De damer, hvorfor er investering ikke interessant?

Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28057

Re: De damer, hvorfor er investering ikke interessant?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 13. mar 2018, 08:28

Haha, min mand skrev det her til mig i morges :lol:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1620
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2676

Re: De damer, hvorfor er investering ikke interessant?

Indlægaf KIM K » 14. mar 2018, 16:48

Jeg kan godt genkende billedet fra min egen omgangskreds hvor jeg kender en del flere mænd end kvinder der investerer, ligesom jeg synes talen oftere falder på emnet blandt mænd.
Herhjemme investerer vi begge, men havde det ikke været pga. min påvirkning var min kone næppe nogensinde begyndt.

Jeg tror det bunder i at mænd generelt interesserer sig mere for matematik og naturvidenskab, mens kvinder interesserer sig for sprog. Tal og økonomi keder kvinder og det er synd, for flere undersøgelser viser at når først de kommer i gang klarer de sig bedre end mænd på aktiemarkedet, sikkert fordi de ikke har samme overdrevne tro på egne evner. De vil oftere have en lavere risikoprofil og investere med større spredning, mens mænd i højere grad har tendens til at satse hele butikken på få udvalgte aktier som de mener har potentielle.

Mht. til risikoen så falder den med spredning og tidshorisont. Aktier er højrisiko på den korte bane, men har meget lav risiko på den lange dersom man spreder investeringerne ud over forskellige sektorer og markeder. Det kan også være en go’ idé at gå ind i markedet over flere omgange, så man nedsætter risikoen for at smide hele opsparingen ind på toppen af et marked.

Det amerikanske aktiemarked der udgør ca. halvdelen af verdensmarkedet er et udmærket benchmark for risiko og afkast.
Den længste recovery periode med geninvesterede udbytter er godt 15 år (tiden det tager at komme tilbage til udgangspunktet efter et fald når inflation medregnes). Perioden varede fra september 1929 til januar 1945 under depressionen. Aktiemarkedet toppede 3. september 1929 for efterfølgende at falde ikke mindre end 89 procent før det begyndte at rette sig, det er heldigvis ikke en hverdagsbegivenhed. Alligevel ville man hvis man havde været så uheldig at have investeret hele livsopsparingen på toppen 3. september 1929 have genvundet det tabte godt 15 år senere når inflation medregnes. Den næstlængste recovery periode varede 5 år og 8 måneder (2000-2006). Efter den seneste finanskrise gik det lidt hurtigere.

Har man lang tidshorisont og sørger for stor spredning er risikoen lille ved aktieinvestering. En lang tidshorisont har yderlige den fordel at den booster renters rente effekten betydeligt.
2
Brugeravatar
Kilix
Indlæg: 1592
Tilmeldt: 16. nov 2016, 22:36
Kort karma: 204
Likede indlæg: 2899

Re: De damer, hvorfor er investering ikke interessant?

Indlægaf Kilix » 16. mar 2018, 21:16

Jeg kunne godt taenke mig at begynde at investere. Interessen er der helt sikkert, og jg har lidt penge jeg kan starte med.
Mit stoerste spoergsmaal er:

Hvad goer jeg? Hvor starter jeg? Min bank? en app1? (Ej det det foeles lidt for falskt, og maerkeligt at starte med en app...)
Jeg ved det simpelthen ikke, saa jeg er ikke startet endnu :D
0
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1620
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2676

Re: De damer, hvorfor er investering ikke interessant?

Indlægaf KIM K » 16. mar 2018, 22:56

Du retter henvendelse til din bank om at åbne et aktiedepot. Jeg har Nordea, og der benytter man deres handelsplatform på nettet, ingen app er nødvendig.

Vær opmærksom på at man skal have et udenlandsk depot til udenlandske værdipapirer, og at det kan være en omstændelig proces at få tilbageført for meget betalt udbytteskat fra nogle lande.
Jeg vil anbefale at du i starten holder dig til danske aktier eller investeringsforeninger, og benytter en dansk bank/børsmægler for at holde det skatteteknisk simpelt (danske banker indrapporterer dine handler til skat).

Dansk Aktionærforening tilbyder nogle små kurser, bl.a. et for helt nye investorer uden erfaring. De har også mange lokalforeninger hvor man kan sparre med ligesindede. Måske det var noget for dig.

http://butik.shareholders.dk/events/investorskolen
1
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: De damer, hvorfor er investering ikke interessant?

Indlægaf avdotja » 17. mar 2018, 11:21

Kilix skrev:Jeg kunne godt taenke mig at begynde at investere. Interessen er der helt sikkert, og jg har lidt penge jeg kan starte med.
Mit stoerste spoergsmaal er:

Hvad goer jeg? Hvor starter jeg? Min bank? en app1? (Ej det det foeles lidt for falskt, og maerkeligt at starte med en app...)
Jeg ved det simpelthen ikke, saa jeg er ikke startet endnu :D

Jeg bruger selv Nordnet.dk, det er ret let at sætte op og billigere (for mig) end bankernes alternativ.

Opret en konto, overfør nogle penge og så kan du gå i gang :) Personligt ville jeg ikke gå all-in ved første handel. Har du feks 50.000, så køb to portioner af 10.000 og vent lidt. Og start med store, solide, danske aktier (eller indices), så kan du altid kaste dig over de mindre aktier eller andre instrumenter senere - men det er selvfølgelig en smagssag :)
3
Brugeravatar
Kilix
Indlæg: 1592
Tilmeldt: 16. nov 2016, 22:36
Kort karma: 204
Likede indlæg: 2899

Re: De damer, hvorfor er investering ikke interessant?

