Hvor synes du, du frådser.

Brugeravatar
Confucius
Kort karma: 196
Likede indlæg: 3499

Re: Hvor synes du, du frådser.

Indlægaf Confucius » 23. maj 2018, 10:33

Tidligere på måneden betalte COOP 10.000 kroner for de 10 kg. første Samsø kartofler, der kom på markedet. Det er en kilopris på 1.000 kroner for kartofler!
0
Der findes to slags mennesker:
1) Dem der kan ekstrapolere fra ufuldstændige data.

Kun en tåbe frygter ikke badevægten.
avdotja
Kort karma: 219
Likede indlæg: 4056

Indlægaf avdotja » 23. maj 2018, 11:06

Jeg synes det er temmelig arrogant over for vores landbrugsdyr at kategorisere økologi over en kam som “fråds”. Jeg er sikker på at dyrene (som de levende væsener de jo - på trods af retorikken og tingsliggørelse - faktisk er!) ikke synes der er noget som helst frås over at ikke at være placeret i en lille bur, ikke være fastspændt i liggende position i flere uger uden mulighed for at rejse sig og ja - ligefrem få lov til at se solen nu og da (og måske ovenikøbet nuppe sig en bid frisk græs)...

Nå, kæphest off.

Jeg bruger formentlig flere penge på et par områder (feks mad), end den gennemsnitlige dansker og jeg har bestemt også brugt penge på nogle ting hvor jeg tænker “Hold da op, farvel favoritstatus hos bankrådgiver”, uden af jeg af den grund kategoriserer det som fråds.

Når jeg tænker “fråds”, er jeg over i noget misbrug af resourser, som hverken er bundet op på pris eller folks økonomiske formåen. En enkelt dyr taske til 15.000 kr er ikke nødvendigvis fråds i min bog, mens 50 billige tasker (til 200 kr stykket), formentlig vil være det - ud fra rationalet at det vil man aldrig få brugt.
Standardeksemplet er vel en tallerken mad (eller buffet): øser man en kæmpe portion op, velvidende at man kun spiser halvdelen, så frådser man. Uanset hvor billig maden er eller hvor godt råd man har til at smide resterne ud. Og det er absolut ikke positivt i min bog.

Der er faktisk kun en ting der er klokkeklart frådseri i mit liv: mit hundedyre fitnesssabonnement (tak Akehurst2 :cuss:). Derudover er jeg begyndt at overveje mit flyveri. Med tanke på jordens tilstand og flyindustriens enorme effekt på denne, er det sgu da egentlig frådseri af den anden verden, med jævnlige svipture rundt i Europa.
6
fisken80
Kort karma: 260
Likede indlæg: 8661

Indlægaf fisken80 » 23. maj 2018, 11:42

Wizzze skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Er der virkelig danske øko jordbær nogle steder allerede ? :gruble:

Danske øko jordbær har der været længe, men de er fra drivhus, og smager ikke som "rigtige" danske jordbær (det er nok en anden sort man bruger i drivhus? :gruble: )

Alle de danske jordbær du køber lige nu er fra drivhus. Der er ikke danske frilandsjordbær før om tidligst en uge. Eller okay, de første frilands kom i går, men du skal have været mere end heldig for at få nogle af dem...

https://www.sonderborgnyt.dk/aarets-foe ... s-torsdag/
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
Akehurst2
Kort karma: 574
Likede indlæg: 12152

Indlægaf Akehurst2 » 23. maj 2018, 12:29

avdotja skrev:Jeg synes det er temmelig arrogant over for vores landbrugsdyr at kategorisere økologi over en kam som “fråds”. Jeg er sikker på at dyrene (som de levende væsener de jo - på trods af retorikken og tingsliggørelse - faktisk er!) ikke synes der er noget som helst frås over at ikke at være placeret i en lille bur, ikke være fastspændt i liggende position i flere uger uden mulighed for at rejse sig og ja - ligefrem få lov til at se solen nu og da (og måske ovenikøbet nuppe sig en bid frisk græs)...

Nå, kæphest off.

Jeg bruger formentlig flere penge på et par områder (feks mad), end den gennemsnitlige dansker og jeg har bestemt også brugt penge på nogle ting hvor jeg tænker “Hold da op, farvel favoritstatus hos bankrådgiver”, uden af jeg af den grund kategoriserer det som fråds.

