En lille lære om vigtighed af afkast og omkostninger

HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5013

En lille lære om vigtighed af afkast og omkostninger

Indlægaf HerErJeg » 2. jan 2018, 16:17

Mine forældre oprettede en pensionsopsparing til mig da jeg blev født i det herrens år 1974. Den bliver udbetalt i 2034 når jeg fylder 60.
Årlig præmie er 1.000 kr. og har altid været det.
Man fik at vide dengang for mange år siden, at jeg så ville få udbetalt 100.000 kr. til min 60 års fødselsdag. I 1974 har 100.000 kr. været rigtigt mange penge, så hvem kan sige nej til sådan et tilbud, og renters rente mange gange, så skal man nok komme i mål.
Hvordan er det så gået? Jooo, skruen til at justere omkostninger er spændt til bristepunktet, men skruen til at tilskrive afkast er næsten ved at falde af...
Faktisk så står der i dag efter 43 år, dvs. 43.000 kr. i indbetalinger, jammerlige 49.500 kr. på kontoen incl. renters rente, som jeg vil tillade mig at runde op til 1% årligt.
Man skal ikke tænke på hvor meget 1.000 kr. har været værd i 70'erne og 80'erne, for så er den indbetalte værdi direkte blevet udhulet af inflation og et næsten ikke-eksisterende afkast.

Mine forældre har jo gjort alt dette i den bedste mening og har stolet blindt på den flinke mand i jakkesæt. Som landmandspar, så har man ikke stillet de svære spørgsmål til pensionsselskabet, og uden elektronik eller internet, så har man ikke haft andre muligheder end at tro på alt hvad manden har sagt.
Læren kan så være at forholde sig kritisk til alt, for den lange tidshorisont kan udrette mirakler for enhver opsparing, men det kræver at man kender sine muligheder.
1
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1620
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2676

Re: En lille lære om vigtighed af afkast og omkostninger

Indlægaf KIM K » 3. jan 2018, 16:51

Det er en sørgelig nærmest tragisk historie der understreger vigtigheden af god rådgivning.
Havde dine forældre i stedet investeret kr. 1000,- årligt i et bredt udsnit af danske aktier, ville du i dag have haft ca. kr.1.005.241,- stående på bogen i fald de havde geninvesteret udbetalte udbytter. På din 60-års fødselsdag ville du kunne forvente at se frem til ca. kr. 6.345.880,-
Danske aktier er siden 1967 steget i gennemsnit 11,4 % om året inklusiv udbytter.

I ovennævnte eksempel er der ikke taget hensyn til handelsomkostninger og skat på udbytte, og kursgevinst af aktier solgt undervejs. Salg af aktier bør af samme årsag holdes på et minimum. Det kunne f.eks. gøres ved at vælge en akkumulerende indeksfond, dvs. en fond der i stedet for at at udbetale udbytter automatisk geninvesterer dem.
0
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5013

Re: En lille lære om vigtighed af afkast og omkostninger

Indlægaf HerErJeg » 3. jan 2018, 18:12

KIM K skrev:Det er en sørgelig nærmest tragisk historie der understreger vigtigheden af god rådgivning.
Havde dine forældre i stedet investeret kr. 1000,- årligt i et bredt udsnit af danske aktier, ville du i dag have haft ca. kr.1.005.241,- stående på bogen i fald de havde geninvesteret udbetalte udbytter. På din 60-års fødselsdag ville du kunne forvente at se frem til ca. kr. 6.345.880,-
Danske aktier er siden 1967 steget i gennemsnit 11,4 % om året inklusiv udbytter.

I ovennævnte eksempel er der ikke taget hensyn til handelsomkostninger og skat på udbytte, og kursgevinst af aktier solgt undervejs. Salg af aktier bør af samme årsag holdes på et minimum. Det kunne f.eks. gøres ved at vælge en akkumulerende indeksfond, dvs. en fond der i stedet for at at udbetale udbytter automatisk geninvesterer dem.

