Hvorfor er de fleste kreditkort et Mastercard?

Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Hvorfor er de fleste kreditkort et Mastercard?

Indlægaf Wizzze » 30. jun 2018, 14:30

Mastercard og Visa, tilbyder idag en række forskellige produkter, de har både traditionelle kreditkort, hvor man køber noget, og så betaler af over tid, reelt som en slags kassekredit, bare med et krav om et minimumsbeløb, der skal betales hver måned (bad bad deal, undgå den slags kort!)
Så har de kreditkort hvor man køber noget en måned, og betaler balancen ud måneden efter, så reelt 20-40dages kredit, det er de typiske kreditkort man bruger på rejser. De kan ofte være kombineret med noget forsikring, og en kreditgrænse f.eks. op til 25.000kr. i kredit, som altså betales ud måneden efter. Udstedes typisk gennem en bank, men kan også være kreditkortselskaber som f.eks. Eurocard, eller gennem forbrugsforeninger, fagforeninger eller ling.

Så er der debit kortene, de er knyttet til en bankkonto, og er reelt en erstatning for de gamle bankbøger (hvem kan huske dem? :lun: )
Billede

Pengene trækkes med det samme, altså ingen kreditperiode, og man kan ikke bruge mere end der står på den tilknyttede konto, så ingen overtræk. Undtagen Visa/dankortet, hvor det er Dankortdelen der muliggør at man kan trække over. Sådan lavede bankerne reglerne da de indgik Dankort samarbejdet, og det er også årsagen til at man skal være 18år for at få et Dankort, da man ved et overtræk reelt indgår en låneaftale med banken. Mens man med et debit kort ikke kan stifte gæld (trække over) og derfor kan unge under 18 godt få et debit kort.

Og så er der kombinationskortene, hvor man både har en debitdel og en kredit del, kortet har reelt 2 konti indbygget, en debit knyttet til ens bankkonto, hvor penge hæves med det samme, hvis man vælger at bruge den del af kortet, og så en kreditkonto, hvor så enten kan betale det hele hver måned, eller bruge det som en kassekredit og kun betale lidt af hver måned. Når man bruger et kombinationskort, vælger man typisk fra hvilken del af kortet betalingen skal foretages, når man kører kortet igennem terminalen.
5
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvorfor er de fleste kreditkort et Mastercard?

Indlægaf dgd2007 » 30. jun 2018, 15:04

Nogen, der har erfaring med Diners Club?
Det er bare til reserve, så det behøver ikke koste alt for meget, når/hvis man ikke bruger det ... :)
0
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Hvorfor er de fleste kreditkort et Mastercard?

Indlægaf Pax Romana » 30. jun 2018, 15:07

Sophies-mor skrev:
Pax Romana skrev:
Sophies-mor skrev:Visa/ dankort er et kreditkort
Mastercard debetkort
Det er omvendt.
Teknisk set er Visa/dankort et Deferred Debit Card.

Iflg min bank, nej.
Du kan overtrække på et Visa /dankort - ikke på en Mastercard.
Nogle Mastercard, for eksempel, Eurocard har ingen max grænse for køb. Så længe du kan betale tilbage, er der ingen begrænsninger på dit kort.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Hvorfor er de fleste kreditkort et Mastercard?

Indlægaf Pax Romana » 30. jun 2018, 15:09

dgd2007 skrev:Nogen, der har erfaring med Diners Club?
Det er bare til reserve, så det behøver ikke koste alt for meget, når/hvis man ikke bruger det ... :)
Der er alt for mange steder i verden de ikke tager imod det. Spild af penge. Få et Eurocard.
1
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Hvorfor er de fleste kreditkort et Mastercard?

Indlægaf Wizzze » 30. jun 2018, 15:25

dgd2007 skrev:Nogen, der har erfaring med Diners Club?
Det er bare til reserve, så det behøver ikke koste alt for meget, når/hvis man ikke bruger det ... :)


Jeg bruger næsten aldrig mit mere. Der er færre og færre steder man kan bruge det, og de ekstra add on´s der engang var ved betaling/spise ude med diners er væk.
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Hvorfor er de fleste kreditkort et Mastercard?

Indlægaf ExCoastal » 30. jun 2018, 22:51

Det er sjovt, som der er forskelle, når det kommer til betalingskort. Herovre er der grundlæggende 3 slags kort.

Credit card . Mastercard, VISA, American Express og Discover er de typiske. Hvert kort har en kreditgrænse og fungerer som en kassekredit. En dyr kassekredit!

Charge card. Det er nok kun American Express, der tilbyder dem her, selvom Diners Club sikkert eksisterer endnu. Ofte kort uden en beløbsgrænse, og man betaler saldoen ud hver måned.

