Overføre fra SSD harddisk til ny pc, adapter

Neverkont
Indlæg: 1916
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2979

Overføre fra SSD harddisk til ny pc, adapter

Indlægaf Neverkont » 27. mar 2024, 12:17

Min bærbare er død, og jeg har bestilt en ny.
En ven har hjulpet mig med at skille den gamle pc og har taget harddisken ud, hvorpå jeg har nogle dokumenter jeg ikke har fået gemt andet sted. :fløjt:
Jeg har fundet ud af, at man kan købe en adapter, så dokumenter o.l. kan overføres til den nye pc, men jeg blev i tvivl, om de adaptere jeg har fundet passer til min harddisk, og i denne tråd er jeg blevet bekræftet i, at de ikke passer, for sådan ser min harddisk ikke ud viewtopic.php?f=25&t=24417&p=1599172&hilit=adapter#p1599172 .

Min harddisk ligner disse https://www.proshop.dk/SSD/Verbatim-Vi5 ... gINYPD_BwE
https://mackabler.dk/intern-m2-ssd-hard ... -3729.html

Findes der også forskellige adaptere til denne type harddisk, og vil det være svært at finde den rette?
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7514
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1580
Likede indlæg: 23719

Re: Overføre fra SSD harddisk til ny pc, adapter

Indlægaf Aragorn » 27. mar 2024, 13:12

0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Neverkont
Indlæg: 1916
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2979

Re: Overføre fra SSD harddisk til ny pc, adapter

Indlægaf Neverkont » 27. mar 2024, 21:49

Aragorn skrev:https://www.proshop.dk/Harddisk-tilbehoer/RaidSonic-ICY-BOX/2611251


Rettelse:
Jeg fik lige kigget under "Andre kunder har også set".
Er det på samme måde som denne: https://www.proshop.dk/Harddisk-tilbeho ... SP/2476387 . Så begynder jeg at forstå. :)

Kan jeg være sikker på, at den passer til min ssd, eller er der forskellige?



Hmmm :gruble: :gruble:

Indrømmet, jeg havde forventet link til en adapter ell.l., eller et svar om, at der er mange forskellige, så det kan blive svært at finde den rigtige. :)

Jeg føler mig dum/uvidende, men jeg kan simpelthen ikke gennemskue hvordan "dimsen" i linket skal hjælpe mig med, at få mine dokumenter fra min ssd harddisk og over på en ny pc. :genert:
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7514
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1580
Likede indlæg: 23719

Re: Overføre fra SSD harddisk til ny pc, adapter

Indlægaf Aragorn » 28. mar 2024, 05:36

Neverkont skrev:
Aragorn skrev:https://www.proshop.dk/Harddisk-tilbehoer/RaidSonic-ICY-BOX/2611251


Rettelse:
Jeg fik lige kigget under "Andre kunder har også set".
Er det på samme måde som denne: https://www.proshop.dk/Harddisk-tilbeho ... SP/2476387 . Så begynder jeg at forstå. :)

Kan jeg være sikker på, at den passer til min ssd, eller er der forskellige?



Hmmm :gruble: :gruble:

Indrømmet, jeg havde forventet link til en adapter ell.l., eller et svar om, at der er mange forskellige, så det kan blive svært at finde den rigtige. :)

Jeg føler mig dum/uvidende, men jeg kan simpelthen ikke gennemskue hvordan "dimsen" i linket skal hjælpe mig med, at få mine dokumenter fra min ssd harddisk og over på en ny pc. :genert:


Og at jeg siger dig det vil fungere er ikke tilstrækkeligt?

Denne kan måske give en bedre forståelse. Det er forøvrigt den jeg selv har.

https://www.proshop.dk/Harddisk-tilbeho ... 31/2793354

https://en.wikipedia.org/wiki/M.2?wprov=sfla1

Nej, det er ikke svært. Nej, der findes ikke frygteligt mange typer. Jeg prøvede at spare tid og løse et problem. Det er også mig der har svaret i den tråd du linker til.

Du har vist links til en M.2 SSD i længden 2280 og med B + M edge connectors. Det er en M.2 disk der er baseret på SATA.

Den type SSD er ret tynd og kan være lidt svær at finde en god plads til, den har blandt andet sit print og sine chips eksponeret. Hvis man sætter sig på den når den ligger i sofaen knækker den måske. Når man bevæger sig over i M.2 NVMe kan man heller ikke længere konvertere passivt ind til en USB port, der er behov for aktiv konvertering af signalet. Det er altså på ingen måde en god idé med en ledning direkte på den type SSD.

Derfor har sådan en caddy et print internt hvorpå man monterer sin M.2 SSD og så skubber man den ind i metalhuset. For enden af printet inde i huset er en USB port som man forbinder til sin computer.

