Opdrager du dine børn i økonomi?

Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Opdrager du dine børn i økonomi?

Indlægaf Slettet bruger » 16. maj 2018, 18:40

1234 skrev:
abcd skrev:Det er ikke meningen at tommelfingerregler skal holde helt, de skal være en indikation. Men jeg kan da rimelig let forklare hvad økonomer og jurister laver. Statskundskab er lidt sværere, men som sagt var det bare en tommelfingerregel, ikke et endegyldigt facit.

Mange økonomer, jurister og statskundskaber har nu overlappende opgaver.
Og jeg kan også komme på en helt række andre naturvidenskabelig uddannelser, der ikke er ret nemme at forklare.
Så synes det er en ret dårlig indikator. Kan også komme på jobs, der er nemme at forklare, men har høj arbejdsløshed fx arkitekter,


Du fokuserer alene på at finde undtagelser til reglen. Kan du også finde tilfælde hvor den passer? DSB kører til tiden i 90% af tilfældene, men det er ikke svært at finde mennesker der vil sige at jeg er sindssyg hvis jeg påstår at DSB normalt kører til tiden.

Jeg tror der er ret god sammenhæng imellem at en uddannelses arbejdsområder er rimeligt veldefinerede, og at det er til at finde arbejde inden for det man uddanner sig til. Men det bliver vi nok ikke enige om, og det er heller ikke vigtigt med den regel. Den væsentlige pointe var at jeg ikke køber det med at alt er lige godt, for vi kan alligevel ikke forudsige fremtiden. Som sagt vil jeg meget gerne indgå væddemål med mennesker der har det synspunkt.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Opdrager du dine børn i økonomi?

Indlægaf 1234 » 16. maj 2018, 18:50

abcd skrev:
1234 skrev:
abcd skrev:Det er ikke meningen at tommelfingerregler skal holde helt, de skal være en indikation. Men jeg kan da rimelig let forklare hvad økonomer og jurister laver. Statskundskab er lidt sværere, men som sagt var det bare en tommelfingerregel, ikke et endegyldigt facit.

Mange økonomer, jurister og statskundskaber har nu overlappende opgaver.
Og jeg kan også komme på en helt række andre naturvidenskabelig uddannelser, der ikke er ret nemme at forklare.
Så synes det er en ret dårlig indikator. Kan også komme på jobs, der er nemme at forklare, men har høj arbejdsløshed fx arkitekter,


Du fokuserer alene på at finde undtagelser til reglen. Kan du også finde tilfælde hvor den passer? DSB kører til tiden i 90% af tilfældene, men det er ikke svært at finde mennesker der vil sige at jeg er sindssyg hvis jeg påstår at DSB normalt kører til tiden.

Jeg tror der er ret god sammenhæng imellem at en uddannelses arbejdsområder er rimeligt veldefinerede, og at det er til at finde arbejde inden for det man uddanner sig til. Men det bliver vi nok ikke enige om, og det er heller ikke vigtigt med den regel. Den væsentlige pointe var at jeg ikke køber det med at alt er lige godt for vi kan alligevel ikke forudsige fremtiden. Som sagt vil jeg meget gerne indgå væddemål med mennesker der har det synspunkt.

Altså jeg kan godt lave en liste, men det kræver at jeg kender beskræftigelsesfrekvensen på en utrolig mange uddannelser og selvom jeg kan mange kan jeg nok ikke helt nok :lol: Det med DSB er lidt noget andet for det handler om, at man husker dårlig ting bedre end normale ting.

Jeg er med så langt, at der findes fag der nok aldrig får en decideret lav arbejdsløshed, men jeg tror ikke på nogen kan forudsige konjunkturerne fuldstændig for alle uddannelser. Så jeg tror ikke man bare skal rette sig direkte efter, hvordan statistikken ser ud på det tidspunkt man vælger uddannelse for det kan ligeså vende for rigtig mange uddannelser. Og det er ligegyldigt om du tager en uddannelse med lav ledighed, hvis du er dårlig til faget. For så får du alligevel ikke job. Jeg kender eksempel en datalog, der aldrig fik job for han var sgu bare dårlig. Nu er han så ved at blive kok og det er han meget bedre til!
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Opdrager du dine børn i økonomi?

Indlægaf Slettet bruger » 16. maj 2018, 18:56

1234 skrev:Jeg er med så langt, at der findes fag der nok aldrig får en decideret lav arbejdsløshed, men jeg tror ikke på nogen kan forudsige konjunkturerne fuldstændig for alle uddannelser. Så jeg tror ikke man bare skal rette sig direkte efter, hvordan statistikken ser ud på det tidspunkt man vælger uddannelse for det kan ligeså vende for rigtig mange uddannelser.


Jeg har ikke sagt at man kan forudsige konjunkturerne fuldstændigt. Men jeg har svært ved at se et fremtidigt samfund hvor man ender i langtidsledighed som læge f.eks. Hm, hvad skal jeg læse, bum bum, medicin eller filosofi er mine favoritter. Mon der er bedst chance for at få arbejde som læge eller filosof? Det er ikke til at vide, der går jo 5-6 år inden jeg er færdig, og ingen kan gætte konjunkturerne. Jeg slår plat eller krone, der er ikke andet at gøre.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Opdrager du dine børn i økonomi?

