Sparetråd!

Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5070
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9826

Re: Sparetråd!

Indlægaf Tilly » 18. sep 2018, 13:32

Lava11 skrev:jeg bor alene - og vil egentlig rigtig gerne lave det samme trick som jer andre - at overføre / hæve til hver uge :)

men hvad er passende for en person?

og er jeres inklusiv husholdningsprodukter/bind osv ? :)

Jeg bor også alene, og mit husholdningsbudget er 400 kr pr uge. Og det er som udgangspunkt inklusiv toiletpapir, rengøringsprodukter, tamponer osv.

Jeg er pt på dagpenge, og når jeg får arbejde igen, så vil jeg nok tillade mig selv at sætte det lidt op. Men for det meste kan jeg nemt klare mig med 400 kr om ugen :)
1
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Sparetråd!

Indlægaf fisken80 » 18. sep 2018, 14:07

Lava11 skrev:jeg bor alene - og vil egentlig rigtig gerne lave det samme trick som jer andre - at overføre / hæve til hver uge :)

men hvad er passende for en person?

og er jeres inklusiv husholdningsprodukter/bind osv ? :)


For 15 år siden da jeg var studerende og boede alene var mit budget på 300 kroner om ugen. Men det ville jeg slet ikke kunne holde det på i dag. Vi er to og vores budget siger 4000 kroner om måneden. Hvis jeg var alene tror jeg at jeg som udgangspunkt ville sige 500 kroner om ugen.
Hvis jeg skulle spare kunne jeg måske komme ned på 400 om ugen, men næppe mindre. Ikke hvis jeg samtidig skulle leve nogenlunde sundt og spise varieret.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Sparetråd!

Indlægaf 1234 » 18. sep 2018, 14:17

Vi klarer os for 500 kr. om ugen for 2 personer uden problemer. Og vi spiser altså både varieret og sundt.
0
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14465

Re: Sparetråd!

Indlægaf Pjeps » 18. sep 2018, 15:05

Jeg er med fra i morgen. Stadig er målet 250 kr om ugen. Jeg har skuffer og skabe fyldt med bønner, kikærter, ris og konserves , og en del kød i fryser. Jeg burde kun skulle købe grøntsager den næste mdr + evt lidt brød og mejeri.
0
:ninja:
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Sparetråd!

Indlægaf godtnavn » 18. sep 2018, 21:38

Her går det godt med husholdningsbudgettet, ikke så godt med forbruget :genert: Det er ret irriterende da jeg har fundet de smukkeste øreringe jeg ville kunne købe næste måned hvis jeg havde taget mig sammen :( Så det er lidt en motivation de næste måneder så jeg måske kan købe dem til november :)

Var jeg alene ville jeg sætte budgettet til 3-400 kr men jeg er ogås på su, havde jeg penge til det satte jeg det til 500 :) Vi lever pt 2 voksne og en baby for 1000 kr/ugen, vi lever primært sundt og tæt på 100% økologisk. Tilgengæld køber vi lidt for meget snack, så her kunne vi godt få sparet rigtig rigtig meget for de snack vi køber er ofte de ekstra gode og ikke helt billige. Det må vi stramme op på :)
0
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14465

Re: Sparetråd!

Indlægaf Pjeps » 18. sep 2018, 23:57

Lava11 skrev:jeg bor alene - og vil egentlig rigtig gerne lave det samme trick som jer andre - at overføre / hæve til hver uge :)

men hvad er passende for en person?

og er jeres inklusiv husholdningsprodukter/bind osv ? :)


Når jeg ikke er i nu-skal-der-bruges-op-af-det-jeg-har humør, så sætter jeg 500 kr af om ugen til mad og har så en ekstra post på 200 kr pr mdr til husholdningsartikler/shampoo osv (men det beløb skal jo afstemmes efter om man bruger en shampoo til 30 kr eller en til 275 kr ).

Jeg kan dog alligevel sagtens finde på at købe fryseposer osv for madpengene, det er jo ikke hver uge der skal købes sådan noget.
1
:ninja:
Brugeravatar
Fru.skruk
Indlæg: 304
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:56
Kort karma: 18
Likede indlæg: 274

Re: Sparetråd!

Indlægaf Fru.skruk » 19. sep 2018, 06:18

Her går det så som så. Jeg har sådan en lille krølle inden i hovedet, som er ret træls. Når vi nærmer os månedens slutning bliver jeg helt opgivende. Jeg kan se, at jeg nærmer mig det beløb, jeg har sat som mål og tror ikke på, at jeg kan holde mig inden for det og det er jo noget pjat. For man skal jo nærme sig 0 hen mod månedens slutning (eller jeg ved godt, at man ikke SKAL, men man må jo gerne). Måske er det fordi jeg har en hemmelig plan (også for mig selv) om at spare mere op end planlagt?!?

