Hvor mange år holder en computer ved jer?

Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7511
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1580
Likede indlæg: 23710

Re: Hvor mange år holder en computer ved jer?

Indlægaf Aragorn » 13. okt 2023, 17:37

Raenil skrev:
Aragorn skrev:
Raenil skrev:
Aragorn skrev:Mine computere holder længe. Mest fordi jeg ikke spiller. Så jeg har ikke et behov for ydelse der konstant vokser med spil der er vildere og vildere.

Jeg har min primære PC i et mini ITX build. Det har jeg gået efter at gøre så lydløst som muligt med en strømforsyning uden blæser og en ret stille CPU køler og aggressiv styring af blæsere i kabinet og på CPU. Derudover kun SSD så der ikke er støj fra spin diske. Den har stået på sin plads siden sommeren 2019, kun opgraderet med RAM til flere virtuelle maskiner. Jeg tror nok det er en 8. generation i5 der sidder i den.

Jeg har nogle raspberry pi som jeg heller ikke rigtigt rører, den ene kører et website som jeg bruger til at teste VPN med og Postfix SMTP relay til office 365. Den er forbløffende driftsstabil, selvom den er drevet af PoE og kabinettet er sat sammen med gaffertape.

Derudover har jeg en Unraid spand der er baseret på en 6. generation i7 og en VMware ESXi spand baseret på en 8. generation i7. Jeg mærker ikke det er gammel hardware. Min i7 6700K er fra efteråret 2016 og den kører så en filserver på Unraid. Den har vistnok 32 TB disk og det støjer en del med mange diske der snurrer, men den er sat op på loftet så det kan jeg ikke høre.

Jeg vil dog sige at når jeg en gang skifter ud, så bliver det til AMD. På arbejdet har jeg fået en Lenovo laptop med en AMD CPU og den har rigtigt mange kerner og tråde. Den trækker uden problemer to virtuelle Windows maskiner uden at tage livet af min host. Jeg har overvejet at skifte mit ITX build ud med en NUC eller anden barebone af en art med en AMD CPU med godt med kerner. Man skal bare være opmærksom på kølerstøj, jeg synes godt nok at Intel har været ret dårlige til at lave en støjsvag køling på deres tidligere NUC serier og man bliver vanvittig af at høre på en maskine der lyder som om den er ved at lette fra bordet hele tiden og konstant spinner op og ned alt efter om den synes det den laver lige nu er tungt.

Generelt er IT blevet enormt meget bedre de sidste 20 år til at opfylde brugerens behov for ydelse i små æsker, men det sker jo så også på bekostning af kontrollen over data.

Min telefon som jeg skriver dette fra kan faktisk opfylde mit reelle behov for ydelse og adgang, men det sker i høj grad fordi den overlader opbevaring af en masse kritiske ting til servere på internettet og hvordan den egentlig virker ved jeg ikke rigtigt.

På samme måde behøver man med en PC egentlig bare en browser for at arbejde. Du kan lave tegninger i AutoCAD gennem en Citrix platform på en Chromebook.


Jeg er ved at rode med at lave en gammel android telefon til linux server.
Ladning via POE, indbygget UPS, backup af andre systemer til telefonens SD-kort.


Tager du pis på mig?


Nej. Den har nok samme performance som en raspberry PI, men hvis jeg køber "https://www.amazon.com/Revotech-IEEE802-3af-Standard-Charging-Broadband/dp/B09M2N3NHX/ref=sr_1_3?keywords=poe%2Bto%2Busb%2Bc&qid=1697215265&sr=8-3&th=1", så har jeg en dns/webfilter/backup dims med indbygget ups, som ingenting fylder.
Noget af det kan min router, men jeg har brug for et eller andet som bare ligger i et hjørne og filtrerer youtube fra og gemmer en kopi af konfigurationsfiler. Og min server bliver omkonfigureret og genstartet hele tiden.
Når man har børn er der servicevindue lørdag nat mellem 3.00 og 3.05.

