Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

No1
Kort karma: 145
Likede indlæg: 2074

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf No1 » 14. mar 2018, 12:51

Jeg blev støttet en del. Det var nok en slags kompensation for at min mor døde meget tidligt. Hun nåede ikke at leve længe nok til for alvor at curle mig. Jeg kan dog se, at jeg må have haft et “nemt og bekymringsfrit” liv pg.a. finansiel støtte. :lol:

Jeg synes ærligt talt, at hvis forældrene har råd til at hjælpe, so be it. I denne tråd fokuseres kun på finansiel støtte. Jeg havde gerne byttet finansiel støtte for min mors hjemmelavede mad i stedet for.
5
Don't get so tolerant that you tolerate intolerance.
Brugeravatar
DenBruneMunk
Kort karma: 11
Likede indlæg: 781

Indlægaf DenBruneMunk » 14. mar 2018, 13:05

Jeg fik hjælp fra min morfar da jeg var ung. Han kautionerede for mig, når jeg ville købe nyt som jeg ikke havde råd til. Der var sikkert tilfælde hvor han også endte med at betale det først og forklarede så , det skulle jeg ikke give tilbage.

Udover det, har jeg så ellers selv klaret økonomien på en eller anden måde.

Der har været periode hvor min mor lånte af mig i en rum tid for at få tingene til at fungere men det stoppede efter noget tid igen, når der var overskud og energi.
0
Akehurst2
Kort karma: 591
Likede indlæg: 12788

Indlægaf Akehurst2 » 14. mar 2018, 13:53

No1 skrev:
Jeg synes ærligt talt, at hvis forældrene har råd til at hjælpe, so be it. I denne tråd fokuseres kun på finansiel støtte. Jeg havde gerne byttet finansiel støtte for min mors hjemmelavede mad i stedet for.

Ja, det er lidt interessant, at folk ser direkte økonomisk støtte som noget der er mere curlingagtigt og gør folk mere umodne og mere afhængige end alle mulige andre former for hjælp.

Min mor var tandlæge, og jeg gik derfor til tandlæge gratis hos hende så længe hun levede. Det synes alle var helt naturligt, for hvorfor dog ikke, når hun nu var tandlæge? Men hvad er forskellen på at have en forælder, der er tandlæge og sparer en for at bruge penge på det, og så at ens forældre betaler tandlægeregningen?
10
LaScrooge
Kort karma: 860
Likede indlæg: 8558

Indlægaf LaScrooge » 14. mar 2018, 15:34

Hvis man ikke kan klare sig selv uden faste pengeoverførsler fra sin familie, og i øvrigt lever et normalt liv, som så mange andre, så kan det vel kategoriseres som umodent. Hvis man har de samme muligheder og vilkår som flertallet for at finde et sted at bo og fx have et studiejob og man alligevel mangler, så tænker jeg, at det er fordi man ikke har lært at prioritere sine penge, supplere sin indtægt og leve efter evne.

Det er forskellen på need to have og nice to have. Og selvfølgelig kan en situation ændre sig fra nice til need - vi taler jo ikke om de ekstraordinære krisetilfælde, hvor jeg formoder, at enhver, der kunne, ville hjælpe dem de elsker tilbage på benene. Vi taler heller ikke - i mine øjne - om de perioder, der kan opstå i alle menneskers liv, hvor de mister grebet og hvor én af de måder, man kan aflaste på, er at befri dem for økonomiske bekymringer.

Støtte kan komme i mange former og kan nære noget bestemt i folk. Jeg tror, at man kan risikere at fostre en følelse af, at livet er unødvendigt hårdt og uretfærdigt, hvis man aldrig prøver at opleve, at man kan klare sig med lidt mindre og alligevel have det godt. Det er faren ved det. Det er dér, det bliver forkælet og forkælelsens skyggeside er en følelse af berettigelse, som kan lede til ovenstående: at man slår sig i tøjret over ikke at kunne få hvad man vil have, når man vil have det, og føler sig deprimeret over det.
2
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 784
Likede indlæg: 14765

Indlægaf Juki » 14. mar 2018, 15:45

LaScrooge skrev:Hvis man ikke kan klare sig selv uden faste pengeoverførsler fra sin familie, og i øvrigt lever et normalt liv, som så mange andre, så kan det vel kategoriseres som umodent. Hvis man har de samme muligheder og vilkår som flertallet for at finde et sted at bo og fx have et studiejob og man alligevel mangler, så tænker jeg, at det er fordi man ikke har lært at prioritere sine penge, supplere sin indtægt og leve efter evne.

