Årsopgørelsen 2017

MOGA
Indlæg: 4031
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Årsopgørelsen 2017

Indlægaf MOGA » 10. mar 2018, 17:57

limitededition skrev:
MOGA skrev:I forskudsregistrerer befordringen, dvs. I fortæller SKAT hvad I forventer af året. Når årsopgørelsen kommer, fortæller SKAT jer det, de ved, og I skal så selv indføre det, SKAT ikke automatisk får oplysning om, fx befordring, håndværkerfradrag osv.


Men de plejer jo ikke at fjerne det? Min kærestes stof der lige så fint, og vi tilføjede det på samme tid, så de burde jo have fjernet vores begges hvis det var meningen?


Jo, det synes jeg de plejer at gøre? De kan jo ikke vide, hvor stort dit befordringsfradrag reelt skal være, og årsopgørelsen er kun bekræftede tal.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Årsopgørelsen 2017

Indlægaf Wizzze » 10. mar 2018, 18:13

limitededition skrev:
MOGA skrev:I forskudsregistrerer befordringen, dvs. I fortæller SKAT hvad I forventer af året. Når årsopgørelsen kommer, fortæller SKAT jer det, de ved, og I skal så selv indføre det, SKAT ikke automatisk får oplysning om, fx befordring, håndværkerfradrag osv.


Men de plejer jo ikke at fjerne det? Min kærestes stof der lige så fint, og vi tilføjede det på samme tid, så de burde jo have fjernet vores begges hvis det var meningen?


Som MOGA skriver så er forskudsopgørelsen og årsopgørelsen to FORSKELLIGE ting, det I indtaster på forskudsopgørelsen er et gæt, for at hjælpe SKAT og jer selv til at udregne en rigtig trækprocent for året.

Årsopgørelsen er baseret på hvad der faktisk er sket, derfor er der intet fra forskudsopgørelsen, der overføres til årsopgørelsen, man blander ikke gæt med fakta.

Men ligesom at virksomheder opgiver til skat hvad du har tjent, så opgiver nogen også til skat at du har fast arbejdsplads der og der, og da skat også ved hvor du bor, så kan de regne et befordringsfradrag ud, Så hvad der står på årsopgørelsen er hvad der er blevet indrapporteret til skat, det er derfor at man selv skal gennemgå alle tal, for de behøver ikke være rigtige, der kan sagtens være indrapporteret noget vås.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Årsopgørelsen 2017

Indlægaf Madam Pomfrey » 10. mar 2018, 18:38

Wizzze skrev:Men ligesom at virksomheder opgiver til skat hvad du har tjent, så opgiver nogen også til skat at du har fast arbejdsplads der og der, og da skat også ved hvor du bor, så kan de regne et befordringsfradrag ud, Så hvad der står på årsopgørelsen er hvad der er blevet indrapporteret til skat, det er derfor at man selv skal gennemgå alle tal, for de behøver ikke være rigtige, der kan sagtens være indrapporteret noget vås.


Men hvordan hænger det sammen med at de nulstiller befordringsfradraget man selv har opgivet, hvorfor de kalkulerer en restskat.
Det kan næppe være specielt teknisk besværligt at sætte opgivet befordring som et opgivet tal, på samme niveau som indtægt, renteudgifter o.a.
Men måske med en reminder til folk om at tjekke efter om beregningen er rigtig.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Årsopgørelsen 2017

Indlægaf kidkomb » 10. mar 2018, 18:58

Mit befordringsfradrag har aldrig stået der.
Det gør det pludselig i år :stoned: Men det var ikke rigtigt. Det var lige rundhåndet nok (desværre)
Jeg tror at jeg skal have et par tusind igen, for mine renter fra boliglån stod ikke på.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Årsopgørelsen 2017

Indlægaf FormerlyKnownAs » 10. mar 2018, 19:31

FormerlyKnownAs skrev:JEg ha lige fået feriepenge for første gang i 10 år. 283 kr. Det er helt vildt. Nu ser jeg med spænding frem til at få årsopgørelse.


1120 tilbage. I am on a roll.
5
limitededition
Indlæg: 1670
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:56
Kort karma: 147
Likede indlæg: 1783

Re: Årsopgørelsen 2017

Indlægaf limitededition » 10. mar 2018, 20:04

Wizzze skrev:
limitededition skrev:
MOGA skrev:I forskudsregistrerer befordringen, dvs. I fortæller SKAT hvad I forventer af året. Når årsopgørelsen kommer, fortæller SKAT jer det, de ved, og I skal så selv indføre det, SKAT ikke automatisk får oplysning om, fx befordring, håndværkerfradrag osv.


Men de plejer jo ikke at fjerne det? Min kærestes stof der lige så fint, og vi tilføjede det på samme tid, så de burde jo have fjernet vores begges hvis det var meningen?


Som MOGA skriver så er forskudsopgørelsen og årsopgørelsen to FORSKELLIGE ting, det I indtaster på forskudsopgørelsen er et gæt, for at hjælpe SKAT og jer selv til at udregne en rigtig trækprocent for året.

