Opdrager du dine børn i økonomi?

Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Opdrager du dine børn i økonomi?

Indlægaf girl_beat » 15. maj 2018, 07:54

ajnaM skrev:Jeg kender mange, for hvem penge er meget vigtigt. Så vigtigt, at de taler utroligt meget om det, bruger mange ressourcer på at budgettere og spare op, og sågar har uddannet sig og valgt job efter hvor de kunne få flest penge.

Sådan har jeg det ikke. Langt fra. Penge betyder ikke ret meget for mig, og jeg får det altid sådan lidt gøjseren over folk, der går meget op i det. Der er så mange andre ting, man kan gå op i - tid, overskud, interesser, relationer...

Jeg håber, penge kommer til at fylde lige så lidt i mine drenges liv. Og derfor går jeg efter en vis balance. De skal lære om økonomi, forstå at penge er et vilkår, og på sigt skal de selvfølgelig kunne få et budget til at hænge sammen - men mere behøver de ikke gå op i det. Jeg kommer eksempelvis ikke til at lære dem om 'de store glæder ved at spare op'.

....

Det markerede fik mig til at tænke på, om ikke det for nogens (manges?) vedkommende hænger sammen med, at penge ikke er et problem? :gruble: Hvis det ikke er noget, man bekymrer sig om, kommer det automatisk til at fylde og betyde mindre, end hvis hver dag er en kamp for at få økonomien til at række. Jeg så bl.a. nogle af udsendelserne 'Barndom på bistand' og blev overrasket over, hvordan børnene tidligt blev inddraget i forældrenes økonomi og hele tiden fik fortalt, hvad ting kostede, hvad der ikke var råd til osv.

Selv har vi talt med (bonus)børnene om penge og prioriteringer, hvis de fx ønskede sig en større ting eller havde fået pengegaver. Og nogle gange udfordret her-og-nu behovet for at købe en eller anden dims "bare fordi". Vi har også fortalt, hvordan vi selv sparer op i forvejen, hvis vi ønsker os noget, og hvordan nogle ting er blevet fravalgt eller nedprioriteret, fordi pengene selvsagt kun kan bruges én gang.
2
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Opdrager du dine børn i økonomi?

Indlægaf Vixen » 15. maj 2018, 08:27

Jeg lærte ikke selv ret meget om økonomi da jeg voksede op. Ville så gerne have faste lommepenge, men det blev aldrig til noget. Jeg fik et arbejde i gymnasiet, og jeg brugte rub og stub på tøj, fester og cafémad - havde overhovedet ingen fornemmelse for, hvornår mit kort var tomt. Det var så umanerligt dumt. Så min datter skal absolut lære om økonomi og især forbrug af materialistiske goder.

Min kæreste er stik modsat. Han og hans familie kalder sig “fornuftige” og gnækker altid selvtilfredse i skægget, når snakken falder på økonomi - jeg kalder dem nærige :) Vi har mange småskænderier om det, fordi min kæreste bruger 0 kr på sig selv om måneden, og jeg elsker forbrugsgoder. Jeg håber, min datter kan blive en god mellemvej af os. Hun skal ikke være så bange for at bruge penge som min kæreste (det gør decideret ondt på ham), men hun skalsamtidig have forståelse for at få et beløb til at række, opsparing, osv.
0
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Opdrager du dine børn i økonomi?

Indlægaf Buller » 15. maj 2018, 08:32

ajnaM skrev:Jeg kender mange, for hvem penge er meget vigtigt. Så vigtigt, at de taler utroligt meget om det, bruger mange ressourcer på at budgettere og spare op, og sågar har uddannet sig og valgt job efter hvor de kunne få flest penge.

Sådan har jeg det ikke. Langt fra. Penge betyder ikke ret meget for mig, og jeg får det altid sådan lidt gøjseren over folk, der går meget op i det. Der er så mange andre ting, man kan gå op i - tid, overskud, interesser, relationer...

Jeg håber, penge kommer til at fylde lige så lidt i mine drenges liv. Og derfor går jeg efter en vis balance. De skal lære om økonomi, forstå at penge er et vilkår, og på sigt skal de selvfølgelig kunne få et budget til at hænge sammen - men mere behøver de ikke gå op i det. Jeg kommer eksempelvis ikke til at lære dem om 'de store glæder ved at spare op'.





Jeg er i øvrigt selv vokset op med forældre, der har været først arbejdsløse på skift og derefter på SU det meste af min barndom. De har altid lært os at prioritere - eksempelvis havde jeg en hest, og det betød, at jeg ikke havde ret meget andet. Da jeg blev teenager, fik jeg mine børnepenge og skulle selv få min garderobe til at hænge sammen.

