Låst bærbar

Kedimifu
Indlæg: 312
Tilmeldt: 13. apr 2016, 04:36
Kort karma: 21
Likede indlæg: 358

Låst bærbar

Indlægaf Kedimifu » 19. aug 2023, 15:41

Hej

Jeg ved at der er nogle meget pc kyndige her inde. Jeg håber I kan hjælpe en absolut ikke pc kyndig.

Jeg har en gammel bærbar som jeg skal have smidt ud. Men jeg ville lige gemme billeder. Men der er kode på de og jeg kan ikke huske koden.

Så er der en måde jeg kan åbne den alligevel ?
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7434
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1574
Likede indlæg: 23524

Re: Låst bærbar

Indlægaf Aragorn » 19. aug 2023, 16:01

Kedimifu skrev:Hej

Jeg ved at der er nogle meget pc kyndige her inde. Jeg håber I kan hjælpe en absolut ikke pc kyndig.

Jeg har en gammel bærbar som jeg skal have smidt ud. Men jeg ville lige gemme billeder. Men der er kode på de og jeg kan ikke huske koden.

Så er der en måde jeg kan åbne den alligevel ?


Du skriver intet om, om det er PC eller Mac, Windows 7, 8, 10, 11 etc, så du må få et overordnet svar.

Det er flere forskellige metoder, men det kommer an på hvor hårdt data er beskyttet.

Hvis disken ikke er krypteret kan du bare tage den ud af maskinen og sætte den i en anden maskine eller bruge en adapter så du kan sætte den til en USB port på en anden computer som en ekstern harddisk. Det ville jeg anbefale. Jeg tror det er lettest for dig.

Du kan også boote på et boot medie som Hirens og låse den lokale admin konto op og logge ind den vej. Det er trivielt med offline konti uden yderligere adgangskontrol og uden kontrol af integritet.

Hvis computeren på den anden side er låst med en online Microsoft konto, og disken er krypteret med bitlocker, så skal du få adgang til den konto hos MS med nulstilling af password og håbe der er sat noget MFA op du kan bruge, ellers så glem det.
1

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Kedimifu
Indlæg: 312
Tilmeldt: 13. apr 2016, 04:36
Kort karma: 21
Likede indlæg: 358

Re: Låst bærbar

Indlægaf Kedimifu » 20. aug 2023, 09:51

Aragorn skrev:
Kedimifu skrev:Hej

Jeg ved at der er nogle meget pc kyndige her inde. Jeg håber I kan hjælpe en absolut ikke pc kyndig.

Jeg har en gammel bærbar som jeg skal have smidt ud. Men jeg ville lige gemme billeder. Men der er kode på de og jeg kan ikke huske koden.

Så er der en måde jeg kan åbne den alligevel ?


Du skriver intet om, om det er PC eller Mac, Windows 7, 8, 10, 11 etc, så du må få et overordnet svar.

Det er flere forskellige metoder, men det kommer an på hvor hårdt data er beskyttet.

Hvis disken ikke er krypteret kan du bare tage den ud af maskinen og sætte den i en anden maskine eller bruge en adapter så du kan sætte den til en USB port på en anden computer som en ekstern harddisk. Det ville jeg anbefale. Jeg tror det er lettest for dig.

Du kan også boote på et boot medie som Hirens og låse den lokale admin konto op og logge ind den vej. Det er trivielt med offline konti uden yderligere adgangskontrol og uden kontrol af integritet.

Hvis computeren på den anden side er låst med en online Microsoft konto, og disken er krypteret med bitlocker, så skal du få adgang til den konto hos MS med nulstilling af password og håbe der er sat noget MFA op du kan bruge, ellers så glem det.



Tak.

Det er en bærbar med Windows. 10 tror jeg. Men den har stået i 3 år. Så jeg er ikke sikker.
Der er ingen særlig sikkerhed andet end den åbenbart er låst.

En adapter, er det sådan en her?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7434
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1574
Likede indlæg: 23524

Re: Låst bærbar

Indlægaf Aragorn » 20. aug 2023, 10:02

Kedimifu skrev:
Aragorn skrev:
Kedimifu skrev:Hej

Jeg ved at der er nogle meget pc kyndige her inde. Jeg håber I kan hjælpe en absolut ikke pc kyndig.

Jeg har en gammel bærbar som jeg skal have smidt ud. Men jeg ville lige gemme billeder. Men der er kode på de og jeg kan ikke huske koden.

Så er der en måde jeg kan åbne den alligevel ?


Du skriver intet om, om det er PC eller Mac, Windows 7, 8, 10, 11 etc, så du må få et overordnet svar.

Det er flere forskellige metoder, men det kommer an på hvor hårdt data er beskyttet.

Hvis disken ikke er krypteret kan du bare tage den ud af maskinen og sætte den i en anden maskine eller bruge en adapter så du kan sætte den til en USB port på en anden computer som en ekstern harddisk. Det ville jeg anbefale. Jeg tror det er lettest for dig.

Du kan også boote på et boot medie som Hirens og låse den lokale admin konto op og logge ind den vej. Det er trivielt med offline konti uden yderligere adgangskontrol og uden kontrol af integritet.

Hvis computeren på den anden side er låst med en online Microsoft konto, og disken er krypteret med bitlocker, så skal du få adgang til den konto hos MS med nulstilling af password og håbe der er sat noget MFA op du kan bruge, ellers så glem det.



Tak.

