Fast eller variabel rente? Hvad har I valgt?

No1
Kort karma: 117
Likede indlæg: 1423

Fast eller variabel rente? Hvad har I valgt?

Indlægaf No1 » 12. jan 2018, 21:22

Jeg har kig på diverse boliger lige for tiden. I den forbindelse prøver jeg at gennemskue de forskellige lånetyper ved et realkreditlån.

Hvor risikabelt er det at optage et lån lige nu med en variabel rente?

Når jeg ser på fx. Totalkredits lån:

Fast forrentet (2% i 30 år) vs. et F-kort lån med variabel rente (også i 30 år) - begge med afdrag, så er der kæmpe forskel på, hvor mange penge man ender med at betale tilbage med det fastforrentede lån.

Indtil nu har jeg tænkt, at det ville være mest sikkert at optage et lån med en fast rente. Forskellen i tilbagebetalingen får mig dog til at tvivle lidt.

Hvad har I valgt af lånetyper? Hvad synes I?

Hjælp, jeg er pænt blank omkring dette. Jeg skal snart have møde i banken, men vil gerne være lidt forberedt ift. snak med realkredit institut også.
0
Don't get so tolerant that you tolerate intolerance.
Brugeravatar
Rikke
Kort karma: 800
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 8431

Re: Fast eller variabel rente? Hvad har I valgt?

Indlægaf Rikke » 12. jan 2018, 21:32

Jeg har et fastforentet lån på 2%. Jeg vil gerne vide præcist hvor jeg står de næste 30 år :)
0
:whip:
Brugeravatar
Tobywan
Kort karma: 43
Likede indlæg: 881

Indlægaf Tobywan » 12. jan 2018, 21:46

Har netop lagt om til 1% 15år.

Historisk set burde vi have taget et kortsigtet varibel lån, men kan også godt lide præcist at vide hvad det er vi skal betale. Dybest set handler det om hvor risikovillig man er. Vi har tabt lidt økonomisk på sikkerhed, men har det stadig bedst med at kende udgifterne.

Mit hjem er trods alt noget af det sidste jeg vil gamble med.

Du kan ikke bruge et samlet tilbagebetalingsbeløb på et variabelt lån til noget som helst. Selvom den er i negativ rente nu, kan den jo være meget anderledes om 10år . Sker næppe de store ryk lige nu og her, men hvordan det ser ud om 5 eller 10 år, hvor der stadig er 20-25 år tilbage på dit lån er der ingen som aner - og det er jo er der risikovilligheden kommer ind,
Senest rettet af Tobywan 12. jan 2018, 21:53, rettet i alt 2 gange.
3
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 406
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 5915

Indlægaf Studsgaard » 12. jan 2018, 21:51

Vi lagde om til1,5 % mener jeg det var engang sidste år.
Vi havde haft variabel rente. Men den var så lav at den jo nærmest ikke kunne blive lavere, så ville vi gerne have sikkerheden i mange år. Frem for de penge vi evt sparede - renten kunne jo også stige helt vildt. Da vi i sin tid købte hus var der jo renter på 4-5-6 %
1
Brugeravatar
Rikke
Kort karma: 800
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 8431

Indlægaf Rikke » 12. jan 2018, 21:55

Studsgaard skrev:Vi lagde om til1,5 % mener jeg det var engang sidste år.
Vi havde haft variabel rente. Men den var så lav at den jo nærmest ikke kunne blive lavere, så ville vi gerne have sikkerheden i mange år. Frem for de penge vi evt sparede - renten kunne jo også stige helt vildt. Da vi i sin tid købte hus var der jo renter på 4-5-6 %

Da vi købte hus for en del år siden, var det et 5% lån "For renten ville jo aldrig blive lavere" :lol:

Det kan godt være, at nogen griner over et 2% lån en dag, men jeg tør som tobywan heller ikke gamble med mit hjem, så jeg går med livrem og seler :)
2
:whip:
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 137
Likede indlæg: 975

