Sparetråd!

avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Sparetråd!

Indlægaf avdotja » 17. nov 2018, 21:30

Jeg kan virkelig ikke forstå det og tænker at jeg må have regnet forkert. Men jeg har hvad jeg har fået udbetalt, hvad der står på kontoen og hvor meget der er blevet overført til opsparingen og det er jo ikke ligefrem et sindssygt kompliceret regnestykke...

EDIT: Hov, jeg havde da en skatteregning på knap 40.000 i foråret. Så dermed er jeg trods alt nede under 30.000 med et gennemsnitligt forbrug på 29.500 pr måned. Det hjælper lidt, men der er vist stadigvæk plads til forbedringer :genert:

EDIT EDIT: Men jeg havde til gengæld glemt et kort, så kan lige lægge 15.000 ekstra oven i og er dermed tilbage over 30.000 :whine:
Senest rettet af avdotja 18. nov 2018, 13:19, rettet i alt 1 gang.
1
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Sparetråd!

Indlægaf avdotja » 17. nov 2018, 21:59

Jeg fortsætter lige monologen, men jeg er altså virkelig chokoeret over mig selv. Jeg er nemlig ikke typen der har dyre tasker/sko/tøj, har fancy bil eller hest, drikker årgangsvine og lignende, så jeg kan virkelig ikke forstå det er løbet så højt op. Og det er heller ikke på nogen måde sådan at jeg har følt at jeg har levet super godt, selvom jeg - indrømmet - heller ikke ligefrem har nægtet mig selv noget når det kommer til mad (og kage :genert:).

Men det er vel sikkert samme følelse alle deltagere i luksusfælden sidder tilbage med.
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23203

Re: Sparetråd!

Indlægaf Mani » 18. nov 2018, 05:06

avdotja skrev:Jeg fortsætter lige monologen, men jeg er altså virkelig chokoeret over mig selv. Jeg er nemlig ikke typen der har dyre tasker/sko/tøj, har fancy bil eller hest, drikker årgangsvine og lignende, så jeg kan virkelig ikke forstå det er løbet så højt op. Og det er heller ikke på nogen måde sådan at jeg har følt at jeg har levet super godt, selvom jeg - indrømmet - heller ikke ligefrem har nægtet mig selv noget når det kommer til mad (og kage :genert:).

Men det er vel sikkert samme følelse alle deltagere i luksusfælden sidder tilbage med.

Men har du sat dit forbrug op med faste udgifter etc? Så du kan se hvor det er forbruget ligger. For den mere end halvering du har planlagt lyder lidt vild :genert:
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4979

Re: Sparetråd!

Indlægaf Anne Droid » 18. nov 2018, 05:31

avdotja skrev:Jeg fortsætter lige monologen, men jeg er altså virkelig chokoeret over mig selv. Jeg er nemlig ikke typen der har dyre tasker/sko/tøj, har fancy bil eller hest, drikker årgangsvine og lignende, så jeg kan virkelig ikke forstå det er løbet så højt op. Og det er heller ikke på nogen måde sådan at jeg har følt at jeg har levet super godt, selvom jeg - indrømmet - heller ikke ligefrem har nægtet mig selv noget når det kommer til mad (og kage :genert:).

Men det er vel sikkert samme følelse alle deltagere i luksusfælden sidder tilbage med.


Jeg syntes også jeg havde et vildt forbrug. Jeg installerede Spiir på mobilen og satte loft på hvad jeg måtte bruge. Det tog lige et par måneder inden beløbsgrænserne var passende. Det har hjulpet og jeg er blevet helt god til at tænke mere over unødvendige indkøb.
Jeg købte f.eks ikke den kjole jeg prøvede i går og som passede perfekt. Jeg har jo ikke brug for flere kjoler.
0
Klimatosse
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Sparetråd!

Indlægaf avdotja » 18. nov 2018, 13:30

Mani skrev:
avdotja skrev:Jeg fortsætter lige monologen, men jeg er altså virkelig chokoeret over mig selv. Jeg er nemlig ikke typen der har dyre tasker/sko/tøj, har fancy bil eller hest, drikker årgangsvine og lignende, så jeg kan virkelig ikke forstå det er løbet så højt op. Og det er heller ikke på nogen måde sådan at jeg har følt at jeg har levet super godt, selvom jeg - indrømmet - heller ikke ligefrem har nægtet mig selv noget når det kommer til mad (og kage :genert:).

