Ny pc?

Neverkont
Indlæg: 1859
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2908

Ny pc?

Indlægaf Neverkont » 8. dec 2018, 22:48

Jeg føler mig lidt lost, og håber på lidt hjælp/vejledning.

I tirsdags kunne jeg ikke komme på nettet (stationær HP, 8 år gammel). Efter en del bøvl frem og tilbage med YouSee endte det med, at knægten fint kunne komme på det trådløse, men jeg (som det sidste halve års tid har kørt med Lan-forbindelse) kunne ikke komme på, hverken med LAN (forsøgte med 3 forskellige kabler) eller 3 trådløst.

Så begyndte jeg jo, at tænke det måske kunne være pc'en.
Set i bakspejlet begyndte pc'en måske allerede at lave bøvl i sommers, hvorefter jeg kørte med LAN.

Jeg afleverede pc'en hos en reparatør, og fredag eftermiddag ringede de og fortalte, at de (2 reparatører) heller ikke kunne få den på nettet, så de mente det var noget indeni den, og i så fald ville det ikke kunne betale sig, at reparere den. Derpå var han meget hurtig til, at fortælle mig, at de kunne sælge mig en ny pc. :gruble:
Jeg gjorde ham opmærksom på, at min næste pc skal være en bærbare, og sådan en kunne han da også sælge mig.

Så jeg har set mig lidt omkring for at se, om hans tilbud er rimeligt, eller om andre kan gøre det bedre/billigere.

Jeg har søgt hjælp på et andet forum, hvor der desværre ikke længere er så meget aktivitet, men én mente det burde være muligt enten, at sætte et nyt netværkskort (?) eller installere en ny dongle. :gruble:

Hvis det ender med en ny pc, så skal det være en bærbar på 15,6'', da jeg er træt af, at have alt det "isenkram" i min stue. Jeg bruger den til, at gå på nettet med, deltager på forsk. fora, og lidt facebook. Opretter og gemmer en hulens masse dokumenter. Googler rigtig meget, både på dansk og engelsk.

Reparatørens tilbud er en Lenovo med en intel core i5, 8 GB RAM, 256 ssd, til 5000 kr.

Hvordan f***** finder jeg ud af, om reparatøren bare hellere vil sælge mig en ny pc, end at udføre en (som jeg forstår det) forholdsvis billig reparation, eller om det virkelig ikke kan betale sig at reparere den?

Og hvis jeg skal ud at købe en ny pc, hvad skal jeg så gå efter?
Mange af termerne fatter jeg ikke ret meget af.
Kan en dvd-brænder f.eks. bruges som cd-rom drev?
Der skal vel også være nogle usb-porte. Jeg skal bruge 1 til min mus, og muligvis et til en internetforbindelse af en eller anden slags (lige nu ved jeg bare, at jeg er dødtræt af YouSee p.g.a. dårlig service, og gerne vil være fri for at det "isenkram").
0
Brugeravatar
vandmelon
Indlæg: 223
Tilmeldt: 6. apr 2018, 21:21
Kort karma: 16
Likede indlæg: 149

Re: Ny pc?

Indlægaf vandmelon » 9. dec 2018, 00:36

Det er bare netværkskortet der er brændt sammen.

Vil du leje gør det selv selv silvan, så gør du sådan her:

(Smid alle vigtige filer over på en usb, hvis noget går galt)

1) Du trækker alle ledningerne ud af computeren. Det har du gjort før, siden du har afleveret den til mekanikeren. Så det er nok allerede gjort.
2) Så piller du coveret af, computerens cover er ligesom et cover på en mobil, den kan bare pilles af: https://www.youtube.com/watch?v=FWx2rE779UE Du stopper efter 20 sec med at se denne video efter at du har gjort det han siger.

Nu har du så pillet coveret af pc'en af. Så langt så godt. Læg den så fladt ned sådan her: https://www.google.com/url?sa=i&source= ... 9692522913

Så ligger den der og slapper af. Meget fint.

3) Selvom du har pillet coveret af og lagt den fladt ned, kan du stadig huske, hvor du normalt sætter internetkablet i. Find det hul. Fundet? Fint. Det hul fører til en grøn chip plade på størrelse med en håndflade inde i computeren. Har du fundet pladen? Du kan ikke tage fejl. Den plade, kan du sammenligne med... beklager ordvalget, men underlivet hos en kvinde. Der foregår en masse ting i den plade. "Stofskifte" osv osv. Den skal udskiftes, så kvinden (computeren) kan få børn igen. Hullet hvor du sætter internetkablet i, er faktisk også hullet på "underlivet" - altså pladen. De to ting er det samme system. Du kan kalde "internethullet" for vaginaen om du vel, mens hele underlivet er den grønne plade. Hvis du ikke er stødt over mine ordvalg, men bare bedre forstår hvad jeg mener - så læs videre :)

4) Vi ved nu hvor den grønne plade sidder. Vi vil gerne udskifte den. Se ham her pille ved den, han ved ikke hvad han gør, ligesom når en mand ikke ved, hvad han gør "dernede" normalt: https://www.youtube.com/watch?v=7xbTDCclOn8&t=119s

Se den fra 2.44 til 2.50. Se det lille stykke et par gange. Tag det helt med ro. Det er ren underholdning ind til videre.
Derefter spørger du dig selv: Hvordan piller jeg denne grønne plade ud? Så gør du det samme som en mand, når han er "dernede" første gang. Piller og piller og piller ved den, indtil der kommer en reaktion. Din reaktion er, at du skal have den løsnet på en eller eller anden måde. Så ser du videoen igen lige omkring de samme sekunder som før, på et tidspunkt kan du se, hvordan han løsner den. Han løfter en "klips" op og skruer en skrue ud, hvis der sidder en der forstyrrer at klipsen kan løftes op, så den grønne plade kan tages ud.

