Sat i RKI ved en fejl

Brugeravatar
Yuna
Kort karma: 17
Likede indlæg: 514

Re: Sat i RKI ved en fejl

Indlægaf Yuna » 8. dec 2017, 14:00

Nu har en, på et andet forum, oplyst at når firmaet egentlig hører hjemme i Sverige, så gælder der ikke de samme regler hos datatilsynet, som der gør i Danmark... Troede at hvis de har en filial, og der udfører arbejde i DK, så skulle de indfinde sig under de danske regler... Ellers må jeg jo bare finde ud af, hvem man skal melde dem til i Sverige :P
0
Pille, pille ned...så har man taget nej-hatten på igen...
JoyNips
Kort karma: 590
Likede indlæg: 9233

Indlægaf JoyNips » 8. dec 2017, 16:34

Yuna skrev:Nu har en, på et andet forum, oplyst at når firmaet egentlig hører hjemme i Sverige, så gælder der ikke de samme regler hos datatilsynet, som der gør i Danmark... Troede at hvis de har en filial, og der udfører arbejde i DK, så skulle de indfinde sig under de danske regler... Ellers må jeg jo bare finde ud af, hvem man skal melde dem til i Sverige :P

Både svea finans og svea inkasso har danske CVR-numre og er godkendt af hhv Finanstilsynet og rigspolitichefen.
0
Buller
Kort karma: 66
Likede indlæg: 1242

Indlægaf Buller » 8. dec 2017, 17:39

Jeg forstår ikke helt at du gider at ringe til dem, nogensinde.

Alt på skrift, første gang er det bare en mail om at de desværre har kontaktet den forkerte person og at du intet har at gøre med den nævnte gæld.

Derfra henviser du bare til den mail.

Hvad folk siger til en i telefonen er altid til at lukke op og puste grise i.
2
Brugeravatar
mulledit
Kort karma: 48
Likede indlæg: 787

Indlægaf mulledit » 11. dec 2017, 11:55

Yuna skrev:
mulledit skrev:
JoyNips skrev:
mulledit skrev:
Yuna skrev:
mulledit skrev:
Yuna skrev:
Aragorn skrev:Det sidste indlæg du har skrevet, bekræfter rimeligt godt min mistanke.

Der er intet system i Danmark der har registreret at du har boet et andet sted for 20 år siden. Disse oplysninger er forlængst glemt alle steder - de har måske endda været opbevaret i et papirarkiv, og i det tilfælde er det blevet brændt for længe siden. Jeg kan ikke sige dig, hvor dit problem præcist er, men jeg ville rette henvendelse til folkeregistret. Forviklingen sker et andet sted.

Nu har jeg endelig kontaktet folkeregistret, for at krydse den mulighed af...de sagde at sådan noget kunne simpelthen ikke ske i deres register, og at den rigtige person bor i det husnr, men en anden sal og lejl.nr som jeg boede på dengang... Det her bliver jo bare mere og mere speget, og gør at jeg undrer mig endnu mere over, at de tror det er mig

Men jeg får åbenbart ikke nogle info ud af Svea, så må til at skrive den politi-anmeldelse (EDIT: Har skrevet og sendt den afsted, dog til datatilsynet), som forhåbentlig bevirker, at de ændrer metoder, og dette ikke sker for andre personer... Men regner nu ikke med det :P

Hvorfor har du ikke lavet en politi anmeldelse?

Fordi der var forskellig info på internettet om hvor man skulle klage til.

En side sagde til Administrativt Center Vest i Midt- og Vestjyllands Politi (som var det mit første indskydelse var), som man kan skrive til via et link på borger.dk/e-boks, men der var åbenbart teknikske problemer, da den kun ville lade mig udfylde emne, men ikke ville lade mig skrive noget i selve mailen.

Ville prøve igen senere, men fandt så noget info omkring inkasso på datatilsynets hjemmeside, som jeg så skrev til, men hvor jeg også spurgte om man kan/skal melde det til politiet også :)

Jeg ville klage til forbrugerombudsmanden, som jeg tidligere har nævnt.

Som sender videre klagen til politiet. Politiet håndterer konkrete klager, mens Forbrugerombudsmanden arbejder med mere generelle problemstillinger.