Det har du helt ret i. Dengang tror jeg mange var stokkonservative, og skulle der investeres, så var det obligationer.
Jeg vil så nok påstå at jeg har en lille mistanke om snyd fra pensionsselskabets side. De 100.000 kr skulle være et garanteret afkast, og lur mig om ikke det er tænkt som 100.000 kr i forhold til 1974 værdi? Hvem ville stå og snakke om 100.000 kr i forhold til en ukendt værdi om 60 år? Men det betinger at jeg finder policen fra dengang, der står nok nogle spændende ting.
I dag tager selskabet iøvrigt 4,8% for at administrere den klat penge, hvilket er direkte perverst.
1
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1620
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2676

Re: En lille lære om vigtighed af afkast og omkostninger

Indlægaf KIM K » 3. jan 2018, 20:27

Ja du har fået en rentetilskrivning på ca. 0,54 procent om året af indestående på kontoen (derudover er der tilgået nye penge på kr. 1000,- årligt).
Inflationen har imidlertid været på gennemsnitligt 4 procent om året siden 1974. Så du har reelt lidt et tabt på 3,5 % om året.
Både aktier og obligationer har givet gode afkast i perioden, så enten er der investeret med for høj risiko, eller også har de taget sig særdeles godt betalt i omkostninger.

På Danmarks statistik kan du i øvrigt se at kr. 100.000,- i 1974 svarer til kr. 518.304,58 i 2016.

https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/p ... prisindeks
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5013

Re: En lille lære om vigtighed af afkast og omkostninger

Indlægaf HerErJeg » 4. jan 2018, 02:41

De sidste 30 år har jeg fået fortalt at jeg ville få 100. 000 kr når jeg bliver 60 år, men det er først for nyligt med min mors Nem Id, at jeg får syn for sagen. Selskabet tilbyder en prognose over forventet udbetaling, og den siger sjovt nok stadig 100.000 kr, men nu i 2018-kroner. Jeg vil vædde med, at hvis tiden skrues frem til 2034, så er det stadig 100.000 kr der udbetales, men nu kun til 1/10 af den oprindelige værdi fra 1974.
Den police skal bare findes, det vil fryde mig helt utroligt meget at kunne smække et stort økonomisk krav i snotten på dem. Største problem er at det er min mor, som er en gammel dame, der stadig står som indehaver af opsparingen, men med mig som den forsikrede. Det gør det overhovedet ikke lettere at kommunikere med et selskab, der i forvejen er kendt for at holde mund, hvis det ikke er ejeren selv der henvender sig.
0
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5013

Re: En lille lære om vigtighed af afkast og omkostninger

Indlægaf HerErJeg » 8. jan 2018, 06:46

Policen er blevet fundet, og tallene er lidt anderledes end jeg lige husker det. Forsikringssummen er tegnet til 136.000 kr. hvad enten jeg dør eller lever når jeg fylder 60 år.
Desværre er summen absolut, så der er ikke nogen indeksregulering der kan ganges på. Det er mig uforståeligt, at man lokker folk til at tegne livsforsikringer- og pensionsopsparinger der opererer med en sum der er aldeles ukendt om 60 år. Hvad værre er, så danser prognosen vedr. udbetaling op og ned, jeg får åbenbart ikke mere udbetalt end der er sparet op, så der er ikke engang garanteret et beløb. Hvis det er tilfældet, så skal jeg være "heldig" hvis der kan udbetales bare 75.000 kr. i 2034.
Allermest, så får jeg det næsten dårligt at at tænke på, hvordan pengene er blevet formøblet væk på ingen verdens ting i så mange år. Næste skridt må være at undersøge om ordningen kan flyttes, så jeg i det mindste kan sikre et hæderligt afkast de sidste år, men så skal der også handles lige nu.
0

Tilbage til "Privatøkonomi"