Opdrager du dine børn i økonomi?

Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Opdrager du dine børn i økonomi?

Indlægaf Wizzze » 14. maj 2018, 09:35

Lærte du om penge, budgetter og forbrug hjemmefra, eller er det noget du har måttet lære selv som voksen?
Der begynder at være tiltag i skolerne, men det er stadig langt fra fast pensum, så hvis de ikke lærer det hjemme, så ved de fleste børn og unge ikke meget om penge, opsparing, budgetter og forbrug, så forældre anbefales at opdrage på ungerne, også økonomisk.
Gør du/I det derhjemme, f.eks. gennem brug af lommepenge, tjanser og ansvar for indkøb mm. ?

"Det er de færreste steder, der står privatøkonomi på skoleskemaet. Derfor er det vigtigt, at børn og unge lærer finansielle færdigheder af deres forældre, mener Morten Holm Steinvig, specialkonsulent i Penge- og Pensionspanelet.

- En generel økonomisk opdragelse er vigtig, for når man flytter hjemmefra, så skal man jo til at jonglere sin egen privatøkonomi og styre sit forbrug, siger han og kommer med fem gode råd.

1) Giv lommepenge
For at lære at håndtere en økonomi, så skal der være nogle penge at administrere. Derfor skal børn have lommepenge.
- Man skal give lommepenge på fast basis, det kan være ugentligt eller månedligt. På den måde lærer børn og unge, at penge falder med en bestemt rytme, så man lærer at få dem til at strække, siger Morten Holm Steinvig.

2) Begå egne fejl
Man lærer meget af egne fejl, derfor skal man som forældre ikke blande sig i alle dispositioner, men finde balancegangen mellem rådgivning og frie tøjler.
- Det jo ærgerligt, hvis de hele tiden bruger deres avisrutepenge på at købe apps og aldrig får sparet op til noget, siger han.

3) Spar op
Det er en god økonomisk dyd at kunne spare op, og det skal man hjælpe sine børn med at lære, siger Anders Valdemar Juhl, rådgiver hos Uvildigeråd.dk.
- Børn kan jo godt lide at tale om drømme, så tal om, hvad der er realistisk, men husk at synliggøre, hvad det kræver, siger han.
Så er ønsket en ny cykel, så skal det forklares helt pædagogisk, siger Morten Holm Steinvig.
- Hvis du lægger 100 kroner til side om måneden, så har du råd til den om halvandet år.
- Man kan også finde et billede af en cykel og klippe det op i ti bidder, så når du har sparet op ti gange, så svarer det til cyklen, foreslår Morten Holm Steinvig.

4) Tal om impulskøb
Børn bliver forbrugere i en meget ung alder, derfor er samtalen om, hvad der er nødvendigt kontra lækkert at have, meget vigtig.
- Man kan tale om, hvad man må undvære, hvis man bare skal have de her nye bukser. Så kan det være, at opsparingen til cyklen kommer til at tage længere tid, siger Morten Holm Steinvig.

5) Gæld og lån
- Det er så afsindigt vigtigt at få fortalt, hvor uhensigtsmæssigt det er at tage de dyre kviklån og sms-lån, det er jo total lokkemad med vanvittige renter, siger Anders Valdemar Juhl.
Og låner man penge ud til sine børn, må man ikke blive blødsøden og "glemme" at få dem igen.
- Børn skal også lære, at når man låner noget af andre, så skal det også betales tilbage, ellers er det lettere at havne i en gældsfælde, siger Morten Holm Steinvig.

Fakta: Gode råd til lommepenge
- Begynd med lommepenge, når barnet er 6-7 år. Giv hver uge et mindre beløb. Så har barnet til lidt slik og lærer at bytte penge for noget, de gerne vil have.
- Når barnet er 8-11 år, kan man sætte beløbet op og begynde at give lommepenge hver 14. dag. Så kan barnet lære, at det kan købe en bamse, men ikke også en brandbil.
- Ved 12-15 år kan man give et noget større beløb en gang om måneden. Og så skal man introducere, at de også selv skal betale for nogle ting - eksempelvis tøj eller biografbilletter.
Kilde: Forbrugerrådet Tænk."
https://www.bt.dk/forbrug/goer-oekonomi ... pdragelsen
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Opdrager du dine børn i økonomi?