Inden du går i gang med at lege med disse "ædle dele" så få en veninde til at filme dig - ok nu lyder det heeelt forkert :D Men få en veninde til at filme hvad du gør det øjeblik du får den grønne plade ud, sådan så, når du sætter en ny en, kan gøre det på præcist samme måde, som da du tog den ud. Man lærer bedst af sig selv så at sige :)

Lad os sige du får den grønne plade ud og har filmet det mens du gjorde det, eller i det mindste skrev ned, hvordan du fik den fri og hvordan den præcist sad, før du fik den fri. Så går du ned til den nærmeste elektronikbutik med den og siger "den er defekt, jeg skal have en ny". Får du svaret, vi har ikke lige den, men vi har en der også vil passe 100% så tager du den. Er der ingen der har den, går du på ebay eller alixpress eller en dansk webshop og køber præcis den. Det står på etiketten hvad den hedder, ofte noget med "TP-Link TL-WN881NDABCDEFG" eller noget i den stil. Du sætter den nye i og gør præcist det som du gjorde, da du tog den gamle ud. Var der en skrue du skruede ud, ok, sæt den ind samme sted osv. Der er en grund til at du filmede det, eller skrev ned, hvordan du fik den ud.

5) Sæt nu coveret af pc'en på, ind med alle kablerne og tænd.
6) Gå ud og lav kaffe. Vær stolt af dig selv, lige meget hvordan det går nu. Efter 20 min, kom tilbage og prøv at gå på nettet.
7) Virker det ikke, sæt den cd i der fulgte med, eller den software der fulgte med på en eller anden måde. Installer så det der ligger på cd'en. Kan du ikke installere noget, gå tilbage i butikken med computeren og brok dig. Sig du har sat den i, men se, den virker jo ikke! Er du heldig er der en der installerer den for dig gratis.

8) Det bør virke nu. Gør det ikke det, så tag pladen ud, sig til butikken i har solgt mig en skodplade, få pengene tilbage og smid computeren ud. Når du køber en ny, så gå ind i enhver butik og sig "i7 processor laptop - billigste". Får du en til under 5000 er det et godt køb, lige meget hvilken det er: https://www.ebay.com/itm/Lenovo-ThinkPa ... :rk:1:pf:0
https://www.ebay.com/itm/FAST-GAMING-LA ... rk:22:pf:0

P.S. Nej du får ikke stød, og ja, den plade er billig, 150-200 kr max så kører den igen :) Hvis alt dette er for grænseoverskriddene og du tænker "jeg finder aldrig ud af det" - der er for meget information, så tænk "hvad er det værste der kan ske". Det værste der kan ske, er at du ikke får den grønne plade ud, fordi du ikke tør at hive den op i frygt for at du hiver for hårdt og bare tænker "jeg lader den blive der". Du kan ikke hive for hårdt. Du kan ikke gøre noget forkert. Computeren skal alligevel smides ud, så hvad har du at miste, hvis du ikke får den grønne plade ud? :)

P.P.S. Pyha, sikke alt det støv du har i computeren - håber du har en støvsuger, men ikke alt for hårdt, stille og roligt :)
1
✂ ✂ ✂ ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Neverkont
Indlæg: 1859
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2908

Re: Ny pc?

Indlægaf Neverkont » 9. dec 2018, 08:46

vandmelon skrev:Det er bare netværkskortet der er brændt sammen.

Vil du leje gør det selv selv silvan, så gør du sådan her:

(Smid alle vigtige filer over på en usb, hvis noget går galt)

1) Du trækker alle ledningerne ud af computeren. Det har du gjort før, siden du har afleveret den til mekanikeren. Så det er nok allerede gjort.
2) Så piller du coveret af, computerens cover er ligesom et cover på en mobil, den kan bare pilles af: https://www.youtube.com/watch?v=FWx2rE779UE Du stopper efter 20 sec med at se denne video efter at du har gjort det han siger.

Nu har du så pillet coveret af pc'en af. Så langt så godt. Læg den så fladt ned sådan her: https://www.google.com/url?sa=i&source= ... 9692522913

Så ligger den der og slapper af. Meget fint.

3) Selvom du har pillet coveret af og lagt den fladt ned, kan du stadig huske, hvor du normalt sætter internetkablet i. Find det hul. Fundet? Fint. Det hul fører til en grøn chip plade på størrelse med en håndflade inde i computeren. Har du fundet pladen? Du kan ikke tage fejl. Den plade, kan du sammenligne med... beklager ordvalget, men underlivet hos en kvinde. Der foregår en masse ting i den plade. "Stofskifte" osv osv. Den skal udskiftes, så kvinden (computeren) kan få børn igen. Hullet hvor du sætter internetkablet i, er faktisk også hullet på "underlivet" - altså pladen. De to ting er det samme system. Du kan kalde "internethullet" for vaginaen om du vel, mens hele underlivet er den grønne plade. Hvis du ikke er stødt over mine ordvalg, men bare bedre forstår hvad jeg mener - så læs videre :)