Debit card. Oftest et VISA, der er tilknyttet ens lønkonto. Debitdelen er via forskellige systemer (Star, NYCE, Accel, Meastro, Plus, Pulse osv), hvor det i Danmark udelukkende er Dankort, der bruges.
1
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Hvorfor er de fleste kreditkort et Mastercard?

Indlægaf Buller » 1. jul 2018, 06:09

Ok. Jeg troede egentlig det fandtes flere af de kreditkort hvor man kan betale saldoen ud hver måned og dermed slippe for renter. Det virker i hvert tilfælde sådan når man læser om PF og andre økonomiske blogs fra USA.

At mange så ikke får gjort det og ender med at betale de horrible renter er en anden snak.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Hvorfor er de fleste kreditkort et Mastercard?

Indlægaf Wizzze » 1. jul 2018, 07:02

Buller skrev:Ok. Jeg troede egentlig det fandtes flere af de kreditkort hvor man kan betale saldoen ud hver måned og dermed slippe for renter. Det virker i hvert tilfælde sådan når man læser om PF og andre økonomiske blogs fra USA.

At mange så ikke får gjort det og ender med at betale de horrible renter er en anden snak.


Man skal ikke undervurdere HVOR vigtigt begrebet Credit Score er i USA. Her hjemme er det vigtigt ikke at være i RKI, men I USA bliver ens kredithistorie undersøgt både når man skal have en lejlighed, bil og mange arbejdsgivere tager også ens kredithistorie ved jobsøgning. Derfor er det vigtigt med en god kredithistorie og der er chargecards ikke altid lige så gode. Det giver bedre score at have påtaget sig kredit, administreret den ordentligt og betalt tilbage perfekt hver måned.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8893
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25486

Re: Hvorfor er de fleste kreditkort et Mastercard?

Indlægaf Madam Pomfrey » 1. jul 2018, 07:15

Wizzze skrev:
Buller skrev:Ok. Jeg troede egentlig det fandtes flere af de kreditkort hvor man kan betale saldoen ud hver måned og dermed slippe for renter. Det virker i hvert tilfælde sådan når man læser om PF og andre økonomiske blogs fra USA.

At mange så ikke får gjort det og ender med at betale de horrible renter er en anden snak.


Man skal ikke undervurdere HVOR vigtigt begrebet Credit Score er i USA. Her hjemme er det vigtigt ikke at være i RKI, men I USA bliver ens kredithistorie undersøgt både når man skal have en lejlighed, bil og mange arbejdsgivere tager også ens kredithistorie ved jobsøgning. Derfor er det vigtigt med en god kredithistorie og der er chargecards ikke altid lige så gode. Det giver bedre score at have påtaget sig kredit, administreret den ordentligt og betalt tilbage perfekt hver måned.



De er fåcked åp, de der amerikanere :stoned:
Det er seriøst mærkeligt at man på den måde ser på folks økonomiske vaner - og at arbejdsgiver ligefrem har adgang til det :tie: Min arbejdsgiver skal fanme ikke vide andet om min økonomi, end de allerede gør.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8893
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25486

Re: Hvorfor er de fleste kreditkort et Mastercard?

Indlægaf Madam Pomfrey » 1. jul 2018, 07:23

ExCoastal skrev:Debit card. Oftest et VISA, der er tilknyttet ens lønkonto. Debitdelen er via forskellige systemer (Star, NYCE, Accel, Meastro, Plus, Pulse osv), hvor det i Danmark udelukkende er Dankort, der bruges.


Mastercard fungerer også som debitkort i flere banker, danske bank bruger det vist hovedsageligt fremfor dankort, mener dog man stadig kan få dankort i danskebank.
Ellers bruger man også visa electron og master direct som debitkort, de fungerer på samme måde som dankort, men de kan IKKE trækkes over 0 eller evt kreditgrænse, så de kræver at der er et indestående på kontoen. Det er også typisk det kort bankerne udsteder til de unge, da de ikke selv kan overtrække kontoen, men ved evt tyveri af kortet er risikoen også lavere.
Derudover så foretrækker de fleste af os nok at betale så lidt som muligt i renter og gebyrer, og mastercard har i mange år været forbundet med at du et lille procentbeløb oveni, for at få lov til at betale - og hvorfor gøre dét hvis det er gratis at betale med det andet.

Nu er det mange år siden jeg var i USA, men oplevede også skepsis over at vi havde debitcards og ikke credit - der er nok bare en kæmpe stor mentalitetsforskel dér.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvorfor er de fleste kreditkort et Mastercard?

Indlægaf dgd2007 » 1. jul 2018, 10:59

Pax Romana skrev:Der er alt for mange steder i verden de ikke tager imod det. Spild af penge. Få et Eurocard.

