Du bliver rigere, kan du mærke det?

Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Du bliver rigere, kan du mærke det?

Indlægaf Wizzze » 15. mar 2018, 06:03

Ifølge Nationalbanken kan en alm. dansk gennemsnitsfamilie (findes sådan en? :gruble: ) forvente at få 800kr. mere om måneden til forbrug her i 2018, yderligere 700kr mere pr. måned i 2019 og yderligere 800kr. mere i 2020, så samlet om 3år har en familie ca. 2300kr. mere om måneden end i dag. Det skyldes primært mere i løn, mens inflation og renter holder sig hvor de er, men også lidt billigere skattebillet, og så at det nuværende økonomiske opsving vil fortsætte.

Kan du mærker at der er mere at gøre med om måneden? og hvis der kommer mere, hvad vil du så bruge pengene til?
0
Do as I say! :whip:
ajnaM
Indlæg: 10016
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27347

Re: Du bliver rigere, kan du mærke det?

Indlægaf ajnaM » 15. mar 2018, 06:57

Min første tanke er, at fordelingen vil være skæv. At alle ikke får samme beløb, og at de familier med lavest indkomst vil få mindst.

Nå, men det til side, så kan jeg sagtens mærke, at vi får flere penge mellem hænderne. Men min kæreste kan så også se frem til en lønforhøjelse her i år, og jeg kan se frem til et ordentligt lønhop næste år.

Pengene bliver brugt på opsparing og børn. Blandt andet har vi valgt at sende den store på privatskole, så det kommer til at koste en del. Ville ærligt talt foretrække at betale mere i skat og til gengæld undgå at betale ekstra for private alternativer til en skrantende offentlig sektor.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 10016
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27347

Re: Du bliver rigere, kan du mærke det?

Indlægaf ajnaM » 15. mar 2018, 06:58

... og antallet af hjemløse på pladsen foran min hoveddør vokser stadig. Desværre tror jeg ikke, deres indkomst stiger med 2300 kroner om måneden. Og antallet af boliger, der er til at betale, vokser vist heller ikke.
3
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Du bliver rigere, kan du mærke det?

Indlægaf Wizzze » 15. mar 2018, 07:10

ajnaM skrev:Min første tanke er, at fordelingen vil være skæv. At alle ikke får samme beløb, og at de familier med lavest indkomst vil få mindst.

Nå, men det til side, så kan jeg sagtens mærke, at vi får flere penge mellem hænderne. Men min kæreste kan så også se frem til en lønforhøjelse her i år, og jeg kan se frem til et ordentligt lønhop næste år.

Pengene bliver brugt på opsparing og børn. Blandt andet har vi valgt at sende den store på privatskole, så det kommer til at koste en del. Ville ærligt talt foretrække at betale mere i skat og til gengæld undgå at betale ekstra for private alternativer til en skrantende offentlig sektor.


Det er altid problemet med gennemsnit, det er sjældent fordi alle falder i en stor ens midtergruppe. Men når man regner på sådan en "typisk" familie, så rammer man dog som folk er flest, mor og far der begge arbejder fuldtid, typisk en privat og en offentlig, 2 børn, 1 bil, 1kat/vovse, et hus eller lejlighed, så man prøver at tegne familien dk, selvom der efterhånden findes 30-40 familietyper. Og nej, det er helt sikkert ikke den enlige mor på kontanthjælp med 2-3 børn og en dyr lejelejlighed der får 2300kr. mere om måneden.
Det store klasseskel i dag er ikke arbejder/arbejdsgiver, selvom vi lige nu ser noget af en konfrontation. Nej klasseskellet, er i arbejde kontra udenfor arbejdsmarkedet.
0
Do as I say! :whip:
ajnaM
Indlæg: 10016
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27347

Re: Du bliver rigere, kan du mærke det?

Indlægaf ajnaM » 15. mar 2018, 07:35

Wizzze skrev:
ajnaM skrev:Min første tanke er, at fordelingen vil være skæv. At alle ikke får samme beløb, og at de familier med lavest indkomst vil få mindst.

Nå, men det til side, så kan jeg sagtens mærke, at vi får flere penge mellem hænderne. Men min kæreste kan så også se frem til en lønforhøjelse her i år, og jeg kan se frem til et ordentligt lønhop næste år.