Ja, i princippet er der frit valg om man vil sende til den ene eller den anden.

Så foruden Datatilsynet så Forbrugerombudsmanden ELLER politiet?

Enten forbrugerombudsmanden eller politiet.

Husk ALT på skrift
1
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:

IG blogger under navnet Strawberryonion
Brugeravatar
Yuna

Indlægaf Yuna » 28. dec 2017, 11:18

Amen for helvede nogle idioter!!!!

I dag ligger der endnu et brev fra dem ang. den gamle eller måske endnu en gæld til et dyrehospital!!!!!!!!!!!!!!!!! Medfølgende en skyldner-erklæring og forslag til afdragsordning - HA! Hvad tror I selv, idioter!

jeg fatter ikke hvordan de kan lave så dårligt arbejde og ikke lære af deres fejl, eller se i deres system at der har været så mange problemer!!!

Har nu skrevet en meget vred mail, hvor jeg oplyser om, at jeg nu melder dem til politiet (fik det ikke lige gjort dengang jeg også skrev til datatilsynet pga travl måned)

AAAARRRRRRGGGHHHHH!!!
0
Brugeravatar
mulledit
Kort karma: 48
Likede indlæg: 787

Indlægaf mulledit » 28. dec 2017, 12:51

Jeg er ikke sikker på at du får noget ud af det, desværre. Medmindre det er den samme gæld de kontakter dig omkring.

Men jeg forstår simpelthen ikke hvor de får dine data fra, det ville jeg kræve (på skrift) at få opslyst.
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:

IG blogger under navnet Strawberryonion
Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 87
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1529

Indlægaf thomassneum » 28. dec 2017, 12:55

Utroligt.

Send dem en regning for spild af din tid.
3
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Yuna

Indlægaf Yuna » 2. jan 2018, 12:41

"Til orientering er denne sag nu afsluttet.

Du vil i denne sag ikke modtage flere henvendelser"

Skrev tilbage at jeg da ikke håbede at det kun var denne sag, men at de i fremtiden undersøger deres info korrekt, og ikke laver samme fejl mht regninger til hende...

Og ikke engang en undskyldning eller noget...
0
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 1922
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 19396

Indlægaf Daine » 2. jan 2018, 12:51

Det er lige før du skulle henvende dig til BT eller EB hvis det sker igen.
3
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland
Brugeravatar
Yuna

Indlægaf Yuna » 19. jun 2018, 12:17

En lille update

Har politianmeldt Svea i vinters, da de jo blev ved med ikke at gøre deres arbejde ordentlig.

Via deres svar på anmeldelsen kommer det endelig frem at det er i RKI´s søgesystem, der er en "fejl". De har snakket sammen med RKI en del gange, og allerede dengang det skete første gang. Derefter har de rettet henvendelse til dem igen, da de skulle undersøge fejlen i forbindelse med politianmeldelsen. I svaret på anmeldelsen blev der givet udtryk for at fejlen endelig var rettet.

Men så får jeg endnu et at de famøse breve (dog ikke fra Svea) i sidste uge. Denne gang på nogle bage-blade, som damen åbenbart ikke har haft råd til alligevel... Jeg skriver derfor til inkasso-firmaet og forklarer - og skriver endnu engang til RKI, for jeg havde jo fået at vide at fejlen var rettet...

Manden fra RKI forklarer så endelig, hvordan fejlen i deres system opstår. Man kan åbenbart kun søge på vejnavn og nr/bogstav - altså ikke etage eller f.eks. lejlighedsnr... Og hvis inkassofirmaerne ikke samtidigt søger på fødselsdato (hvis de har den info) kan systemet ikke skelne... Og han håbede da at jeg ikke ville komme ud for det samme igen...

Aaaaarmen altså!!! Hvad f***** er det for et skod-system? Synes jeg bestemt ikke er OK, når vi snakker om RKI, hvor det er RET vigtigt at deres info stemmer overens inden de sætter folk i registret! Specielt i de her tider, hvor PostMord har en lidt for høj rate på breve der aldrig dukker op...

Lød heller ikke til at der er noget at gøre ved det - Jeg må bare håbe at inkasso-firmaerne i fremtiden har damens fødselsdato, når de prøver at finde hende
5

Tilbage til "Privatøkonomi"