Når jeg tænker “fråds”, er jeg over i noget misbrug af resourser, som hverken er bundet op på pris eller folks økonomiske formåen. En enkelt dyr taske til 15.000 kr er ikke nødvendigvis fråds i min bog, mens 50 billige tasker (til 200 kr stykket), formentlig vil være det - ud fra rationalet at det vil man aldrig få brugt.
Standardeksemplet er vel en tallerken mad (eller buffet): øser man en kæmpe portion op, velvidende at man kun spiser halvdelen, så frådser man. Uanset hvor billig maden er eller hvor godt råd man har til at smide resterne ud. Og det er absolut ikke positivt i min bog.

Der er faktisk kun en ting der er klokkeklart frådseri i mit liv: mit hundedyre fitnesssabonnement (tak Akehurst2 :cuss:). Derudover er jeg begyndt at overveje mit flyveri. Med tanke på jordens tilstand og flyindustriens enorme effekt på denne, er det sgu da egentlig frådseri af den anden verden, med jævnlige svipture rundt i Europa.

You're most welcome :-D Mit fitnessabonnement ser også lidt frådse-agtigt ud med danske øjne, og det er ikke engang så dyrt som dit. Vil til gengæld helst ikke regne sammen, hvad jeg bruger på personlig træning. Men det er jo for sundhedens skyld :engel:

Jeg er enig med dem, der mener at fråds kun er relevant i forhold til noget, man ikke har råd til eller som decideret ikke bliver brugt. Ellers er alt udover det mest nødvendige jo netop fråds, og så frådser de fleste i Danamrk jo i et eller andet omfang.

Ellers kunne det her være mig:

Zinde skrev:Jeg frådser på den måde, at jeg sjældent lægger mærke til, hvad ting koster. Jeg betaler bare. Og det er ligemeget, om det er dagligvarer, retter på menukortet eller fx behandlinger hos dyrlægen.

Tøj og sko er dog en undtagelse, her kigger jeg på prisen, før jeg køber.

Jeg gider ikke lede efter tilbud, gå i flere butikker, forsøge at spare. Jeg køber det, jeg vil have og har råd til og med et minimum af besvær. Så jeg frådser sikkert i nogens øjne, men jeg ser det mere som at være omhyggelig i forhold til vigtige ting som tid og bekvemmelighed, og til gengæld loose på noget så uinteressant som penge.
1
Brugeravatar
Confucius
Kort karma: 196
Likede indlæg: 3499

Indlægaf Confucius » 23. maj 2018, 12:32

1
Der findes to slags mennesker:
1) Dem der kan ekstrapolere fra ufuldstændige data.

Kun en tåbe frygter ikke badevægten.
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 2758
Likede indlæg: 17382

Indlægaf Wizzze » 23. maj 2018, 12:37

fisken80 skrev:
Wizzze skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Er der virkelig danske øko jordbær nogle steder allerede ? :gruble:

Danske øko jordbær har der været længe, men de er fra drivhus, og smager ikke som "rigtige" danske jordbær (det er nok en anden sort man bruger i drivhus? :gruble: )

Alle de danske jordbær du køber lige nu er fra drivhus. Der er ikke danske frilandsjordbær før om tidligst en uge. Eller okay, de første frilands kom i går, men du skal have været mere end heldig for at få nogle af dem...

https://www.sonderborgnyt.dk/aarets-foe ... s-torsdag/

I Odsherred har de solgt frilandsjordbær i lidt over en uge, og de er GODE i år :savl:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 2758
Likede indlæg: 17382

Indlægaf Wizzze » 24. maj 2018, 17:19

FormerlyKnownAs skrev:
1234 skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
1234 skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Wizzze skrev:

Hm..har ikke set dem her i provinsen.

Jeg bor i provinsen, men en større by.
Der har jeg også set den i kæder som superbrugsen og Kvickly.

Men øko?? Jeg har kun set danske.

Ja jeg er ret sikker på SuperBrugsen både havde almindelige og økologisk danske jordbær.

Cool. Jeg må forbi en super brugs så :) tak

Fra den lokale Coop pusher

CA6B73A2-2B1E-4F76-A331-94E60489C993.jpeg

0BC57044-27B6-44A9-B20B-6E69441D92AA.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Do as I say! :whip:
Lykke
Kort karma: 156
Likede indlæg: 3332

Indlægaf Lykke » 24. maj 2018, 17:34

Jeg gav 27kr for en bakke økologiske danske jordbær i dag i super Brugsen.
0

Tilbage til "Privatøkonomi"