Pc til studie

Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3429
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 926
Likede indlæg: 10780

Pc til studie

Indlægaf Little_Woman » 6. jan 2024, 07:22

Kan nogen herinde anbefale en pc der lever op til følgende:


Pc: Windows 10 fuldt opdateret med nyeste Edge-/Chromium eller Google Chrome
Mac: macOS nyeste version med Safari eller Google Chrome
Lagringsplads: 100 GB eller mere
Hukommelse: 8 GB RAM eller mere
Netkort: Opdateret til nyeste tilgængelige driver

Den skal bruges på studie, ikke til spil eller streaming ud over det helt almindelige. Jeg har ingen erfaring eller mening om noget i den retning og har ikke ejet en pc i henved 10 år, så…
0
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7513
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1580
Likede indlæg: 23716

Re: Pc til studie

Indlægaf Aragorn » 6. jan 2024, 07:25

Little_Woman skrev:Kan nogen herinde anbefale en pc der lever op til følgende:


Pc: Windows 10 fuldt opdateret med nyeste Edge-/Chromium eller Google Chrome
Mac: macOS nyeste version med Safari eller Google Chrome
Lagringsplads: 100 GB eller mere
Hukommelse: 8 GB RAM eller mere
Netkort: Opdateret til nyeste tilgængelige driver

Den skal bruges på studie, ikke til spil eller streaming ud over det helt almindelige. Jeg har ingen erfaring eller mening om noget i den retning og har ikke ejet en pc i henved 10 år, så…


Det er nærmest alle computere. Det er vanskeligt at få en computer der er bestukket dårligere end de specs du har dér. Du skal have en PC der er Windows 11 kompatibel. Jeg køber ikke så mange computere, men jeg tænker det er vanskeligt at blive fri for, så det er nok et ikke-problem.

Hvad er dit budget? Jeg vil altid fraråde at købe det billigste. Jeg ville også altid handle hos Proshop fordi jeg har så meget erfaring med dem og de har bare en super god service når der bøvl med tingene.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7513
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1580
Likede indlæg: 23716

Re: Pc til studie

Indlægaf Aragorn » 6. jan 2024, 07:37

https://www.proshop.dk/Baerbar/Lenovo-I ... GB/3194100

En god ting ved at købe hardware er at det er meget let at sammenligne på Pricerunner. Det er ens uanset hvor man køber det, forstået på den måde at en CPU har en præcis model og hvis man kigger efter den model så er det den samme CPU i alle butikker.

Mit link kunne være et eksempel. Ofte vil man jo gerne mere end bare det minimum man forestiller sig når man køber maskinen. Jeg vil anbefale at overveje om 16 GB RAM ikke ville være en god ting, Windows og Chrome spiser 8 GB med det samme.

Undgå Celeron processor, Pentium (Nxxx) , og core i3 og Ryzen 3. Gå efter en i5 eller Ryzen 5 (eller højere).

Hvis man køber noget der er for langsomt er det ikke en billig computer, det er dyrt skrammel.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3429
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 926
Likede indlæg: 10780

Re: Pc til studie

Indlægaf Little_Woman » 6. jan 2024, 07:50

Aragorn skrev:https://www.proshop.dk/Baerbar/Lenovo-Ideapad-3-156-Ryzen-5-8GB-512GB/3194100

En god ting ved at købe hardware er at det er meget let at sammenligne på Pricerunner. Det er ens uanset hvor man køber det, forstået på den måde at en CPU har en præcis model og hvis man kigger efter den model så er det den samme CPU i alle butikker.

Mit link kunne være et eksempel. Ofte vil man jo gerne mere end bare det minimum man forestiller sig når man køber maskinen. Jeg vil anbefale at overveje om 16 GB RAM ikke ville være en god ting, Windows og Chrome spiser 8 GB med det samme.

Undgå Celeron processor, Pentium (Nxxx) , og core i3 og Ryzen 3. Gå efter en i5 eller Ryzen 5 (eller højere).

Hvis man køber noget der er for langsomt er det ikke en billig computer, det er dyrt skrammel.



Hvis vi skulle op på 16 gb ram, har du så et bud?

