Hjælp! Har jeg fået virus på min mobil?

Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Hjælp! Har jeg fået virus på min mobil?

Indlægaf Juki » 3. aug 2017, 01:28

Jeg har været en kegle! Jeg ville kopiere et billede fra Googles billedsøgning, men i stedet for at holde tommelfingeren nede(så valgmuligheden "kopier" kom frem) smuttede fingeren og jeg kom til at klikke på et eller andet? Jeg gætter på det et billede eller et link. I hvert fald kom der en besked frem i Chrome om at der var virus og jeg bare lige skulle gøre eller klikke på et eller andet, som jeg selvfølgelig ikke gjorde.

Internettet var efterfølgende låst, dvs. at jeg kun kunne trykke mig ud af det, men ikke gå til en anden side.

Jeg fandt en guide på Youtube hvor man skulle stoppe Chrome og rydde cache, hvorefter det ville hjælpe. Hvilket det heldigvis også har gjort, men kan jeg være sikker på at der ikke er virus tilbage og på resten af telefonen? På en anden vejledning stod der nemlig noget med at det kun er via MMS og Bluetooth man kan få virus på mobilen.

Hvad kan/skal jeg gøre nu?

Det er en Samsung Galaxy S7.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7389
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1566
Likede indlæg: 23305

Re: Hjælp! Har jeg fået virus på min mobil?

Indlægaf Aragorn » 3. aug 2017, 03:55

Du har med al sandsynlighed ikke virus. Du har været ude for en aggressiv reklame, der er særdeles udbredt, og den har forsøgt at skræmme dig til at tro, du havde virus. De fungerer typisk således, at de åbner et nyt faneblad, og overtager browseren med pop-ups, hvori der står man har virus.

Det kan få uerfarne brugere til at gå i panik. Derefter får brugeren oplyst, at en bestemt app kan fjerne den virus, som reklamen siger man har. Den pop-up der låser browseren, indeholder så et link til en app på Google Play. Denne app, der skal fjerne virus, scanner ikke efter virus. Den lægger sig på telefonen og viser en masse reklamer, og så har den en funktion, der med animationer viser, at den laver en masse - men det gør den ikke.

Du havde strengt taget ikke behøvet at være så hård ved din nedlukning af Chrome, men jeg kan sagtens kan forstå den paniske tilstand man kan komme i. Når man har trykket på 'anuller' i den pop up, der siger man har virus, gentagne gange, vil Chrome spørge, om man vil forhindre siden i at generere flere pop ups. Det svarer man ja til. Derefter kan man bare lukke fanen som den pop up stammer fra, og så er problemet løst.

Som udgangspunkt kan du slet ikke få en virus på en Android enhed, ved at surfe rundt på nettet og trykke på alverdens mistænkelige ting. Telefonen er nemlig som standard sat op til, ikke at installere apps fra ukendte kilder. Hvilket vil sige, at telefonen kun vil installere apps, fra Google Play. Dermed er det ikke muligt for et websted at skyde en app ind på din telefon. Uanset hvor meget, der står af ting og blinker og siger, at nu har din telefon AIDS. For at installere apps, der ikke kommer fra Google Play, skal brugere aktivt gå ind i telefonens opsætning, og under sikkerhed, tillade installation fra ukendte kilder. Så vejen til at få virus på sin telefon er meget lang, og kræver en lang serie af fejl fra brugerens side - fejl, som man ikke bare lige kommer til, men er en bevidst handling.

Så længe du installerer dine apps fra Google Play, er det så godt som sikkert, du ikke får virus. Der er reelt ingen grund til at køre antivirus på en Android telefon. Det meste antivirus software til Android enheder, hvis ikke alt, er nyttesløst. Al software der siger, det kan gøre telefonen hurtigere, fjerne skrald fra hukommelsen, og frigøre RAM, er det rene humbug. Dem skal man holde sig fra. Det er også typisk den slags software disse her reklamer forsøger, at få brugeren til at hente.
5

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hjælp! Har jeg fået virus på min mobil?

Indlægaf Juki » 3. aug 2017, 10:22

Aragorn skrev:Du har med al sandsynlighed ikke virus. Du har været ude for en aggressiv reklame, der er særdeles udbredt, og den har forsøgt at skræmme dig til at tro, du havde virus. De fungerer typisk således, at de åbner et nyt faneblad, og overtager browseren med pop-ups, hvori der står man har virus.

Det kan få uerfarne brugere til at gå i panik. Derefter får brugeren oplyst, at en bestemt app kan fjerne den virus, som reklamen siger man har. Den pop-up der låser browseren, indeholder så et link til en app på Google Play. Denne app, der skal fjerne virus, scanner ikke efter virus. Den lægger sig på telefonen og viser en masse reklamer, og så har den en funktion, der med animationer viser, at den laver en masse - men det gør den ikke.

Du havde strengt taget ikke behøvet at være så hård ved din nedlukning af Chrome, men jeg kan sagtens kan forstå den paniske tilstand man kan komme i. Når man har trykket på 'anuller' i den pop up, der siger man har virus, gentagne gange, vil Chrome spørge, om man vil forhindre siden i at generere flere pop ups. Det svarer man ja til. Derefter kan man bare lukke fanen som den pop up stammer fra, og så er problemet løst.

Som udgangspunkt kan du slet ikke få en virus på en Android enhed, ved at surfe rundt på nettet og trykke på alverdens mistænkelige ting. Telefonen er nemlig som standard sat op til, ikke at installere apps fra ukendte kilder. Hvilket vil sige, at telefonen kun vil installere apps, fra Google Play. Dermed er det ikke muligt for et websted at skyde en app ind på din telefon. Uanset hvor meget, der står af ting og blinker og siger, at nu har din telefon AIDS. For at installere apps, der ikke kommer fra Google Play, skal brugere aktivt gå ind i telefonens opsætning, og under sikkerhed, tillade installation fra ukendte kilder. Så vejen til at få virus på sin telefon er meget lang, og kræver en lang serie af fejl fra brugerens side - fejl, som man ikke bare lige kommer til, men er en bevidst handling.

Så længe du installerer dine apps fra Google Play, er det så godt som sikkert, du ikke får virus. Der er reelt ingen grund til at køre antivirus på en Android telefon. Det meste antivirus software til Android enheder, hvis ikke alt, er nyttesløst. Al software der siger, det kan gøre telefonen hurtigere, fjerne skrald fra hukommelsen, og frigøre RAM, er det rene humbug. Dem skal man holde sig fra. Det er også typisk den slags software disse her reklamer forsøger, at få brugeren til at hente.

Tusind tak for dit svar!
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:

Tilbage til "Computere, spil og internet"