Det er forskellen på need to have og nice to have. Og selvfølgelig kan en situation ændre sig fra nice til need - vi taler jo ikke om de ekstraordinære krisetilfælde, hvor jeg formoder, at enhver, der kunne, ville hjælpe dem de elsker tilbage på benene. Vi taler heller ikke - i mine øjne - om de perioder, der kan opstå i alle menneskers liv, hvor de mister grebet og hvor én af de måder, man kan aflaste på, er at befri dem for økonomiske bekymringer.

Støtte kan komme i mange former og kan nære noget bestemt i folk. Jeg tror, at man kan risikere at fostre en følelse af, at livet er unødvendigt hårdt og uretfærdigt, hvis man aldrig prøver at opleve, at man kan klare sig med lidt mindre og alligevel have det godt. Det er faren ved det. Det er dér, det bliver forkælet og forkælelsens skyggeside er en følelse af berettigelse, som kan lede til ovenstående: at man slår sig i tøjret over ikke at kunne få hvad man vil have, når man vil have det, og føler sig deprimeret over det.

Selvfølgelig afhængig af omstændighederne synes jeg ikke det er umodent. Nok nærmere en dårlig vane fordi man er blevet magelig og forvænt :gruble: Derfra kan man så have en umoden indstilling til økonomi fordi man ikke tager højde for at kunne klare sig uden eller forventer pengene triller automatisk ind på kontoen.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 778
Likede indlæg: 10400

Indlægaf vibbsen » 14. mar 2018, 16:59

Min datter er 5 år. Så det er ikke så aktuelt lige pt.

Men det være sagt, så vil jeg uden at blinke og uden at føle den mindste trang til at forsvare dette give hende økonomisk tilskud til de "need-baserede" ting når den kommer. Og med need-baserede ting mener jeg mad, husleje, transport, tandlæge, forsikring og den slags. Og ikke telefoner, kluns, ferie, sko og ture i byen og dens slags.

En af mine kollegaer betaler hver måned 3000 kroner af sin datters husleje. Datteren er under uddannelse og fik tilbuddet om at flytte ind i en lejelejlighed i sammen ejendom som min kollegas søn også bor i. Den er egentlig lidt for dyr til hende her mens hun stadig er under uddannelse. En uddannelse som hun selv betaler og som hun selv har sparet 120.000 kroner op til at gå på....Og derfor har min kollega og hendes mand så valgt at spæde 3000 kroner til om måneden de næste 1 1/2 år indtil hun er færdig.

Datteren kunne jo selvfølgelig også bare have fundet sig et billigere sted at leje, blive boende hjemme eller tage sig et ekstra job. Men det behøver hun så ikke. For min kollega og hendes mand har råd til at give hende dette tilskud. Bliver hun økonomisk uansvarlig af det ??? Næppe......Bliver hun et dårligere menneske ?? Næppe....Curling er når man render i forvejen og fjerne forhindringerne for sine børn. Ikke når man vælger at give dem en taburet så de kommer lidt nemmere om ved nogen af dem....
7
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
TomKah
Kort karma: 64
Likede indlæg: 927

Indlægaf TomKah » 14. mar 2018, 20:46

Jeg tror slet ikke jeg forstår hvor i problemet består? Jeg synes da at man skal bidrage så meget som muligt til sin familie. Men bidrager sindssygt meget til velfærd herunder overførselsindkomst - så hvorfor dog i alverden ikke til sine nærmeste hvis man har råd?

Hvorfor er det bedre at jeg sidder og tyller rødvin til 10000kr flasken end at jeg giver 10000kr til mit barn og han køber baresso kaffe for dem? Det er da 10000kr smidt ud af vinduet uanset hvem det gør det.