Årsopgørelsen er baseret på hvad der faktisk er sket, derfor er der intet fra forskudsopgørelsen, der overføres til årsopgørelsen, man blander ikke gæt med fakta.

Men ligesom at virksomheder opgiver til skat hvad du har tjent, så opgiver nogen også til skat at du har fast arbejdsplads der og der, og da skat også ved hvor du bor, så kan de regne et befordringsfradrag ud, Så hvad der står på årsopgørelsen er hvad der er blevet indrapporteret til skat, det er derfor at man selv skal gennemgå alle tal, for de behøver ikke være rigtige, der kan sagtens være indrapporteret noget vås.


Det er første gang i år at jeg selv har tastet det. Mine tidligere jobs må have indrapporteret noget så, og min nuværende gør så ikke. :gruble: det forstår jeg ikke meget af, da min tidligere chef ellers ikke havde styr på den slags ting.
0
limitededition
Indlæg: 1670
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:56
Kort karma: 147
Likede indlæg: 1783

Re: Årsopgørelsen 2017

Indlægaf limitededition » 10. mar 2018, 20:05

MOGA skrev:
limitededition skrev:
MOGA skrev:I forskudsregistrerer befordringen, dvs. I fortæller SKAT hvad I forventer af året. Når årsopgørelsen kommer, fortæller SKAT jer det, de ved, og I skal så selv indføre det, SKAT ikke automatisk får oplysning om, fx befordring, håndværkerfradrag osv.


Men de plejer jo ikke at fjerne det? Min kærestes stof der lige så fint, og vi tilføjede det på samme tid, så de burde jo have fjernet vores begges hvis det var meningen?


Jo, det synes jeg de plejer at gøre? De kan jo ikke vide, hvor stort dit befordringsfradrag reelt skal være, og årsopgørelsen er kun bekræftede tal.


Som sagt er det første gang jeg oplever det. Det er derfor jeg ikke forstår det. :)
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23204

Re: Årsopgørelsen 2017

Indlægaf Mani » 10. mar 2018, 22:44

limitededition skrev:
Wizzze skrev:
limitededition skrev:
MOGA skrev:I forskudsregistrerer befordringen, dvs. I fortæller SKAT hvad I forventer af året. Når årsopgørelsen kommer, fortæller SKAT jer det, de ved, og I skal så selv indføre det, SKAT ikke automatisk får oplysning om, fx befordring, håndværkerfradrag osv.


Men de plejer jo ikke at fjerne det? Min kærestes stof der lige så fint, og vi tilføjede det på samme tid, så de burde jo have fjernet vores begges hvis det var meningen?


Som MOGA skriver så er forskudsopgørelsen og årsopgørelsen to FORSKELLIGE ting, det I indtaster på forskudsopgørelsen er et gæt, for at hjælpe SKAT og jer selv til at udregne en rigtig trækprocent for året.

Årsopgørelsen er baseret på hvad der faktisk er sket, derfor er der intet fra forskudsopgørelsen, der overføres til årsopgørelsen, man blander ikke gæt med fakta.

Men ligesom at virksomheder opgiver til skat hvad du har tjent, så opgiver nogen også til skat at du har fast arbejdsplads der og der, og da skat også ved hvor du bor, så kan de regne et befordringsfradrag ud, Så hvad der står på årsopgørelsen er hvad der er blevet indrapporteret til skat, det er derfor at man selv skal gennemgå alle tal, for de behøver ikke være rigtige, der kan sagtens være indrapporteret noget vås.


Det er første gang i år at jeg selv har tastet det. Mine tidligere jobs må have indrapporteret noget så, og min nuværende gør så ikke. :gruble: det forstår jeg ikke meget af, da min tidligere chef ellers ikke havde styr på den slags ting.

Det er ikke din arbejdsplads, der indberetter det.

Det kan fx. mangle fordi din arbejdsplads har flere forskellige adresser, så Skat ikke ved hvilken der skal bruges eller hvis du har fået kørselsgodtgørelse fra din arbejdsplads i en eller anden sammenhæng.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Årsopgørelsen 2017

Indlægaf Hunkat » 11. mar 2018, 06:48

Og nu har jeg lige et dumt spørgsmål til befordringafradrag.

Jeg har pt. 11 km på arbejde (typisk, ik :D) men jeg mindes at nogen skrev at man godt kunne opgive en længere vej hvis det gav mening, f.eks. for at undgå indre by i myldretiden. Hvis jeg gjorde det i bil så ville jeg pludselig have 26 km hver vej (google maps forslag til rute) og det er jo lidt en anden snak.
Men det er vel kun relevant hvis man ejer en bil tænker jeg? Jeg tager det offentlige og har altså ikke noget valg i forhold til at undgå indre kbh..
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Årsopgørelsen 2017

Indlægaf Wizzze » 11. mar 2018, 07:02

Hunkat skrev:Og nu har jeg lige et dumt spørgsmål til befordringafradrag.

