Fri bolig - beskatning?

Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Fri bolig - beskatning?

Indlægaf Kanga » 1. maj 2018, 14:17

Jeg bor sammen med min kæreste i et hus han ejer. Jeg har til nu betalt lidt i husleje og til forbrug. Nu er omstændighederne sådan, at min kæreste ikke synes, jeg skal betale længere. Men kan jeg undlade det? Eller skal jeg beskattes af fri bolig? Ja, det lyder åndssvagt, men man ved aldrig i det her land.

Vi er ikke gift.

Kanga
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Fri bolig - beskatning?

Indlægaf Slettet bruger » 1. maj 2018, 14:43

Jeg vil mene at det er en gave og som sådan er du skattepligtig af værdien.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Fri bolig - beskatning?

Indlægaf Sangius » 1. maj 2018, 14:50

https://familieadvokaten.dk/Breve-900/b900-798.html

Her står der, at hvis huslejen er under 24000 om året, er beskatning ikke aktuelt.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Fri bolig - beskatning?

Indlægaf Slettet bruger » 1. maj 2018, 15:02

Sangius skrev:https://familieadvokaten.dk/Breve-900/b900-798.html

Her står der, at hvis huslejen er under 24000 om året, er beskatning ikke aktuelt.


Grænsen på de 24.000,- er for udlejer. Der står i dit link at lejer betaler skat af værdien af lejemålet.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Fri bolig - beskatning?

Indlægaf DenBruneMunk » 1. maj 2018, 15:16

Mon ikke en lejekontrakt løser dette spørgsmål? I behøver absolut ikke tinglysning som merudgift, så at lave en kontrakt forpligter forholdet, som jo er en god ting hvis i pludselig vælger at gå fra hinanden , uden du har noget at bo i, og prisen kan jo være 100kr pr. måned, så er det ikke længere gratis.
0
Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Re: Fri bolig - beskatning?

Indlægaf Kanga » 1. maj 2018, 16:18

Men hvordan skal man gå til det. Jeg er den der primært handler. Ville man kunne argumentere for, at det er sådan vi har opdelt vores økonomi? Han betaler de faste udgifter, jeg betaler de løse?
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Fri bolig - beskatning?

Indlægaf avdotja » 1. maj 2018, 16:24

Selvfølgelig skal du ikke betale skat :) At man har (en eller anden form for) fællesøkonomi, betyder ikke at den der tjener/bidrager mindst, beskattes af forskellen.
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Fri bolig - beskatning?

Indlægaf Slettet bruger » 1. maj 2018, 16:41

avdotja skrev:Selvfølgelig skal du ikke betale skat :) At man har (en eller anden form for) fællesøkonomi, betyder ikke at den der tjener/bidrager mindst, beskattes af forskellen.


Men hvor er den regel der undtager kærestepar? Jeg siger ikke at den ikke findes, jeg kan bare ikke lige finde den. For der er vel ingen tvivl om at hvis det er venner der bor sammen, og den ene ven betaler hele huslejen, vil den anden være skattepligtig af den gave som den gratis husleje er.
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Fri bolig - beskatning?

Indlægaf avdotja » 1. maj 2018, 16:47

abcd skrev:
avdotja skrev:Selvfølgelig skal du ikke betale skat :) At man har (en eller anden form for) fællesøkonomi, betyder ikke at den der tjener/bidrager mindst, beskattes af forskellen.


Men hvor er den regel der undtager kærestepar? Jeg siger ikke at den ikke findes, jeg kan bare ikke lige finde den. For der er vel ingen tvivl om at hvis det er venner der bor sammen, og den ene ven betaler hele huslejen, vil den anden være skattepligtig af den gave som den gratis husleje er.

Jeg tror såmænd heller ikke kærester har en særstatus. Har man fælles økonomi, har man fælles økonomi; man behøver ikke have sex før det gælder. Der findes feks også deciderede bofællesskaber hvor man betaler en del af indkomsten til fælleskassen.

EDIT: Her spørges ind til en lignende situation: https://www.business.dk/brevkassen/skat ... f-huslejen De bruger begrebet “fælles husstand”, hvilket egentlig også dækker bedre end fællesøkonomi.

Fandt faktisk også denne sag, http://skat.dk/skat.aspx?oid=1801952, hvor overførelsen af store, månedlige beløb blev betragtet som en gave, på trods af at de havde barn sammen og senere blev gift :8:; men så vidt jeg kan læse mig frem til, skyldes det først og fremmest at de ikke havde fælles bopæl på daværende tidspunkt (noget kommunens dyneløftere dog normalt ikke ser som en hindring for at konkludere at folk har fællesøkonomi, hvis det kan slette et enligtillæg eller to :rulle:) og at pengene gik ind på en konto der kun var i hendes navn.
1
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Fri bolig - beskatning?

Indlægaf DenBruneMunk » 1. maj 2018, 17:26

abcd skrev:
avdotja skrev:Selvfølgelig skal du ikke betale skat :) At man har (en eller anden form for) fællesøkonomi, betyder ikke at den der tjener/bidrager mindst, beskattes af forskellen.


Men hvor er den regel der undtager kærestepar? Jeg siger ikke at den ikke findes, jeg kan bare ikke lige finde den. For der er vel ingen tvivl om at hvis det er venner der bor sammen, og den ene ven betaler hele huslejen, vil den anden være skattepligtig af den gave som den gratis husleje er.