Indlægaf Filipai » 14. maj 2018, 09:50

Jeg har lært det hjemmefra, og har altid været vildt god til at spare op. Og det har givet pote her som voksen.
Mine forældre gjorde som omtrent alle tipsene, og jeg sparede op og havde et bedre tv end mine forældre, og en ny cykel, fordi jeg sparede, og gik på loppemarked med mit gamle legetøj.

Da mine forældre blev skilt da jeg var 13, fik jeg børnepengene hver 3. måned. De skulle så strække til alt, og hurtigt fandt jeg ud af at bilka jeans var et fint alternativ til miss sixty jeans til 1000 kr parret.
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Opdrager du dine børn i økonomi?

Indlægaf JoyNips » 14. maj 2018, 10:40

Pt. gør vi ikke, men det er da så absolut planen at han skal lære om økonomi når han er stor nok til det - og man må da håbe, at han slægter sin far på frem for mig.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Opdrager du dine børn i økonomi?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 14. maj 2018, 12:06

Jeg lærte at girokort lagde man i en stak i skuffen, sammen med de rykkere der kom. Penge var der masser af og de skulle alle sammen bruges. Extravagant og uden omtanke. Det var verdens dårligste lektie jeg fik med mig der og har kostet knaster.

Jeg gik på både kommune- og privatskole igennem 80´erne og 90érne og der var absolut ikke økonomi på skemaet.

Det er derfor virkelig vigtigt for mig at vores søn lærer økonomi. Han er knap 5, men det er ikke for tidligt. Vi taler om at man ikke bare kan få, alt koster penge, man skal spare op, man kan ønske sig ting osv. Han tømte halvdelen af sit badebassin i morges på fis og ballade, og så måtte jeg forklare ham at vand koster penge. Det blev en længere udredning da han så spurgte hvordan man betale regnen for vandet, men det lykkedes og det fes ind på lystavlen. Det er ikke sådan at vi taler om det non-stop, men omtanke er det niveau vi på lige nu ift. alder.
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23204

Re: Opdrager du dine børn i økonomi?

Indlægaf Mani » 14. maj 2018, 12:20

Ja, vi taler med dem om økonomien i en husholdning. Om prioritering af tid og indkomst.
De får også lommepenge. Som små opsparede de via pligter - nu får de et fast månedligt beløb og forventes at hjælpe til i husholdningen u afhængigt af dette. De sparer op og betalte ½ af deres første computer.

Generelt bruger de dog ikke penge på ret meget. Gaming og bio billetter og måske lidt snolder er det de bruger mest på - men pt. bruger de mindre end de får ind i lommepenge/gaver.
Da jeg nævnte at lommepenge nok skulle sættes op når de skulle på efterskole mente de, at det er unødvendigt - de har jo deres opsparing :cool:
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Opdrager du dine børn i økonomi?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 14. maj 2018, 12:24

Vores niece havde et stort ønske og fra hun var 6 til hun var 12 sparede hun alt op som kom hendes vej. På hendes 12 års fødselsdag kunne hun selv betale for sin helt egen travhest. Det var dælme imponerende.
9
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Opdrager du dine børn i økonomi?

Indlægaf girl_beat » 14. maj 2018, 13:05

FormerlyKnownAs skrev:Vores niece havde et stort ønske og fra hun var 6 til hun var 12 sparede hun alt op som kom hendes vej. På hendes 12 års fødselsdag kunne hun selv betale for sin helt egen travhest. Det var dælme imponerende.

