Sparetråd!

Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14464

Re: Sparetråd!

Indlægaf Pjeps » 21. sep 2018, 14:50

Jeg har lavet en mad inspirationstråd til billige varme retter. viewtopic.php?f=34&t=12520&p=748315#p748315

Jeg har handlet for 120 kr og skal ikke handle mere i denne uge.
2
:ninja:
Brugeravatar
Fru.skruk
Indlæg: 304
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:56
Kort karma: 18
Likede indlæg: 274

Re: Sparetråd!

Indlægaf Fru.skruk » 23. sep 2018, 15:08

Sof skrev:
Fru.skruk skrev:
Det bliver taget på den pæneste måde og med kyshånd.

Jeg bilder mig ind, at jeg overvejer og planlægger, men det gør jeg reelt ikke, for det har jeg ikke overskud og tid til. Eller nu begynder det at lysne arrbejdsmæssigt. Så nu skal jeg til at finde roen i mig selv og erkende, at planlægning tager tid. I flere år har vi bare brugt dyre nemme løsninger og fordi vi har råd til det, så har det ikke været et problem. Nu vil vi bare gerne til at spare lidt op til lidt større ting og det går selvfølgelig hurtigere uden et massivt luksusoverforbrug.

Så genindført — 0–købsdage 3 dage om ugen :panik: :kaffe:


Jeg har haft meget samme indkøbsmønster som dig, var også god til at bilde mig selv ind at jeg overvejede og var klog omkring det jeg købte, men det var jeg overhovedet ikke.

Startede med at have en enkelt 0-købs dag og arbejdede mig langsomt op på flere. Samtidig så indførte jeg, at jeg ikke må købe noget første gang jeg ser det. Forstået på den måde at jeg lige skal overveje det til dagen efter som minimum, det er alt fra gavebånd i søstrene grene til gryder eller gummistøvler, det har taget mange af de impulsive, ja nærmest panik-agtige indkøb. Det tog selvfølgelig noget tid før jeg holdt op med at give mig selv undskyldninger for godt at måtte bryde reglerne, men til sidst overtog den nye gode vane.

Før det her, så kunne jeg ikke gå ud af et indkøbscenter uden at have et par poser i hver hånd. Har også et par gange “haft så travlt” at jeg er kommet hjem og lidt har glemt hvad det nu liiige var jeg endte med at købe. Nu kan jeg sagtens gå rundt i et center og bare kigge.


Hvor er det dejligt at høre, at det kan lade sig gøre at ændre mønster. Og måske har jeg slået et for stort et for stort brød op med 3 0-købsdage om ugen. Måske er det bedre at arbejde sig langsomt fremad.

Men succes; jeg har nu haft en 0-købsdag :banan: og havde det ikke været for manden, der ville have rødbeder, så var i dag også blevet en 0-købsdag.

Måske det ville passe mig at starte med 3 daglivareindkøbsdage og 1 diverseindkøbsdag. Og ligeledes starte med at planlægge, hvad jeg må købe af diverse i løbet af ugen i stedet for i løbet af måneden. Det efterlader jo også nogle 0-dage.
2
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14464

Re: Sparetråd!

Indlægaf Pjeps » 27. sep 2018, 09:40

Jeg har næsten ikke handlet i denne uge, en bakke æg og lidt grønt. 65 kr.
Køleskabet er dog noget skrabet så må over og få købt lidt ind i dag. Jeg har besluttet at fredag er “ pengedag” der får jeg nye penge i mad pung! Stadig 250 kr pr uge. Tænker dog at jeg er nødt til at lægge hele måneds beløbet i pungen, så jeg kan gøre brug af gode tilbud.

Det er lidt en anderledes måde at tænke på, jeg plejer at tænke,hvad har jeg lyst til at spise, måske med udgangspunkt i en enkelt ingrediens jeg har. Nu skal jeg kigge på hvad jeg har og tænke, hvad kan jeg lave ud af det her, og mangler jeg noget.
1
:ninja:
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Sparetråd!