Indlægaf 1234 » 16. maj 2018, 19:04

abcd skrev:
1234 skrev:Jeg er med så langt, at der findes fag der nok aldrig får en decideret lav arbejdsløshed, men jeg tror ikke på nogen kan forudsige konjunkturerne fuldstændig for alle uddannelser. Så jeg tror ikke man bare skal rette sig direkte efter, hvordan statistikken ser ud på det tidspunkt man vælger uddannelse for det kan ligeså vende for rigtig mange uddannelser.


Jeg har ikke sagt at man kan forudsige konjunkturerne fuldstændigt. Men jeg har svært ved at se et fremtidigt samfund hvor man ender i langtidsledighed som læge f.eks. Hm, hvad skal jeg læse, bum bum, medicin eller filosofi er mine favoritter. Mon der er bedst chance for at få arbejde som læge eller filosof? Det er ikke til at vide, der går jo 5-6 år inden jeg er færdig, og ingen kan gætte konjunkturerne. Jeg slår plat eller krone, der er ikke andet at gøre.

Men nu er det jo sjældent at folk valg er så karikeret som du sætter det op.
Da jeg begyndt at læse var der mange uddannelser, der havde høj ledighed for dimittender, fordi det var lige efter finanskrisen.
I dag er der mange af de uddannelser, hvor ledighed er tilbage på normalt niveau.
Der ville det jo have være fatalt for det danske arbejdsmarked, hvis alle havde fravalgt de uddannelser, fordi vi så var kommet til at mangle dem nu.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Opdrager du dine børn i økonomi?

Indlægaf Slettet bruger » 16. maj 2018, 19:10

1234 skrev:
abcd skrev:
1234 skrev:Jeg er med så langt, at der findes fag der nok aldrig får en decideret lav arbejdsløshed, men jeg tror ikke på nogen kan forudsige konjunkturerne fuldstændig for alle uddannelser. Så jeg tror ikke man bare skal rette sig direkte efter, hvordan statistikken ser ud på det tidspunkt man vælger uddannelse for det kan ligeså vende for rigtig mange uddannelser.


Jeg har ikke sagt at man kan forudsige konjunkturerne fuldstændigt. Men jeg har svært ved at se et fremtidigt samfund hvor man ender i langtidsledighed som læge f.eks. Hm, hvad skal jeg læse, bum bum, medicin eller filosofi er mine favoritter. Mon der er bedst chance for at få arbejde som læge eller filosof? Det er ikke til at vide, der går jo 5-6 år inden jeg er færdig, og ingen kan gætte konjunkturerne. Jeg slår plat eller krone, der er ikke andet at gøre.

Men nu er det jo sjældent at folk valg er så karikeret som du sætter det op.
Da jeg begyndt at læse var der mange uddannelser, der havde høj ledighed for dimittender, fordi det var lige efter finanskrisen.
I dag er der mange af de uddannelser, hvor ledighed er tilbage på normalt niveau.
Der ville det jo have være fatalt for det danske arbejdsmarked, hvis alle havde fravalgt de uddannelser, fordi vi så var kommet til at mangle dem nu.


Hvilke uddannelser? Og hvordan var ledigheden sammenlignet med andre uddannelser? Det interessante er hvis nogen uddannelser er gået fra relativt lav ledighed til relativt høj ledighed eller omvendt, de absolutte tal er mindre interessante.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Opdrager du dine børn i økonomi?

Indlægaf 1234 » 16. maj 2018, 19:22

abcd skrev:
1234 skrev:
abcd skrev:
1234 skrev:Jeg er med så langt, at der findes fag der nok aldrig får en decideret lav arbejdsløshed, men jeg tror ikke på nogen kan forudsige konjunkturerne fuldstændig for alle uddannelser. Så jeg tror ikke man bare skal rette sig direkte efter, hvordan statistikken ser ud på det tidspunkt man vælger uddannelse for det kan ligeså vende for rigtig mange uddannelser.


Jeg har ikke sagt at man kan forudsige konjunkturerne fuldstændigt. Men jeg har svært ved at se et fremtidigt samfund hvor man ender i langtidsledighed som læge f.eks. Hm, hvad skal jeg læse, bum bum, medicin eller filosofi er mine favoritter. Mon der er bedst chance for at få arbejde som læge eller filosof? Det er ikke til at vide, der går jo 5-6 år inden jeg er færdig, og ingen kan gætte konjunkturerne. Jeg slår plat eller krone, der er ikke andet at gøre.

Men nu er det jo sjældent at folk valg er så karikeret som du sætter det op.
Da jeg begyndt at læse var der mange uddannelser, der havde høj ledighed for dimittender, fordi det var lige efter finanskrisen.
I dag er der mange af de uddannelser, hvor ledighed er tilbage på normalt niveau.
Der ville det jo have være fatalt for det danske arbejdsmarked, hvis alle havde fravalgt de uddannelser, fordi vi så var kommet til at mangle dem nu.