4) Vi ved nu hvor den grønne plade sidder. Vi vil gerne udskifte den. Se ham her pille ved den, han ved ikke hvad han gør, ligesom når en mand ikke ved, hvad han gør "dernede" normalt: https://www.youtube.com/watch?v=7xbTDCclOn8&t=119s

Se den fra 2.44 til 2.50. Se det lille stykke et par gange. Tag det helt med ro. Det er ren underholdning ind til videre.
Derefter spørger du dig selv: Hvordan piller jeg denne grønne plade ud? Så gør du det samme som en mand, når han er "dernede" første gang. Piller og piller og piller ved den, indtil der kommer en reaktion. Din reaktion er, at du skal have den løsnet på en eller eller anden måde. Så ser du videoen igen lige omkring de samme sekunder som før, på et tidspunkt kan du se, hvordan han løsner den. Han løfter en "klips" op og skruer en skrue ud, hvis der sidder en der forstyrrer at klipsen kan løftes op, så den grønne plade kan tages ud.

Inden du går i gang med at lege med disse "ædle dele" så få en veninde til at filme dig - ok nu lyder det heeelt forkert :D Men få en veninde til at filme hvad du gør det øjeblik du får den grønne plade ud, sådan så, når du sætter en ny en, kan gøre det på præcist samme måde, som da du tog den ud. Man lærer bedst af sig selv så at sige :)

Lad os sige du får den grønne plade ud og har filmet det mens du gjorde det, eller i det mindste skrev ned, hvordan du fik den fri og hvordan den præcist sad, før du fik den fri. Så går du ned til den nærmeste elektronikbutik med den og siger "den er defekt, jeg skal have en ny". Får du svaret, vi har ikke lige den, men vi har en der også vil passe 100% så tager du den. Er der ingen der har den, går du på ebay eller alixpress eller en dansk webshop og køber præcis den. Det står på etiketten hvad den hedder, ofte noget med "TP-Link TL-WN881NDABCDEFG" eller noget i den stil. Du sætter den nye i og gør præcist det som du gjorde, da du tog den gamle ud. Var der en skrue du skruede ud, ok, sæt den ind samme sted osv. Der er en grund til at du filmede det, eller skrev ned, hvordan du fik den ud.

5) Sæt nu coveret af pc'en på, ind med alle kablerne og tænd.
6) Gå ud og lav kaffe. Vær stolt af dig selv, lige meget hvordan det går nu. Efter 20 min, kom tilbage og prøv at gå på nettet.
7) Virker det ikke, sæt den cd i der fulgte med, eller den software der fulgte med på en eller anden måde. Installer så det der ligger på cd'en. Kan du ikke installere noget, gå tilbage i butikken med computeren og brok dig. Sig du har sat den i, men se, den virker jo ikke! Er du heldig er der en der installerer den for dig gratis.

8) Det bør virke nu. Gør det ikke det, så tag pladen ud, sig til butikken i har solgt mig en skodplade, få pengene tilbage og smid computeren ud. Når du køber en ny, så gå ind i enhver butik og sig "i7 processor laptop - billigste". Får du en til under 5000 er det et godt køb, lige meget hvilken det er: https://www.ebay.com/itm/Lenovo-ThinkPa ... :rk:1:pf:0
https://www.ebay.com/itm/FAST-GAMING-LA ... rk:22:pf:0

P.S. Nej du får ikke stød, og ja, den plade er billig, 150-200 kr max så kører den igen :) Hvis alt dette er for grænseoverskriddene og du tænker "jeg finder aldrig ud af det" - der er for meget information, så tænk "hvad er det værste der kan ske". Det værste der kan ske, er at du ikke får den grønne plade ud, fordi du ikke tør at hive den op i frygt for at du hiver for hårdt og bare tænker "jeg lader den blive der". Du kan ikke hive for hårdt. Du kan ikke gøre noget forkert. Computeren skal alligevel smides ud, så hvad har du at miste, hvis du ikke får den grønne plade ud? :)

P.P.S. Pyha, sikke alt det støv du har i computeren - håber du har en støvsuger, men ikke alt for hårdt, stille og roligt :)


Der skal noget mere til at støde mig. :D
Tusind tak for en rigtig fin vejledning. Ser på den igen senere, og så vil jeg lige vente lidt med, at købe en ny pc, og prøve med din fremgangmåde. For ja, lige nu er pc'en jo blevet dødsdømt, så det kan jo ikke blive værre.

Meeen, jeg forventer nu ikke så meget støv, jeg åbner den jævnligt og støver af. :)
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7319
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23120

Re: Ny pc?

Indlægaf Aragorn » 9. dec 2018, 09:44

vandmelon skrev:Det er bare netværkskortet der er brændt sammen.

Vil du leje gør det selv selv silvan, så gør du sådan her:

(Smid alle vigtige filer over på en usb, hvis noget går galt)

1) Du trækker alle ledningerne ud af computeren. Det har du gjort før, siden du har afleveret den til mekanikeren. Så det er nok allerede gjort.
2) Så piller du coveret af, computerens cover er ligesom et cover på en mobil, den kan bare pilles af: https://www.youtube.com/watch?v=FWx2rE779UE Du stopper efter 20 sec med at se denne video efter at du har gjort det han siger.

Nu har du så pillet coveret af pc'en af. Så langt så godt. Læg den så fladt ned sådan her: https://www.google.com/url?sa=i&source= ... 9692522913

Så ligger den der og slapper af. Meget fint.