Men det er vel sikkert samme følelse alle deltagere i luksusfælden sidder tilbage med.

Men har du sat dit forbrug op med faste udgifter etc? Så du kan se hvor det er forbruget ligger. For den mere end halvering du har planlagt lyder lidt vild :genert:

Nej, det har jeg ikke og ja det gør det :genert: 17.500 kr per måned er måske et bedre langsigtet bud (7.500 til bolig og 10.000 til mad/forbrug/ferie/alt andet), men føler jeg har brug for en periode hvor der bliver strammet alvorligt op - lidt som at kickstarte sin slankekur med en bootcamp.

På eget initiativ kommer jeg til at gå lidt ned i løn næste år (en anden grund til at jeg virkelig ikke har lyst til at være sådan en der bruger over 30.000 om måneden; det giver noget mindre fleksibilitet i arbejdslivet at være "tvunget" til at holde sig til jobs om giver en udbetalt løn på mindst 30.000) og har besluttet at de penge jeg sparer op næste år, er dem jeg har til renovering/indretning af kommende bolig. Det giver selvfølgelig problemer hvis drømmeboligen dukker op allerede i marts, men den tid den sorg :lol:
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Sparetråd!

Indlægaf avdotja » 18. nov 2018, 14:00

Anne Droid skrev:
avdotja skrev:Jeg fortsætter lige monologen, men jeg er altså virkelig chokoeret over mig selv. Jeg er nemlig ikke typen der har dyre tasker/sko/tøj, har fancy bil eller hest, drikker årgangsvine og lignende, så jeg kan virkelig ikke forstå det er løbet så højt op. Og det er heller ikke på nogen måde sådan at jeg har følt at jeg har levet super godt, selvom jeg - indrømmet - heller ikke ligefrem har nægtet mig selv noget når det kommer til mad (og kage :genert:).

Men det er vel sikkert samme følelse alle deltagere i luksusfælden sidder tilbage med.


Jeg syntes også jeg havde et vildt forbrug. Jeg installerede Spiir på mobilen og satte loft på hvad jeg måtte bruge. Det tog lige et par måneder inden beløbsgrænserne var passende. Det har hjulpet og jeg er blevet helt god til at tænke mere over unødvendige indkøb.
Jeg købte f.eks ikke den kjole jeg prøvede i går og som passede perfekt. Jeg har jo ikke brug for flere kjoler.

Men altså - jeg køber virkelig ikke den slags ting. Tror det eneste tøj/sko/tasker/nips jeg har købt i år er løbetøj og så noget undertøj (i sloggi prisklassen). Hvilket formentlig også er en af grundene til at jeg føler mig "snydt" :genert: For jeg køber ikke de ting man (eller jeg) normalt forbinder med et højt forbrug (selvom løbetøjet formentlig er en lidt større post end jeg umiddelbart forestiller mig, hvilket jeg skal være opmærksom på).

Men altså, når jeg går det igennem, har jeg da klart nogle større poster, der forklarer hvor en del af pengene er blevet af:

Jeg har haft boligudgifter på omkring 110.000 og har derudover købt en dyrere cykel, noget møbelværk, givet lidt til velgørenhed samt købt noget udendørsgrej som samlet løber op i 55-60.000 DKK. Så har jeg haft undervisning, et bestemt fitnessabonnement samt rengøring hvilket yderlig løber op i 40.000. Men tilbage står stadigvæk at jeg har brugt mere end 12.000 hver evig eneste måned på mad, fornøjelser og rejser (og løbetøj). Det er altså (i mine øjne) rigtig mange penge som er røget på den konto.

Men jeg har luksusvaner når det kommer til mad. I går købte jeg f.eks. uden at blinke med et øje, kage for 150 kr, kun til mig; hvilket bestemt ikke er et enestående tilfælde. Der er også større ting, her på fredag har jeg f.eks. sat 7.000 kr af til en middag med venner. Jeg er såmænd ikke i tvivl om at størstedelen af de 12.000 er gået til ting der kan konsumeres. Jeg er bare chokeret over hvor meget de mindre beløb (middage til 7.000 hører trods alt til sjældenhederne) er løbet op i.

