Januar sparetråd

Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Januar sparetråd

Indlægaf Maoam » 30. dec 2017, 15:51

Vi havde engang den slags tråde på Jubii. Jeg håber andre vil være med igen.

Vores fryser er proppet, så der skal tømmes ud i den i januar. Vi har også meget mad i skabene. Jeg har lavet en liste over alt hvad vi har, der ikke er frosset ned. Jeg vil have svært ved at få plads til maden igen i fryseren, hvis jeg tog det hele op, så det må vente til der er mere plads.

Normalt er mit budget 500 kr. om ugen til mad og husholdning for to voksne. Min kæreste har frokostordning på arbejdet, der ikke er talt med. Mit mål er 1000 kr. for januar.
0
Love, love, peace, peace :pompom:
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Januar sparetråd

Indlægaf avdotja » 30. dec 2017, 21:57

Jeg overvejer at springe på her; har 3 rejser i februar, så det burde jeg :genert:

EDIT: Altså det er ikke rejserne jeg vil spare væk, bare alt det andet så jeg har mindre dårlig samvittighed over mine rejser :lol:
Senest rettet af avdotja 1. jan 2018, 13:44, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29991

Re: Januar sparetråd

Indlægaf Wizzze » 30. dec 2017, 22:20

Bilen skal snart have en større omgang, så jeg ville da gerne spare hvor det er muligt. Vores fryser trænger også til at blive spist i bund, om ikke andet, så for at få plads til nogen af de gode udsalg på nytårsvarer som følger de næste par uger. Og vi har virkelig meget pasta i skabene, som heller ikke skal ligge og blive for gamle. Og det ville være godt at komme i gang med madplaner igen, efter julen og nytåret har lavet kaos.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Januar sparetråd

Indlægaf Filipai » 30. dec 2017, 22:37

Vi skal nok udleje hvor lejlighed pr 1.3 (hvis det lykkedes at finde en lejer der gider at flytte ind for 6 måneder) så der skal klart tømmes ud i alle madvarene. Vi har en proppet fryser.
Og så skal der også generelt spares mega meget op i det nye år. Vi vil meget gerne undgå et banklån på vores kommende hjem, og skal derfor stramme ballerne en smule så vi kan få sparet så vi har alle 20%
Jeg vil også gerne prøve at vi kan nøjes med 2000 på alt mad, benzin og husholdning for januar. Det burde kunne lade sig give sig hvis vi ellers bare planlægger fra fryseren.
0
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Januar sparetråd

Indlægaf IrmaPigen » 2. jan 2018, 16:34

Jeg skal godt nok også back on track, og holde styr på mit forbrug ved kun at foretage de budgetterede kontanthævninger til hhv. forbrug og lommepenge. Det ER altså bare den eneste måde, jeg kan holde styr på mit forbrug på.

Jeg vil gerne invitere kæresten en tur til Istanbul i maj måned, og med dobbelt husleje kræver det benhård styring og mådehold.

Jeg håber dog at et snarligt syn og skøn i min andelslejlighed viser at der stadig er skimmel og at den vandskade foreningens håndværkere lavede ved at oversvømme mit badeværelse i december 2015 også har givet skimmel. I bekræftende fald har jeg efterhånden et krav på 90.000 mod andelsboligforeningen for boligafgift. Det kunne være rart med de penge.

Jeg skal indtil videre ikke shoppe tøj i 2018, kun helt nødvendige ting som strømper, trusserne og bh'ere.

Edit:
I januar er målet - som resten af året - at bruge 1000 kr. om pr. uge. Undtaget hertil er de omtalte velovervejede tøjkøb og gaver.

Jeg skal i øvrigt også have oprettet en ny opsparingskonto der hedder Jul og hvor der skal indsætte 300 kr. hver måned.
Senest rettet af IrmaPigen 2. jan 2018, 20:03, rettet i alt 3 gange.
0
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Januar sparetråd

Indlægaf musling » 2. jan 2018, 18:46

Vi skal som sådan ikke spare - faktisk ser jeg frem til, at jeg for første gang i mange år rent faktisk har råd til at tage på januarudsalg og ose med dankortet. Ikke fordi det skal være noget vildt, bare muligheden gør mig glad..