Alternativt køber jeg bare en PI 5, men jeg blev lige nysgerrig på om det ikke gav mening.


Jeg kan godt se hvad du mener, jeg skulle bare sikre mig at du ikke ville vise mig at jeg var en nar at høre på og ville vise det ved at være endnu mere nørdet :-)

Vil du DNS blokere Youtube så ungerne lægger sig til at sove?

Jeg har det stramt med SD kort i telefoner. Jeg har mistet et par stykker og det ene husker jeg fordi jeg ikke havde en backup, det var træls.

Jeg har en 3B+ og 4, begge med PoE hat. Det er ret lækkert at slippe for alle de ledninger man kan. Jeg er MikroTik fan og min router og mine switche er MikroTik. Min 3B kører som nævnt Postfix til O365 relay fra min Hikvision NVR som jeg ikke synes skal have internet, men jeg vil stadig gerne have billeder fra kameraerne på mail.

Men derudover har jeg så også et Bash script der er sat op som cron job der hver dag logger ind på min router og mine switche, laver en backup af config og uploader de backups til mit G drev. Jeg laver også et tjek hvert kvarter om min offentlige IP ændrer sig og den sender mig en mail hvis jeg ikke har den adresse jeg forventer.

I sidste ende burde man nok bare sætte en NUC med en masse kerner op som VM host og så købe en Azure licens til Bastion adgang, men... Ja. Så kan man jo lige så godt bare flytte ind på arbejdet :-)

Jeg har ikke børn, men det er stadig et setup der kræver vedligeholdelse, og tiden er også træls, det er rigtigt.

Hvad angår UPS kom jeg nok til at anskaffe mig en lille APC 1600 VA fordi jeg kunne... Men den har da reddet mig et par gange fra at køre et 24 timers paritet check.

Jeg er ikke fan af alle mulige sky dimser til smart home, men ind i mellem tænker jeg også på at kigge på nogle offline ting der måske kunne være både sjove og nyttige, men jeg ved ikke hvor jeg skal starte.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16292
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32540

Re: Hvor mange år holder en computer ved jer?

Indlægaf icelady » 13. okt 2023, 18:00

Jeg har udelukkende brugt bærbar i flere år, og de holder cirka 3-4 år.

Jeg bruger den til alt: gaming, streaming, etc.


Den er ved PC-doktor minimum en gang om året, for at få fjernet alle kattehårene. Kan høre på den, hvornår det er ved at være tid til rensning :D
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1017
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1971

Re: Hvor mange år holder en computer ved jer?

Indlægaf Tobywan » 13. okt 2023, 20:04

Aragorn skrev:Jeg er ikke fan af alle mulige sky dimser til smart home, men ind i mellem tænker jeg også på at kigge på nogle offline ting der måske kunne være både sjove og nyttige, men jeg ved ikke hvor jeg skal starte.


Jeg er helt enig, men omvendt så synes jeg også det er sjovt at lege smarthome, så har et par stykker.

Har derfor isoleret alt "smart home" på et separat netværk, som udelukkende har adgang til internettet. Alt trafik fra netværket mod mit almindelige LAN bliver blokkeret i min firewall. Fra mit almindelige LAN mod mit IoT net lader jeg trafik komme igennem
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7511
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1580
Likede indlæg: 23710

Re: Hvor mange år holder en computer ved jer?

Indlægaf Aragorn » 13. okt 2023, 20:17

Tobywan skrev:
Aragorn skrev:Jeg er ikke fan af alle mulige sky dimser til smart home, men ind i mellem tænker jeg også på at kigge på nogle offline ting der måske kunne være både sjove og nyttige, men jeg ved ikke hvor jeg skal starte.


Jeg er helt enig, men omvendt så synes jeg også det er sjovt at lege smarthome, så har et par stykker.