Indlægaf Planten » 27. sep 2018, 15:58

Jeg er også med på spareriet, jeg er bare ikke få god til at få skrevet. Men jeg suger jeres gode erfaringer og tanker til mig :)
0
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14464

Re: Sparetråd!

Indlægaf Pjeps » 27. sep 2018, 20:45

Pjeps skrev:Jeg har næsten ikke handlet i denne uge, en bakke æg og lidt grønt. 65 kr.
Køleskabet er dog noget skrabet så må over og få købt lidt ind i dag. Jeg har besluttet at fredag er “ pengedag” der får jeg nye penge i mad pung! Stadig 250 kr pr uge. Tænker dog at jeg er nødt til at lægge hele måneds beløbet i pungen, så jeg kan gøre brug af gode tilbud.

Det er lidt en anderledes måde at tænke på, jeg plejer at tænke,hvad har jeg lyst til at spise, måske med udgangspunkt i en enkelt ingrediens jeg har. Nu skal jeg kigge på hvad jeg har og tænke, hvad kan jeg lave ud af det her, og mangler jeg noget.


Har handlet for 161,- kr i dag , så uge total på 226 kr. Og ny uge starter i morgen med et fyldt køleskab. Jeg skal have gæster til en ret hvor jeg vidst mangler lidt forskellige krydderier, men har Stortset resten i fryser og skabe. Og så skal der fyldes op på grøntsager i løbet af ugen.

Der er ved at gå sport i det. Jeg kan anbefale Lidls app, der er nogle gode kupon tilbud hver uge.
0
:ninja:
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14464

Re: Sparetråd!

Indlægaf Pjeps » 2. okt 2018, 17:07

Så har jeg 17,50 kr tilbage til resten af ugen (ons+tors) :lol: men mon ikke det går. Men der var virkelig gode grønt tilbud hos min grøntbix. Så det skulle gerne holde mindst en uge ( jeg har gode grønt bøtter det bliver ordnet og lagt i)

Jeg har brugt 40 kr på krydderier, og det irriterer mig at man ikke kan købe mindre portioner, jeg får jo aldrig brugt en hel pose hele allehånde bær f,eks.
0
:ninja:
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5068
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9826

Re: Sparetråd!

Indlægaf Tilly » 4. okt 2018, 15:57

Jeg har ikke rigtigt nogen problemer med at overholde med mit husholdningsbudget på 400 kr pr uge.

Til gengæld har jeg voldsomt svært ved at overholde mit diverse budget på 1500 kr pr måned :ninja: Sidste måned gik jeg 350 kr over budget. Jeg vil virkelig prøve om jeg ikke kan stramme mig an her i oktober!
0
Brugeravatar
Fru.skruk
Indlæg: 304
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:56
Kort karma: 18
Likede indlæg: 274

Re: Sparetråd!

Indlægaf Fru.skruk » 4. okt 2018, 17:32

Jeg gik så også over i sidste måned. Der var tilbud på tøj og sko, så ungerne fik vinterovertøj og støvler. Det koster jo en krig.

Jeg var vist ikke voldsomt god til 0-købsdage i sidste måned, så det prøver jeg at gå efter i denne måned igen.

Indtil videre har jeg ikke købt noget i dag. Og jeg håber på, at jeg også kan lade være med at købe noget på lørdag og søndag.
0
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14464

Re: Sparetråd!

Indlægaf Pjeps » 12. okt 2018, 16:11

Det går ret godt med holde budgettet og bruge hvad jeg har på lager. I sidste uge har jeg brugt 114 kr af de 250 kr. Men køleskabet var også ret skrabet her til morgen, så jeg er startet den nye uge med at bruge resten af sidste uges budget.

Jeg elsker lidt når der går sport i ikke at købe noget ikke-nødvendigt.

Næste uge har jeg dog fri og mere tid, så er det lidt sværere ikke lige at handle fordi jeg har lyst agtigt.
2
:ninja:
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14464

Re: Sparetråd!

Indlægaf Pjeps » 16. okt 2018, 19:13

Jeg har drømt om og sukket efter store bøffer og alt muligt luksus som jeg bare plejer at købe når jeg har lyst :D , men så så jeg 3 afsnit af luksusfælden og gik ud og lavede en kæmpe gryde tomatsuppe.

