Fra løn til dagpenge

Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24627
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3194
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36777

Fra løn til dagpenge

Indlægaf Daine » 11. jun 2018, 21:12

Jeg er overgået til dagpenge her fra 1/6 og jeg er kommet til at tænke på, om der er noget jeg skal gøre i forhold til min forskudopgørelse for i år? Jeg kommer til at gå omkring 4500,- ned brutto pr måned, men sidste måned fik jeg udbetalt en del mere end normalt pga ferieudbetaling + fritvalgskontoudbetaling. Jeg får sidst i juni udbetalt det sidste fra min arbejdsgiver, deriblandt en måneds fratrædelsesgodtgørelse.
Skal jeg på forhånd gå ind og rubrikoplyse dagpenge? Og skal jeg tilrette løn derinde jf oplysningerne på min lønseddel?

Jeg har ikke lyst til at få et skattesmæk til foråret.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Fra løn til dagpenge

Indlægaf Artem » 11. jun 2018, 21:42

Når du går ned i indtægt bør du aldrig kunne få et skattesmæk.
Så nej det er ikke nødvendigt at du går ind og retter noget.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 503
Likede indlæg: 9836

Re: Fra løn til dagpenge

Indlægaf Tilly » 11. jun 2018, 22:00

Artem skrev:Når du går ned i indtægt bør du aldrig kunne få et skattesmæk.
Så nej det er ikke nødvendigt at du går ind og retter noget.

Altså, nu er jeg ikke skatteekspert, men er du sikker på det? Der er jo forskellige rubrikker til henholdsvis lønindkomst og overførselsindkomst (dagpenge).

Hvis man ikke retter det, kan man så ikke komme til at få noget uberettiget beskæftigelsesfradrag?

Anyway, jeg har rettet min forskudsopgørelse, ift at jeg får dagpenge og ikke løn :)

Og det anbefaler SKAT da også at man gør

http://skat.dk/skat.aspx?oid=2234503
Og de skriver også at man kommer til at betale for lidt i skat hvis man ikke ændrer indtægt fra løn til dagpenge.

Men igen, jeg er virkelig ikke ekspert. Jeg har bare sørget for at rette for at være på den sikre side.
10
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Fra løn til dagpenge

Indlægaf Artem » 11. jun 2018, 22:08

Tilly skrev:Altså, nu er jeg ikke skatteekspert, men er du sikker på det? Der er jo forskellige rubrikker til henholdsvis lønindkomst og overførselsindkomst (dagpenge).

Hvis man ikke retter det, kan man så ikke komme til at få noget uberettiget beskæftigelsesfradrag?

Anyway, jeg har rettet min forskudsopgørelse, ift at jeg får dagpenge og ikke løn :)

Og det anbefaler SKAT da også at man gør

http://skat.dk/skat.aspx?oid=2234503
Og de skriver også at man kommer til at betale for lidt i skat hvis man ikke ændrer indtægt fra løn til dagpenge.

Men igen, jeg er virkelig ikke ekspert. Jeg har bare sørget for at rette for at være på den sikre side.

Ja ok du har nok ret i den detalje med beskæftigelsesfradraget, det havde jeg ikke lige tænkt på.
Dog tror jeg næsten det går lige op når det kun er et halvt år, og Daine ellers skal betale mindre i skat på grund af lavere indkomst.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Daflo
Indlæg: 561
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:12
Kort karma: 56
Likede indlæg: 1004

Re: Fra løn til dagpenge

Indlægaf Daflo » 12. jun 2018, 01:37

Du skal rette til, hvis du vil være sikker på at undgå skattesmæk. Hvis du har ferie tilgode er det ekstra vigtigt, for feriepenge beskattes når de udbetales til feriekonto, ikke når du bruger dem. Det kan godt være ret store beløb, så det er vigtigt at få med på årsopgørelsen.
3
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Fra løn til dagpenge

Indlægaf Planten » 12. jun 2018, 03:34

Artem skrev:
Tilly skrev:Altså, nu er jeg ikke skatteekspert, men er du sikker på det? Der er jo forskellige rubrikker til henholdsvis lønindkomst og overførselsindkomst (dagpenge).

Hvis man ikke retter det, kan man så ikke komme til at få noget uberettiget beskæftigelsesfradrag?

Anyway, jeg har rettet min forskudsopgørelse, ift at jeg får dagpenge og ikke løn :)

Og det anbefaler SKAT da også at man gør

http://skat.dk/skat.aspx?oid=2234503
Og de skriver også at man kommer til at betale for lidt i skat hvis man ikke ændrer indtægt fra løn til dagpenge.