Det er også super vigtigt at lære/mærke stoltheden ved selv at have købt en stor ting (mindre end en travhest kan nok også gøre det :-D )
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23204

Re: Opdrager du dine børn i økonomi?

Indlægaf Mani » 14. maj 2018, 13:45

Zinde skrev:At give sine børn faste lommepenge uafhængig af indsats er ikke at forberede dem til voksenlivet imo - medmindre man bor et sted, hvor der er borgerløn.

Mine børn har de penge, de har tjent eller fået i gave. Den ældste sparer op, den mellemste bruger rub og stub. Jeg har ikke behov for at belære dem om fordelene ved at spare op, dem ser de tydeligt, når ældsten har råd til at købe en symaskine, mens mellemsten har brugt formuen på løbende indkøb af squishies.

Det afhænger vel af beløbet. Mine børn får ikke penge for at hjælpe til i det hjem hvor de bor, men de får en del af de børnepenge vi får. Det gjorde jeg også selv og det afholdt mig ikke fra at have fritidsjob ved siden af for at spare ekstra op.
Mine børn har en skole de skal passe - jeg har et job - så forskelligt er det ikke imo.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23204

Re: Opdrager du dine børn i økonomi?

Indlægaf Mani » 14. maj 2018, 15:10

Zinde skrev:
Mani skrev:
Zinde skrev:At give sine børn faste lommepenge uafhængig af indsats er ikke at forberede dem til voksenlivet imo - medmindre man bor et sted, hvor der er borgerløn.

Mine børn har de penge, de har tjent eller fået i gave. Den ældste sparer op, den mellemste bruger rub og stub. Jeg har ikke behov for at belære dem om fordelene ved at spare op, dem ser de tydeligt, når ældsten har råd til at købe en symaskine, mens mellemsten har brugt formuen på løbende indkøb af squishies.

Det afhænger vel af beløbet. Mine børn får ikke penge for at hjælpe til i det hjem hvor de bor, men de får en del af de børnepenge vi får. Det gjorde jeg også selv og det afholdt mig ikke fra at have fritidsjob ved siden af for at spare ekstra op.
Mine børn har en skole de skal passe - jeg har et job - så forskelligt er det ikke imo.


Folk må gøre som de vil. Jeg svarer bare ud fra hvad der står i artiklen :)

Det er jeg klar over. Jeg tillader bare at påpege jeg er uenig og begrunder hvorfor.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Opdrager du dine børn i økonomi?

Indlægaf Slettet bruger » 14. maj 2018, 15:33

Jeg lærte ikke noget om økonomi. Jeg lærte heller ikke at støvsuge eller vaske op, men jeg fandt ud af det alligevel. Jeg har ikke planer om at lære mine egne børn om det, jeg tror ikke rigtigt på at det giver noget. Forhåbentlig er de så fornuftige til den tid at de selv kan regne den slags ud.
1
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Opdrager du dine børn i økonomi?

Indlægaf godtnavn » 14. maj 2018, 18:33

Zinde skrev:At give sine børn faste lommepenge uafhængig af indsats er ikke at forberede dem til voksenlivet imo - medmindre man bor et sted, hvor der er borgerløn.

Mine børn har de penge, de har tjent eller fået i gave. Den ældste sparer op, den mellemste bruger rub og stub. Jeg har ikke behov for at belære dem om fordelene ved at spare op, dem ser de tydeligt, når ældsten har råd til at købe en symaskine, mens mellemsten har brugt formuen på løbende indkøb af squishies.


Nu går de vel i skole? Og de vokser op i et land hvor man får penge for at gå i skole ;) Min opfattelse er at børn lærer meget om penge ved at få lommepenge. Selv fik jeg min alder i lommepenge om ugen som barn indtil 13-års-alderen, så det er jo ikke fordi de skal vælte sig i penge når de er små, men man lærer nemmest penges værdi ved at have nogen ;)

Jeg regner klart med at min datter skal lærer om økonomi når hun bliver ældre, nu skal hun lige lære at gå og den slags først ;)

Min kæreste (og hans søskende) har ikke lært noget om penge, det kan man tydelig se i deres valg, ikke at de er helt ude at skide, de har alle godt betalte job, men har taget mindre kloge beslutninger. Min kæreste har altid tjent pænt, men aldrig haft en opsparing før han mødte mig.
1
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Opdrager du dine børn i økonomi?