Det er en bærbar med Windows. 10 tror jeg. Men den har stået i 3 år. Så jeg er ikke sikker.
Der er ingen særlig sikkerhed andet end den åbenbart er låst.

En adapter, er det sådan en her?


Ja, jeg vil tro det er sådan én du har behov for. Det er til et SATA interface med strøm gennem USB porten og det vil være den klart mest udbredte type. Særligt med alderen på maskinen taget i betragtning er det sandsynligt at det er dét interface.

Du kan også komme ud for at finde en type som bruger en M.2 forbindelse, og så er det med at holde tungen lige i munden, fordi der er flere forskellige typer. Det er man nødt til at identificere om det er en B eller M connector. Den ene er SATA over M.2, den anden er NVMe og det kræver en aktiv konvertering fordi det er en PCIe port der skal bruges.

Igen kan det sagtens lade sig gøre, man skal bare gøre sit hjemmearbejde.

Wikipedia har glimrende og udtømmende beskrivelser og skemaer af de forskellige typer af interfaces, så hvis man har en M.2 disk kan man kigge på de tegninger man kan finde der og afgøre typen af M.2 man har.

Men jeg tror det er en SATA disk. Det finder du bare først ud af når du tager den ud, eftersom du ikke kan bruge Windows enhedshåndtering til at finde hardware modellen af disken.
1

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Kedimifu
Indlæg: 312
Tilmeldt: 13. apr 2016, 04:36
Kort karma: 21
Likede indlæg: 358

Re: Låst bærbar

Indlægaf Kedimifu » 21. aug 2023, 17:30

Aragorn jeg formoder at du har gjort det så enkelt at du vil mene ar jeg så forstår. Det gør jeg teoretisk også, og så alligevel ikke :D

Jeg har nu taget to harddiske ud. I mine øjne står der ikke hvad det er for nogle. Så vil du hjælpe igen? Der ud over, tusind tak for din hjælp. Den er værdsat.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Kedimifu
Indlæg: 312
Tilmeldt: 13. apr 2016, 04:36
Kort karma: 21
Likede indlæg: 358

Re: Låst bærbar

Indlægaf Kedimifu » 21. aug 2023, 17:36

Og bagsiden. Jeg ved ikke om de skal bruges.
Jeg sv
Cannede den ene qr kode, så oom der noget frem om en skoda octavia :gruble:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7434
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1574
Likede indlæg: 23524

Re: Låst bærbar

Indlægaf Aragorn » 21. aug 2023, 17:46

Kedimifu skrev:Aragorn jeg formoder at du har gjort det så enkelt at du vil mene ar jeg så forstår. Det gør jeg teoretisk også, og så alligevel ikke :D

Jeg har nu taget to harddiske ud. I mine øjne står der ikke hvad det er for nogle. Så vil du hjælpe igen? Der ud over, tusind tak for din hjælp. Den er værdsat.


På den øverste står der SATA 6 Gb/S. Det er altså en SATA disk der kan overføre med et teoretisk max af 6 Gb/s så det er altså en SATA III disk. Det er samme stik på alle generationer af SATA. Så langt så godt, nu kender vi én af de to diske.

På den anden står ikke ordet SATA men der er et modelnummer, så vi Googler wd10jpcx-24ue4t0 og så vælter det frem med resultater om at det er en SATA III disk ligeså.

Bingo. Begge diske er SATA III.

Du skal bare købe den adapter du linkede til tidligere. Hvis du kigger på stikket på dén og stikkene på dine diske ser du at de passer sammen.

I en 3.5" udgave er strøm og data blokken af stikkene skilt fra hinanden på disken og en USB port har ikke tilstrækkelig strøm til at trække disken rundt, men eftersom de kommer fra en bærbar så er det givetvis 2.5" diske.
2

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Kedimifu
Indlæg: 312
Tilmeldt: 13. apr 2016, 04:36
Kort karma: 21
Likede indlæg: 358

Re: Låst bærbar

Indlægaf Kedimifu » 21. aug 2023, 18:13

Aragorn skrev:
Kedimifu skrev:Aragorn jeg formoder at du har gjort det så enkelt at du vil mene ar jeg så forstår. Det gør jeg teoretisk også, og så alligevel ikke :D

Jeg har nu taget to harddiske ud. I mine øjne står der ikke hvad det er for nogle. Så vil du hjælpe igen? Der ud over, tusind tak for din hjælp. Den er værdsat.


På den øverste står der SATA 6 Gb/S. Det er altså en SATA disk der kan overføre med et teoretisk max af 6 Gb/s så det er altså en SATA III disk. Det er samme stik på alle generationer af SATA. Så langt så godt, nu kender vi én af de to diske.

På den anden står ikke ordet SATA men der er et modelnummer, så vi Googler wd10jpcx-24ue4t0 og så vælter det frem med resultater om at det er en SATA III disk ligeså.

Bingo. Begge diske er SATA III.

Du skal bare købe den adapter du linkede til tidligere. Hvis du kigger på stikket på dén og stikkene på dine diske ser du at de passer sammen.

I en 3.5" udgave er strøm og data blokken af stikkene skilt fra hinanden på disken og en USB port har ikke tilstrækkelig strøm til at trække disken rundt, men eftersom de kommer fra en bærbar så er det givetvis 2.5" diske.


Tusind tak :blomst:

Tusind tusind tak. Det har været et kæmpe problem for mig og så klarer du det for mig. Tak!
1

Tilbage til "Computere, spil og internet"