3) Selvom du har pillet coveret af og lagt den fladt ned, kan du stadig huske, hvor du normalt sætter internetkablet i. Find det hul. Fundet? Fint. Det hul fører til en grøn chip plade på størrelse med en håndflade inde i computeren. Har du fundet pladen? Du kan ikke tage fejl. Den plade, kan du sammenligne med... beklager ordvalget, men underlivet hos en kvinde. Der foregår en masse ting i den plade. "Stofskifte" osv osv. Den skal udskiftes, så kvinden (computeren) kan få børn igen. Hullet hvor du sætter internetkablet i, er faktisk også hullet på "underlivet" - altså pladen. De to ting er det samme system. Du kan kalde "internethullet" for vaginaen om du vel, mens hele underlivet er den grønne plade. Hvis du ikke er stødt over mine ordvalg, men bare bedre forstår hvad jeg mener - så læs videre :)

4) Vi ved nu hvor den grønne plade sidder. Vi vil gerne udskifte den. Se ham her pille ved den, han ved ikke hvad han gør, ligesom når en mand ikke ved, hvad han gør "dernede" normalt: https://www.youtube.com/watch?v=7xbTDCclOn8&t=119s

Se den fra 2.44 til 2.50. Se det lille stykke et par gange. Tag det helt med ro. Det er ren underholdning ind til videre.
Derefter spørger du dig selv: Hvordan piller jeg denne grønne plade ud? Så gør du det samme som en mand, når han er "dernede" første gang. Piller og piller og piller ved den, indtil der kommer en reaktion. Din reaktion er, at du skal have den løsnet på en eller eller anden måde. Så ser du videoen igen lige omkring de samme sekunder som før, på et tidspunkt kan du se, hvordan han løsner den. Han løfter en "klips" op og skruer en skrue ud, hvis der sidder en der forstyrrer at klipsen kan løftes op, så den grønne plade kan tages ud.

Inden du går i gang med at lege med disse "ædle dele" så få en veninde til at filme dig - ok nu lyder det heeelt forkert :D Men få en veninde til at filme hvad du gør det øjeblik du får den grønne plade ud, sådan så, når du sætter en ny en, kan gøre det på præcist samme måde, som da du tog den ud. Man lærer bedst af sig selv så at sige :)

Lad os sige du får den grønne plade ud og har filmet det mens du gjorde det, eller i det mindste skrev ned, hvordan du fik den fri og hvordan den præcist sad, før du fik den fri. Så går du ned til den nærmeste elektronikbutik med den og siger "den er defekt, jeg skal have en ny". Får du svaret, vi har ikke lige den, men vi har en der også vil passe 100% så tager du den. Er der ingen der har den, går du på ebay eller alixpress eller en dansk webshop og køber præcis den. Det står på etiketten hvad den hedder, ofte noget med "TP-Link TL-WN881NDABCDEFG" eller noget i den stil. Du sætter den nye i og gør præcist det som du gjorde, da du tog den gamle ud. Var der en skrue du skruede ud, ok, sæt den ind samme sted osv. Der er en grund til at du filmede det, eller skrev ned, hvordan du fik den ud.

5) Sæt nu coveret af pc'en på, ind med alle kablerne og tænd.
6) Gå ud og lav kaffe. Vær stolt af dig selv, lige meget hvordan det går nu. Efter 20 min, kom tilbage og prøv at gå på nettet.
7) Virker det ikke, sæt den cd i der fulgte med, eller den software der fulgte med på en eller anden måde. Installer så det der ligger på cd'en. Kan du ikke installere noget, gå tilbage i butikken med computeren og brok dig. Sig du har sat den i, men se, den virker jo ikke! Er du heldig er der en der installerer den for dig gratis.

8) Det bør virke nu. Gør det ikke det, så tag pladen ud, sig til butikken i har solgt mig en skodplade, få pengene tilbage og smid computeren ud. Når du køber en ny, så gå ind i enhver butik og sig "i7 processor laptop - billigste". Får du en til under 5000 er det et godt køb, lige meget hvilken det er: https://www.ebay.com/itm/Lenovo-ThinkPa ... :rk:1:pf:0
https://www.ebay.com/itm/FAST-GAMING-LA ... rk:22:pf:0

P.S. Nej du får ikke stød, og ja, den plade er billig, 150-200 kr max så kører den igen :) Hvis alt dette er for grænseoverskriddene og du tænker "jeg finder aldrig ud af det" - der er for meget information, så tænk "hvad er det værste der kan ske". Det værste der kan ske, er at du ikke får den grønne plade ud, fordi du ikke tør at hive den op i frygt for at du hiver for hårdt og bare tænker "jeg lader den blive der". Du kan ikke hive for hårdt. Du kan ikke gøre noget forkert. Computeren skal alligevel smides ud, så hvad har du at miste, hvis du ikke får den grønne plade ud? :)

P.P.S. Pyha, sikke alt det støv du har i computeren - håber du har en støvsuger, men ikke alt for hårdt, stille og roligt :)


De fleste stationære maskiner der er 8 år eller yngre benytter et onboard netkort, ikke indstikskort, og det kan fint være brændt af, det har jeg set flere gange.

Det skal optimalt set slås fra i BIOS/UEFI eftersom det ikke kan tages ud af maskinen (men et nyt netkort kan sagtens fungere selv om man ikke gør dette, det kan blot spare noget forvirring at slå det fra) hvorefter et internt netkort sagtens kan monteres i en PCIe port, som jeg tror du skriver i dit meget lange indlæg.