Men jeg undersøger straks hvad det der spiir er for noget! Jeg har tydeligvis brug for al den hjælp jeg kan få :fløjt:
1
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4979

Re: Sparetråd!

Indlægaf Anne Droid » 18. nov 2018, 17:13

avdotja skrev:
Anne Droid skrev:
avdotja skrev:Jeg fortsætter lige monologen, men jeg er altså virkelig chokoeret over mig selv. Jeg er nemlig ikke typen der har dyre tasker/sko/tøj, har fancy bil eller hest, drikker årgangsvine og lignende, så jeg kan virkelig ikke forstå det er løbet så højt op. Og det er heller ikke på nogen måde sådan at jeg har følt at jeg har levet super godt, selvom jeg - indrømmet - heller ikke ligefrem har nægtet mig selv noget når det kommer til mad (og kage :genert:).

Men det er vel sikkert samme følelse alle deltagere i luksusfælden sidder tilbage med.


Jeg syntes også jeg havde et vildt forbrug. Jeg installerede Spiir på mobilen og satte loft på hvad jeg måtte bruge. Det tog lige et par måneder inden beløbsgrænserne var passende. Det har hjulpet og jeg er blevet helt god til at tænke mere over unødvendige indkøb.
Jeg købte f.eks ikke den kjole jeg prøvede i går og som passede perfekt. Jeg har jo ikke brug for flere kjoler.

Men altså - jeg køber virkelig ikke den slags ting. Tror det eneste tøj/sko/tasker/nips jeg har købt i år er løbetøj og så noget undertøj (i sloggi prisklassen). Hvilket formentlig også er en af grundene til at jeg føler mig "snydt" :genert: For jeg køber ikke de ting man (eller jeg) normalt forbinder med et højt forbrug (selvom løbetøjet formentlig er en lidt større post end jeg umiddelbart forestiller mig, hvilket jeg skal være opmærksom på).

Men altså, når jeg går det igennem, har jeg da klart nogle større poster, der forklarer hvor en del af pengene er blevet af:

Jeg har haft boligudgifter på omkring 110.000 og har derudover købt en dyrere cykel, noget møbelværk, givet lidt til velgørenhed samt købt noget udendørsgrej som samlet løber op i 55-60.000 DKK. Så har jeg haft undervisning, et bestemt fitnessabonnement samt rengøring hvilket yderlig løber op i 40.000. Men tilbage står stadigvæk at jeg har brugt mere end 12.000 hver evig eneste måned på mad, fornøjelser og rejser (og løbetøj). Det er altså (i mine øjne) rigtig mange penge som er røget på den konto.

Men jeg har luksusvaner når det kommer til mad. I går købte jeg f.eks. uden at blinke med et øje, kage for 150 kr, kun til mig; hvilket bestemt ikke er et enestående tilfælde. Der er også større ting, her på fredag har jeg f.eks. sat 7.000 kr af til en middag med venner. Jeg er såmænd ikke i tvivl om at størstedelen af de 12.000 er gået til ting der kan konsumeres. Jeg er bare chokeret over hvor meget de mindre beløb (middage til 7.000 hører trods alt til sjældenhederne) er løbet op i.

Men jeg undersøger straks hvad det der spiir er for noget! Jeg har tydeligvis brug for al den hjælp jeg kan få :fløjt:


Den har i hvert fald hjulpet mig til at finde ud af hvor mine penge bliver brugt til.
0
Klimatosse
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10394

Re: Sparetråd!

Indlægaf lillebjoern » 19. nov 2018, 14:57

Jeg har besluttet mig for at jeg til juni næste år vil have mindst 50.000 på min opsparing. Der udløber min ansættelseskontrakt, og jeg ved endnu ikke, om jeg bliver forlænget eller har fundet et nyt job. Så jeg vil gerne have noget økonomisk frihed i den mulige ledighedsperiode, der kommer, og så skal mig og min kæreste gerne en tur til Asien i løbet af foråret, så der går nogle penge til det. Pt. står der 20.000, og jeg lægger ~10.000 om måneden nu, så det burde være realistisk, selvom vi tager på en længere ferie til Asien (og nogle mindre weekendture udenlands inden da).