Indlægaf Artem » 12. jan 2018, 22:01

Jeg har Jyske Q4 Plus. Som er et prioritetslån, der bliver rentetilpasset 4 gange om året, med en basisrenten svarer til CIBOR 3 den følger, og et mindre rentetillæg, alt efter ens restgæld.
Med mine 40% belåning vil det sige at jeg har en ÅOP på 1,08%
Ingen bidragssatser osv oven i, og da det prioritetslån er en form for en stor kassekredit, vil det sige at plus og minus på min konto udligner hinanden, hvor jeg kun betaler renter af det beløb jeg reelt skylder som pt, er omkring en halv mio jeg betaler renter af.

Hvis man har en stor friværdi eller mange penge på sin konto kan det ikke gøres billigere.
3
Utak er verdens løn
Brugeravatar
DenBruneMunk
Kort karma: 17
Likede indlæg: 577

Indlægaf DenBruneMunk » 13. jan 2018, 00:45

Nå da da,
Jeg har valgt F1K, har beholdt det i en del år nu, og vel sparet en 400-500kr om måneden ift. oprindelig udgangspunkt eller hvor fast forrentet lån ligger nu med en 2%.

Banken synes ikke jeg skal ændre på noget, så længe de ser overskud gå til afdrag på boliglån, så det er da glædeligt at banken ikke forsøger at pådutte mig dyrere lån, så længe renten er lav.

Jeg behøver ikke langtids sikkerhed, jeg elsker at tage 1 år af gangen, livet bringer mange overraskelser, og når man først har prøvet nogle af dem, så værdsætter man nuet mere og tænker ikke sikkerhed 20 år frem :) og forsøger at leve i nuet.
0
Brugeravatar
Filipai
Kort karma: 541
Likede indlæg: 4123

Indlægaf Filipai » 13. jan 2018, 00:49

Da vi kommer til at have en belåning over 4 gange så meget som vores årsindkomst, er vi tvunget til at vælge et fastforrentet lån. Det havde vi dog valgt uanset, da vi klart bedst kan lide at have styr på hvor meget vi skal af med. Jeg ved præcis hvilket beløb jeg skal afdrage med om 17, 25 eller 29 år, hvis jeg beholder det lån vi har valgt, og det kan jeg sgu godt lide.
0
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 727
Likede indlæg: 10304

Indlægaf dgd2007 » 13. jan 2018, 00:57

Nu er jeg i den heldige situation, at vi ikke skylder noget - men jeg vil bestemt tro, man skal få et fastforrentet.
Det er helt unormalt, så lave som renten har været i de seneste år. På et eller andet tidspunkt er det slut med det - og så aner man ikke, hvor meget den så stiger. I min ungdom kunne det vist være op til 17%, så vidt jeg husker. Så galt går det måske ikke (der var også meget høj inflation dengang), men jeg tror fastforrentet er den sikre løsning.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Kort karma: 17
Likede indlæg: 577

Indlægaf DenBruneMunk » 13. jan 2018, 01:35

dgd2007 skrev:Det er helt unormalt, så lave som renten har været i de seneste år. På et eller andet tidspunkt er det slut med det - og så aner man ikke, hvor meget den så stiger.

Men hvis man har sparet i tilsvarende mange år på lave renter, så er det forlængst blevet til at de risici der er, ved at vente, er blevet til et overskud.
Og så bør man vel ikke forskrækkes når de ikke kan se højere renter sådan lige rundt om hjørnet. Jeg har personligt ikke oplevet 17% så gammel er jeg ikke, og ingen grund til at tro at renten skal på 12 måneder tage et kvante spring i Danmark eller for den sags skyld i hele EU.

Skulle det endelig være tilfældet, så har man jo stadig et mindre tab i indfrielses kurs og man kunne omlægge til noget andet, hvis man skræmmes af økonomer som forudser disse kvantespring indenfor få måneder, som du vel mener, det vil stadig nok være billigere end 17% i rente.

