Koster det at skifte bank?

Brugeravatar
Mistermor
Kort karma: 218
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 3997

Koster det at skifte bank?

Indlægaf Mistermor » 16. mar 2018, 18:49

Det er længe siden, jeg sidst skiftede bank, og jeg har problemer med min hukommelse og koncentration.

Jeg ved godt, at jeg vælger den nemme løsning ved at spørge her; men der er jo bare så mange vidende mennesker, som ikke behøver at bruge flere timer på at undersøge sagen. :lun:

Jeg er egentlig tilfreds med min bank, - bortset fra at de vil have 1000 kr for at oprette en kassekredit. Det er meget, synes jeg!
Så jeg kom til at tænke på, om der er udgifter forbundet med at skifte bank og evt. oprette konti og kassekredit et nyt sted.

Jeg er ikke god til at forhandle eller kræve, men jeg tænkte, at jeg kunne presse min nuværende bank til at sætte prisen ned, ved at "true" med at skifte bank.

Omvendt er jeg nok ikke en interessant kunde; jeg har en budgetkonto, en konto hvor min førtidspension går ind, og hvorfra jeg hæver fra dankort, og så har jeg en lille opsparing. Jeg har ikke behov for at komme i banken eller bruge en rådgiver.

(Konti der vedrører huset, vi udlejer, er i en anden bank)
0
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 1904
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 19026

Re: Koster det at skifte bank?

Indlægaf Daine » 16. mar 2018, 19:58

Mistermor skrev:Det er længe siden, jeg sidst skiftede bank, og jeg har problemer med min hukommelse og koncentration.

Jeg ved godt, at jeg vælger den nemme løsning ved at spørge her; men der er jo bare så mange vidende mennesker, som ikke behøver at bruge flere timer på at undersøge sagen. :lun:

Jeg er egentlig tilfreds med min bank, - bortset fra at de vil have 1000 kr for at oprette en kassekredit. Det er meget, synes jeg!
Så jeg kom til at tænke på, om der er udgifter forbundet med at skifte bank og evt. oprette konti og kassekredit et nyt sted.

Jeg er ikke god til at forhandle eller kræve, men jeg tænkte, at jeg kunne presse min nuværende bank til at sætte prisen ned, ved at "true" med at skifte bank.

Omvendt er jeg nok ikke en interessant kunde; jeg har en budgetkonto, en konto hvor min førtidspension går ind, og hvorfra jeg hæver fra dankort, og så har jeg en lille opsparing. Jeg har ikke behov for at komme i banken eller bruge en rådgiver.

Jeg skiftede for nogle år siden, der betalte min nye bank de evt. udgifter der måtte være ved at lukke konti ned i min gamle bank. Jeg havde ingen omkostninger ved at skifte og jeg var heller ikke en “interessant” kunde dengang, der er først efterfølgende jeg har fået boliggæld hos dem :D
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland
fisken80
Kort karma: 261
Likede indlæg: 8682

Indlægaf fisken80 » 16. mar 2018, 21:06

Mistermor skrev:Det er længe siden, jeg sidst skiftede bank, og jeg har problemer med min hukommelse og koncentration.

Jeg tror ikke det vil koste dig noget, men jeg tror desværre heller ikke du får noget ud af at skifte eller ved at true med at skifte. For som du selv siger så er du ikke interessant for en bank og du bliver det heller ikke i fremtiden. Havde du nu været ung og i fast job så havde der været gode chancer for, at du en dag skulle låne penge til huskøb eller bil eller ville købe værdipapirer gennem dem eller oprette en pensionsopsparing. Og så er man pludselig interessant.
Det er desværre bare ikke tilfældet med dig, og så kan man ikke presse dem overhovedet. De ved godt, at de aldrig kommer til at tjene penge på at have dig som kunde.
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
Brugeravatar
Mistermor
Kort karma: 218
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 3997

Indlægaf Mistermor » 17. mar 2018, 05:20

fisken80 skrev:
Jeg tror ikke det vil koste dig noget, men jeg tror desværre heller ikke du får noget ud af at skifte eller ved at true med at skifte. For som du selv siger så er du ikke interessant for en bank og du bliver det heller ikke i fremtiden. Havde du nu været ung og i fast job så havde der været gode chancer for, at du en dag skulle låne penge til huskøb eller bil eller ville købe værdipapirer gennem dem eller oprette en pensionsopsparing. Og så er man pludselig interessant.
Det er desværre bare ikke tilfældet med dig, og så kan man ikke presse dem overhovedet. De ved godt, at de aldrig kommer til at tjene penge på at have dig som kunde.

Jeg tænker, at jeg må være mere interessant, hvis jeg har en kassekredit, for så betaler jeg da nogle renter, - fremfor nu hvor jeg ikke har overtræk eller andet underskud.
0
fisken80

Indlægaf fisken80 » 17. mar 2018, 10:31

Mistermor skrev:
fisken80 skrev:

Jeg tænker, at jeg må være mere interessant, hvis jeg har en kassekredit, for så betaler jeg da nogle renter, - fremfor nu hvor jeg ikke har overtræk eller andet underskud.

