Testamente, hvordan

Aesel82
Indlæg: 2635
Tilmeldt: 21. okt 2015, 20:17
Kort karma: 176
Likede indlæg: 4244

Re: Testamente, hvordan

Indlægaf Aesel82 » 4. feb 2018, 13:22

Du kan evt. finde en på danskefamileadvokater.dk
2
Lys
Indlæg: 5807
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10456

Re: Testamente, hvordan

Indlægaf Lys » 4. feb 2018, 17:19

Hvis der slet ikke er andre, der ville kunne tage med ham, ville jeg tage med til advokaten og så trutte ren røv. Altså give udtryk for hvorfor du er med, men også at du ingen intentioner har om at påvirke indholdet i testamentet og at du helst vil gå uden for døren, mens din bror og advokaten taler sammen etc, men at du - hvis det er nødvendigt - gerne vil hjælpe med at oversætte, men at det er vigtigt for dig, at advokaten får din brors bekræftelse på alting, fordi ønsket om at du skal begunstiges kommer 100% fra ham. Men hvis det overhovedet var muligt, ville jeg få en anden til at gå med ham.
3
Neverkont
Indlæg: 1859
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2908

Re: Testamente, hvordan

Indlægaf Neverkont » 4. feb 2018, 17:30

Lys skrev:Hvis der slet ikke er andre, der ville kunne tage med ham, ville jeg tage med til advokaten og så trutte ren røv. Altså give udtryk for hvorfor du er med, men også at du ingen intentioner har om at påvirke indholdet i testamentet og at du helst vil gå uden for døren, mens din bror og advokaten taler sammen etc, men at du - hvis det er nødvendigt - gerne vil hjælpe med at oversætte, men at det er vigtigt for dig, at advokaten får din brors bekræftelse på alting, fordi ønsket om at du skal begunstiges kommer 100% fra ham. Men hvis det overhovedet var muligt, ville jeg få en anden til at gå med ham.


Der er ikke andre der kan/vil gå med ham.

Men det du skriver er lige præcis hvad jeg tænker at gøre. :gogo:
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Testamente, hvordan

Indlægaf DenBruneMunk » 4. feb 2018, 18:03

Der er vist intet forkert i at være bisidder til mødet? Så skal du dog være stille og ikke involvere dig, og din fortolkning af din brors tale, kan være et problem. Så måske ikke helt god nok begrundelse.
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Testamente, hvordan

Indlægaf Sangius » 4. feb 2018, 18:20

Han kan vel svare ja og nej? I så fald kunne man jo forklare situationen, og så kunne advokaten stille spørgsmål som han kunne svare på.

Jeg ville nok for alt i verden undgå at være direkte involveret i det.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Neverkont
Indlæg: 1859
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2908

Re: Testamente, hvordan

Indlægaf Neverkont » 4. feb 2018, 19:04

Rikke skrev:Jeg går ud fra, at han heller ikke kan kommunikere på skrift med en advokat? Og INGEN andre end dig kan “oversætte”?

Jeg ville virkeligt være varsom, hvis der er den mindste risiko for at nogen vil kunne antyde, at du har påvirket processen. Den eneste måde at eliminere den risiko på er, at du slet ikke er med, hverken hos advokat og/eller notar.


Blodpropperne har påvirket hans tale sådan, at han har svært ved at udtale mange ord, og at ordene ligesom "gemmer sig", og det sidste er uanset om det er skrift eller tale.
Derudover er han meget hårdt ramt på hans højre hånd/arm, og han er højrehåndet.

Min bror har aldrig være mega social, og dette er jo ikke blevet bedre af, at han er blevet handicappet.
Han har en kammerat/bekendt der af og til besøger ham, men jeg ved ikke live hvor bevendt han vil være i forb. med advokatbesøg.
Vores mor kan ikke kommunikere med min bror.

Så hvis jeg skal holde mig helt ude af det, så bliver der ikke lavet et testamente.
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11227
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23200

Re: Testamente, hvordan

Indlægaf Mani » 4. feb 2018, 19:09

Neverkont skrev:
Rikke skrev:Jeg går ud fra, at han heller ikke kan kommunikere på skrift med en advokat? Og INGEN andre end dig kan “oversætte”?

Jeg ville virkeligt være varsom, hvis der er den mindste risiko for at nogen vil kunne antyde, at du har påvirket processen. Den eneste måde at eliminere den risiko på er, at du slet ikke er med, hverken hos advokat og/eller notar.


Blodpropperne har påvirket hans tale sådan, at han har svært ved at udtale mange ord, og at ordene ligesom "gemmer sig", og det sidste er uanset om det er skrift eller tale.
Derudover er han meget hårdt ramt på hans højre hånd/arm, og han er højrehåndet.

Min bror har aldrig være mega social, og dette er jo ikke blevet bedre af, at han er blevet handicappet.
Han har en kammerat/bekendt der af og til besøger ham, men jeg ved ikke live hvor bevendt han vil være i forb. med advokatbesøg.
Vores mor kan ikke kommunikere med min bror.

Så hvis jeg skal holde mig helt ude af det, så bliver der ikke lavet et testamente.

Kommunikerer han slet ikke med andre? Hvordan med en pc? Da jeg brækkede højre arm lærte jeg en hæderlig en håndstastning med venstre. Det var helt sikkert en redning for mig ifht at være social på online communities.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Neverkont
Indlæg: 1859
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2908

Re: Testamente, hvordan

Indlægaf Neverkont » 4. feb 2018, 19:11

Sangius skrev:Han kan vel svare ja og nej? I så fald kunne man jo forklare situationen, og så kunne advokaten stille spørgsmål som han kunne svare på.