Nu er vi måske på vej mod et skifte, så den store gevinst er måske væk, måske ikke, der er jo dem som mener endnu en bobble kan være på vej og væksten stagnerer endnu engang og det giver os endnu en periode med lavere renter. Det er vel nok lige så uvist som 17% i rente :)

Det er altid godt at fastfryse renten men jeg tror personligt ikke at jeg vil begrunde det som et es i ærmet og at jeg kender min økonomi 20 år frem på det grundlag, meget kan jo ske og regeringen kan opfinde mange skatte ændringer og afgifter endnu.
0
Brugeravatar
Æble
Kort karma: 326
Likede indlæg: 3619

Indlægaf Æble » 13. jan 2018, 08:04

Vi har et F5. Vi tror på at vi er den del af statistikken der omlægger lån efter senest 10 år som de fleste andre. Dvs vores lån skal kun refinancieres en gang før vi alligevel regner med at omlægge. De penge vi sparer i de fem år tror vi på er et langt større beløb end vi risikerer at komme til at betale efter refinansieringen.

Vi er farvede af at vores første realkreditlån som vi optog for 11 år siden da valgte vi med variabel rente selvom vi ville have fastforrentet (som dengang var 5%) Men da vi kunne købe os til et max på renten på 5% gjorde vi det og vi har sparet så mangle penge da renten har ligget på knap 1% siden.

Men det er ikke sort og hvidt, der er ikke kun en rigtig løsning. Det kommer an på hvad man selv tror på der sker i fremtiden, noget ikke engang de skarpeste økonomer kan svare på og selvfølgelig også hvad man tror der sker i en eget liv i fremtiden.
0
No1
Kort karma: 117
Likede indlæg: 1423

Indlægaf No1 » 13. jan 2018, 08:47

Endnu et dumt spørgsmål coming up. Kan man ændre et lån med variabel rente til et fast forrentet lån på et senere tidspunkt?

Findes der lån med en variable rente, men hvor der stadigvæk er et renteloft på? :genert:

Tak fordi I gider hjælpe mig med at blive klogere. :D
0
Don't get so tolerant that you tolerate intolerance.
fisken80
Kort karma: 226
Likede indlæg: 7223

Indlægaf fisken80 » 13. jan 2018, 08:50

Vi omlagde til et 1,5% 20 års lån for snart tre år siden. Vi kunne nok godt spare lidt på at have et variabelt, men dels kan jeg godt lide den sikkerhed der er i fastforrentet og dels er bidragssatsen noget højere med en variabel rente. Lige nu er det minimalt hvad vi betaler i bidragssats.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
Brugeravatar
Æble
Kort karma: 326
Likede indlæg: 3619

Indlægaf Æble » 13. jan 2018, 08:53

No1 skrev:Endnu et dumt spørgsmål coming up. Kan man ændre et lån med variabel rente til et fast forrentet lån på et senere tidspunkt?

Findes der lån med en variable rente, men hvor der stadigvæk er et renteloft på? :genert:

Tak fordi I gider hjælpe mig med at blive klogere. :D

Så skal lånet omlægges. Dvs det er forfra med snak med banken og nogle omkostninger til at indfri det gamle og optage det nye lån.

For tiden kan man ikke få variable lån med renteloft.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Kort karma: 255
Geografisk sted: Kbh. Østerport
Likede indlæg: 4358

Indlægaf Purple Haze » 13. jan 2018, 08:55

Har to fastforrentede lån et på 2% og et på 0,5%.
Kan slet ikke se fordelen ved variabel rente på nuværende tidspunkt.

Specielt fordi boligmarkedet sandsynligvis vender om et par år, og renten så kommer til at stige igen.
Senest rettet af Purple Haze 13. jan 2018, 08:55, rettet i alt 1 gang.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.

Tilbage til "Privatøkonomi"