Når du sætter en moderne NVMe i sådan en caddy og hakker den i en USB 3.1 generation 2 port og fyrer 10 Gbit/s igennem over længere tid, så kan den også gå hen at blive en smule lun at føle på, og der tjener metalkassen som man har rundt om print boardet også som køling.

Din SSD er altså ikke en NVMe SSD og du skal sikre dig at den caddy du køber understøtter B + M key. Der er en fin beskrivelse i den Wikipedia artikel jeg har linket til.

IT er gennemsyret af standarder, hvilket betyder at du kan købe et bundkort fra producent A, en CPU fra producent B, RAM fra producent C, grafikkort fra producent D, harddisk fra producent E, strømforsyning fra producent F og hakke et 10 år gammelt netværkskort eller RAID controller kort i fra producent G og så spiller det hele når du tænder.

Din gamle SSD er intet særligt, den er bare langsom og forældet.
1

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Neverkont
Indlæg: 1916
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2979

Re: Overføre fra SSD harddisk til ny pc, adapter

Indlægaf Neverkont » 28. mar 2024, 07:50

Super, mange tak for din hjælp. :)
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7514
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1580
Likede indlæg: 23719

Re: Overføre fra SSD harddisk til ny pc, adapter

Indlægaf Aragorn » 28. mar 2024, 08:37

Neverkont skrev:Super, mange tak for din hjælp. :)


Dette er specifikationerne på den jeg har linket til i mit andet indlæg, og der står det mere tydeligt at den understøtter B + M (den tager alle typer M.2 SSD).

Screenshot_2024-03-28-09-36-16-71_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Neverkont
Indlæg: 1916
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2979

Re: Overføre fra SSD harddisk til ny pc, adapter

Indlægaf Neverkont » 28. mar 2024, 11:40

Aragorn skrev:
Neverkont skrev:Super, mange tak for din hjælp. :)


Dette er specifikationerne på den jeg har linket til i mit andet indlæg, og der står det mere tydeligt at den understøtter B + M (den tager alle typer M.2 SSD).

Screenshot_2024-03-28-09-36-16-71_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Tusind tak. :)

Når jeg giver udtryk for tvivl er det ikke dig jeg tvivler på, men mig selv :s .
Den harddisk jeg linkede til fandt jeg ved at google "ssd harddisk", og det gjorde jeg for at vise, at min harddisk er anderledes end den i tråden jeg linkede til.
0
Brugeravatar
Ondemand
Indlæg: 1753
Tilmeldt: 16. aug 2016, 06:42
Kort karma: 78
Geografisk sted: Udkanten
Likede indlæg: 6059

Re: Overføre fra SSD harddisk til ny pc, adapter

Indlægaf Ondemand » 29. mar 2024, 04:24

Jeg havde en pc som sprang i luften sidste år, og stod i samme situation med en masse vigtig data på den gamle harddisk. Jeg endte med at købe denne her, og det fungerer fint:

https://www.proshop.dk/Harddisk-tilbeho ... -2/3165429
0
“Tradition is not the worship of ashes, but the preservation of fire.”
― Gustav Mahler
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7514
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1580
Likede indlæg: 23719

Re: Overføre fra SSD harddisk til ny pc, adapter

Indlægaf Aragorn » 29. mar 2024, 06:12

Ondemand skrev:Jeg havde en pc som sprang i luften sidste år, og stod i samme situation med en masse vigtig data på den gamle harddisk. Jeg endte med at købe denne her, og det fungerer fint:

https://www.proshop.dk/Harddisk-tilbeho ... -2/3165429


Men den understøtter kun M key, Neverkont har vist at hun har en B + M key type.

Det er vigtigt fordi det ene er NVMe og dermed PCI express og det andet er SATA over AHCI. Det første er mest teknisk krævende, hvor der er nødt til at være en bus i den adaptor man har, den anden kan gøre det uden.

Det er svært at se forskel på afstand, man skal desværre ned og tælle connectors ude for enden:

pic_disp.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Ondemand
Indlæg: 1753
Tilmeldt: 16. aug 2016, 06:42
Kort karma: 78
Geografisk sted: Udkanten
Likede indlæg: 6059

Re: Overføre fra SSD harddisk til ny pc, adapter

Indlægaf Ondemand » 29. mar 2024, 07:03

Aragorn skrev:
Ondemand skrev:Jeg havde en pc som sprang i luften sidste år, og stod i samme situation med en masse vigtig data på den gamle harddisk. Jeg endte med at købe denne her, og det fungerer fint:

https://www.proshop.dk/Harddisk-tilbeho ... -2/3165429


Men den understøtter kun M key, Neverkont har vist at hun har en B + M key type.

