helt fint, at de er begyndt at have indbygget antivirus :D , bliver det så hele tiden opdateret, eller gælder det kun for en tidsbegrænset periode?

Hmmm, hvad er VPN funktioner?

Er en bitdefender noget man skal betale sig fra, eller findes det gratis på nettet?


De fleste former for anti-virus software har en gratis og betalt udgave, hvor hovedforskellen ikke ligger i flere definitioner, men i stedet flere funktioner i den betalte udgave, eksempelvis et værktøj der holder øje med om man har den nyeste udgave af programmer man bruger (og det er noget lort, for et antivirusprogram kan ikke vide om jeg gerne vil have den nyeste version af Adobe Reader), men også VPN funktion er vigtig. VPN er en metode til at skabe en 'tunnel' på et netværk der er privat for én selv, og for det meste er data også krypteret hårdt, hvilket gør det umuligt i praksis at opsnappe brugbare data for en hacker. Samtidig kan man anonymisere sig, så man ser ud til at komme fra en anden IP end man gør i virkeligheden - det kan altså også omgå geoblokering som eksempelvis Netflix benytter.

Jeg vil stadig mene de færreste har brug for det som privatperson med mindre man bor i et diktatur og skriver kritisk om styret eller blot som jeg ind i mellem piratkopierer på nettet.

Windows Defender har eksisteret i en del år efterhånden, og opdateres løbende, jeg tror flere gange dagligt faktisk, med definitioner.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Neverkont
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2911

Re: Ny pc?

Indlægaf Neverkont » 9. dec 2018, 21:59

Aragorn skrev:De fleste former for anti-virus software har en gratis og betalt udgave, hvor hovedforskellen ikke ligger i flere definitioner, men i stedet flere funktioner i den betalte udgave, eksempelvis et værktøj der holder øje med om man har den nyeste udgave af programmer man bruger (og det er noget lort, for et antivirusprogram kan ikke vide om jeg gerne vil have den nyeste version af Adobe Reader), men også VPN funktion er vigtig. VPN er en metode til at skabe en 'tunnel' på et netværk der er privat for én selv, og for det meste er data også krypteret hårdt, hvilket gør det umuligt i praksis at opsnappe brugbare data for en hacker. Samtidig kan man anonymisere sig, så man ser ud til at komme fra en anden IP end man gør i virkeligheden - det kan altså også omgå geoblokering som eksempelvis Netflix benytter.

Jeg vil stadig mene de færreste har brug for det som privatperson med mindre man bor i et diktatur og skriver kritisk om styret eller blot som jeg ind i mellem piratkopierer på nettet.

Windows Defender har eksisteret i en del år efterhånden, og opdateres løbende, jeg tror flere gange dagligt faktisk, med definitioner.


Umiddelbart lyder det som om, at jeg har nok i det der er indbygget. :)

Lige nu er min plan, at jeg i morgen skal ud og hente min dødsdømte pc, og medmindre reparatøren har et bedre tilbud end det han nævnte i telefonen, så vil jeg bagefter bestille den pc fra Wupti.

Er der noget jeg skal være obs på når jeg bestiller den?
Evt. noget udtyr jeg skal huske at bestille?
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7323
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23135

Re: Ny pc?

Indlægaf Aragorn » 9. dec 2018, 23:16

Neverkont skrev:
Aragorn skrev:De fleste former for anti-virus software har en gratis og betalt udgave, hvor hovedforskellen ikke ligger i flere definitioner, men i stedet flere funktioner i den betalte udgave, eksempelvis et værktøj der holder øje med om man har den nyeste udgave af programmer man bruger (og det er noget lort, for et antivirusprogram kan ikke vide om jeg gerne vil have den nyeste version af Adobe Reader), men også VPN funktion er vigtig. VPN er en metode til at skabe en 'tunnel' på et netværk der er privat for én selv, og for det meste er data også krypteret hårdt, hvilket gør det umuligt i praksis at opsnappe brugbare data for en hacker. Samtidig kan man anonymisere sig, så man ser ud til at komme fra en anden IP end man gør i virkeligheden - det kan altså også omgå geoblokering som eksempelvis Netflix benytter.