Og så flyttede vi til et af de mest velhavende områder i Danmark, hvilket gav mig et stort indblik i ulighed og økonomi fra flere vinkler... det har klart også præget både mit eget forhold til penge og mit forhold til drengenes 'økonomiske opdragelse'. De skal hverken have ingenting eller lære, at ting hænger på træerne - men vigtigst af alt, skal de ikke ende med at være sådan nogen, der går mest op i, hvad de kan skrabe sammen.


Sjovt, jeg kommer til at prøve at give mit barn "glæden ved at spare op" samt forklare dem det smarte ved at vælge uddannelse efter indtægt. I hvert tilfælde den første uddannelse, de kan jo altid tage en igen senere når de har økonomien på det rene.

Hvis man giver den gas med opsparing og indtjening i de første 10-15 år af ens arbejdsliv, så kan man jo nemt gå ned i tid eller måske helt stoppe med at arbejde derfra, eller hellige sig den uddannelse der ikke giver penge. Så bliver der masser af tid til interesser, familie etc. derfra. Det er så nemt ikke at bruge de penge på tasker og tøj etc, men så svært at tjene alle de mistede renter ind igen gennem livet.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Opdrager du dine børn i økonomi?

Indlægaf LaScrooge » 15. maj 2018, 08:44

Hvis jeg får børn skal de helt sikkert lære sanmenhængen mellem indtægter og udgifter, ligesom de både skal lære om behovsudskydelse og impulskontrol og at de gerne må få det de ønsker. Jeg kender for mange voksne der overhovedet ikke kan styre deres økonomi, fordi de aldrig har lært konsekvenserne af overforbrug. De får problemer den dag deres forældre dør. Selv er jeg vokset op med den type afsavn der gjorde at jeg lærte at jeg ikke kunne få det jeg ønskede, så jeg kunne lige så godt lade være med at prøve. Det har gjort at jeg har en rimeligt vild selvkontrol når det gælder og ikke føler for meget frustration når jeg ikke kan forfølge en impuls, til gengæld har det også været en enorm bremse for mig, fordi jeg simpelthen ikke vidste at jeg både kunne, måtte og fortjente at få det jeg gerne ville have - og det uanset om det var ting, oplevelser eller livsdrømme.
1
And we both know: I will be delicious
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Opdrager du dine børn i økonomi?

Indlægaf Slettet bruger » 15. maj 2018, 09:12

LaScrooge skrev:Hvis jeg får børn skal de helt sikkert lære sanmenhængen mellem indtægter og udgifter, ligesom de både skal lære om behovsudskydelse og impulskontrol og at de gerne må få det de ønsker. Jeg kender for mange voksne der overhovedet ikke kan styre deres økonomi, fordi de aldrig har lært konsekvenserne af overforbrug. De får problemer den dag deres forældre dør. Selv er jeg vokset op med den type afsavn der gjorde at jeg lærte at jeg ikke kunne få det jeg ønskede, så jeg kunne lige så godt lade være med at prøve. Det har gjort at jeg har en rimeligt vild selvkontrol når det gælder og ikke føler for meget frustration når jeg ikke kan forfølge en impuls, til gengæld har det også været en enorm bremse for mig, fordi jeg simpelthen ikke vidste at jeg både kunne, måtte og fortjente at få det jeg gerne ville have - og det uanset om det var ting, oplevelser eller livsdrømme.


Omvendt er der også folk der er vokset op med store afsavn, som vinder i Lotto, brænder alle pengene af på kort tid og oven i købet bliver ulykkelige undervejs.

Du stiller nogle årsagssammenhænge op uden at argumentere for hvorfor din adfærd ikke lige så godt kunne være udslag af din medfødte personlighed.

Det er et meget almindeligt problem når man taler om konsekvenserne af opvækst (og også mere generelt). F.eks. er det en udbredt historie at børn af rygere oftere bliver rygere end børn af ikke-rygere. Det er sådan set sandt, men problemet er at det ikke har noget at gøre med at de har været udsat for forældre der ryger, men i stedet at nogle mennesker har gener der gør rygning mere attraktivt for dem. Så at forældrene ryger er korreleret, men der er ingen årsagssammenhæng.
1
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Opdrager du dine børn i økonomi?

Indlægaf Stars » 15. maj 2018, 09:14

KinderBueno skrev:Jeg lærte ikke selv ret meget om økonomi da jeg voksede op. Ville så gerne have faste lommepenge, men det blev aldrig til noget. Jeg fik et arbejde i gymnasiet, og jeg brugte rub og stub på tøj, fester og cafémad - havde overhovedet ingen fornemmelse for, hvornår mit kort var tomt. Det var så umanerligt dumt. Så min datter skal absolut lære om økonomi og især forbrug af materialistiske goder.