Det er vigtigt fordi det ene er NVMe og dermed PCI express og det andet er SATA over AHCI. Det første er mest teknisk krævende, hvor der er nødt til at være en bus i den adaptor man har, den anden kan gøre det uden.

Det er svært at se forskel på afstand, man skal desværre ned og tælle connectors ude for enden:

pic_disp.jpeg


Så vidt jeg kan se linker Neverkont til to forskellige modeller?
0
“Tradition is not the worship of ashes, but the preservation of fire.”
― Gustav Mahler
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7514
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1580
Likede indlæg: 23719

Re: Overføre fra SSD harddisk til ny pc, adapter

Indlægaf Aragorn » 29. mar 2024, 07:25

Ondemand skrev:
Aragorn skrev:
Ondemand skrev:Jeg havde en pc som sprang i luften sidste år, og stod i samme situation med en masse vigtig data på den gamle harddisk. Jeg endte med at købe denne her, og det fungerer fint:

https://www.proshop.dk/Harddisk-tilbeho ... -2/3165429


Men den understøtter kun M key, Neverkont har vist at hun har en B + M key type.

Det er vigtigt fordi det ene er NVMe og dermed PCI express og det andet er SATA over AHCI. Det første er mest teknisk krævende, hvor der er nødt til at være en bus i den adaptor man har, den anden kan gøre det uden.

Det er svært at se forskel på afstand, man skal desværre ned og tælle connectors ude for enden:

pic_disp.jpeg


Så vidt jeg kan se linker Neverkont til to forskellige modeller?



Det er faktisk rigtigt. Den ved Proshop er SATA, den anden er NVMe.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Neverkont
Indlæg: 1916
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2979

Re: Overføre fra SSD harddisk til ny pc, adapter

Indlægaf Neverkont » 13. apr 2024, 14:47

Aragorn skrev:
Neverkont skrev:Super, mange tak for din hjælp. :)


Dette er specifikationerne på den jeg har linket til i mit andet indlæg, og der står det mere tydeligt at den understøtter B + M (den tager alle typer M.2 SSD).

Screenshot_2024-03-28-09-36-16-71_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Jeg har nu modtaget en adapter, magen til den du selv har.

Der medfølger 2 stykker isolering, og man skal benytte den rigtige, som passer til harddisken. Den ene isolering er 0,75 mm og den anden er 1 mm.
Jeg har ikke noget at sammenligne med, hvordan pokker vurderer jeg hvilken jeg skal bruge? :gruble:
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7514
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1580
Likede indlæg: 23719

Re: Overføre fra SSD harddisk til ny pc, adapter

Indlægaf Aragorn » 13. apr 2024, 15:58

Neverkont skrev:
Aragorn skrev:
Neverkont skrev:Super, mange tak for din hjælp. :)


Dette er specifikationerne på den jeg har linket til i mit andet indlæg, og der står det mere tydeligt at den understøtter B + M (den tager alle typer M.2 SSD).

Screenshot_2024-03-28-09-36-16-71_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Jeg har nu modtaget en adapter, magen til den du selv har.

Der medfølger 2 stykker isolering, og man skal benytte den rigtige, som passer til harddisken. Den ene isolering er 0,75 mm og den anden er 1 mm.
Jeg har ikke noget at sammenligne med, hvordan pokker vurderer jeg hvilken jeg skal bruge? :gruble:


Bare spring det over, det er kølepasta. Men din disk bliver ikke så frygtelig varm. Der sker ikke noget ved at lade være med at bruge det.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Neverkont
Indlæg: 1916
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2979

Re: Overføre fra SSD harddisk til ny pc, adapter

Indlægaf Neverkont » 13. apr 2024, 16:44

Aragorn skrev:
Neverkont skrev:
Aragorn skrev:
Neverkont skrev:Super, mange tak for din hjælp. :)


Dette er specifikationerne på den jeg har linket til i mit andet indlæg, og der står det mere tydeligt at den understøtter B + M (den tager alle typer M.2 SSD).

Screenshot_2024-03-28-09-36-16-71_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Jeg har nu modtaget en adapter, magen til den du selv har.

Der medfølger 2 stykker isolering, og man skal benytte den rigtige, som passer til harddisken. Den ene isolering er 0,75 mm og den anden er 1 mm.
Jeg har ikke noget at sammenligne med, hvordan pokker vurderer jeg hvilken jeg skal bruge? :gruble:


Bare spring det over, det er kølepasta. Men din disk bliver ikke så frygtelig varm. Der sker ikke noget ved at lade være med at bruge det.


Ok. Tak for hjælpen. :gogo:
0

Tilbage til "Computere, spil og internet"