MEN: Det er en 8 år gammel PC, og det kan simpelthen ikke betale sig, med mindre man ikke har penge til en ny computer. En Lenovo V130 med en i7, 8 GB RAM og 256 GB SSD vil være en ganske udmærket bærbar maskine til langt de fleste mennesker til privat brug og koste 4000 - 4500 kroner, og være rasende meget hurtigere end den gamle.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Ny pc?

Indlægaf Hunkat » 9. dec 2018, 10:09

Uden at blande mig i det tekniske så har føtex en rigtig fin og billig bærbar på tilbud i denne uge.
https://www.foetex.dk/elektronik/computere/baerbare-computere/acer-a315-21g-97rd/p/100317682
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Neverkont
Indlæg: 1859
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2908

Re: Ny pc?

Indlægaf Neverkont » 9. dec 2018, 10:53

Hunkat skrev:Uden at blande mig i det tekniske så har føtex en rigtig fin og billig bærbar på tilbud i denne uge.
https://www.foetex.dk/elektronik/computere/baerbare-computere/acer-a315-21g-97rd/p/100317682


Reparatøren anbefalede en intel core processor fremfor en AMD, som der er i den i linket.

Men jeg sætter stor pris på din hjælp. :)
0
Neverkont
Indlæg: 1859
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2908

Re: Ny pc?

Indlægaf Neverkont » 9. dec 2018, 11:06

Aragorn skrev:De fleste stationære maskiner der er 8 år eller yngre benytter et onboard netkort, ikke indstikskort, og det kan fint være brændt af, det har jeg set flere gange.

Det skal optimalt set slås fra i BIOS/UEFI eftersom det ikke kan tages ud af maskinen (men et nyt netkort kan sagtens fungere selv om man ikke gør dette, det kan blot spare noget forvirring at slå det fra) hvorefter et internt netkort sagtens kan monteres i en PCIe port, som jeg tror du skriver i dit meget lange indlæg.

MEN: Det er en 8 år gammel PC, og det kan simpelthen ikke betale sig, med mindre man ikke har penge til en ny computer. En Lenovo V130 med en i7, 8 GB RAM og 256 GB SSD vil være en ganske udmærket bærbar maskine til langt de fleste mennesker til privat brug og koste 4000 - 4500 kroner, og være rasende meget hurtigere end den gamle.


Reparatøren kunne åbenbart se, at den er produceret i 2008 eller 2009, jeg købte den i efteråret 2010.

Jeg sætter sindssygt stor pris på al den hjælp i giver, også selvom det ind i mellem kan give lidt forvirring. ;)

Jeg har penge til en ny pc, men af forskellige årsager havde det været rart, om det havde kunnet vente et halvt års tid.

Når du skriver, at det ikke kan betale sig, er det så fordi det vil blive dyrere end de 150-200 kr., som vandmelon nævner, eller er det fordi, at pc'en er så gammel, at der kan forventes flere problemer inden for en kort periode? Eller andet?

Den pc, som reparatøren gerne vil sælge mig er en Lenovo med en i5 til 4.999 kr.:
" Lenovo V110 i5

4.999,00DKK

Fantastisk Lenovo V110 bærbar computer. Perfekt til kontor, skole og hjemmebrug. En dejlig hurtig maskine med god plads.

15,6” 1920×1080 Full HD Blændfri
Intel Core i5 7200U / 2,5 GHz (3,1 GHz)
8 GB RAM
256 GB SSD
Numerisk keyboard
DVD-brænder
Windows 10 Pro.
"
0
Neverkont
Indlæg: 1859
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2908

Re: Ny pc?

Indlægaf Neverkont » 9. dec 2018, 11:34

Aragorn skrev:MEN: Det er en 8 år gammel PC, og det kan simpelthen ikke betale sig, med mindre man ikke har penge til en ny computer. En Lenovo V130 med en i7, 8 GB RAM og 256 GB SSD vil være en ganske udmærket bærbar maskine til langt de fleste mennesker til privat brug og koste 4000 - 4500 kroner, og være rasende meget hurtigere end den gamle.


Jeg har prøvet at google "Lenovo V130", og har fundet nogle stykker, men jeg synes det er svært at gennemskue.

F.eks. var jeg kommet frem til, at det nok ville være fornuftigt med 3 usb-porte, men måske tager jeg fejl, så det er nok med 2 :gruble: . Min mus kræver en usb-port, derudover forestiller jeg mig, at en eller anden internet-adgang kræver en usb-port (måske tager jeg fejl i dette, men hvordan kan jeg få sådan en pc på nettet hvis jeg fravælger min løsning fra YouSee?), og dermed er de 2 usb-porte optaget, så der kræves en port mere hvis jeg f.eks. skal overføre noget fra et usb-stik eller fra mit kamera ell.l.

På nogle af dem står der, ud for "optisk drev" f.eks. "dvd-brænder", men kan dette bruges til f.eks. at installere noget fra en cd/dvd-skive?

Puuuha, jeg synes dælme det er svært. Jeg har penge til en ny pc (4-5.000 kr.), men jeg har ikke råd til fejltagelser, som f.eks. at få ny pc sat op og igang, og så finde ud af, at den ikke har/kan det jeg har brug for. Og jeg vil ikke købe reparatørens tilbud til 5.000 kr. hvis jeg kan få noget tilsvarende for 4.000 kr. et andet sted, eller få noget bedre (end reparatørens) for 5.000 kr.