Men igen, jeg er virkelig ikke ekspert. Jeg har bare sørget for at rette for at være på den sikre side.

Ja ok du har nok ret i den detalje med beskæftigelsesfradraget, det havde jeg ikke lige tænkt på.
Dog tror jeg næsten det går lige op når det kun er et halvt år, og Daine ellers skal betale mindre i skat på grund af lavere indkomst.

Indkomst skal bestemt ændres til et mindre beløb, så det månedlige skattefri fradrag bliver mindre. Ellers får man et for højt skattefrit fradrag og så betaler man ikke det skat, man skal.
2
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24627
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3194
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36777

Re: Fra løn til dagpenge

Indlægaf Daine » 12. jun 2018, 05:10

Daflo skrev:Du skal rette til, hvis du vil være sikker på at undgå skattesmæk. Hvis du har ferie tilgode er det ekstra vigtigt, for feriepenge beskattes når de udbetales til feriekonto, ikke når du bruger dem. Det kan godt være ret store beløb, så det er vigtigt at få med på årsopgørelsen.

Kan du uddybe dette?

Jeg fik min restferie for 17/18 udbetalt med lønnen i maj, men på samme lønseddel blev der gjort ferie for 18/19 op, så de kunne overføres til feriekonto. Hvordan skal det beløb behandles?
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24627
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3194
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36777

Re: Fra løn til dagpenge

Indlægaf Daine » 12. jun 2018, 05:12

Planten skrev:
Artem skrev:
Tilly skrev:Altså, nu er jeg ikke skatteekspert, men er du sikker på det? Der er jo forskellige rubrikker til henholdsvis lønindkomst og overførselsindkomst (dagpenge).

Hvis man ikke retter det, kan man så ikke komme til at få noget uberettiget beskæftigelsesfradrag?

Anyway, jeg har rettet min forskudsopgørelse, ift at jeg får dagpenge og ikke løn :)

Og det anbefaler SKAT da også at man gør

http://skat.dk/skat.aspx?oid=2234503
Og de skriver også at man kommer til at betale for lidt i skat hvis man ikke ændrer indtægt fra løn til dagpenge.

Men igen, jeg er virkelig ikke ekspert. Jeg har bare sørget for at rette for at være på den sikre side.

Ja ok du har nok ret i den detalje med beskæftigelsesfradraget, det havde jeg ikke lige tænkt på.
Dog tror jeg næsten det går lige op når det kun er et halvt år, og Daine ellers skal betale mindre i skat på grund af lavere indkomst.

Indkomst skal bestemt ændres til et mindre beløb, så det månedlige skattefri fradrag bliver mindre. Ellers får man et for højt skattefrit fradrag og så betaler man ikke det skat, man skal.

Tak alle sammen :gogo: Jeg får rettet til, når jeg får den sidste lønseddel og de første dagpenge her til 1/7, så skulle jeg gerne have det nogenlunde korrekte beløb :)
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Fra løn til dagpenge

Indlægaf Slettet bruger » 12. jun 2018, 05:15

Hvis du har forskudsregistreret befordring, skal det formentlig ændres.
1
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24627
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3194
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36777

Re: Fra løn til dagpenge

Indlægaf Daine » 12. jun 2018, 05:57

abcd skrev:Hvis du har forskudsregistreret befordring, skal det formentlig ændres.

Det har jeg ikke (længere), det rettede jeg til i starten af året pga langtidssygemelding.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Fra løn til dagpenge

Indlægaf Wizzze » 12. jun 2018, 06:09

Artem skrev:Når du går ned i indtægt bør du aldrig kunne få et skattesmæk.
Så nej det er ikke nødvendigt at du går ind og retter noget.


Når du går fra løn til dagpenge mister du beskæftigelsesfradraget, så du SKAL ændre forskudsopgørelses, ellers følger et skattesmæk!!
3
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Daflo
Indlæg: 561
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:12
Kort karma: 56
Likede indlæg: 1004

Re: Fra løn til dagpenge

Indlægaf Daflo » 12. jun 2018, 07:11

Daine skrev:
Daflo skrev:Du skal rette til, hvis du vil være sikker på at undgå skattesmæk. Hvis du har ferie tilgode er det ekstra vigtigt, for feriepenge beskattes når de udbetales til feriekonto, ikke når du bruger dem. Det kan godt være ret store beløb, så det er vigtigt at få med på årsopgørelsen.

Kan du uddybe dette?