Mht. budget, så har vi fået en fælleskonto, hvor vi d. 1. i denne måned hver satte 1700,- ind, så 3400,- i alt. Vi har i dag 750,- tilbage, og det er inkl. 500,- til IKEA og 160,- på bøger, som jeg jo egentlig ikke mente hørte til den konto, men det syntes min kæreste. :P Så jeg tror egentlig vi kan holde os meget godt på de 3400 fremover.

Selv er jeg langt over budget - jeg tror endda jeg får råd til at sætte 1000,- mere på opsparingen, men tror jeg lader dem stå til evt. julegaveindkøb inden december. :)
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Re: Sparetråd!

Indlægaf Stitch » 3. jan 2019, 13:44

Jeg vil gerne være med her :)
Har brugt for mange penge på at muligt småtteri og gaver og det må stoppe nu, da jeg gerne vil have en større opsparing.

Andre der er i gang pt.?
0
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Sparetråd!

Indlægaf Planten » 3. jan 2019, 13:45

Jeg prøver stadig, men har planlagt køb af lænestol, tatoveringer osv osv. Men alt andet bremser jeg op med :D
0
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14465

Re: Sparetråd!

Indlægaf Pjeps » 3. jan 2019, 14:03

December stak helt af, var dårlig til at få brugt det havde på lager, jeg fik købt en masse gaver til mig selv og tog på ferie. Jeg er stadig kun halvt igennem mit lager. Så jeg er tilbage på budget “ryd op og brug hvad du har”.

200 kr om ugen max på mad , drikke og div. Husholdnings ting.

Og skal vidst ikke rigtig købe noget ellers i denne mdr., så + 1000 kr til div.
0
:ninja:
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Sparetråd!

Indlægaf Neenah » 3. jan 2019, 14:22

Vi er i gang med at spare op til hus, så jeg melder mig ind her :D Pt. står der 80.000, og vi skal have sparet yderligere 60.000 sammen inden sommerferien.

I 2018 er vi begyndt at købe de fleste ting vi mangler brugt. Det har gjort en ret stor forskel - især når det kommer til børneudstyr og køkkenting.
Senest rettet af Neenah 3. jan 2019, 14:35, rettet i alt 1 gang.
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Sparetråd!

Indlægaf avdotja » 3. jan 2019, 19:49

Jeg er med. Jeg troede egentlig at jeg havde tyvstartet her i december, men et hurtigt kig på netbanken afslørede at det var rent selvbedrag....

Mit mål er at holde mig under 180.000 alt inklusiv*. Det er 15.000 pr måned, hvoraf de 7.500 går til faste boligudgifter (bolig/forbrug/internet/tv/forsikringer) og yderlig 1.250 ryger til velgørenhed. Så har 6.250 kr pr måned til mad, sjov, sport, rejser og gaver. Det burde være muligt.

Jeg har besluttet at det jeg sparer op i år, er det jeg må bruge på istandsættelse af den lejlighed, jeg forhåbentlig finder i den nærmeste fremtid. Rene købsudgifter (eller indskud i lejelejlighed) er ikke inkluderet i forbrugsgrænsen :)

*Dog undtaget frokostordning på arbejde samt andre ting der trækkes over lønnen.
0
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Re: Sparetråd!

Indlægaf Stitch » 4. jan 2019, 14:05

Planten skrev:Jeg prøver stadig, men har planlagt køb af lænestol, tatoveringer osv osv. Men alt andet bremser jeg op med :D


Jeg har også lige nogle planlagte køb, men alt småtteri og mad skal ned på et spareniveau :)
0
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Sparetråd!

Indlægaf Planten » 4. jan 2019, 14:47

Stitch skrev:
Planten skrev:Jeg prøver stadig, men har planlagt køb af lænestol, tatoveringer osv osv. Men alt andet bremser jeg op med :D


Jeg har også lige nogle planlagte køb, men alt småtteri og mad skal ned på et spareniveau :)

Nemlig! Det kan vi godt klare :)
0

Tilbage til "Privatøkonomi"