Det skal ikke nødvendigvis være en Lenovo. Jeg har altid troet, at HP var rigtig godt, men reparatøren anbefalede Lenove og Asus. Mere forvirring.

Her er nogle jeg har fundet:
https://www.wupti.com/produkter/compute ... WgQAvD_BwE

https://www.computersalg.dk/i/4712615/l ... #specsarea

https://www.proshop.dk/Baerbar/Lenovo-V ... joQAvD_BwE

https://www.coolcomputer.dk/lenovo-v130 ... 5EQAvD_BwE
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7319
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23120

Re: Ny pc?

Indlægaf Aragorn » 9. dec 2018, 13:33

Neverkont skrev:
Aragorn skrev:MEN: Det er en 8 år gammel PC, og det kan simpelthen ikke betale sig, med mindre man ikke har penge til en ny computer. En Lenovo V130 med en i7, 8 GB RAM og 256 GB SSD vil være en ganske udmærket bærbar maskine til langt de fleste mennesker til privat brug og koste 4000 - 4500 kroner, og være rasende meget hurtigere end den gamle.


Jeg har prøvet at google "Lenovo V130", og har fundet nogle stykker, men jeg synes det er svært at gennemskue.

F.eks. var jeg kommet frem til, at det nok ville være fornuftigt med 3 usb-porte, men måske tager jeg fejl, så det er nok med 2 :gruble: . Min mus kræver en usb-port, derudover forestiller jeg mig, at en eller anden internet-adgang kræver en usb-port (måske tager jeg fejl i dette, men hvordan kan jeg få sådan en pc på nettet hvis jeg fravælger min løsning fra YouSee?), og dermed er de 2 usb-porte optaget, så der kræves en port mere hvis jeg f.eks. skal overføre noget fra et usb-stik eller fra mit kamera ell.l.

På nogle af dem står der, ud for "optisk drev" f.eks. "dvd-brænder", men kan dette bruges til f.eks. at installere noget fra en cd/dvd-skive?

Puuuha, jeg synes dælme det er svært. Jeg har penge til en ny pc (4-5.000 kr.), men jeg har ikke råd til fejltagelser, som f.eks. at få ny pc sat op og igang, og så finde ud af, at den ikke har/kan det jeg har brug for. Og jeg vil ikke købe reparatørens tilbud til 5.000 kr. hvis jeg kan få noget tilsvarende for 4.000 kr. et andet sted, eller få noget bedre (end reparatørens) for 5.000 kr.

Det skal ikke nødvendigvis være en Lenovo. Jeg har altid troet, at HP var rigtig godt, men reparatøren anbefalede Lenove og Asus. Mere forvirring.

Her er nogle jeg har fundet:
https://www.wupti.com/produkter/compute ... WgQAvD_BwE

https://www.computersalg.dk/i/4712615/l ... #specsarea

https://www.proshop.dk/Baerbar/Lenovo-V ... joQAvD_BwE

https://www.coolcomputer.dk/lenovo-v130 ... 5EQAvD_BwE


V130 har RJ45 indgang (hvilket er et firkantet netværksstik), så du kan sætte ledningen til som du plejer, i forhold til internet. Internet leveres normalt ikke over USB med mindre man har en mobil bredbåndsløsning med et SIM-kort i en USB dongle. Men computeren har også indbygget netkort til WiFi så du kan bruge dit trådløse signal som sandsynligvis udsendes fra den "box" du har fra YouSee. Ja, de kalder desværre deres integrede modem/router/accesspoint løsning for en Homebox. Så hvad den rent faktisk gør, går noget tabt i oversættelsen.

En DVD-brænder læser og skriver CD/DVD. Man kan i sagens natur ikke skrive noget, hvis man ikke kan tjekke hvad man har skrevet. De skriver således for at understrege at drevet ikke udelukkende kan læse. Samtidig specificerer de, at du ikke kan læse eller skrive Blu-Ray.

Den du linker til fra Wupti er en fin maskine, den skal du nok blive glad for.

HP har en elendig samlekvalitet, og jeg ville holde mig fra dem. Hængslerne der holder skærmen er tilbøjelige til at knække, og deres kølesystem vender ofte nedad og ikke bagud, hvilket betyder at maskinen opsamler meget støv og skidt. Det betyder de kan blive varme at man kan brænde sig på dem.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Neverkont
Indlæg: 1859
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2908

Re: Ny pc?

Indlægaf Neverkont » 9. dec 2018, 14:07

Aragorn skrev:V130 har RJ45 indgang (hvilket er et firkantet netværksstik), så du kan sætte ledningen til som du plejer, i forhold til internet. Internet leveres normalt ikke over USB med mindre man har en mobil bredbåndsløsning med et SIM-kort i en USB dongle. Men computeren har også indbygget netkort til WiFi så du kan bruge dit trådløse signal som sandsynligvis udsendes fra den "box" du har fra YouSee. Ja, de kalder desværre deres integrede modem/router/accesspoint løsning for en Homebox. Så hvad den rent faktisk gør, går noget tabt i oversættelsen.

En DVD-brænder læser og skriver CD/DVD. Man kan i sagens natur ikke skrive noget, hvis man ikke kan tjekke hvad man har skrevet. De skriver således for at understrege at drevet ikke udelukkende kan læse. Samtidig specificerer de, at du ikke kan læse eller skrive Blu-Ray.

