Linux - en optimistisk begynders bekendelser

Brugeravatar
DenBruneMunk
Kort karma: 17
Likede indlæg: 574

Re: Linux - en optimistisk begynders bekendelser

Indlægaf DenBruneMunk » 23. nov 2017, 19:02

Du skal bruge VirtualBox har brugt det til Linux/Windows i mange år her, kun USB delen kan gå i koks engang imellem ellers helt perfekt. Virtual box har også den option at du kan fjerne skrivebord for Windows, som gør at det ser ud som programmet kører på linux skrivebord, samme modsatte vej på windows.

Genialt når programmer kun kører 32bit og man har 64bit over hele flåden.
0
Brugeravatar
vulpesVelox
Kort karma: 98
Geografisk sted: intetsteds og allevegne
Likede indlæg: 1903

Indlægaf vulpesVelox » 23. nov 2017, 19:22

DenBruneMunk skrev:Du skal bruge VirtualBox har brugt det til Linux/Windows i mange år her, kun USB delen kan gå i koks engang imellem ellers helt perfekt. Virtual box har også den option at du kan fjerne skrivebord for Windows, som gør at det ser ud som programmet kører på linux skrivebord, samme modsatte vej på windows.

Genialt når programmer kun kører 32bit og man har 64bit over hele flåden.

Det vil jeg begive mig ud i lige straks, når jeg har fået geninstalleret påny - maskinen gik fuldstændig i baglås imens jeg sad og... Øhhh.. Tryllede, så jeg måtte lave et knap-så-soft-power-off og dét ku' den sgu ikke li'! :lol:

- Så får jeg mig da øvet lidt i proceduren, haha!

Hvilken version af Linux benytter du for tiden?
0
"Because that water seeks her own
For five and one half hours she would flow
She had 53 miles to go"
Brugeravatar
DenBruneMunk
Kort karma: 17
Likede indlæg: 574

Indlægaf DenBruneMunk » 23. nov 2017, 19:53

Mine VM kører Ubuntu 17 lige nu. Bruges til test og scripting og arbejdsrelateret opgaver.

OG Jeg kører ellers Windows10, da jeg er forvænt med denne, selvom jeg føler mig godt begravet i shell's, så windows min preference til fritiden og nogle arbejdsopgaver, som jeg er på lagt.
1
Brugeravatar
Dime
Kort karma: 369
Likede indlæg: 1646
Kontakt:

Indlægaf Dime » 23. nov 2017, 19:54

Som "daily driver" på min laptop har jeg Linux Mint, fordi det bare virker... og fordi det er Ubuntu-baseret = debian-baseret = det kan jeg ordne uden de store dikkedarer :D :D
Ved siden af er der installeret ArchLabs som er sindssygt cool, men nok lidt mere for avancerede brugere...
1
Brugeravatar
Dime
Kort karma: 369
Likede indlæg: 1646
Kontakt:

Indlægaf Dime » 23. nov 2017, 19:58

Nå ja, lige en indskudt bemærkning...
I Windows 10's store er der nu nogle forskellige Linux-varianter!!!
Det er en reel linux der kører (mestendels kun cli, men det er vist lykkedes nogen at sætte en x-server op i windows, og så køre diverse linux gui apps)
Jeg har Win10 på min desktop, og jeg bruger den Ubuntu fra store helt ufatteligt meget, både til alt muligt nørdning i mit lokale windows filsystem, men også som ssh-adgang til mine servere... det er langt nemmere end putty, og jeg elsker den :D
1
Brugeravatar
vulpesVelox
Kort karma: 98
Geografisk sted: intetsteds og allevegne
Likede indlæg: 1903

Indlægaf vulpesVelox » 24. nov 2017, 19:01

Kære dagbog,

Pyha, jeg har ikke spor let ved at greje opsætning og brug af sådan en VM.
Det går heller ikke så godt med at forstå, hvordan diskpartitioner hhv partitioneringsværktøjer fungerer under Linux, så i dag har jeg bare læst, hvad jeg kunne opstøve. Og lavet lavpraktiske overspringshandlinger og læst lidt op på Python, for det var jeg virkelig glemt meget om siden jeg sidst havde gang i det for fire år siden.

De fleste artikler, jeg kan finde, henvender sig til ældre systemer; måske jeg ville være bedre tjent med at bruge den forrige version, hvor der trods alt er noget mere materiale, man kan benytte, på Google. Hm.

Ellers går det meget godt, såmænd. :D
0
"Because that water seeks her own
For five and one half hours she would flow
She had 53 miles to go"

Tilbage til "Computere, spil og internet"