Nem "videomaskine"?

Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Nem "videomaskine"?

Indlægaf dgd2007 » 31. okt 2015, 19:42

Er der nogen, som har forstand på, hvad der findes af det, som svarer til en gammeldaws videomaskine, som kan optage og afspille programmer fra tv?

Den skal selvfølgelig have harddisk og HD-kvalitet osv.
Men det er meget vigtigt, at de gammeldags kernefunktioner (så som optagelse - afspilning af seneste optagelse - og indkodning af optagelse) er så nemme som muligt at finde ud af. Det er nemlig til et ægtepar i 80'erne :gammel:

Jeg har selv en Samsung bluray et eller andet ... men det er simpelthen så bøvlet at trykke sig frem til de der funktioner.
Hver evige eneste gang skal man trykke, at nej, jeg vil ikke ind "apps", nej jeg skal ikke på nettet, nej jeg vil ikke se de ældste optagelser, jeg vil gerne se den, jeg lige optog i går. De kan sagtens være 10 knaptryk i alt - hvor det på en gammeldags video måske var et eller to.

Jeg har lært at leve med det, selv om det rriterer mig hver gang. Men jeg frygter, at målgruppen her slet ikke ville komme i gang med at bruge den, hvis det var så besværligt. (De har været vant til at bruge gammeldags video).

Nogen bud på en moderne optager, hvor det er nemt at komme til de gammeldags video-funktioner, som at se optagelserne?
Eller hvor man evt. kan indstille en "indgangsside", så man går direkte til dette uden at få tilbudt alt muligt app-halløj og lign. på vejen? :gruble:
0
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1015
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1971

Re: Nem "videomaskine"?

Indlægaf Tobywan » 1. nov 2015, 15:11

De flest tvudbydere har i dag en boks med indbygget harddisk netop til det formål. Platformen er integreret i den tvløsning de i forvejen har og vil derfor også være det mest brugervenlige.

Alternativt så har de fleste moderne tv i dag mulighed for at tilslutte en USB harddisk og den vej igennem optage direkte via tv'ets egen ui (og bruge samme fjernbetjening).
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Nem "videomaskine"?

Indlægaf dgd2007 » 1. nov 2015, 15:39

Tobywan skrev:De flest tvudbydere har i dag en boks med indbygget harddisk netop til det formål. Platformen er integreret i den tvløsning de i forvejen har og vil derfor også være det mest brugervenlige.

Alternativt så har de fleste moderne tv i dag mulighed for at tilslutte en USB harddisk og den vej igennem optage direkte via tv'ets egen ui (og bruge samme fjernbetjening).

Ok, tak for svar.
Selvom det lyder godt nok skræmmende nyt og anderledes for et par 80-årige :)
De bruger Yousees kabel-tv.
Men jeg vil da prøve at kigge på de spor, du har givet.
0
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1015
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1971

Re: Nem "videomaskine"?

Indlægaf Tobywan » 1. nov 2015, 15:56

Ellers så prøv at se på denne. Det er nok det tætteste du kommer på et basis setup.
http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... ager-dvb-c

I øvrigt en fin boks. Personligt synes jeg dog stadig at udbyderens bokse ofte er den bedste løsning, men der vil nok være flere "valg", da de jo også gerne vil stoppe anden funtionalitet ind end bare at kunne optage.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Nem "videomaskine"?

Indlægaf dgd2007 » 1. nov 2015, 16:18

Tobywan skrev:Ellers så prøv at se på denne. Det er nok det tætteste du kommer på et basis setup.
http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... ager-dvb-c

I øvrigt en fin boks. Personligt synes jeg dog stadig at udbyderens bokse ofte er den bedste løsning, men der vil nok være flere "valg", da de jo også gerne vil stoppe anden funtionalitet ind end bare at kunne optage.

Tak ... tænkte nok, det var en værre jungle :)
Men den sidste her ... er det ikke først fremmest til, hvs man ikke har et rigtigt digitalt HD-tv? :gruble:
0
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1015
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1971

Re: Nem "videomaskine"?

Indlægaf Tobywan » 1. nov 2015, 16:30

dgd2007 skrev:
Tobywan skrev:Ellers så prøv at se på denne. Det er nok det tætteste du kommer på et basis setup.
http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... ager-dvb-c

I øvrigt en fin boks. Personligt synes jeg dog stadig at udbyderens bokse ofte er den bedste løsning, men der vil nok være flere "valg", da de jo også gerne vil stoppe anden funtionalitet ind end bare at kunne optage.

Tak ... tænkte nok, det var en værre jungle :)
Men den sidste her ... er det ikke først fremmest til, hvs man ikke har et rigtigt digitalt HD-tv? :gruble:


Alt tv er efterhånden digitalt, så det er under alle omstændigheder det I skal satse på. Om det er HD eller SD er ikke relevant i den sammenhæng.