Min kæreste er stik modsat. Han og hans familie kalder sig “fornuftige” og gnækker altid selvtilfredse i skægget, når snakken falder på økonomi - jeg kalder dem nærige :) Vi har mange småskænderier om det, fordi min kæreste bruger 0 kr på sig selv om måneden, og jeg elsker forbrugsgoder. Jeg håber, min datter kan blive en god mellemvej af os. Hun skal ikke være så bange for at bruge penge som min kæreste (det gør decideret ondt på ham), men hun skalsamtidig have forståelse for at få et beløb til at række, opsparing, osv.


Min datter arbejdede sidste år (som 16-17 årig) en periode ca. 30 timer om ugen i supermarked.
Hun brugte også rub og stub ... men hun har lært rigtig meget af det.
Hun kan stadig ikke lade penge være, når de er på kontoen. Men hun ved det, så når der går penge ind, bliver en del hævet og gemt i skuffen eller overført til mig, så jeg holder dem for hende.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Opdrager du dine børn i økonomi?

Indlægaf Stars » 15. maj 2018, 09:22

abcd skrev:
LaScrooge skrev:Hvis jeg får børn skal de helt sikkert lære sanmenhængen mellem indtægter og udgifter, ligesom de både skal lære om behovsudskydelse og impulskontrol og at de gerne må få det de ønsker. Jeg kender for mange voksne der overhovedet ikke kan styre deres økonomi, fordi de aldrig har lært konsekvenserne af overforbrug. De får problemer den dag deres forældre dør. Selv er jeg vokset op med den type afsavn der gjorde at jeg lærte at jeg ikke kunne få det jeg ønskede, så jeg kunne lige så godt lade være med at prøve. Det har gjort at jeg har en rimeligt vild selvkontrol når det gælder og ikke føler for meget frustration når jeg ikke kan forfølge en impuls, til gengæld har det også været en enorm bremse for mig, fordi jeg simpelthen ikke vidste at jeg både kunne, måtte og fortjente at få det jeg gerne ville have - og det uanset om det var ting, oplevelser eller livsdrømme.


Omvendt er der også folk der er vokset op med store afsavn, som vinder i Lotto, brænder alle pengene af på kort tid og oven i købet bliver ulykkelige undervejs.

Du stiller nogle årsagssammenhænge op uden at argumentere for hvorfor din adfærd ikke lige så godt kunne være udslag af din medfødte personlighed.

Det er et meget almindeligt problem når man taler om konsekvenserne af opvækst (og også mere generelt). F.eks. er det en udbredt historie at børn af rygere oftere bliver rygere end børn af ikke-rygere. Det er sådan set sandt, men problemet er at det ikke har noget at gøre med at de har været udsat for forældre der ryger, men i stedet at nogle mennesker har gener der gør rygning mere attraktivt for dem. Så at forældrene ryger er korreleret, men der er ingen årsagssammenhæng.



Jeg har 3 børn - jeg skulle mene, de har fået nogenlunde samme opvækst, da der kun er 4½ år mellem den ældste og den yngste.

Den ældste er decideret nærig ... prøver på alle mulige måder at få andre til at betale.

Den mellemste er forsigtig med økonomi - for hende er det meget vigtigt, at hun har styr på det, at der er penge nok i sådan en grad, at hun mente, jeg burde have sparet alle 375.000 sammen inden jeg købte sommerhus, for man skal ALDRIG låne penge.

Den yngste har jeg indtil for nyligt været ret overbevist om, at hun ville være en fin kandidat til Luksusfælden inden hun fyldte 19.
Hun har dog (jvf mit indlæg ovenfor) heldigvis ændret sig meget på det sidste.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Opdrager du dine børn i økonomi?

Indlægaf Filipai » 15. maj 2018, 09:31

Buller skrev:Sjovt, jeg kommer til at prøve at give mit barn "glæden ved at spare op" samt forklare dem det smarte ved at vælge uddannelse efter indtægt. I hvert tilfælde den første uddannelse, de kan jo altid tage en igen senere når de har økonomien på det rene.

Hvis man giver den gas med opsparing og indtjening i de første 10-15 år af ens arbejdsliv, så kan man jo nemt gå ned i tid eller måske helt stoppe med at arbejde derfra, eller hellige sig den uddannelse der ikke giver penge. Så bliver der masser af tid til interesser, familie etc. derfra. Det er så nemt ikke at bruge de penge på tasker og tøj etc, men så svært at tjene alle de mistede renter ind igen gennem livet.