Men mht udgiften til mad vil jeg gerne holde den lav, forstået på den måde, at både fryser og kolonialskab er proppet. Kan faktisk godt tænke mig, at det eneste jeg må købe i januar er:
- friske grøntsager
- mejeriprodukter
- og lidt brød, hvis ikke jeg har melblandinger til det i skabet også..

Ku vi mon lade os inspirere af, hvordan vi bruger rester i hhv fryser og køkkenskabene?
1
Brugeravatar
Fru.skruk
Indlæg: 304
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:56
Kort karma: 18
Likede indlæg: 274

Re: Januar sparetråd

Indlægaf Fru.skruk » 2. jan 2018, 19:03

Jeg vil på en eller anden måde også gerne være med. Jeg drømmer om, at have flere no-buy dage om ugen. Det har jeg ikke nu. Så ønsker jeg, at handle mad 2 gange om ugen. Det bliver spændende om det kan lade sig gøre.
Og så er der diverseposten, som selv de mest garvede luksusfældedeltagerer har svært ved at matche.

Jeg prøver ihærdigt, at inddrage min mand i økonomien, men han er på en eller anden måde slet ikke interesseret.

Vi lever ikke over evne, men det er kun fordi vi tjener rigtig pænt.

Suk- jeg har snart prøvet i 2 år, at styre det hele og det er ikke lykkedes endnu.
0
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3434
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 272
Likede indlæg: 3060

Re: Januar sparetråd

Indlægaf Alphilia » 3. jan 2018, 11:04

Her løber tingene egentlig fint rundt, men jeg gad alligevel godt, at opsparingen vokser lidt mere - der er trods alt et bryllup, en bryllupsrejse + det løse i løbet af året...

Derfor skal jeg/vi også blive bedre til at bruge hvad der er i fryser + køleskab.
Sådan helt konkret skal jeg i hvert ikke købe mere garn/stof i januar
0
Brugeravatar
Fru.skruk
Indlæg: 304
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:56
Kort karma: 18
Likede indlæg: 274

Re: Januar sparetråd

Indlægaf Fru.skruk » 3. jan 2018, 18:52

Jeg tror, jeg vil prøve at rydde op i fra hvilke konti div. regninger bliver betalt. Vi har nemlig en budgetkonto, hvor langt de fleste regninger bliver trukket fra og så er der alligevel et par regninger, der har sneget sig over på min konto og på madkontoen. Det er kun et par telefonregnigner, men alligevel bliver jeg irriteret, når der bliver trukket 200-400-600 kr og jeg ikke lige havde regnet med det. Jeg tjekker nemlig kun “kommende betalinger” på budgetkontoen.
0
Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: Januar sparetråd

Indlægaf Maoam » 6. jan 2018, 12:59

Jeg har handlet én gang i Rema i løbet af ugen. Brugte 96 kr. og købte to pakker pålæg til 3 kr. stykket og mandler, der ikke stod på min indkøbsliste. Min kæreste køber sjældent ind. Jeg kan godt lide det, hvis det er uden for myldretiden, jeg har normalt bilen, og der kommer dobbelt så mange impulskøb med hjem, når vi en sjælden gang handler sammen.

Jeg vil primært købe frugt, grønt, rugbrød og mejeriprodukter, med undtagelse af nogle enkelte ting som de dåsetomater og den pasta vi foretrækker, hvis de kommer på tilbud. Kød vil jeg kun købe, hvis jeg finder et godt tilbud.