Jeg er et af de mest økonomisk ansvarlige mennesker jeg kender og jeg har fået i hoved og røv. Alt hvad den kunne trække. Jeg har aldrig fået et månedligt beløb som sådan men lad mig sige at jeg fik andre ting (bil med benzinkort og sådan noget).
2
ajnaM
Kort karma: 297
Likede indlæg: 6224

Indlægaf ajnaM » 14. mar 2018, 22:12

Jeg har klaret mig selv mange år efterhånden og vi tjener i dag mere end mine forældre gør. Vi har så også en del flere udgifter, blandt andet til egne børn, og når de bliver større, vokser de udgifter helt sikkert.

Men jeg har altid fået hjælp. Mine forældre har blandt andet betalt indskud til en lejlighed to gange, og i øvrigt bidraget løbende, mens jeg studerede. Ikke med et fast beløb, men løbende. Har også haft en uddannelsesopsparing (ikke en børneopsparing, men sådan en, der kun måtte bruges på studierelaterede ting) og et familiefond i ryggen. Og så har der i øvrigt altid ligget 500 kroner under trappen hos mine forældre, så jeg kunne tage en taxa hjem, hvis jeg pludselig er et sted uden penge og skal hjem.

Det har betydet total tryghed. En slags manifestation af, at mine forældre har mig, hvis der sker noget. Jeg har svært ved at se noget negativt i det.

I øvrigt kender jeg rigtig, rigtig mange, hvis forældre har skabt hele fundamentet for deres økonomi ved at købe lejligheder til dem for 5-10 år siden, som de senere har kunnet købe billigt og sælge dyrt. Store dele af min vennekreds har fået en million eller mere ud af det, som de så har haft mulighed for at investere i huse eller større lejligheder.

Det synes jeg selvfølgelig er fedt for dem. Og jeg forstår sagtens, at man gør det, når man har muligheden. Men der synes jeg måske alligevel, det kammer en anelse over.
1
Brugeravatar
Falstria
Kort karma: 562
Likede indlæg: 2991

Indlægaf Falstria » 14. mar 2018, 23:04

Har altid klaret mig selv, tjente mine penge selv fra jeg var 9, flyttede hjemmefra før jeg var gammel nok til SU.

Mine forældre havde så heller ikke råd dengang, det er først kommet senere da jeg var omkring 30 og ikke ønskede deres hjælp til noget.

Min børneopsparing brugte jeg på at købe deres gamle bil.
Og så noget dobbelt husføring i studietiden, med bolig både i kbh og på falster og pendling når jeg ikke havde bolig i kbh.
Har nået at være på KH hjælp en kort periode og dagpenge en kort periode og produktionsskole ydelse en kort periode, men der blev jeg så bare udnyttet som billig arbejdskraft, så det er kommet samfundet til gode, det har tjent på mig uanset.

Mine fremtidige børn skal lære at klare sig selv på samme vis. De skal ikke være afhængige af andre, og hvis det skulle ske så skal de være en gevinst for yderne.
0
MOGA
Kort karma: 212
Likede indlæg: 2137

Indlægaf MOGA » 15. mar 2018, 21:45

Jeg forestiller mig, at jeg vil hjælpe mine børn økonomisk igennem fx studietiden. Måske ikke direkte kolde kontanter til pizza og øl, men med bøger, studieophold, tandlæge, Danmark, en ny vinterjakke osv. Og så vil min dør altid være åben, hvis man har brug for mad, et sted at sove og lidt omsorg.

Mine forældre har i øvrigt altid stået mig bi, både hvis jeg har bedt om det, og nogle gange bare fordi.
0
abcd
Kort karma: 140
Likede indlæg: 4655

Indlægaf abcd » 15. mar 2018, 23:34

Jeg kommer nok ikke til at give mine børn nogen fast økonomisk støtte eller megen økonomisk støtte i det hele taget. Jeg synes det har en værdi at have klaret tingene selv. At kunne se på det man har og sige at det har man selv skaffet uden at komme i tvivl om hvor meget det har at gøre med at man fik en forældrekøbslejlighed og 5.000,- om måneden.
0
Selma156
Kort karma: 110
Likede indlæg: 1422