Har derfor isoleret alt "smart home" på et separat netværk, som udelukkende har adgang til internettet. Alt trafik fra netværket mod mit almindelige LAN bliver blokkeret i min firewall. Fra mit almindelige LAN mod mit IoT net lader jeg trafik komme igennem


Jeg tænker bare at de alene der har gang i overvågning. Så sender robotstøvsugeren lige billeder af dit hjem og optagelserne af hvad der bliver sagt etc. Støvsugeren der ikke har kamera men 'optisk sensor' fordi det lyder bedre.

Hvilke former for enheder har du?

Jeg bruger kamera og NVR fra Hikvision, og ligesom dig bruger jeg et VLAN til skrald hvorfra der ingen vej er ud på internettet og nye forbindelser fra det VLAN til mine andre VLAN droppes . Selve kameraerne er jo rigtigt gode, men man kan ikke stole på producenten.

I virkeligheden stoler jeg ikke engang på min telefon. Jeg tror heller ikke at Facebook sletter et opslag fordi jeg sletter det, jeg er sikker på de bare gør det usynligt.

Men det er svært at bevise noget.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15521
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25954

Re: Hvor mange år holder en computer ved jer?

Indlægaf Delfin » 13. okt 2023, 20:19

Den nuværende er fra 2017 og ved at være noget sløv i betrækket. Særligt opstart kræver en engels tålmodighed. Den bruges dagligt.
Jeg har også en lille, der kører på 9-10ende år. Den kan bruges både som tablet og med tastatur. Virker upåklageligt, men den bruges også kun lejlighedsvis
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1017
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1971

Re: Hvor mange år holder en computer ved jer?

Indlægaf Tobywan » 13. okt 2023, 20:31

Aragorn skrev:
Tobywan skrev:
Aragorn skrev:Jeg er ikke fan af alle mulige sky dimser til smart home, men ind i mellem tænker jeg også på at kigge på nogle offline ting der måske kunne være både sjove og nyttige, men jeg ved ikke hvor jeg skal starte.


Jeg er helt enig, men omvendt så synes jeg også det er sjovt at lege smarthome, så har et par stykker.

Har derfor isoleret alt "smart home" på et separat netværk, som udelukkende har adgang til internettet. Alt trafik fra netværket mod mit almindelige LAN bliver blokkeret i min firewall. Fra mit almindelige LAN mod mit IoT net lader jeg trafik komme igennem


Jeg tænker bare at de alene der har gang i overvågning. Så sender robotstøvsugeren lige billeder af dit hjem og optagelserne af hvad der bliver sagt etc. Støvsugeren der ikke har kamera men 'optisk sensor' fordi det lyder bedre.

Hvilke former for enheder har du?

Jeg bruger kamera og NVR fra Hikvision, og ligesom dig bruger jeg et VLAN til skrald hvorfra der ingen vej er ud på internettet og nye forbindelser fra det VLAN til mine andre VLAN droppes . Selve kameraerne er jo rigtigt gode, men man kan ikke stole på producenten.

I virkeligheden stoler jeg ikke engang på min telefon. Jeg tror heller ikke at Facebook sletter et opslag fordi jeg sletter det, jeg er sikker på de bare gør det usynligt.

Men det er svært at bevise noget.


Støvsuger (uden kamera) ;)
Phillips Hue
Danfoss icon gulvvarme styring
Sonos
Netatmo
Ring dørklokke

Jeg tror også vi kan være ret sikre på, at facebook intet sletter. Jeg lever med det.

Går dog og lader op til at forsøge at holde det på mit eget net med Homeassistant, men lige pt. er energien till til at ændre på noget som virker.
0
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4992
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 290
Likede indlæg: 8009

Re: Hvor mange år holder en computer ved jer?

Indlægaf Nicolait » 13. okt 2023, 21:27

Min morgenmadsmac er vel fra 2010, mens den computer jeg arbejder på vel er fra 2019. Sidstnævnte kan jeg ikke finde ud af om jeg skal udskifte snart. Jeg vil gerne redigere video på den, og det er den ikke kraftig nok til.
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3359
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2928

Re: Hvor mange år holder en computer ved jer?