Indlægaf Kilix » 17. mar 2018, 23:27

Super mange tak for de gode raad, Kim K og Avdotja. Jeg bor dog i Holland, saa jeg skal nok have gang i noget hernede for at det ikke skal blive alt for teknisk, skattemaessigt :)
0
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1620
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2676

Re: De damer, hvorfor er investering ikke interessant?

Indlægaf KIM K » 18. mar 2018, 01:32

Jeg tror mange danske investorer vil misunde dig.
I Holland betaler private ikke skat af kursgevinster, og også udbytteskatten er gunstig set med danske øjne :)

I øvrigt kan jeg tilslutte mig avdotjas anbefaling af store solide aktier til at starte med. De er generelt sikrere papirer, og er tillige lettere at komme ind og ud af, og har mindre kurspænd (forskel mellem bud og udbudspris).

https://www.expatax.nl/kb/article/tax-f ... s-209.html
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: De damer, hvorfor er investering ikke interessant?

Indlægaf Buller » 24. apr 2018, 22:12

Men måske er investeringer kun vigtigere når man er lavere lønnet. I stedet for at sætte dem til 0% i banken eller i biler/tasker/tøj der kun taber værdi og er penge ud af vinduet.

Jo tidligere man begynder desto længere tid kan de give udbytte etc.

Måske burde kvinder netop sætte sig mere ind i det pga. Lønforskellen.
0
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: De damer, hvorfor er investering ikke interessant?

Indlægaf Buller » 26. apr 2018, 07:57

Indexfonde kan give afkast. Selv ved små investeringer.

Men ja. Man skal nok lige rydde dyr gæld af vejen først. 4% afkast er jo bedre end 0% rente men ikke bedre end 10% rente på ens gæld

Jeg tror bare ikke på at investering først kan betale sig ved 50.000+ kroner og jeg tror den slags skrøner er med til at holde mange væk fra at komme i gang. Desuden bliver det et meget stort skridt at tage hvis man tror det skal koste en mindre formue, det er meget lettere at prøve hvis man kan nøjes med et par tusinde til en start.
2
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: De damer, hvorfor er investering ikke interessant?

Indlægaf 1234 » 30. apr 2018, 15:15

Buller skrev:Indexfonde kan give afkast. Selv ved små investeringer.

Men ja. Man skal nok lige rydde dyr gæld af vejen først. 4% afkast er jo bedre end 0% rente men ikke bedre end 10% rente på ens gæld

Jeg tror bare ikke på at investering først kan betale sig ved 50.000+ kroner og jeg tror den slags skrøner er med til at holde mange væk fra at komme i gang. Desuden bliver det et meget stort skridt at tage hvis man tror det skal koste en mindre formue, det er meget lettere at prøve hvis man kan nøjes med et par tusinde til en start.

Enig! Vi har en opsparingskonto hos nordnet, hvor vi investerer 500 kr om måneden i investeringsfonde og det er ikke noget vi bliver rige af I morgen, men tror det en gevinst på lang sigt i forhold til hvad vi ellers havde brugt pengene på.
2
Brugeravatar
Sukisaki
Indlæg: 477
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:06
Kort karma: 40
Likede indlæg: 796

Re: De damer, hvorfor er investering ikke interessant?

Indlægaf Sukisaki » 30. apr 2018, 17:22

Jeg talte faktisk med min bank om det sidst jeg var til møde. Af forskellige grunde kommer der nok til at gå et par år før det bliver aktuelt.

Det som ellers kunne holde mig tilbage, er at det virker lidt uoverskueligt og som at skulle lære et helt nyt sprog. Jeg kender ikke nogen jeg kan tale med det om og så spiller risikovillighed helt sikkert også ind.
Når det giver økonomisk mening for mig at springe ud i det, håber jeg at en ven eller tre enten er igang, eller har lyst til at lære det sammen med mig.
0
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: De damer, hvorfor er investering ikke interessant?

Indlægaf JoyNips » 30. apr 2018, 18:45

Smiling_Goat skrev:
Men begrænset indskud giver også begrænset afkast, så måske de 1000 kr. Man måske kunne undvære, var bedre brugt på en opsparingskonto, så man ikke skal låne penge, hvis lokummet brænder.

Man skal helt sikkert lade pengene stå, hvis man først investerer, og samtidig investere bredt, men jeg skulle mene, det ikke giver mening økonomisk at kaste sig ud i investeringer, hvis man ikke har minimum 50.000 kr. Til formålet. Så spiller man om håndører - har jeg lært ved at læse om at investere og købe aktier.


Men faktisk så er netop det der med at investere er lille beløb hver måned ikke nødvendigvis helt tosset. https://blog.nordnet.dk/hvorfor-skal-man-investere/
4
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1620
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2676

Re: De damer, hvorfor er investering ikke interessant?

Indlægaf KIM K » 1. maj 2018, 05:38

I Nordea betaler jeg 1 promille i handelsomkostninger pr. handel i danske aktier, dog minimum kr. 29,-.

En promille udgør samme andel af handelssummen hvad enten man handler for kr. 50.000,- eller kr. 5.000,-, hvorfor det ikke er rigtigt at man skal have opsparet større midler før det kan betale sig at hoppe ind på aktiemarkedet. Tværtimod er det faktisk en fordel at gå ind i markedet drypvist set ud fra en risikobetragtning. Man kan eventuelt lægge et fast beløb til side hver måned, og så købe kvartalsvis eller halvårligt.

Man behøver ikke nogen større viden for at gå i gang. Man kan starte med at købe nogle passive indeksfonde, der går man sjældent helt galt i byen. Indeksfonde tracker markedet, og er generelt billige i omkostninger.
Pas på med at stole på bankrådgiveren. Banker har det med at anbefale egne produkter uanset omkostninger og hvordan de performer sammenlignet med andre forvalteres.
1

Tilbage til "Privatøkonomi"