Pengene bliver brugt på opsparing og børn. Blandt andet har vi valgt at sende den store på privatskole, så det kommer til at koste en del. Ville ærligt talt foretrække at betale mere i skat og til gengæld undgå at betale ekstra for private alternativer til en skrantende offentlig sektor.


Det er altid problemet med gennemsnit, det er sjældent fordi alle falder i en stor ens midtergruppe. Men når man regner på sådan en "typisk" familie, så rammer man dog som folk er flest, mor og far der begge arbejder fuldtid, typisk en privat og en offentlig, 2 børn, 1 bil, 1kat/vovse, et hus eller lejlighed, så man prøver at tegne familien dk, selvom der efterhånden findes 30-40 familietyper. Og nej, det er helt sikkert ikke den enlige mor på kontanthjælp med 2-3 børn og en dyr lejelejlighed der får 2300kr. mere om måneden.
Det store klasseskel i dag er ikke arbejder/arbejdsgiver, selvom vi lige nu ser noget af en konfrontation. Nej klasseskellet, er i arbejde kontra udenfor arbejdsmarkedet.



Helt enig. Deraf min efterfølgende bemærkning om dem, der ligger og sover på gaden foran min lejlighed. Og det behøver ikke være så ekstremt som hjemløse - mange familier har en eller flere, der står uden for arbejdsmarkedet. Det er i høj grad dem, man tager fra disse år.

Og så ligger klasseskellet i øvrigt i prækariatet, der står med en fod indenfor og den anden udenfor arbejdsmarkedet.
3
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24620
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3194
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36766

Re: Du bliver rigere, kan du mærke det?

Indlægaf Daine » 15. mar 2018, 07:43

Wizzze skrev:Ifølge Nationalbanken kan en alm. dansk gennemsnitsfamilie (findes sådan en? :gruble: ) forvente at få 800kr. mere om måneden til forbrug her i 2018, yderligere 700kr mere pr. måned i 2019 og yderligere 800kr. mere i 2020, så samlet om 3år har en familie ca. 2300kr. mere om måneden end i dag. Det skyldes primært mere i løn, mens inflation og renter holder sig hvor de er, men også lidt billigere skattebillet, og så at det nuværende økonomiske opsving vil fortsætte.

Kan du mærker at der er mere at gøre med om måneden? og hvis der kommer mere, hvad vil du så bruge pengene til?

Nej.

Jeg er ikke en familie, jeg får ikke lønforhøjelser hvor jeg er ansat og de få kr som evt bliver sendt i min retning skattemæssigt, kan ikke mærkes.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Du bliver rigere, kan du mærke det?

Indlægaf Hunkat » 15. mar 2018, 07:43

Næh... Vi er to voksne men en indkomst, i middelgruppen så jeg plejer at få det halve til en tredjedel af "gennemsnitsfamilien" i de der udregninger.

1000-1500 kr om året... nej, det har jeg ikke mærket.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14786
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24881

Re: Du bliver rigere, kan du mærke det?

Indlægaf sigge » 15. mar 2018, 08:00

Jeg er single, så min indkomst svarer vel statistisk til det halve af en families, hvilket vil sige, at jeg skulle have 400 kr./måned mere at bruge. Det tror jeg ikke umiddelbart er tilfældet, men min trækprocent er så også steget med 1 procentpoint ift. sidste år, og vi får først lønforhøjelse pr. 1. juli. Som jeg husker det, "plejer" den årlige lønforhøjelse i mit job vist at svare nogenlunde til en nettolønsstigning på 3-400 kr./måned, så måske kommer det til at passe i 2. halvår.

Jeg er så ved at være der, hvor jeg egentlig hellere vil have mere ferie end mere løn, men jeg har så heldigvis et job, hvor det godt kan lade sig gøre at betale sig fra at holde fri, så jeg kan selv udligne det lidt på den måde.
0
You can't spell awesome without me.
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6680

Re: Du bliver rigere, kan du mærke det?

Indlægaf 1234 » 15. mar 2018, 08:06

Ja vi bliver rigere, men ikke af de nævnte grunde. Vi er helt simpelt bare gået fra SU til løn.
0
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12717
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 912
Likede indlæg: 12448

Re: Du bliver rigere, kan du mærke det?

Indlægaf Guilded_Lily » 15. mar 2018, 09:20

Min mand begynder forhåbentlig at tjene menneskepenge igen efter sommerferien, så jeg forventer at kunne mærke lidt flere af mine egne penge igen til den tid.
0

Tilbage til "Privatøkonomi"