Jeg skal holde mig væk fra Kvickly i Åbyhøj, fordi der ikke er plads i fryseren, og jeg har svært ved at begrænse mig der. Det er et af mine yndlings supermarkeder, fordi de sælger overskudsvarer fra Arla billigt, og også altid har mange andre billige madvarer. Især netop mejeriprodukter, kød, frugt og grønt. Kvickly i Bruuns Galleri er god til datovarer og giver en times gratis parkering i parkeringskælderen, hvis man køber for mindst 50 kr. Der holder vi oftest, hvis vi tager bilen ind til Århus midtby. Der betaler man også pr. halve time i stedet for hele timer som i Salling og Magasin.

Jeg skal lave müsli i dag. Laver dobbelt portion af en opskrift fra nettet. Det bruger vi cirka på en måned. Vi synes, det er langt bedre end det man kan købe og det er billigere.

I aften skal vi have spaghetti og kødboller med ingredienser fra fryseren og skabene. Vi har hjemmelavet pizzadej, mozzarella købt til 1 kr. stykket i førnævnte Kvickly i Åbyhøj, og pepperoni i fryseren, som vi bruger til aftensmad i morgen.

Suppe er noget af det billigste mad at lave, så det skal vi have på mandag med grøntsager, kikærter og bacon og rester af kylling fra fryseren.

Vi fandt ud af at den lampe, der ikke virkede, kun skulle have en ny sikring. Fandt den til 7 kr. inklusiv fragt på nettet.
2
Love, love, peace, peace :pompom:
Brugeravatar
Fru.skruk
Indlæg: 304
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:56
Kort karma: 18
Likede indlæg: 274

Re: Januar sparetråd

Indlægaf Fru.skruk » 6. jan 2018, 21:41

Jeg har holdt mig usandsynligt pænt tilbage i denne måned - det er så også kun den 6 :lol:

Jeg får taget madpakke med på arbejde.
Jeg har kun handlet i supermaked 2 gange i denne uge - mod næsten dagligt.

Jeg har forsøgt at lave en liste over hvad der skal købes af “luksusting” i den nærmeste fremtid, men kan ikke komme på noget - udover ælstebarnets fødselsdagsgave. Så jeg må vel bare lade vær med at købe noget.

En lille streg i regningen er dog, at jeg måske skal til et vigtigt møde, hvor jeg skal have semipænt tøj på og det har jeg simpelhen ikke. Så jeg bliver nok nødt til at købe noget tøj/sko.
0
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14467

Re: Januar sparetråd

Indlægaf Pjeps » 6. jan 2018, 23:35

Det der med at spare i januar, det er for sent :genert:

Men jeg kan vel være med resten af måneden, for jeg har allerede brugt rigeligt !

Så jeg skal spise fra fryser og skabe, må kun suppl. Med grønt og mejeri.

Max madbudget 175 kr pr uge. Og max 1000 kr til andet .
0
:ninja:
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Januar sparetråd

Indlægaf IrmaPigen » 7. jan 2018, 09:39

Det gik ikke så godt med mit shoppestop. Kom til at shoppe for 1.123 kr. i går. Dvs et forbudt træk på dankortet.

Fordømt :cuss:

Men på madfronten går det godt. Jeg laver porre-/kartoffel suppe i aften, og så har jeg mad il flere dage i træk.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29991

Re: Januar sparetråd

Indlægaf Wizzze » 7. jan 2018, 09:53

Vi har brugt 517kr på mad/husholdning denne uge, og har fået god mad hele ugen, og har også til det meste af næste uge. Fryseren og skabe er stadig godt fyldte. Tror vi kan klare os frem til omkring torsdag, før vi behøver at supplere med mælk/frugt/grønt :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Januar sparetråd

Indlægaf Filipai » 7. jan 2018, 09:58

Her har vi brugt 200 på indkøb i denne uge, og så 150 på takeaway :genert:
Vi har så også været ude hos mine forældre at spise en dag, og fredag var jeg til arrangement med mad, og min mand spiste derfor havregryn (og brunkager :D ) til aftensmad.
Vi skal klart have lavet madplan til næste uge, for vi har nærmest ikke fået lavet indhak i fryseren nu, men bare købt mere.
0

Tilbage til "Privatøkonomi"