Men spørgsmålet er, om en ny bank, der ikke kender dig overhovedet vil give dig en kassekredit. Og hvis de vil, så tror jeg ikke du slipper for både et højt gebyr for at oprette den og for en høj rente. Simpelthen fordi du ikke har noget at tilbyde dem i en forhandling.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
Brugeravatar
Pjeps
Kort karma: 392
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 4093

Indlægaf Pjeps » 17. mar 2018, 12:47

Da jeg via min fagforening fik mulighed for at blive fordelskunde med 5% i rente af de første 50000 indestående i bank, spurgte jeg min daværende bank om de kunne matche noget lignende. Jeg fik et meget nedladende svar og skiftede øjeblikkeligt til den anden bank. De var fuldstændig ligeglade, de tjente ikke noget på mig, så jeg var ikke noget tab for banken. Og det var helt gratis at skifte bank. (Bortset fra at det tog en masse papirnusseri tid)
1
:ninja:
fisken80

Indlægaf fisken80 » 17. mar 2018, 14:12

Pjeps skrev:

Da jeg via min fagforening fik mulighed for at blive fordelskunde med 5% i rente af de første 50000 indestående i bank, spurgte jeg min daværende bank om de kunne matche noget lignende. Jeg fik et meget nedladende svar og skiftede øjeblikkeligt til den anden bank. De var fuldstændig ligeglade, de tjente ikke noget på mig, så jeg var ikke noget tab for banken. Og det var helt gratis at skifte bank. (Bortset fra at det tog en masse papirnusseri tid)

Det samme oplevede vi. Eller de var ikke nedladende, de kunne bare overhovedet ikke matche den rente. Og kort forinden havde vi fået direkte forkert rådgivning og så vinkede vi altså farvel.
Den nye bank tjener heller ikke på os, men det håber de nok på at komme til engang med tiden i form af billån, boliglån, pensionsopsparing eller investering.
1
Buller
Kort karma: 65
Likede indlæg: 1221

Indlægaf Buller » 17. mar 2018, 15:22

prøv mybanker.dk så kan bankerne selv komme med tilbud til dig
0
Brugeravatar
Pjeps
Kort karma: 392
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 4093

Indlægaf Pjeps » 17. mar 2018, 17:44

Buller skrev:prøv mybanker.dk så kan bankerne selv komme med tilbud til dig

Ja, men kun hvis man har lån. Jeg fik svar, vi kan desværre ikke give dig nogle tilbud, da du ikke har nogle lån.
3
:ninja:
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 268
Likede indlæg: 3124

Indlægaf Mani » 17. mar 2018, 18:31

Pjeps skrev:
Buller skrev:prøv mybanker.dk så kan bankerne selv komme med tilbud til dig

Ja, men kun hvis man har lån. Jeg fik svar, vi kan desværre ikke give dig nogle tilbud, da du ikke har nogle lån.

Præcis. Det gjorde vi også trods realkreditlån.
0
'At some point you just have to let go of what you thought should happen and live in what is happening'
Buller
Kort karma: 65
Likede indlæg: 1221

Indlægaf Buller » 18. mar 2018, 07:01

heller ikke hvis i gerne vil have en kassekredit?

Vildt, nå men vi havde heldigvis/desværre mange lån så det virkede fint for os, men træls for jer.
0
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 268
Likede indlæg: 3124

Indlægaf Mani » 18. mar 2018, 07:27

Buller skrev:heller ikke hvis i gerne vil have en kassekredit?

Vildt, nå men vi havde heldigvis/desværre mange lån så det virkede fint for os, men træls for jer.

Næ, sådan en har vi faktisk selv om vi ikke har brugt den. Vi opsøgte jo så selv banker og de gad os faktisk godt. Siden da har vi lagt lån om og er begyndt at investerer gennem banken, så jeg tror ikke vi er så dårlig en forretning.
0
'At some point you just have to let go of what you thought should happen and live in what is happening'
forsvundnedage
Kort karma: 0

Indlægaf forsvundnedage » 2. aug 2018, 18:42

Det er mit håb, at denne tråd ikke for gammel til at blive bidraget til, ellers bedes et nyt emne oprettet.

Jeg sad netop den anden dag og tænkte på det med at skifte bank, for jeg studsede over at COOP Banks adskillige oplagte fordele ikke har fået flere kunder til at gå derover.

Måske skyldes det, at bankens ledelse har undervurderet det flyttebesvær som mange bankkunder synes at fornemme. Hvis ens regninger bliver betalt af ens bank, hvordan slipper man så ud af det og sætter det op andetsteds?

Eller måske sidder man hos banken inde med et højt belagt boliglån eller kassekredit og føler man er i klemme af den grund og må vise man har tilstrækkeligt mange penge til rådighed på lønkontoen og så meget andet i den sammenhæng.

Der kan vel også være noget almindelig dovenskab og vaner med i spillet, der får en til at tro, at gebyrerne ikke er skiftet værd.

Jeg tror mit svar på det er man kan oprette en konto hos en anden bank uden at give slip på den man har. Jeg har lidt efter lidt brugt en lille bank i flere år nu med den store i baggrunden og er lykkeligere.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Kort karma: 19
Likede indlæg: 680

Indlægaf DenBruneMunk » 6. aug 2018, 20:04

Jeg låner også gerne emnet, for med de anklager og sager imod danskebank, så tænker jeg det kan være smart at flytte?
Der må jo være nogen som skal betale for deres bøder, og det er vel kunderne som altid, så hellere over i en nordea/Jyskebank måske mens man kan nå det.

Klart , hvis jeg kan slippe gebyrer for flytning til anden bank ville jeg også det. Jeg vil ikke have 2 banker , så er de nok heller ikke så vilde efter at betale for flytning af gæld.
0

Tilbage til "Privatøkonomi"