Hvilke uddannelser? Og hvordan var ledigheden sammenlignet med andre uddannelser? Det interessante er hvis nogen uddannelser er gået fra relativt lav ledighed til relativt høj ledighed eller omvendt, de absolutte tal er mindre interessante.


Jeg tror sådan set du kan tjekke de fleste uddannelser og se at ledighed for dimittender var relativt lav før finanskrisen, relativ høj efter og nu er ved at være relativ lav igen. Det var vidst en rimelig generel tendens på arbejdsmarked, at det er dimittender, der bliver ramt hårdest af den slags udsving. Hvis du kigger på ledigheden for alle med uddannelsen svinger den oftest ikke så meget, da de fleste jo trods alt beholdt deres job under finanskrisen. Det hørt man bare ikke så meget om i medierne. De uddannelser jeg specifikt kender til er fx bygningsingeniør og statskundskaber, men jeg husker det som der var flere. Jeg nørdede selv ret meget den slags inden jeg valgte min uddannelse. Jeg endt på middelvejen mellem høj jobsikker og høj interesse. Det sjove er, at en af de uddannelser jeg så som sikre kort dengang inden for ingeniør-verden har store problemer med overskud af dimittender i min landsdel. Den blev i hvert fald nævnt som et eksempel af min a-kasse. I forhold til statskundsskabere kender jeg faktisk en del, der endt med at arbejde ufaglært fx som pædagogmedhjælper og aldrig kom igang med et akademisk job, fordi de dimitteret, da det var aller sværest, men de ses selvfølgelig ikke i arbejdsløshedsstatistikerne.
0
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Opdrager du dine børn i økonomi?

Indlægaf Buller » 17. maj 2018, 04:20

ajnaM skrev:
Buller skrev:
ajnaM skrev:Jeg kender mange, for hvem penge er meget vigtigt. Så vigtigt, at de taler utroligt meget om det, bruger mange ressourcer på at budgettere og spare op, og sågar har uddannet sig og valgt job efter hvor de kunne få flest penge.

Sådan har jeg det ikke. Langt fra. Penge betyder ikke ret meget for mig, og jeg får det altid sådan lidt gøjseren over folk, der går meget op i det. Der er så mange andre ting, man kan gå op i - tid, overskud, interesser, relationer...

Jeg håber, penge kommer til at fylde lige så lidt i mine drenges liv. Og derfor går jeg efter en vis balance. De skal lære om økonomi, forstå at penge er et vilkår, og på sigt skal de selvfølgelig kunne få et budget til at hænge sammen - men mere behøver de ikke gå op i det. Jeg kommer eksempelvis ikke til at lære dem om 'de store glæder ved at spare op'.





Jeg er i øvrigt selv vokset op med forældre, der har været først arbejdsløse på skift og derefter på SU det meste af min barndom. De har altid lært os at prioritere - eksempelvis havde jeg en hest, og det betød, at jeg ikke havde ret meget andet. Da jeg blev teenager, fik jeg mine børnepenge og skulle selv få min garderobe til at hænge sammen.

Og så flyttede vi til et af de mest velhavende områder i Danmark, hvilket gav mig et stort indblik i ulighed og økonomi fra flere vinkler... det har klart også præget både mit eget forhold til penge og mit forhold til drengenes 'økonomiske opdragelse'. De skal hverken have ingenting eller lære, at ting hænger på træerne - men vigtigst af alt, skal de ikke ende med at være sådan nogen, der går mest op i, hvad de kan skrabe sammen.


Sjovt, jeg kommer til at prøve at give mit barn "glæden ved at spare op" samt forklare dem det smarte ved at vælge uddannelse efter indtægt. I hvert tilfælde den første uddannelse, de kan jo altid tage en igen senere når de har økonomien på det rene.

Hvis man giver den gas med opsparing og indtjening i de første 10-15 år af ens arbejdsliv, så kan man jo nemt gå ned i tid eller måske helt stoppe med at arbejde derfra, eller hellige sig den uddannelse der ikke giver penge. Så bliver der masser af tid til interesser, familie etc. derfra. Det er så nemt ikke at bruge de penge på tasker og tøj etc, men så svært at tjene alle de mistede renter ind igen gennem livet.


Hvis man finder en uddannelse, et område og et arbejde, man er glad for, har man måske ikke lyst til at gå ned i tid eller stoppe med at arbejde. :) Den vej rundt vil jeg hellere se det.


Ja, det ved jeg godt mange siger, sikkert især dem der ikke overhovedet kan forestille sig at der er anden vej fremad end at skulle stå op og tage på job hver dag.

Men man behøver jo ikke sidde hjemme på sofaen og kede sig bare fordi man ikke udfylder ens bedste år med arbejde. Der er masser af ting man kan lave og være glad for, uden at man skal være underlagt reglerne på en arbejdsplads. Som bonus ender man heller ikke med at sidde som 60årig og være i tvivl om man har råd til at gå lidt ned i tid fordi man ikke kan holde til så mange timer længere. Som en af mine kolleger gjorde for nyligt.
0

Tilbage til "Privatøkonomi"