Her har jeg brugt:
4800 kr på mad/husholdning
950 kr i specialbutikker (kaffe mm)
300 kr på mad på arbejdet
Ialt: 6050 kr

3000 kr på diverse (restaurant, bøger :genert:, tøj, gaver)

Mine planer var 7500 kr på mad og 7500 kr på diverse. Så det ser jo ikke helt sort ud (ups nu kan jeg ikke huske om jeg satte målet lavere tidligere i denne tråd :lol:).

Jeg har prøvet i denne måned at overfører 3000 kr til vores fælleskonto hver uge og så se om det kan holde. Det fungerer indtil nu :)
0
Lava11
Indlæg: 62
Tilmeldt: 12. jan 2018, 12:09
Kort karma: 6
Likede indlæg: 118

Re: Sparetråd!

Indlægaf Lava11 » 19. sep 2018, 07:38

tak for svar allesammen - fra på mandag hedder den 400 kroner om ugen ;)

Jeg tror at tricket for mig, er at hæve kontanter ( Hvilket jeg ellers aldrig bruger) da cigaretter - hvilket også er en dyr vane - hurtigt går ind og misviser hvad jeg egentlig bruger på dagligvarer :)
0
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10394

Re: Sparetråd!

Indlægaf lillebjoern » 19. sep 2018, 08:54

Jeg har 1300,- til resten af måneden - tænker det er lidt stramt, men når jeg tænker over det, kan jeg jo sagtens lade være med at bruge 100,- om dagen - plus at mig og min kæreste jo deles om indkøbene. For at undgå at bruge så mange penge har jeg også overvejet at hæve penge til 5 dage ad gangen, hvor jeg så ligger 500 i hver - det bliver kun til to kurverter (til resten af september), men jeg tror det er mere overskueligt for mig, hvis jeg har kontanter. Jeg har ikke umiddelbart nogen planer ift. at spise ude eller drikke drinks, så de udgifter bliver heldigvis holdt til et minimum. Det vigtigste for mig er sådan set at have frokost med hjemmefra - jeg falder hurtigt i kantinefælden...
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Sparetråd!

Indlægaf fisken80 » 19. sep 2018, 14:13

Fru.skruk skrev:Her går det så som så. Jeg har sådan en lille krølle inden i hovedet, som er ret træls. Når vi nærmer os månedens slutning bliver jeg helt opgivende. Jeg kan se, at jeg nærmer mig det beløb, jeg har sat som mål og tror ikke på, at jeg kan holde mig inden for det og det er jo noget pjat. For man skal jo nærme sig 0 hen mod månedens slutning (eller jeg ved godt, at man ikke SKAL, men man må jo gerne). Måske er det fordi jeg har en hemmelig plan (også for mig selv) om at spare mere op end planlagt?!?

Her har jeg brugt:
4800 kr på mad/husholdning
950 kr i specialbutikker (kaffe mm)
300 kr på mad på arbejdet
Ialt: 6050 kr

3000 kr på diverse (restaurant, bøger :genert:, tøj, gaver)

Mine planer var 7500 kr på mad og 7500 kr på diverse. Så det ser jo ikke helt sort ud (ups nu kan jeg ikke huske om jeg satte målet lavere tidligere i denne tråd :lol:).

Jeg har prøvet i denne måned at overfører 3000 kr til vores fælleskonto hver uge og så se om det kan holde. Det fungerer indtil nu :)


Har du overholdt målet om 0-købsdage?

For umiddelbart så tænker jeg faktisk, at meget af dit forbrug virker som sådan lidt hovsakøb. Og hvis du holdt dig selv op på, at nogle dager er 0-købsdage, så ville du allerede komme af med en del af dit forbrug. Medmindre du selvfølgelig køber mere de andre dage.

Eller lavede dage, hvor du ikke må gå i butikker.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Fru.skruk
Indlæg: 304
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:56
Kort karma: 18
Likede indlæg: 274

Re: Sparetråd!

Indlægaf Fru.skruk » 20. sep 2018, 17:26

fisken80 skrev:
Fru.skruk skrev:Her går det så som så. Jeg har sådan en lille krølle inden i hovedet, som er ret træls. Når vi nærmer os månedens slutning bliver jeg helt opgivende. Jeg kan se, at jeg nærmer mig det beløb, jeg har sat som mål og tror ikke på, at jeg kan holde mig inden for det og det er jo noget pjat. For man skal jo nærme sig 0 hen mod månedens slutning (eller jeg ved godt, at man ikke SKAL, men man må jo gerne). Måske er det fordi jeg har en hemmelig plan (også for mig selv) om at spare mere op end planlagt?!?

