Hjæææælp, min computer er død, kan jeg redde den?

Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Hjæææælp, min computer er død, kan jeg redde den?

Indlægaf kidkomb » 22. jun 2019, 17:11

Min bærbare computer siger "klik klik klik" når jeg tænder den og viser en sort skærm hvor der står
"Please install operating system on your hard disk"
Og et eller andet med reboot cannot be found.

Please hjælp :(
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2559
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8583

Re: Hjæææælp, min computer er død, kan jeg redde den?

Indlægaf Raenil » 22. jun 2019, 17:56

Altså - jeg håber du har en backup, for min fjerndiagnose er noget i retning af: din harddisk er død. Alle data er væk.
Du kan købe en ny disk hos din favoritforhandler, og hvis du brugte windows 10, kan du lave en ny installationsdisk.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hjæææælp, min computer er død, kan jeg redde den?

Indlægaf kidkomb » 22. jun 2019, 17:57

Raenil skrev:Altså - jeg håber du har en backup, for min fjerndiagnose er noget i retning af: din harddisk er død. Alle data er væk.
Du kan købe en ny disk hos din favoritforhandler, og hvis du brugte windows 10, kan du lave en ny installationsdisk.

NOOOOOO jeg har vigtige ting på! :(
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2559
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8583

Re: Hjæææælp, min computer er død, kan jeg redde den?

Indlægaf Raenil » 22. jun 2019, 18:01

kidkomb skrev:
Raenil skrev:Altså - jeg håber du har en backup, for min fjerndiagnose er noget i retning af: din harddisk er død. Alle data er væk.
Du kan købe en ny disk hos din favoritforhandler, og hvis du brugte windows 10, kan du lave en ny installationsdisk.

NOOOOOO jeg har vigtige ting på! :(

:ae:
Jeg håber selvfølgelig ikke at jeg har ret.
Hvis du kender nogen der roder med den slags, kan de muligvis diagnosticere lidt bedre end jeg. Nogle gange kan man godt pille disken ud, sætte den i en anden computer og være heldige at redde data. Der er også firmaer der hjælper med sådan noget (og de kan få data ud af en afbrændt computer), men det kan være dyrt.
1
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Hjæææælp, min computer er død, kan jeg redde den?

Indlægaf Tux » 22. jun 2019, 18:36

Jeg er desværre enig med Raniel, en klikkende harddisk er meget meget svær at få data ud af.

Ingen backup via Google drive, Dropbox eller lign?

Med en ny disk skulle den gerne køre igen, så du behøver trods alt ikke købe en ny bærbar (selv om det er en ringe trøst)
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Hjæææælp, min computer er død, kan jeg redde den?

Indlægaf Wizzze » 22. jun 2019, 19:01

Der er den mulighed at det "bare" er din MBR (Master Boot Record) lidt ligesom indholdsfortegnelsen i en bog, som er ødelagt, så computeren kan ikke læse hvor på harddisken at den skal starte. Der findes værktøjer som kan genskabe MBR og dermed gøre data læsbare igen. Men er det en fysisk fejl på Harddisken, så kan den være så skadet at data ikke kan udlæses.
Spørgsmålet er nu om dine data er så vigtige at du vil betale for at få nogen til at hjælpe med at hente dem ud? For det er hvad der skal til.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Hjæææælp, min computer er død, kan jeg redde den?

Indlægaf thomassneum » 22. jun 2019, 19:35

Du kan prøve at smide din HD i fryseren et par timer. (I en fryseposer).Det kan nogle gange redde den, så du kan få data ud.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7405
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 23352

Re: Hjæææælp, min computer er død, kan jeg redde den?

Indlægaf Aragorn » 22. jun 2019, 20:10

thomassneum skrev:Du kan prøve at smide din HD i fryseren et par timer. (I en fryseposer).Det kan nogle gange redde den, så du kan få data ud.


Det er ikke noget for en amatør. Hvis data er vigtige skal de sendes til en professionel.

kidkomb skrev:Min bærbare computer siger "klik klik klik" når jeg tænder den og viser en sort skærm hvor der står
"Please install operating system on your hard disk"
Og et eller andet med reboot cannot be found.

Please hjælp :(



TS: Du har problemet der kaldes 'click of death'. Den mekaniske del af din disk er beskadiget. Det kan være en relativt 'simpel' ting, hvor motoren ikke kan starte, og det kan være armene der banker på siden af disken indvendigt. Det kan rent faktisk også skyldes en beskadiget strømforsyning, men det ses sjældent. I det tilfælde vil disken starte og stoppe mange gange i minuttet, hvilket giver en kliklyd der kan forveksles med click of death, da en harddisk laver klik-lyde når den starter op.

Hvis du er uheldig, har armene ramt skiverne, og så bliver det svært hvis ikke umuligt.

Sådanne problemer starter for det meste med at computeren bliver langsommere og langsommere over nogle måneder, samtidigt med at styresystemet vil fryse fra tid til anden, men det kan godt opstå fra den ene dag til det andet, selv om det er mere ualmindeligt så sker det, og det er værd at bide mærke i når det sker. Desværre er det noget du nu ved til en anden gang.

Jeg har selv lavet recovery på beskadigede diske hvor et udtræk af al data har taget 14 - 20 døgn, men det er en forudsætning at disken vil spinne op, uanset hvor ringe den ellers kører. Hvis disken ikke spinner op, så skal den i et clean room og have skiftet motoren, hvilket er en præcisopgave - eller også (og det er mere sjældent men det sker også en del) er printet brændt af, hvilket betyder at det skal skiftes og der skal loddes en chip fra det gamle print over på det print der kommer til at erstatte det.

Hvis du vil være sikker på at få din ting igen, kommer det til at koste mellem 5.000 og 10.000 kroner vil jeg gætte på. Altså hvis de ikke allerede er tabt. Tjek evt. recoverit - jeg har haft udmærkede samtaler med dem, og de laver en gratis fejlsøgning hvor du betaler fragten af disken mener jeg.

Du skal vide at du ikke har en chance selv for at udføre denne opgave, og det udsagn baserer jeg på at du ikke ved hvad den lyd betyder, og at du ikke har en back-up. Hvis du har en ven der er nørd og som selv har samlet sin computer, har han nok heller ikke en chance hvis han ikke er professionel. Du skal overveje nøje hvem du beder behandle dine data, for een forkert beslutning og dine ting vil være tabt for evigt.
1

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hjæææælp, min computer er død, kan jeg redde den?

Indlægaf kidkomb » 22. jun 2019, 20:44

Tusind tak for hjælpen, guys. Den bliver kørt til en pro i næste uge!
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.

Tilbage til "Computere, spil og internet"