Jeg sætter virkelig stor pris på de etniske grønthandlere, kæft man kan få meget grønt for 100 kr. Det eneste grønt som jeg er nødt til at betale dyrt for er avocadoer, de billige fra grøntpusheren er ofte dårlige. Det er kun hvis jeg rammer en god avocado dag at jeg køber dem der.

Jeg har sat mig for at mit budget med 250 kr om ugen til mad skal vare indtil jeg tager på juleferie 18/12. Så burde jeg være kommet i bund i skabe og skuffer.
Senest rettet af Pjeps 16. okt 2018, 20:04, rettet i alt 1 gang.
1
:ninja:
Brugeravatar
Fru.skruk
Indlæg: 304
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:56
Kort karma: 18
Likede indlæg: 274

Re: Sparetråd!

Indlægaf Fru.skruk » 16. okt 2018, 19:59

Jeg er på ferie med mine 3 unger i Hamburg i denne uge :genert: . Det er ikke lige så spareagtigt. Men vi hygger og på +siden er, at madbudgettet er helt i bund :lol:
2
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10394

Re: Sparetråd!

Indlægaf lillebjoern » 17. okt 2018, 07:15

Jeg skal klare mig for 1700,- resten af måneden. Det er ikke noget, jeg er nødt til, men jeg ville være meget tilfreds med mig selv, hvis jeg har formået at overføre 10.000,- til opsparingen, og det har jeg, hvis jeg holder mig på de 1700,- :D Det bliver dog noget af en udfordring, da jeg skal ud og spise og i biografen på lørdag + transport til og fra Slagelse. Så der ryger nok 400,- bare den aften. Så det er noget med nogle stringente madplaner og tilbudsjagt. Umiddelbart tænker jeg at det ikke bliver den store udfordring, for jeg skal bare sørge for at holde mig på under 100,- om dagen, og det burde ikke være den store udfordring. Men det bliver spændende at se, om jeg kan holde det :)
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10394

Re: Sparetråd!

Indlægaf lillebjoern » 17. okt 2018, 07:16

pige1987 skrev:Lidt andet end spare i forhold til mad.

Jeg har yousee tv+bredbånd og nu varsler de igen igen igen prisstigning til 630 kr på 1/1.

Jeg vælger nu at jeg vil opsige mit abonnement og kun have dr-kanaler og så tv2 play til 99 kr/måned og stofabredbånd til 209 kr. Jeg har også valgt at opsige mit fitnesskort og finde nogle øvelser der kan laves hjemme.

Besparelse pr år hold nu fast =ca 6200 kr... wow det er altså nået af en øjenåbner.. :dance:


Det kan virkelig godt betale sig at kigge sine muligheder igennem. Jeg gjorde det samme med min elregning, og har nu sparet omkring 1800,-/år ved at skifte fra Dong :D
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14464

Re: Sparetråd!

Indlægaf Pjeps » 17. okt 2018, 09:19

pige1987 skrev:Lidt andet end spare i forhold til mad.

Jeg har yousee tv+bredbånd og nu varsler de igen igen igen prisstigning til 630 kr på 1/1.

Jeg vælger nu at jeg vil opsige mit abonnement og kun have dr-kanaler og så tv2 play til 99 kr/måned og stofabredbånd til 209 kr. Jeg har også valgt at opsige mit fitnesskort og finde nogle øvelser der kan laves hjemme.

Besparelse pr år hold nu fast =ca 6200 kr... wow det er altså nået af en øjenåbner.. :dance:


Og hvis du har 3mobil abo til mobilen, kan du få rabat på TV2 play. Der er flere af mobil selskaberne der har rabatordninger med streamingtjenester, så det er værd at tjekke hvad der kan kobles på mobil abonnementet.
0
:ninja:
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14464

Re: Sparetråd!

Indlægaf Pjeps » 19. okt 2018, 14:34

Godt jeg har sparet så meget, for nu kan jeg så bruge pengene på en ny ovaskemaskine :sur:
0
:ninja:

Tilbage til "Privatøkonomi"