Både yousee og stofa har vist lukket helt ned for analoge kanaler, så I skal have en løsning der kan optage dvb-c/mpeg4 (digitalt).
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Nem "videomaskine"?

Indlægaf dgd2007 » 1. nov 2015, 16:34

Tobywan skrev:Alt tv er efterhånden digitalt, så det er under alle omstændigheder det I skal satse på. Om det er HD eller SD er ikke relevant i den sammenhæng.

Både yousee og stofa har vist lukket helt ned for analoge kanaler.

Ja, Yousee gør det til februar, det er også derfor de skal have ny video.
(Men deres fjernsyn er i forvejen tiptop-moderne).
0
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1015
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1971

Re: Nem "videomaskine"?

Indlægaf Tobywan » 1. nov 2015, 16:45

dgd2007 skrev:
Tobywan skrev:Alt tv er efterhånden digitalt, så det er under alle omstændigheder det I skal satse på. Om det er HD eller SD er ikke relevant i den sammenhæng.

Både yousee og stofa har vist lukket helt ned for analoge kanaler.

Ja, Yousee gør det til februar, det er også derfor de skal have ny video.
(Men deres fjernsyn er i forvejen tiptop-moderne).


Hvis det har 2 tunere, så sæt en harddisk til. Det er den absolut nemmeste løsning, hvis ellers deres tv understøtter det.

Vil fungere nogenlunde således og med samme fjenbetjening, som de bruger til tvet i dag:
Klik på programguide, find program i listen, tryk optag. Eller brug optag knappen på fjernbetjeningen, for at optage det man ser.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Nem "videomaskine"?

Indlægaf dgd2007 » 1. nov 2015, 17:39

Tobywan skrev:Hvis det har 2 tunere, så sæt en harddisk til. Det er den absolut nemmeste løsning, hvis ellers deres tv understøtter det.

Vil fungere nogenlunde således og med samme fjenbetjening, som de bruger til tvet i dag:
Klik på programguide, find program i listen, tryk optag. Eller brug optag knappen på fjernbetjeningen, for at optage det man ser.

Interessant!
Kan man også sætte den til at optage noget fx i morgen eller i næste uge?
Såwwy, hvis jeg spørger lidt dumt :fløjt:
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25737

Re: Nem "videomaskine"?

Indlægaf Delfin » 1. nov 2015, 17:58

Tobywan skrev:
Alt tv er efterhånden digitalt, så det er under alle omstændigheder det I skal satse på. Om det er HD eller SD er ikke relevant i den sammenhæng.

Både yousee og stofa har vist lukket helt ned for analoge kanaler, så I skal have en løsning der kan optage dvb-c/mpeg4 (digitalt).


Øv, jeg havde ikke tænkt på, at det ville ændre sig for videoer også, men det er jo logik for høns.
Så får min gamle mor da også et problem, så jeg følger lige med.
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1015
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1971

Re: Nem "videomaskine"?

Indlægaf Tobywan » 1. nov 2015, 18:38

dgd2007 skrev:
Tobywan skrev:Hvis det har 2 tunere, så sæt en harddisk til. Det er den absolut nemmeste løsning, hvis ellers deres tv understøtter det.

Vil fungere nogenlunde således og med samme fjenbetjening, som de bruger til tvet i dag:
Klik på programguide, find program i listen, tryk optag. Eller brug optag knappen på fjernbetjeningen, for at optage det man ser.

Interessant!
Kan man også sætte den til at optage noget fx i morgen eller i næste uge?
Såwwy, hvis jeg spørger lidt dumt :fløjt:


Altså det kommer jo an på hvilken funktionalitet som er bygget ind i tv'et (modelspecifikt), men det vil jeg helt sikkert mene. Dog skal du være obs på at det har 2 tunere, så man kan optage noget mens man ser noget andet. Har det ikke det, er boksen et bedre valg. Kotroller også lige, at tv'et faktisk understøtter at kunne optage på en ekstern disk.

Du kan jo allerede nu se hvordan det virker ved at åbne EPG (programguiden) via tv'et.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Nem "videomaskine"?

Indlægaf dgd2007 » 3. nov 2015, 20:58

Har ikke været ude at kigge ordentligt endnu ... :genert:
Men ved du tilfældigvis, hvis man nu bruger den metode med at programmere optagelser fra "guiden", er det mon så så snedigt, at den kan håndtere, hvis programmer bliver forsinket eller forlænget, eller vil den bare optage efter de oprindelige program start- og sluttider?
0

Tilbage til "Computere, spil og internet"