Jeg fik min restferie for 17/18 udbetalt med lønnen i maj, men på samme lønseddel blev der gjort ferie for 18/19 op, så de kunne overføres til feriekonto. Hvordan skal det beløb behandles?


Når du allerede har modtaget en opgørelse over hvor meget der er overført til Feriekonto, burde det beløb du skal bruge på forskudsopgørelsen inklusiv feriepenge være angivet nederst på lønsedlen som bruttoindkomst i alt for 2018. Når du retter forskudsopgørelsen bruger du dette beløb sammen med din forventede indkomst for resten af året.

Har du styr på g-dagene? Når du bliver ledig og overgår til dagpenge skal arbejdsgiveren betale g-dage for de første to ledighedsdage. Man skal som regel selv anmode om dette for at få dem udbetalt. https://www.detfagligehus.dk/faa-hjaelp ... or-g-dage/
1
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24627
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3194
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36777

Re: Fra løn til dagpenge

Indlægaf Daine » 12. jun 2018, 12:10

Daflo skrev:
Daine skrev:
Daflo skrev:Du skal rette til, hvis du vil være sikker på at undgå skattesmæk. Hvis du har ferie tilgode er det ekstra vigtigt, for feriepenge beskattes når de udbetales til feriekonto, ikke når du bruger dem. Det kan godt være ret store beløb, så det er vigtigt at få med på årsopgørelsen.

Kan du uddybe dette?

Jeg fik min restferie for 17/18 udbetalt med lønnen i maj, men på samme lønseddel blev der gjort ferie for 18/19 op, så de kunne overføres til feriekonto. Hvordan skal det beløb behandles?


Når du allerede har modtaget en opgørelse over hvor meget der er overført til Feriekonto, burde det beløb du skal bruge på forskudsopgørelsen inklusiv feriepenge være angivet nederst på lønsedlen som bruttoindkomst i alt for 2018. Når du retter forskudsopgørelsen bruger du dette beløb sammen med din forventede indkomst for resten af året.

Har du styr på g-dagene? Når du bliver ledig og overgår til dagpenge skal arbejdsgiveren betale g-dage for de første to ledighedsdage. Man skal som regel selv anmode om dette for at få dem udbetalt. https://www.detfagligehus.dk/faa-hjaelp ... or-g-dage/

Super, det får jeg lige kigget på :gogo:

Jeg er obs på g-dage, dog ikke at jeg skal anmode om dem. Min veninde stoppede i samme kæde som jeg for nogle måneder siden, hun sagde de kom automatisk. Men jeg skal måske lige smide en mail til kædens løndame, hun har været rigtig sød til at besvare mine andre spørgsmål :)
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24627
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3194
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36777

Re: Fra løn til dagpenge

Indlægaf Daine » 29. jun 2018, 08:03

Okay, jeg har lige et spørgsmål nu hvor jeg sidder og skal rette til. Nederst på min lønseddel er der angivet et beløb der hedder AM-grundlag og der er et der hedder A-indkomst. Hvilket et er det jeg skal oplyse på min forskudsopgørelse? Der er ret stor forskel i beløb, så det ville være dumt at oplyse det forkerte.

:genert:

edit: Jeg kan se at AMgrundlaget er steget kraftigt fra sidste måneds lønseddel og til denne, mens A indkomst kun er steget en smule. Jeg har fået udbetalt fratrædelsesgodtgørelse denne gang, og jeg gætter på den ikke tæller med som a-indkomst.
Senest rettet af Daine 29. jun 2018, 08:06, rettet i alt 1 gang.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9840
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1860
Likede indlæg: 9575

Re: Fra løn til dagpenge

Indlægaf Spjaerten » 29. jun 2018, 08:06

Daine skrev:Okay, jeg har lige et spørgsmål nu hvor jeg sidder og skal rette til. Nederst på min lønseddel er der angivet et beløb der hedder AM-grundlag og der er et der hedder A-indkomst. Hvilket et er det jeg skal oplyse på min forskudsopgørelse? Der er ret stor forskel i beløb, så det ville være dumt at oplyse det forkerte.

:genert:


Din indkomst er din løn før skat og fradrag.
Forskudsopgørelsen beregnet selv om der skal aftegnes AM (arbejdsmarkedsbidrag). Som man jo ikke betaler af dagpenge fordi man ikke er i job. Det er automatisk kodet ifht hvilken rubrik (løn, dagpenge etc) man har indberettet tal i
0
Tryk på * :slem:

Tilbage til "Privatøkonomi"