Indlægaf fisken80 » 14. maj 2018, 18:51

Jeg har ikke børn, men mine forældre gjorde meget ud af at lære os om pengenes værdi. Vi fik ret tidligt lommepenge og skulle selv spare op til større ting eller ønske os dem i jule- eller fødselsdagsgave. Min mor viste mig også hvordan man lavede et budget og forklarede mig hvad en budgetkonto er.
Jeg er inderligt taknemmelig for, at jeg lærte det hjemmefra. Og i dag er både min bror og jeg godt kørende i forhold til vores økonomi.
Og jeg lærte da i øvrigt også hjemmefra at støvsuge og starte en vaskemaskine, det var sgu egentlig meget rart, at jeg ikke skulle starte på bar bund med den slags da jeg flyttede hjemmefra...
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Opdrager du dine børn i økonomi?

Indlægaf Lulu » 14. maj 2018, 19:08

Mine børn er 4 og 1,5 år, så vi lærer dem ikke voldsomt meget endnu.
Dog snakker vi med den store om tings værdi og at man ikke bare kan købe nyt af noget, fordi man ikke passer godt på ting eller ødelægger med vilje. Så på den måde kommer der lidt læring ind. Når de bliver ældre, bygger vi mere på.
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Opdrager du dine børn i økonomi?

Indlægaf Stars » 15. maj 2018, 05:42

Jeg tror egentlig, at min mor hjalp med/lærte mig nogle af de ting i forbindelse med, at jeg flyttede hjemmefra :gruble:

Jeg kan tydeligt huske, at hun huskede mig på at få forsikringer. Og blev ved med at spørge ind til det, indtil de var på plads.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Opdrager du dine børn i økonomi?

Indlægaf ajnaM » 15. maj 2018, 07:35

Jeg kender mange, for hvem penge er meget vigtigt. Så vigtigt, at de taler utroligt meget om det, bruger mange ressourcer på at budgettere og spare op, og sågar har uddannet sig og valgt job efter hvor de kunne få flest penge.

Sådan har jeg det ikke. Langt fra. Penge betyder ikke ret meget for mig, og jeg får det altid sådan lidt gøjseren over folk, der går meget op i det. Der er så mange andre ting, man kan gå op i - tid, overskud, interesser, relationer...

Jeg håber, penge kommer til at fylde lige så lidt i mine drenges liv. Og derfor går jeg efter en vis balance. De skal lære om økonomi, forstå at penge er et vilkår, og på sigt skal de selvfølgelig kunne få et budget til at hænge sammen - men mere behøver de ikke gå op i det. Jeg kommer eksempelvis ikke til at lære dem om 'de store glæder ved at spare op'.





Jeg er i øvrigt selv vokset op med forældre, der har været først arbejdsløse på skift og derefter på SU det meste af min barndom. De har altid lært os at prioritere - eksempelvis havde jeg en hest, og det betød, at jeg ikke havde ret meget andet. Da jeg blev teenager, fik jeg mine børnepenge og skulle selv få min garderobe til at hænge sammen.

Og så flyttede vi til et af de mest velhavende områder i Danmark, hvilket gav mig et stort indblik i ulighed og økonomi fra flere vinkler... det har klart også præget både mit eget forhold til penge og mit forhold til drengenes 'økonomiske opdragelse'. De skal hverken have ingenting eller lære, at ting hænger på træerne - men vigtigst af alt, skal de ikke ende med at være sådan nogen, der går mest op i, hvad de kan skrabe sammen.
4
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…

Tilbage til "Privatøkonomi"