Husleje, skat og andre finurligheder når mor flytter hjemmefra

Brugeravatar
didas
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:28
Kort karma: 404
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 5792

Re: Husleje, skat og andre finurligheder når mor flytter hjemmefra

Indlægaf didas » 18. nov 2015, 12:08

Er der bopælspligt på ejendommen? Hvis der er det, og du flytter din folkeregisteradresse, skal I enten lave en lejekontrakt eller også skal han tinglyses som medejer på skødet. Hvis der ikke er bopælspligt er jeg lidt mere blank på, om der registreres noget og i så fald hvad, den type boliger har vi ikke mange af i København :-D

Standardformularer til lejekontrakt kan du udfylde og printe herfra http://mbbl.dk/sites/mbbl.dk/files/dokumenter/publikationer/typeformular_a_9._udg1.pdf Hvis I skal lave lejekontrakt, skal du indberette lejeindtægten som B-indkomst på din skatteopgørelse.
1
I was dropped as a baby into a pool of awesomeness and glitter :dance:
Brugeravatar
didas
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:28
Kort karma: 404
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 5792

Re: Husleje, skat og andre finurligheder når mor flytter hjemmefra

Indlægaf didas » 18. nov 2015, 12:28

KitKat skrev:
didas skrev:Er der bopælspligt på ejendommen? Hvis der er det, og du flytter din folkeregisteradresse, skal I enten lave en lejekontrakt eller også skal han tinglyses som medejer på skødet. Hvis der ikke er bopælspligt er jeg lidt mere blank på, om der registreres noget og i så fald hvad, den type boliger har vi ikke mange af i København :-D

Standardformularer til lejekontrakt kan du udfylde og printe herfra http://mbbl.dk/sites/mbbl.dk/files/dokumenter/publikationer/typeformular_a_9._udg1.pdf Hvis I skal lave lejekontrakt, skal du indberette lejeindtægten som B-indkomst på din skatteopgørelse.



Tak. Jeg er ret sikker på der er bopælspligt på ejendommen, men troede egentlig det var nok at der var én med folkeregister adresse (og reel bopæl selvfølgelig) uanset eje/lejeforhold. Vi kommer nok ikke udenom en lejekontrakt så.

Er der grænser for hvor lavt jeg må sætte huslejen, eller kan jeg "slippe afsted med" at kræve 100,- fx plus forbrug, ved du det? (det vil jo være en fiktiv indkomst jeg kommer til at indberette som B indkomst, så jo lavere den kan blive jo bedre)


Når der er bopælspligt, så er du, som den registrerede ejer af ejendommen, forpligtet til enten selv at bo der i min. 180 dage om året, eller leje den ud. Så længe din søn ikke står på skødet, er I nødt til at lave en udlejning. Om man kan lave en fiktiv/meget lav husleje, er jeg faktisk lidt i tvivl om. Der ville jeg prøve at ringe til huslejenævnet i jeres kommune. Det kan sagtens tænkes, at man forpligtet til at lave en realistisk husleje, da Skat ellers vil gå glip af potentielle skattekroner fra dig.
1
I was dropped as a baby into a pool of awesomeness and glitter :dance:

Tilbage til "Privatøkonomi"