Indlægaf thomassneum » 14. okt 2023, 01:04

3
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 943
Likede indlæg: 4733

Re: Hvor mange år holder en computer ved jer?

Indlægaf Panton » 18. okt 2023, 13:53

min macbook pro retina er fra 2012. Den holder dårligt strøm, men ellers er der intet i vejen. Den kører upåklageligt og er primær bærbar for mig .
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
HerErJeg
Indlæg: 4260
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5071

Re: Hvor mange år holder en computer ved jer?

Indlægaf HerErJeg » 20. okt 2023, 07:53

Jeg er meget glad for Lenovo. De bruges i fuld arbejdstid, og holder uden problemer 5 år.
De nye modeller har også mulighed for at begrænse opladning til 80%, så batteriet smadres slet ikke som tidligere.
1
Selma156
Indlæg: 2366
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6859

Re: Hvor mange år holder en computer ved jer?

Indlægaf Selma156 » 20. okt 2023, 08:41

Jeg har primært haft bærbare fra Asus - nogle har holdt i fem år, mens andre kun har holdt i ca. tre år.

Jeg skambruger også mine computere både til arbejde og privat. Jeg har ikke tv, tablet eller nogen særlig god telefon, så det meste foregår på computeren. Den er også med på rejser og længere ture, så måske forkorter det levetiden lidt.

Har aldrig haft en Macbook, men størstedelen af mine venner har sådan en, og de holder efter sigende ofte i 10 års tid. Så måske havde det egentlig været en bedre forretning at købe sådan én og give lidt mere for den.
0
Modesty Blame
Indlæg: 4409
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 527
Likede indlæg: 9572

Re: Hvor mange år holder en computer ved jer?

Indlægaf Modesty Blame » 21. okt 2023, 10:32

Jeg har en gamer-bærbar fra 2016, den kører fint. Har sat flere ram i. Har en privat arbejds-lenovo, som er fra 17, den kører også fint. Mit største issues med dem begge er de bittesmå harddiske, de er født med.
0
ajnaM
Indlæg: 10089
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1059
Likede indlæg: 27606

Re: Hvor mange år holder en computer ved jer?

Indlægaf ajnaM » 23. okt 2023, 08:53

Et par år i gennemsnit? Jeg har lige fået ny, og den gamle var kun halvandet år. ‘Enter’, ‘space’ og ‘å’-tasterne holdt op med at virke - ikke fedt, når man lever af at skrive. :D

Jeg har kun en arbejdscomputer.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
EmoJanice
Indlæg: 1372
Tilmeldt: 4. dec 2017, 15:17
Kort karma: 13
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 331
Kontakt:

Re: Hvor mange år holder en computer ved jer?

Indlægaf EmoJanice » 23. okt 2023, 08:53

Jeg har levetidsforlænget en laptop fra 2012. Fjernet al software på den bortset fra Windows og browsere, samt givet den en SSD disk til 100 kroner i stedet for den originale. Jeg har andre laptops, men manglede en som jeg kunne bruge i stuen når der ikke var noget streaming jeg gad at se.
0
Cornus
Indlæg: 144
Tilmeldt: 10. okt 2022, 08:11
Kort karma: 1
Likede indlæg: 24

Re: Hvor mange år holder en computer ved jer?

Indlægaf Cornus » 9. nov 2023, 16:33

Min bærbar har nok virket i 8-10 år. Jeg spiller aldrig (tunge) spil på den maskine. Kun skak.

Men, nu er den vist begyndt at tabe pusten… For når jeg har set et program i 20-30 minutter, går den ofte kold, hvor det tar et par minutter at få afsluttet programmet.

Min næste bærbar bliver nok en brugt maskine, med mest muligt harddisk plads, så jeg
igen kan få smækket en linux ind ved siden af windows.
0

Tilbage til "Computere, spil og internet"