Du henviser vel stadig til reglen for forældre som køber lejlighed til deres søn, hvor søn skal beskattes af fri bolig. Tror ikke hele paragraffen er beskrevet helt som forventet i tidligere indlæg.

Jeg tror ikke kærestepar i hele Danmark som bor sammen på nogen måde sidder og overvejer beskatning, fordi den ene part bor sammen med en anden, og der ikke er en lejekontakt. Det ville jo næsten komme som en overraskelse for de kvinder som flytter sammen med en rigmand som bor ved Rungsted kyst ved vandet, og huset er 30 mil værd og de beskattes af dette :dåne: , så jeg tvivler stærkt på kærestepar hvor den ene part flytter sammen med den anden bliver beskattet af værdi af hus/lejlighed, så ville der være en masse overset beskatninger i Danmark?

Måske endda kærester som er på dette forum, som altså ikke betaler skat af den bolig de bor sammen med kæresten i, som modpart ejer.

Udover det, så er det da klart spændende tænkning, og måske et grundlag for at flere papirløse forhold, nu bliver på papiret :fløjt:

Jeg synes de forklarer en del om det her:
http://skat.dk/skat.aspx?oid=2048541

Måske er denne info værd at læse: https://www.business.dk/brevkassen/skat ... f-huslejen
I praksis sker der dog ingen beskatning, da I, uanset at I fortsat adskiller økonomien, vil anses for at have fælles økonomi vedrørende betaling af udgifterne til livets opretholdelse
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Fri bolig - beskatning?

Indlægaf Slettet bruger » 1. maj 2018, 17:43

DenBruneMunk skrev:Jeg tror ikke kærestepar i hele Danmark som bor sammen på nogen måde sidder og overvejer beskatning, fordi den ene part bor sammen med en anden, og der ikke er en lejekontakt. Det ville jo næsten komme som en overraskelse for de kvinder som flytter sammen med en rigmand som bor ved Rungsted kyst ved vandet, og huset er 30 mil værd og de beskattes af dette :dåne: , så jeg tvivler stærkt på kærestepar hvor den ene part flytter sammen med den anden bliver beskattet af værdi af hus/lejlighed, så ville der være en masse overset beskatninger i Danmark?


De skal ikke beskattes af værdien af boligen, men jeg vil tro at de burde blive beskattet af hvad huslejen for et værelse i boligen ville være. Men jeg ved det ikke med sikkerhed. Men ja, så er der en masse overset skat i Danmark. Jeg gætter på at man ser igennem fingre med det. I hvert fald så længe de involverede ikke skal have offentlige ydelser.

Hvis rigmanden giver sin kæreste en forlovelsesring til 500.000,- burde han formentlig også ledsage den af en pengegave som kæresten kan bruge til at betale skat af ringen...
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Fri bolig - beskatning?

Indlægaf Slettet bruger » 1. maj 2018, 17:49

Ifølge http://skat.dk/skat.aspx?oid=2234842 kan man give 65.000,- om året skattefrit i gave til en samlever man har boet sammen med i mindst 2 år. Så måske det gør det skattefrit.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Fri bolig - beskatning?

Indlægaf DenBruneMunk » 1. maj 2018, 17:51

abcd skrev:Hvis rigmanden giver sin kæreste en forlovelsesring til 500.000,- burde han formentlig også ledsage den af en pengegave som kæresten kan bruge til at betale skat af ringen...

hehe BAL §22 , siger 58.700 kr er grænsen for slægtninge, (Det var så i 2010)

Jeg tror stadig ikke at fælles økonomi skal beskattes når man læser hvad jeg fandt tidligere, taler vi udlejning og kontrakter, så er det noget andet.
Det "mener jeg" , så ikke tilfældet i TS indlæg, og der kan man vel henvise til

I praksis sker der dog ingen beskatning, da I, uanset at I fortsat adskiller økonomien, vil anses for at have fælles økonomi vedrørende betaling af udgifterne til livets opretholdelse
1
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Fri bolig - beskatning?

Indlægaf fisken80 » 1. maj 2018, 20:02

Jeg er temmelig sikker på, at hvis man er samboende og har fælles økonomi så er der ingen beskatning af noget som helst.
Kanga og kæresten kunne jo nemt vælge at lade begge deres indtægter gå ind på én fælles konto, hvorfra alle faste udgifter blev betalt og hvorfa der blev overført er beløb til dem hver til forbrug. Det er der masser af mennesker der gør. Og hvem der så procentvis har bidraget med mest er fuldkommen ligegyldigt.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Fri bolig - beskatning?

Indlægaf fisken80 » 1. maj 2018, 20:19

Og så alligevel ikke helt. For der er som abcd skriver en grænse for gaver på 65.000. Jeg har dog svært ved at gennemskue, hvordan det skal opgøres. Jo, klart hvis jeg decideret overfører 65.000 på en gang til min kærestes konto. Men har man fælles økonomi med en fælles konto hvor alle indtægter går ind så er det da et umuligt regnestykke. For hvornår er noget almindeligt daglidags forbrug og hvornår er noget en gave?
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Privatøkonomi"