Indlægaf Selma156 » 15. mar 2018, 23:45

Jeg anser mig selv som meget økonomisk ansvarlig. Jeg har aldrig stået i gæld, taget lån, brændt 3000 kroner af en aften i byen, eller sådan generelt frådset med mine penge. Mine forældre har aldrig støttet mig fast, men jeg har altid fået fine gaver, en middag hist og her og af og til en ferie, hvor de har betalt det meste undtagen lommepenge. Min mor betaler stadig min livsforsikring. Så de har bidraget, bestemt. Men uden at det blev for meget. Jeg har selv haft diverse studiejob siden jeg startede min videregående uddannelse, og dermed aldrig taget SU-lån. Selv sparet op til rejse i mit sabbatår osv.

Til gengæld har jeg fået en flot børneopsparing, en uddannelsesopsparing og flere enkeltbeløb af mine bedsteforældre. Det har også hjulpet mig meget gennem studietiden. Så jeg er glad for at have fået noget støtte, men også glad for at jeg selv har lært at tjene mine penge.

Jeg kender nogle stykker, som har fået forældrekøb, fast månedlig støtte, og hvor forældrene "bare lige overfører", når de mangler nyt tøj eller en ny cykel. Nogle af dem har bestemt taget skade af det, og deres økonomi sejler. Om det udelukkende er af den grund, skal jeg ikke kunne sige.
0
godtnavn
Kort karma: 449
Likede indlæg: 3750

Indlægaf godtnavn » 16. mar 2018, 01:04

Jeg har ikke selv voksne børn. Men selv har jeg ikke fået et fast beløb, eller, min mor betaler stadig min opskrivelse i boligselskabet, jeg betaler den hvert år og får pengene tilbage fordi dene r betalt dobbelt, jeg har flere gange sagt hun skal slette den i hendes netbank, men det er som om hun glemmer det. Men det er 150 kr om året, så det ville jeg kunne klarer selv ;) Det var det samme da jeg var rigtig ung, dog kunne hun finde på at fylde mit køleskab, give noget tøj hvis vi var ude og shoppe sammen og den slags, men ikke et fast beløb. Tilgengæld giver hun voldsomt store gaver til jul/fødselsdag og hun har også givet et tilskud til vores bryllup, gav barnevognen til vores barn og køber generelt en masse til vores datter, tror vores datter nyder godt af at være første barnebarn :lol:

Jeg er taknemlig for det hele, men intet af det er noget jeg forventer :)

Når min datter bliver stor håber jeg vi har råd til at hjælpe hende så studietiden bliver lidt sjovere, men tænker ikke jeg vil give et fast beløb hver måned, men give ved behov :)
0
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 825
Likede indlæg: 11773

Indlægaf dgd2007 » 16. mar 2018, 02:25

Ja, da - det har vi. Sikkert en mindre formue, hvis man regnede det efter :)
Ikke så meget fordi de så kunne drive den af eller være urealistiske, men fx så de ikke behøvede arbejde helt så meget, når de skulle læse til eksamen og sådan noget. Det har vi som regel gjort med glæde.

Men nu er de begge færdiguddannede, og vi har trukket os tilbage, så jeg forventer ikke, at det bliver så meget fremover.
0
Brugeravatar
RavenClaw
Kort karma: 69
Likede indlæg: 1519

Indlægaf RavenClaw » 16. mar 2018, 10:25

Jeg er selv ung voksen, der får støtte hjemmefra. Ikke direkte pengebidrag, men min far betaler engang imellem for mine varer, når jeg er ham ude at handle ind. Jeg bor i en ret dyr lejebolig, og min månedlige indtægt er ret svingende. Jeg tager ikke imod det, når jeg har pengene til maden selv. Det er også mere set som en gestus, for at jeg ikke skal gældsætte mig for at få ordentlig mad på bordet.

Til gengæld bidrager jeg også til min fars budget, når han er presset, og jeg ikke er. Så på den måde går det nok lige op i længden.
0
Ja, det er en slem Dreng, den Amor.

Tilbage til "Privatøkonomi"