Jeg vil stadig mene de færreste har brug for det som privatperson med mindre man bor i et diktatur og skriver kritisk om styret eller blot som jeg ind i mellem piratkopierer på nettet.

Windows Defender har eksisteret i en del år efterhånden, og opdateres løbende, jeg tror flere gange dagligt faktisk, med definitioner.


Umiddelbart lyder det som om, at jeg har nok i det der er indbygget. :)

Lige nu er min plan, at jeg i morgen skal ud og hente min dødsdømte pc, og medmindre reparatøren har et bedre tilbud end det han nævnte i telefonen, så vil jeg bagefter bestille den pc fra Wupti.

Er der noget jeg skal være obs på når jeg bestiller den?
Evt. noget udtyr jeg skal huske at bestille?


Jeg kan ikke se hvad det skulle være.
1

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
vandmelon
Indlæg: 223
Tilmeldt: 6. apr 2018, 21:21
Kort karma: 16
Likede indlæg: 149

Re: Ny pc?

Indlægaf vandmelon » 10. dec 2018, 00:18

"De fleste stationære maskiner..."

Yes. Så der vil enten ske det, at det vil lykkes for hende at finde den grønne plade, så hun kan tage den ud, eller vil hun finde ud af, at den ikke er der /ikke kan pilles ud fordi det er et enormt stykke på størrelse med et pc tastatur. Finder hun den vi gik efter, så ved hun hvad hun skal gøre. Finder hun den ikke, fint nok, hun smider bare coveret på igen, og så er den afklaret - ny pc som den lenovo du skriver til de der 3-4 tusind med i7. I øvrigt - hun kan sætte den gamle til salg for 200 kr på dba eller gul og gratis. Sikker på at den vil blive solgt for 200 kr inden ugen er omme.

Men jeg tror når hun henter den i morgen og ikke vil købe en ny, så for ikke at miste kunden, så siger de ok, vi kan lave den for 500 og så smider de bare et netkort i selv og så kører den. Jeg har også for 3-4 år siden, bare for sjov sagt til min teknikker, da min windows xp maskine brændte sammen, at jeg ikke vil ud og købe en ny, og her var alt altså virkelig brændt sammen (motherboard) - han sagde så, det er totalt vanvittigt, men vil du betale 700 kr for et nyt motherboard til en xp maskine fra 2002 - så kører vi da :) Og jeg sagde ja, og ved du hvad han fik den oppe og køre :D Men så keder man sig også virkelig, hvis man er villig til at betale 700 kr for at få en gammel xp maskine op og køre igen, bare for at se om det kunne lade sig gøre :D Og ang. jeres debat om antivirus - det er en jungle, så for at gøre en lang historie kort: "When you install Windows 10, you’ll have an antivirus program already running. Windows Defender comes built-in to Windows 10, and automatically scans programs you open, downloads new definitions from Windows Update, and provides an interface you can use for in-depth scans. Best of all, it doesn’t slow down your system, and mostly stays out of your way—which we can’t say about most other antivirus programs." https://www.howtogeek.com/225385/what%E ... od-enough/ Det er så klamt at AVG har solgt deres sjæl for ussel mamon nu, at det er ren crap, hvor de bare sløver pcen. Endnu mere ærgeligt er det med HP der en gang stod for så solide laptops, og i dag, der er det bare fejl på fejl på fejl. Utroligt vi skal ind og kigge på Lenovo der er lavet af billigt crap og Asus der er design for designs skyld for at finde en god laptop i dag. Jeg har selv et godt øje til msi for tiden, de kan lave en i7 maskine for få tusind, men jeg har ikke undersøgt det nærmere, synes dog det ser lovende ud for fremtiden :) Og det med yousee - når den nye router er blevet aktiveret, så kører det hele jo også :) Det er helt normalt, at kundeservice er sådan, det er jo bare at blive ved med at ringe indtil de kommer og får den lavet.
0
✂ ✂ ✂ ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tilbage til "Computere, spil og internet"