Det lyder rimeligt op ad bakke at bruge en del år på at studere et fag der ikke interesserer en. Jeg siger ikke man skal være naiv omkring sin uddannelse, men tænker ikke du bliver læge, arkitekt eller hvad pokker nu ellers er den smarte løsning for at tjene penge, hvis man ikke har en reel interesse for det. Så nemt er det bare heller ikke at tage en uddannelse, og efterfølgende finde et velbetalt job hvis man ikke har en interesse i det.
4
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Opdrager du dine børn i økonomi?

Indlægaf girl_beat » 15. maj 2018, 09:35

Zinde skrev:I forlængelse af abcd’s indlæg mener jeg ikke, der i det hele taget er voldsomt meget, man kan (eller skal) gøre for at “forberede børn på voksenlivet”.

Børnesynet i dag er ofte præget af en diskurs om, at børn nærmest er blanke tavler, som forældrene skal udfylde for at gøre dem til rigtige mennesker. Fx mener mange, at børn skal trænes i at være sociale og til at sige undskyld, tak for mad osv. Jeg mener derimod, at man som forælder groft sagt bare skal leve sit liv. Så lærer og udvikler børnene sig helt automatisk.

Så: den bedste måde at “lære” sine børn om voksenlivet er ved selv at have styr på sit shit. Og så skabe et hjem, hvor man forholder sig undrende og spørgende til verden omkring sig. Så kommer langt det meste helt af sig selv.

Jeg er enig langt hen ad vejen, men hvad så med de voksne, som overhovedet ikke har styr på deres shit? Skrantende økonomi, dårlige valg, manglende overskud, usund levevis etc.? Hvis de ikke på én eller anden måde aktivt lærer børnene, at der er alternativer, eller at tingene kan gøres bedre, bliver det jo svært at bryde en dårlig social arv (lige i denne tråd er fokus økonomi, men også generelt) :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Opdrager du dine børn i økonomi?

Indlægaf Slettet bruger » 15. maj 2018, 09:38

girl_beat skrev:Jeg er enig langt hen ad vejen, men hvad så med de voksne, som overhovedet ikke har styr på deres shit? Skrantende økonomi, dårlige valg, manglende overskud, usund levevis etc.? Hvis de ikke på én eller anden måde aktivt lærer børnene, at der er alternativer, eller at tingene kan gøres bedre, bliver det jo svært at bryde en dårlig social arv (lige i denne tråd er fokus økonomi, men også generelt) :)


Ofte handler det jo bare om dårlige genetiske forudsætninger. En stor del af befolkningen har en IQ på 85 eller derunder, og med det bliver livet bare op ad bakke. Man kan ikke fikse en lav IQ. Det er brutalt og uretfærdigt, men det er jo sådan det er.
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Opdrager du dine børn i økonomi?

Indlægaf JoyNips » 15. maj 2018, 10:21

Stars skrev:

Jeg har 3 børn - jeg skulle mene, de har fået nogenlunde samme opvækst, da der kun er 4½ år mellem den ældste og den yngste.

Den ældste er decideret nærig ... prøver på alle mulige måder at få andre til at betale.

Den mellemste er forsigtig med økonomi - for hende er det meget vigtigt, at hun har styr på det, at der er penge nok i sådan en grad, at hun mente, jeg burde have sparet alle 375.000 sammen inden jeg købte sommerhus, for man skal ALDRIG låne penge.

Den yngste har jeg indtil for nyligt været ret overbevist om, at hun ville være en fin kandidat til Luksusfælden inden hun fyldte 19.
Hun har dog (jvf mit indlæg ovenfor) heldigvis ændret sig meget på det sidste.


Jeg tror, som du viser her, at det er ret individuelt og at man kun kan komme så og så langt med opdragelse.