Den du linker til fra Wupti er en fin maskine, den skal du nok blive glad for.

HP har en elendig samlekvalitet, og jeg ville holde mig fra dem. Hængslerne der holder skærmen er tilbøjelige til at knække, og deres kølesystem vender ofte nedad og ikke bagud, hvilket betyder at maskinen opsamler meget støv og skidt. Det betyder de kan blive varme at man kan brænde sig på dem.


Mange tak for dit var. :)

Jeg kunne jo godt tænke mig noget andet end den internet-løsning jeg har fra YouSee. Både fordi jeg synes deres service bliver dårligere og dårligere, og fordi jeg er træt af at have alt det "isenkram" i min stue. Og derudover ville en af fordelene ved en bærbar pc jo være, at jeg vil kunne tage den med, og jeg kan se nogle muligheder i, at kunne bruge den steder, hor der ikke er et netværk jeg kan koble mig på.

Jeg har en bekendt, der har en lillebitte router, som hun kan tage med i tasken, men jeg ved reelt ikke helt hvordan det fungerer. :gruble:
0
Neverkont
Indlæg: 1859
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2908

Re: Ny pc?

Indlægaf Neverkont » 9. dec 2018, 14:15

Aragorn skrev:
Den du linker til fra Wupti er en fin maskine, den skal du nok blive glad for.


Jeg har lige set nærmere på den, og kan se. at tastaturet er lidt anderledes end på den bærbare HP jeg sidder med nu. :gruble:

Noget er anderledes i venstre side, der er en bred tast ved siden af z og x.
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7319
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23120

Re: Ny pc?

Indlægaf Aragorn » 9. dec 2018, 14:29

Neverkont skrev:
Aragorn skrev:
Den du linker til fra Wupti er en fin maskine, den skal du nok blive glad for.


Jeg har lige set nærmere på den, og kan se. at tastaturet er lidt anderledes end på den bærbare HP jeg sidder med nu. :gruble:

Noget er anderledes i venstre side, der er en bred tast ved siden af z og x.


Det er den venstre shift-tast. Keyboards har det med at variere lidt i layout med specialtasterne. Visse HP modeller har også en række taster længst til venstre som udfører forskellige funktioner. Men stort set alle bærbare maskiner har de 'normale' taster på samme måde, og følger QWERTY layout.

Din bekendte har en mobil bredbåndsrouter. I den sidder et SIM-kort der kobler sig på 4G LTE telenettet, og hun har et abonnement på mobil data hos en teleudbyder som Telenor eller 3 for at have dét.

Det vil jeg stærkt fraråde at have som sin eneste mulighed for internetforbindelse. Hastigheden på netværket er komplet afhængig af, hvor man befinder sig i landet, og man kan havne i et område hvor ens udbyder har ringe dækning, akkurat som mobiltelefoner, og så kan man ikke noget som helst. Som regel er det også dyrere end en kablet forbindelse, og slutteligt er der i reglen også et loft på ens forbrug. Eksempelvis har jeg et mobilt data hos 3 på 2 GB om måneden, som jeg giver 60 kroner for, til min tablet. Der skal ikke meget YouTube eller streaming fra DR til, før de er brugt, og så bliver der takseret hårdt for ekstra data.

Som et suppliment kan det bruges, men hvis du har en nyere smartphone, så har du mulighed for at bruge dén til det samme formål, og bruge dit normale abonnement med det data der er indeholdt i dét til at komme på nettet med en bærbar PC når du ikke er hjemme. Det kaldes ofte internetdeling eller hotspot i telefonen, alt efter producenten af telefonen.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Neverkont
Indlæg: 1859
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2908

Re: Ny pc?

Indlægaf Neverkont » 9. dec 2018, 15:05

Aragorn skrev:Det er den venstre shift-tast. Keyboards har det med at variere lidt i layout med specialtasterne. Visse HP modeller har også en række taster længst til venstre som udfører forskellige funktioner. Men stort set alle bærbare maskiner har de 'normale' taster på samme måde, og følger QWERTY layout.

Din bekendte har en mobil bredbåndsrouter. I den sidder et SIM-kort der kobler sig på 4G LTE telenettet, og hun har et abonnement på mobil data hos en teleudbyder som Telenor eller 3 for at have dét.

Det vil jeg stærkt fraråde at have som sin eneste mulighed for internetforbindelse. Hastigheden på netværket er komplet afhængig af, hvor man befinder sig i landet, og man kan havne i et område hvor ens udbyder har ringe dækning, akkurat som mobiltelefoner, og så kan man ikke noget som helst. Som regel er det også dyrere end en kablet forbindelse, og slutteligt er der i reglen også et loft på ens forbrug. Eksempelvis har jeg et mobilt data hos 3 på 2 GB om måneden, som jeg giver 60 kroner for, til min tablet. Der skal ikke meget YouTube eller streaming fra DR til, før de er brugt, og så bliver der takseret hårdt for ekstra data.

Som et suppliment kan det bruges, men hvis du har en nyere smartphone, så har du mulighed for at bruge dén til det samme formål, og bruge dit normale abonnement med det data der er indeholdt i dét til at komme på nettet med en bærbar PC når du ikke er hjemme. Det kaldes ofte internetdeling eller hotspot i telefonen, alt efter producenten af telefonen.


Rigtig rart at blive lidt klogere. :D

I bund og grund vil det sige, at det klogeste er, at beholde min internetløsning fra YouSee, med dårlig service og stor klodset grim router ;) ?
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5787

Re: Ny pc?