Jeg har pt. 11 km på arbejde (typisk, ik :D) men jeg mindes at nogen skrev at man godt kunne opgive en længere vej hvis det gav mening, f.eks. for at undgå indre by i myldretiden. Hvis jeg gjorde det i bil så ville jeg pludselig have 26 km hver vej (google maps forslag til rute) og det er jo lidt en anden snak.
Men det er vel kun relevant hvis man ejer en bil tænker jeg? Jeg tager det offentlige og har altså ikke noget valg i forhold til at undgå indre kbh..


Du må godt tage en længere vej hvis den er hurtigere, det typiske eksempel er motorvejen uden om byen. Men selvfølgelig kun hvis du faktisk tager den rute. Det er ligesom at du ikke kan trække befordring fra på dage du faktisk arbejder hjemme eller er syg.
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Årsopgørelsen 2017

Indlægaf Zombie » 11. mar 2018, 10:33

Jeg er så frustreret. Igen i år er der en eller anden fejl alm betyder, at jeg skylder skat penge.
Sidst var det 13.000 kroner. Det er nu steget til 24.000 kroner.
De har ikke medregnet mit kørselsfradrag, men det giver mig kun ca 4400.

Der er ikke noget som har ændret sig siden sidst, og jeg ved simpelthen ikke hvad fejlen hos dem er.
Det er bare så nedslående og irriterende.
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5070
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9826

Re: Årsopgørelsen 2017

Indlægaf Tilly » 11. mar 2018, 11:58

Zombie skrev:Jeg er så frustreret. Igen i år er der en eller anden fejl alm betyder, at jeg skylder skat penge.
Sidst var det 13.000 kroner. Det er nu steget til 24.000 kroner.
De har ikke medregnet mit kørselsfradrag, men det giver mig kun ca 4400.

Der er ikke noget som har ændret sig siden sidst, og jeg ved simpelthen ikke hvad fejlen hos dem er.
Det er bare så nedslående og irriterende.

Men der må jo være noget i din forskudsopgørelse der ikke har stemt? :gruble: Tænker jo bare at det er vigtigt du får rettet det i forskudsopgørelsen for 2018, så du kan undgå det samme til næste år.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Årsopgørelsen 2017

Indlægaf Sangius » 11. mar 2018, 11:58

Zombie skrev:Jeg er så frustreret. Igen i år er der en eller anden fejl alm betyder, at jeg skylder skat penge.
Sidst var det 13.000 kroner. Det er nu steget til 24.000 kroner.
De har ikke medregnet mit kørselsfradrag, men det giver mig kun ca 4400.

Der er ikke noget som har ændret sig siden sidst, og jeg ved simpelthen ikke hvad fejlen hos dem er.
Det er bare så nedslående og irriterende.


Hvordan er det en fejl hos skat? Er det ikke dit eget ansvar, at din forskudsopgørelse er korrekt? :gruble:
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Årsopgørelsen 2017

Indlægaf Zombie » 11. mar 2018, 12:01

Sangius skrev:
Zombie skrev:Jeg er så frustreret. Igen i år er der en eller anden fejl alm betyder, at jeg skylder skat penge.
Sidst var det 13.000 kroner. Det er nu steget til 24.000 kroner.
De har ikke medregnet mit kørselsfradrag, men det giver mig kun ca 4400.

Der er ikke noget som har ændret sig siden sidst, og jeg ved simpelthen ikke hvad fejlen hos dem er.
Det er bare så nedslående og irriterende.


Hvordan er det en fejl hos skat? Er det ikke dit eget ansvar, at din forskudsopgørelse er korrekt? :gruble:


Jeg har rettet alt igennem og sendt ind osv. Men de har rettet tilbage til det gamle, trukket forkert, så jeg nu skylder penge. Igen.
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Årsopgørelsen 2017

Indlægaf Zombie » 11. mar 2018, 12:02

Zombie skrev:
Sangius skrev:
Zombie skrev:Jeg er så frustreret. Igen i år er der en eller anden fejl alm betyder, at jeg skylder skat penge.
Sidst var det 13.000 kroner. Det er nu steget til 24.000 kroner.
De har ikke medregnet mit kørselsfradrag, men det giver mig kun ca 4400.

Der er ikke noget som har ændret sig siden sidst, og jeg ved simpelthen ikke hvad fejlen hos dem er.
Det er bare så nedslående og irriterende.


Hvordan er det en fejl hos skat? Er det ikke dit eget ansvar, at din forskudsopgørelse er korrekt? :gruble:


Jeg har rettet alt igennem og sendt ind osv. Men de har rettet tilbage til det gamle, trukket forkert, så jeg nu skylder penge. Igen.


Det skal siges at jeg har haft både min kæreste, som er økonomiuddannet samt min far inde over. Da jeg er talblind og skal have hjælp.
0
aka Forbies

:gammel:

Tilbage til "Privatøkonomi"