Budgettet er “sund fornuft”. Jeg gider ikke købe et eller andet mega fancy som er helt over målet, men det skal heller ikke være så skrabet at jeg hader den efter 20 minutter.
0
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3429
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 926
Likede indlæg: 10780

Re: Pc til studie

Indlægaf Little_Woman » 6. jan 2024, 07:54

0
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7513
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1580
Likede indlæg: 23716

Re: Pc til studie

Indlægaf Aragorn » 6. jan 2024, 08:12

Little_Woman skrev:https://www.proshop.dk/Baerbar/ASUS-Vivobook-16X-16-Ryzen-5-16GB-512GB/3131395

Kunne dette være et godt bud?


Jeg kender ikke den specifikke maskine men den er fin på papiret.

Jeg tænker noget af det første man skal gøre med en ny computer er enten at installere Windows fra bunden ved at hente en ISO fra Microsoft og lave en USB pind med Rufus, eller og sætte sig til at fjerne alt det slam som kommer med en ny PC - demo versioner af Office, anti-virus og alt muligt andet som i fagsprog kaldes 'bloatware', fordi det forstyrrer og er unødvendigt. Det ligger i baggrunden og laver pop-ups, køb dette, tjek dette, opret en konto her og bla bla.

Alt man har brug for er i den rene Windows ISO som man henter ved MS og den er såmænd også fyldt med skrammel men det altid bare meget mere når man tager en maskine med Windows pre-installeret i brug fordi producenten har aftaler med softwareleverandører om at lægge demo udgaver på de maskiner de sælger.

Sig efter mig: Windows Defender som den gratis og medfølgende anti-virus software i alle versioner af Windows er rigeligt og jeg køber ikke abonnement på Norton eller Panda eller McAffee og det første jeg gør er at fjerne alt pre-installeret anti-virus så Windows Defender bliver aktiveret.

Når Windows opdager der findes en anden anti-virus løsning på computeren, så bliver Defender deaktiveret og når Windows opdager at den løsning bliver fjernet aktiverer Windows Defender igen.
1

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7513
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1580
Likede indlæg: 23716

Re: Pc til studie

Indlægaf Aragorn » 6. jan 2024, 08:21

Derudover skal man sørge for at aktivere Bitlocker så folk ikke kan stjæle ens PC og læse disken i en anden computer. Nøglen til Bitlocker skal man sørge for at gemme på sin Microsoft konto, man skal sørge for at aktivere MFA på sin MS konto og man skal sørge for at få lagt et password på adgangen til Windows som man kan gøre lettere ved at bruge en PIN kode/ansigtsgenkendelse/fingeraftryk med Windows Hello alt efter computerens faciliteter.

Så kan man få stjålet sin PC og være nogenlunde tryg ved at man kun har fået stjålet hardware, ikke data. Og så skal man bruge sit Onedrive så man har sine ting selv om der står en stikflamme ud af maskinen.
3

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3429
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 926
Likede indlæg: 10780

Re: Pc til studie

Indlægaf Little_Woman » 6. jan 2024, 10:53

Tak for input - antivirus har også været et spørgsmål, så det er dejligt med din forklaring!

Den jeg linkede til er bestilt, så er det ordnet.
0
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6419
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 767
Likede indlæg: 15216

Re: Pc til studie

Indlægaf Ata » 8. jan 2024, 08:39

Vil råde dig til at få en med mat skærm. Vores datter fik en med blank skærm og den er mærkbart dårligere end de øvrige vi har ifht. at se hvad der foregår på skærmen.
0
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3429
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 926
Likede indlæg: 10780

Re: Pc til studie

Indlægaf Little_Woman » 8. jan 2024, 10:18

Ata skrev:Vil råde dig til at få en med mat skærm. Vores datter fik en med blank skærm og den er mærkbart dårligere end de øvrige vi har ifht. at se hvad der foregår på skærmen.


Den står som værende blændfri, den jeg har købt - det lyder som noget rigtigt.
1
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7513
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1580
Likede indlæg: 23716

Re: Pc til studie

Indlægaf Aragorn » 8. jan 2024, 11:38

Ata skrev:Vil råde dig til at få en med mat skærm. Vores datter fik en med blank skærm og den er mærkbart dårligere end de øvrige vi har ifht. at se hvad der foregår på skærmen.



IPS paneler plejer at være de bedste, uden at jeg er super ekspert på skærme, men hvis man holder øje med DPI går det sjældent helt galt.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.

Tilbage til "Computere, spil og internet"