Fast eller variabel rente? Hvad har I valgt?

Akehurst2
Kort karma: 556
Likede indlæg: 11632

Re: Fast eller variabel rente? Hvad har I valgt?

Indlægaf Akehurst2 » 15. jan 2018, 09:10

Vi har et T-lån med femårig rentetilpasning.: https://www.rd.dk/da-dk/privat/koeb-bol ... aan-t.aspx

Fordelen ved T-lån er at man kender sin ydelse på samme måde som et fastforrentet lån, men samtidig kan udnytte en lavere rente.
0
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 137
Likede indlæg: 977

Indlægaf Artem » 15. jan 2018, 15:15

Akehurst2 skrev:
Artem skrev:Jeg har Jyske Q4 Plus. Som er et prioritetslån, der bliver rentetilpasset 4 gange om året, med en basisrenten svarer til CIBOR 3 den følger, og et mindre rentetillæg, alt efter ens restgæld.
Med mine 40% belåning vil det sige at jeg har en ÅOP på 1,08%
Ingen bidragssatser osv oven i, og da det prioritetslån er en form for en stor kassekredit, vil det sige at plus og minus på min konto udligner hinanden, hvor jeg kun betaler renter af det beløb jeg reelt skylder som pt, er omkring en halv mio jeg betaler renter af.

Hvis man har en stor friværdi eller mange penge på sin konto kan det ikke gøres billigere.

Bidrag og rentetillæg er ret beset det samme - betaling for at låne penge ud over renterne.

Bidrag til realkreditten er i øvrigt sværere for instituttet at ændre end rentetillægget for et prioritetslån, og så skal man være opmærksom på, at rpioritetslån kan opsiges til indfrielse fra bankens side, hvis man fx mister sit arbejde, i modsætning til et realkreditlån, hvor det ikke kan opsiges sålænge man betaler sine ydelser og i øvrigt overholder vilkår.

Prioritetslån kan være en fin forretning for nogen, men der er også ting, man skal være opmærksom på.

Jeg er med på at det i princippet det det samme de kalder det bare forskellige ting.

Er også helt med på at et prioritetslån er mere risikofyldt. Men omvendt når man som jeg kun skylder omkring 25% af ens bolig værdi, og ellers ikke har gæld ud over det. Der ser jeg ikke den store fare ved det, da beløbet jeg skylder netop er så lille, og jeg kan også selv modsat opsige det lån hvornår det skal være uden nogle omkostninger.
Pointen for mig med at have dette lån er at jeg regner med at det inden for 10 år er betalt ud.

Synes forøvrigt ikke at det virkede til at være svært for realkreditten at ændre bidragssatsen. For jeg mindes den gang hvor man for hver 3 måned fik et brev med at de nu satte bidragssatsen op til 0,4% 3 måneder efter 0,6% 3 måneder efter 0,8% ja og så stoppede det vist.

Men ja prioritetslån er ikke for alle, og kræver generelt en høj friværdi.
0
Utak er verdens løn
Brugeravatar
Artem

Indlægaf Artem » 15. jan 2018, 15:19

Akehurst2 skrev:Vi har et T-lån med femårig rentetilpasning.: https://www.rd.dk/da-dk/privat/koeb-bol ... aan-t.aspx

Fordelen ved T-lån er at man kender sin ydelse på samme måde som et fastforrentet lån, men samtidig kan udnytte en lavere rente.

Det er også en spændende lånetype som jeg også overvejede meget en gang, men endte så med at jeg hellere ville have afdragsfrihed mens jeg byggede mit hus om, og da jeg var klar til at betale afdrag skiftede jeg i stedet til Q4
0
Utak er verdens løn
Akehurst2
Kort karma: 556
Likede indlæg: 11632

Indlægaf Akehurst2 » 15. jan 2018, 15:21

Artem skrev:
Er også helt med på at et prioritetslån er mere risikofyldt. Men omvendt når man som jeg kun skylder omkring 25% af ens bolig værdi, og ellers ikke har gæld ud over det. Der ser jeg ikke den store fare ved det, da beløbet jeg skylder netop er så lille, og jeg kan også selv modsat opsige det lån hvornår det skal være uden nogle omkostninger.
Pointen for mig med at have dette lån er at jeg regner med at det inden for 10 år er betalt ud.

Det er også i langt de fleste tilfælde en teoretisk risiko, men jeg synes det er en væsentlig del af et prioritetslån, at det er et banklån, ikke et realkreditlån, og at det gør en forskel.
0
Brugeravatar
Artem

Indlægaf Artem » 15. jan 2018, 15:33

Akehurst2 skrev:
Artem skrev:

Det er også i langt de fleste tilfælde en teoretisk risiko, men jeg synes det er en væsentlig del af et prioritetslån, at det er et banklån, ikke et realkreditlån, og at det gør en forskel.

Helt enig, og da jeg skiftede for 2 år siden var det da også meget med i mine overvejelser, hvor jeg jo også havde T-lån og 2% fast rente som mulige valg. Men fordi jeg skylder så lidt som jeg gør, og er typen der altid sparer op. For hvis jeg forsatte som hidtil stod jeg til at være gældfri indenfor 5-10 år. Ja der virkede det bare mest fornuftigt med det Q4 lån. Også fordi vi var ved at tale om lån med kortere løbetid på 10-15-20 år. Men hvor jeg ikke vidste helt hvor hårdt jeg ville sætte mig i det, så gav Q4 bare den totale frihed til at jeg selv kan bestemme om jeg vil betale af på lånet, bruge af friværdien osv. Kan virkelig godt lide den frihed med at jeg ikke skal ned i banken og spørge om lov til at købe ny bil til 200.000 kr Det er bare at køre dankortet igennem.
Men ja det krævede nogle overvejelser og samtaler med min svoger der er bankrådgiver og gammel realkreditmand.
Har på ingen måde fortrudt det selv om det da er lidt specielt at ens konto i princippet hele tiden står i minus.
0
Utak er verdens løn
Brugeravatar
Falstria
Kort karma: 508
Likede indlæg: 2523

Indlægaf Falstria » 15. jan 2018, 21:45

Akehurst2 skrev:
Artem skrev:

Jeg har prioritetslån oveni F5 lånet.

Jeg fik fra starten min lønkonto som prioritets konto, så "banklånet" var egentlig betalt ud inden for 3 år.
Imod de 30 år det ellers ville have taget.

Har ikke sagt prioriteten op ad den grund, har den bare som backup, men den har ikke været i minus i årevis.
Den kan bruges når jeg skal sætte istand og sådan jo.
0
Brugeravatar
Mi55y
Kort karma: 346
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 5605

Indlægaf Mi55y » 18. jan 2018, 13:05

Vi har F5-lån. Det har vi valgt, fordi vi har plads i økonomien til at betale banklånet ud, før renten skal tilpasses første gang. Vi vil altså, næsten uanset hvor galt det går, stadig have fint råd til en højere ydelse, og samtidig synes vi nemlig også, at det var et alt for stort beløb, man betaler ekstra i sidste ende for et fastforrentet. Vi har i øvrigt fået lavet banklånet som en kassekredit, hvilket betyder, at vi bare fyrer alt hvad vi har derind for at spare renter, og så trækker vi penge ud igen ved behov. Så allerede umiddelbart efter oprettelse, havde vi betalt halvdelen af banklånet ud :-D
1
Frisk på brætspil i Midtjylland? viewtopic.php?f=50&t=7064

Frisk på at prøve en sjov og anderledes holdsport i Århus? Tjek Kin-Ball ud - gratis 4 første træninger :)

Tilbage til "Privatøkonomi"