Men er Eurocard ikke bundet op på Mastercard?
Så er det vel ikke noget værd som ekstrakort, hvis der skulle være problem med Mastercard? :gruble:

Billede
0
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Hvorfor er de fleste kreditkort et Mastercard?

Indlægaf Pax Romana » 1. jul 2018, 11:45

dgd2007 skrev:
Pax Romana skrev:Der er alt for mange steder i verden de ikke tager imod det. Spild af penge. Få et Eurocard.

Men er Eurocard ikke bundet op på Mastercard?
Så er det vel ikke noget værd som ekstrakort, hvis der skulle være problem med Mastercard? :gruble:

Billede
Jo, Eurocard er et Mastercard. Har dog aldrig oplevet problemer med mit kort.
Jeg vil mene, at har du et Mastercard og et Visa kort så er du dækket godt ind i udlandet.
1
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Hvorfor er de fleste kreditkort et Mastercard?

Indlægaf Kattefjæs » 1. jul 2018, 11:54

Madam Pomfrey skrev:
Wizzze skrev:
Buller skrev:Ok. Jeg troede egentlig det fandtes flere af de kreditkort hvor man kan betale saldoen ud hver måned og dermed slippe for renter. Det virker i hvert tilfælde sådan når man læser om PF og andre økonomiske blogs fra USA.

At mange så ikke får gjort det og ender med at betale de horrible renter er en anden snak.


Man skal ikke undervurdere HVOR vigtigt begrebet Credit Score er i USA. Her hjemme er det vigtigt ikke at være i RKI, men I USA bliver ens kredithistorie undersøgt både når man skal have en lejlighed, bil og mange arbejdsgivere tager også ens kredithistorie ved jobsøgning. Derfor er det vigtigt med en god kredithistorie og der er chargecards ikke altid lige så gode. Det giver bedre score at have påtaget sig kredit, administreret den ordentligt og betalt tilbage perfekt hver måned.



De er fåcked åp, de der amerikanere :stoned:
Det er seriøst mærkeligt at man på den måde ser på folks økonomiske vaner - og at arbejdsgiver ligefrem har adgang til det :tie: Min arbejdsgiver skal fanme ikke vide andet om min økonomi, end de allerede gør.


Det er det samme i UK, bortset fra at det ikke er normen at arbejdsgiver kigger på det. Men du kan ikke ret meget uden en credit score. De ved jo ikke noget om folk pga. manglen på et centralt register, og så er de generelt bare ret paranoide. Det betyder fx at jeg, efter to år i UK, stadig ikke kan oprette et mobilabonnement :lol:

Jeg har aldrig haft brug for et kreditkort eller en kassekredit, derfor har jeg simpelthen ingen credit score. Jeg får min løn, betaler mine regninger, skylder ikke noget væk og har aldrig haft overtræk eller lignende. Men det er ikke det de er interesserede i at kigge på, så det tæller ikke for noget.
1
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Hvorfor er de fleste kreditkort et Mastercard?

Indlægaf Buller » 2. jul 2018, 05:41

Wizzze skrev:
Buller skrev:Ok. Jeg troede egentlig det fandtes flere af de kreditkort hvor man kan betale saldoen ud hver måned og dermed slippe for renter. Det virker i hvert tilfælde sådan når man læser om PF og andre økonomiske blogs fra USA.

At mange så ikke får gjort det og ender med at betale de horrible renter er en anden snak.


Man skal ikke undervurdere HVOR vigtigt begrebet Credit Score er i USA. Her hjemme er det vigtigt ikke at være i RKI, men I USA bliver ens kredithistorie undersøgt både når man skal have en lejlighed, bil og mange arbejdsgivere tager også ens kredithistorie ved jobsøgning. Derfor er det vigtigt med en god kredithistorie og der er chargecards ikke altid lige så gode. Det giver bedre score at have påtaget sig kredit, administreret den ordentligt og betalt tilbage perfekt hver måned.


Ja netop, men vores mastercard er jo et change-card. Man betaler det af hver måned, hvis man kan, ellers overgår det fra rentefrit til med renter, og grove renter. Jeg tænkte at det var det samme de mente med deres kreditkort som de betalte af hver måned.

Ellers kan jeg godt se det lidt bøvlede i at skulle holde styr på flere kort og betale den skyldige saldo tilbage hver måned.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvorfor er de fleste kreditkort et Mastercard?

Indlægaf dgd2007 » 7. jul 2018, 12:46

Jeg er på udkig efter et ekstra kreditkort som reserve ud over mit Master.

Er der nogen der har erfaring med Visa-kort fra Norwegian Bank (i ledtog med flyselskabet)?
Det lyder jo nemt og billigt, men nogen modhager ved det? :gruble:
0

Tilbage til "Privatøkonomi"