Jeg har haft fritidsjob siden jeg var 13, har set min far lave regnskaber, har fået indblik i budgetter, opsparing, tæring efter næring, at lave forskudsopgørelse, tjekke årsopgørelse osv. Da jeg var stor nok til at forstå konceptet blev jeg "ansat" af min mor med hjemmebrygget, håndskrevet kontrakt og det hele til nogle huslige pligter, som jeg så tjente mine lommepenge på.I bund og grund skulle jeg mene, at jeg har fået ret god bagage med mig hjemmefra hvad angår økonomi. Men jeg har alle dage brugt rub og stub jeg har tjent. Og også lidt mere end dét, for da jeg startede på universitetet fik jeg kastet en kassekredit i nakken og den har været maxet ud. Jeg vil slet ikke tænke på, hvad jeg har betalt i renter på den. Og SU-gæld har jeg også.
Det er faktisk først efter at jeg fyldte 30, at jeg begyndte at lave lidt opsparing og tænke på, om jeg skulle indbetale mere til pensionsordning end hvad jeg automatisk betaler gennem mit arbejde. Jeg er født uden sund fornuft når det kommer til penge. Min kæreste derimod har en indbygget sund fornuft, på trods af at hans forældre ikke aktivt har gjort meget for at lære ham om penge. Han har på 8 år betalt vores andel stort set ud og det er 99 % hans fortjeneste, at vi har kunnet købe det hus, vi har købt, for hvis ikke vi havde haft så stor friværdi havde det ikke kunnet lade sig gøre.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Opdrager du dine børn i økonomi?

Indlægaf Allmost_Famous » 15. maj 2018, 12:07

Jeg er vokset op i to meget forskellige hjem.

I det ene hjem var penge sådan noget med, at man én uge om måneden brugte hele herligheden på smøger og pizza, og resten af måneden beklagede man sig over ikke at have penge til noget som helst.
I det andet hjem kunne man ikke mærke om det var først eller sidst på måneden, for der var holdningen, at selvom pengene er til rådighed mandag, skal man jo stadig kunne betale sin regning om fredagen. Man brugte ikke penge, man ikke havde.

Jeg ved da godt hvor jeg har lært mest, og bedst. Det er så de ting, jeg lærer fra mig til sønnike.

Selvfølgelig skal børn lære om økonomi. Personligt mener jeg så godt nok, at det til en vis grad handler om "monkey see, monkey do", så hvis man er et godt eksempel på eksempelvis økonomisk ansvarlighed, giver man sig barn de bedst mulige forudsætninger for at lære de fornuftige ting.
1
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Opdrager du dine børn i økonomi?

Indlægaf Buller » 15. maj 2018, 19:41

Filipai skrev:
Buller skrev:Sjovt, jeg kommer til at prøve at give mit barn "glæden ved at spare op" samt forklare dem det smarte ved at vælge uddannelse efter indtægt. I hvert tilfælde den første uddannelse, de kan jo altid tage en igen senere når de har økonomien på det rene.

Hvis man giver den gas med opsparing og indtjening i de første 10-15 år af ens arbejdsliv, så kan man jo nemt gå ned i tid eller måske helt stoppe med at arbejde derfra, eller hellige sig den uddannelse der ikke giver penge. Så bliver der masser af tid til interesser, familie etc. derfra. Det er så nemt ikke at bruge de penge på tasker og tøj etc, men så svært at tjene alle de mistede renter ind igen gennem livet.


Det lyder rimeligt op ad bakke at bruge en del år på at studere et fag der ikke interesserer en. Jeg siger ikke man skal være naiv omkring sin uddannelse, men tænker ikke du bliver læge, arkitekt eller hvad pokker nu ellers er den smarte løsning for at tjene penge, hvis man ikke har en reel interesse for det. Så nemt er det bare heller ikke at tage en uddannelse, og efterfølgende finde et velbetalt job hvis man ikke har en interesse i det.


mange unge vakler jo imellem flere uddannelser, og her ville mit råd så være... i stedet for at følge hjertet fuldstændigt blindt, så overvej også lige om du kan få job med det og brød på bordet...og helst overskud til en opsparing også. I stedet for at samle dig et studielån til og alligevel ikke ende med at bruge den uddannelse du syntes var så fantastisk da du var 19 og naiv.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Opdrager du dine børn i økonomi?

Indlægaf Artem » 15. maj 2018, 20:03

Ud over at jeg fik lidt lommepenge hver uge mindes jeg ikke at mine forældre direkte har lært mig noget på det område.
Men har altid været meget fornuftig og sparsommelig så det har som sådan heller ikke været nødvendigt.
Tal og økonomi har altid faldet mig nemt.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Opdrager du dine børn i økonomi?

Indlægaf 1234 » 16. maj 2018, 04:47

Dikus skrev:Det bedste, jeg nogensinde har gjort, sådan ca, er at tage studielån. Diskvalificerer det så mig fra at lære mit barn om økonomi :gruble:

Næ og jeg synes egentlig meget godt viser problemet med rådene i starten de lægger op til at kun en type økonomistyringsmetode er den rigtige.

Jeg synes egentlig bare børn behøver at lære at betale deres regninger. Hvordan de så ellers disponerer deres økonomi er op til dem selv.
0

Tilbage til "Privatøkonomi"