Indlægaf Tux » 9. dec 2018, 15:33

Neverkont skrev:
Aragorn skrev:Det er den venstre shift-tast. Keyboards har det med at variere lidt i layout med specialtasterne. Visse HP modeller har også en række taster længst til venstre som udfører forskellige funktioner. Men stort set alle bærbare maskiner har de 'normale' taster på samme måde, og følger QWERTY layout.

Din bekendte har en mobil bredbåndsrouter. I den sidder et SIM-kort der kobler sig på 4G LTE telenettet, og hun har et abonnement på mobil data hos en teleudbyder som Telenor eller 3 for at have dét.

Det vil jeg stærkt fraråde at have som sin eneste mulighed for internetforbindelse. Hastigheden på netværket er komplet afhængig af, hvor man befinder sig i landet, og man kan havne i et område hvor ens udbyder har ringe dækning, akkurat som mobiltelefoner, og så kan man ikke noget som helst. Som regel er det også dyrere end en kablet forbindelse, og slutteligt er der i reglen også et loft på ens forbrug. Eksempelvis har jeg et mobilt data hos 3 på 2 GB om måneden, som jeg giver 60 kroner for, til min tablet. Der skal ikke meget YouTube eller streaming fra DR til, før de er brugt, og så bliver der takseret hårdt for ekstra data.

Som et suppliment kan det bruges, men hvis du har en nyere smartphone, så har du mulighed for at bruge dén til det samme formål, og bruge dit normale abonnement med det data der er indeholdt i dét til at komme på nettet med en bærbar PC når du ikke er hjemme. Det kaldes ofte internetdeling eller hotspot i telefonen, alt efter producenten af telefonen.


Rigtig rart at blive lidt klogere. :D

I bund og grund vil det sige, at det klogeste er, at beholde min internetløsning fra YouSee, med dårlig service og stor klodset grim router ;) ?

Altså hvad er det dog for en router du har? (De fleste er altså relativt diskrete)

Og hvad består den dårlige service præcis i?
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7319
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23120

Re: Ny pc?

Indlægaf Aragorn » 9. dec 2018, 15:40

Neverkont skrev:
Aragorn skrev:Det er den venstre shift-tast. Keyboards har det med at variere lidt i layout med specialtasterne. Visse HP modeller har også en række taster længst til venstre som udfører forskellige funktioner. Men stort set alle bærbare maskiner har de 'normale' taster på samme måde, og følger QWERTY layout.

Din bekendte har en mobil bredbåndsrouter. I den sidder et SIM-kort der kobler sig på 4G LTE telenettet, og hun har et abonnement på mobil data hos en teleudbyder som Telenor eller 3 for at have dét.

Det vil jeg stærkt fraråde at have som sin eneste mulighed for internetforbindelse. Hastigheden på netværket er komplet afhængig af, hvor man befinder sig i landet, og man kan havne i et område hvor ens udbyder har ringe dækning, akkurat som mobiltelefoner, og så kan man ikke noget som helst. Som regel er det også dyrere end en kablet forbindelse, og slutteligt er der i reglen også et loft på ens forbrug. Eksempelvis har jeg et mobilt data hos 3 på 2 GB om måneden, som jeg giver 60 kroner for, til min tablet. Der skal ikke meget YouTube eller streaming fra DR til, før de er brugt, og så bliver der takseret hårdt for ekstra data.

Som et suppliment kan det bruges, men hvis du har en nyere smartphone, så har du mulighed for at bruge dén til det samme formål, og bruge dit normale abonnement med det data der er indeholdt i dét til at komme på nettet med en bærbar PC når du ikke er hjemme. Det kaldes ofte internetdeling eller hotspot i telefonen, alt efter producenten af telefonen.


Rigtig rart at blive lidt klogere. :D

I bund og grund vil det sige, at det klogeste er, at beholde min internetløsning fra YouSee, med dårlig service og stor klodset grim router ;) ?


Mig bekendt sidder i hvert fald Fullrate, YouSee samt Hiper i samme bygning, så jeg tror det kan være hip som hap. Man får aldrig god service som sådan, men det kan vel også være ligemeget så lang tid der er en fungerende internetforbindelse? Jeg mener, hvad er det, de leverer af dårlig service? Hvorfor har du brug for at ringe til dem? Har du udfald på linien eller hvordan?

Hvis du får leveret net gennem telefonstikket kan du muligvis spare nogle penge ved at skifte leverandør, hvis du får det gennem antenne eller har fiber, vil du nok næsten kun kunne skifte leverandør hvis du skifter til levering gennem telefonstikket, og så får du en markant lavere hastighed. Hvis du har din mail hos YouSee, skal du være opmærksom på at du mister den adresse når du opsiger dit abonnement.

Det er umuligt at få leveret internet uden at have én eller anden form for modem funktionalitet som det mindste, men de fleste vil gerne have flere enheder koblet på deres netværk, såsom både et TV, en telefon, tablet og en Chromcast. Så får du også brug for router og access point, og det hele findes i den box fra YouSee, og alle de andre leverandører har en lignende løsning. Jeg har kæmpet ret hårdt for udelukkende at få et modem leveret, og så kører jeg med min egen router og access point særskilt.

Det er umuligt at komme uden om i et netværk, det er ganske enkelt de grundpiller det hele hviler på.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.

Tilbage til "Computere, spil og internet"