Jeg ville nok for alt i verden undgå at være direkte involveret i det.


Ja, han kan svare "ja" og "nej", men som jeg har beskrevet tidligere, så får han af og til sagt det modsatte af hvad han mener.

Derfor fandt jeg det f.eks. også vigtigt, at jeg gik med ham til møder på jobcentret.
Jeg har også deltaget i møder med hjemmeplejen, hvor han bl.a. spurgt om han havde nogen børn.
Dertil svarede min bror "nej", og eftersom jeg jo ved, at han har 2, så henvendte jeg mig til min bror, og sagde, at "hun spurgte om du har nogen børn" hvorpå han sagde "jo jo 2".

Når jeg er til møder o.l. med min bror, så prøver jeg, at holde mig lidt i baggrunden, og det vil jeg selvfølgelig være endnu mere obs på ved en advokat.
1
Neverkont
Indlæg: 1859
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2908

Re: Testamente, hvordan

Indlægaf Neverkont » 4. feb 2018, 19:18

Mani skrev:Kommunikerer han slet ikke med andre? Hvordan med en pc? Da jeg brækkede højre arm lærte jeg en hæderlig en håndstastning med venstre. Det var helt sikkert en redning for mig ifht at være social på online communities.


Han har en kammerat/bekendt, der af og til kommer og drikker et par øl sammen med ham, men hvor meget kommunikation der er i det, ved jeg ikke.

Og jeg har da indtryk af, at han af og til hilser på gamle kammerater når han er ude at gå, for en af dem har spurgt mig om det slet ikke kan blive bedre, for han havde haft svært ved, at forstå min bror.

Han har aldrig haft en pc. På hans arbejde fik han en på kontoret til at hjælpe med de ting der skulle gøres på pc.
0
Neverkont
Indlæg: 1859
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2908

Re: Testamente, hvordan

Indlægaf Neverkont » 4. feb 2018, 19:19

Rikke skrev:Jeg synes det er rigtig fint at du er med ham på jobcenter, hospital, alt det der. Og jeg tænker overhovedet ikke, at du vil påvirke hans beslutning om testamente, det må du endelig ikke tro!

Men som sagt, så KAN det måske betvivles, om det er hans beslutning, hvis du er med.
JEG ville kontakte en advokat og få rådgivning om dét først.


Præcis min tanke. :gogo:
0
Aesel82
Indlæg: 2635
Tilmeldt: 21. okt 2015, 20:17
Kort karma: 176
Likede indlæg: 4244

Re: Testamente, hvordan

Indlægaf Aesel82 » 4. feb 2018, 21:38

Du/I kan også overveje, om det kunne være en idé at lade advokaten tage din bror med til notaren.
Det er ikke noget, man som sådan bruger mere (før i tiden var advokaten med som identitetsvidne, men det behøves ikke mere), men jeg kan godt frygte, at hvis din bror kommer alene, så vil notaren måske ikke finde ham egnet til at underskrive, og hvis I kommer sammen, vil notaren måske mene, at du har påvirket ham, fordi du guider ham meget.
Det er selvfølgelig svært at vide, når man ikke kender din bror, og ved, hvordan han er/agerer osv., men hav med i overvejelserne, at han kan blive afvist. Det vil I muligvis kunne imødegå ved, at han har en advokat med, som kan forklare notaren om din brors udfordringer mv.
2
Neverkont
Indlæg: 1859
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2908

Re: Testamente, hvordan

Indlægaf Neverkont » 4. feb 2018, 22:26

Aesel82 skrev:Du/I kan også overveje, om det kunne være en idé at lade advokaten tage din bror med til notaren.
Det er ikke noget, man som sådan bruger mere (før i tiden var advokaten med som identitetsvidne, men det behøves ikke mere), men jeg kan godt frygte, at hvis din bror kommer alene, så vil notaren måske ikke finde ham egnet til at underskrive, og hvis I kommer sammen, vil notaren måske mene, at du har påvirket ham, fordi du guider ham meget.
Det er selvfølgelig svært at vide, når man ikke kender din bror, og ved, hvordan han er/agerer osv., men hav med i overvejelserne, at han kan blive afvist. Det vil I muligvis kunne imødegå ved, at han har en advokat med, som kan forklare notaren om din brors udfordringer mv.


Tak for dit råd. Det vil jeg have i tankerne, og spørge advokaten om.
1
Neverkont
Indlæg: 1859
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2908

Re: Testamente, hvordan

Indlægaf Neverkont » 23. jun 2018, 14:18

Så er testamentet blevet lavet. :)

Jeg kontaktede en lokal advokat, som jeg tidligere har været i kontakt med af andre årsager.
Jeg forklarede situationen, og vi fik en aftale med hans kompagnon.

Advokaten skrev testamentet, og fik det med notaren til at lyde meget omstændeligt fordi min bror ikke har noget billed-legitimation. Noget med sundhedsbevis og et par breve fra det offentlige (for at bevise min brors identitet) + 2 vidner, til at bevidne min brors identitet.

Derudover skulle vi udenbys for at komme til en notar.

Men jeg ringede til notaren, for at være sikker på, at vi havde det med der skulle bruges, og det var ikke helt så kompliceret som advokaten havde givet udtryk for.

Det hele faldt i hak, og nu er det klaret.

Det fremgår ikke at notarens påhæftning, at jeg var tilstede.
3

Tilbage til "Privatøkonomi"