Her har jeg brugt:
4800 kr på mad/husholdning
950 kr i specialbutikker (kaffe mm)
300 kr på mad på arbejdet
Ialt: 6050 kr

3000 kr på diverse (restaurant, bøger :genert:, tøj, gaver)

Mine planer var 7500 kr på mad og 7500 kr på diverse. Så det ser jo ikke helt sort ud (ups nu kan jeg ikke huske om jeg satte målet lavere tidligere i denne tråd :lol:).

Jeg har prøvet i denne måned at overfører 3000 kr til vores fælleskonto hver uge og så se om det kan holde. Det fungerer indtil nu :)


Har du overholdt målet om 0-købsdage?

For umiddelbart så tænker jeg faktisk, at meget af dit forbrug virker som sådan lidt hovsakøb. Og hvis du holdt dig selv op på, at nogle dager er 0-købsdage, så ville du allerede komme af med en del af dit forbrug. Medmindre du selvfølgelig køber mere de andre dage.

Eller lavede dage, hvor du ikke må gå i butikker.


Ikke en eneste 0-købs dag! Du har ramt mig spot on. Jeg er virkelig impulsiv og lyststyret.
Det hjælper ikke, ikke at gå i butikker, for jeg har ikke tid til at gå i butikker. Jeg netshopper. Det troede jeg faktisk ikke, men det er jeg.
Når jeg så endelig går i butikker (indkøbscenter), så bruger jeg let 1500 kr - wupti. Jeg bruger stort ser kun penge på ungerne - tøj, bøger, skriveredskaber/tegneting/krea-ting osv.
0
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Sparetråd!

Indlægaf fisken80 » 20. sep 2018, 17:54

Fru.skruk skrev:
fisken80 skrev:
Fru.skruk skrev:Her går det så som så. Jeg har sådan en lille krølle inden i hovedet, som er ret træls. Når vi nærmer os månedens slutning bliver jeg helt opgivende. Jeg kan se, at jeg nærmer mig det beløb, jeg har sat som mål og tror ikke på, at jeg kan holde mig inden for det og det er jo noget pjat. For man skal jo nærme sig 0 hen mod månedens slutning (eller jeg ved godt, at man ikke SKAL, men man må jo gerne). Måske er det fordi jeg har en hemmelig plan (også for mig selv) om at spare mere op end planlagt?!?

Her har jeg brugt:
4800 kr på mad/husholdning
950 kr i specialbutikker (kaffe mm)
300 kr på mad på arbejdet
Ialt: 6050 kr

3000 kr på diverse (restaurant, bøger :genert:, tøj, gaver)

Mine planer var 7500 kr på mad og 7500 kr på diverse. Så det ser jo ikke helt sort ud (ups nu kan jeg ikke huske om jeg satte målet lavere tidligere i denne tråd :lol:).

Jeg har prøvet i denne måned at overfører 3000 kr til vores fælleskonto hver uge og så se om det kan holde. Det fungerer indtil nu :)


Har du overholdt målet om 0-købsdage?

For umiddelbart så tænker jeg faktisk, at meget af dit forbrug virker som sådan lidt hovsakøb. Og hvis du holdt dig selv op på, at nogle dager er 0-købsdage, så ville du allerede komme af med en del af dit forbrug. Medmindre du selvfølgelig køber mere de andre dage.

Eller lavede dage, hvor du ikke må gå i butikker.


Ikke en eneste 0-købs dag! Du har ramt mig spot on. Jeg er virkelig impulsiv og lyststyret.
Det hjælper ikke, ikke at gå i butikker, for jeg har ikke tid til at gå i butikker. Jeg netshopper. Det troede jeg faktisk ikke, men det er jeg.
Når jeg så endelig går i butikker (indkøbscenter), så bruger jeg let 1500 kr - wupti. Jeg bruger stort ser kun penge på ungerne - tøj, bøger, skriveredskaber/tegneting/krea-ting osv.


Puh, jeg bliver helt dårlig af at læse om det. Men jeg er også fuldstændig modsat dig. Jeg impulskøber nærmest aldrig noget. Tror mit seneste impulskøb var en æbledeler til 25 kroner og det er mere end et år siden. Altså jeg køber da ting, men jeg overvejer hvert eneste større køb (og det er alt der koster mere end 100 kroner :rulle: ) virkelig nøje. Har jeg brug for det, er det en ordentlig pris, kan jeg vente til næste måned? Jeg er lidt bims på det punkt. Jeg har så ikke børn, og jeg kan bestemt ikke afvise, at det så ville være anderledes, for jeg er ikke nærig i forhold til min kæreste, men det er trods alt begrænset hvor meget jeg skal/kan købe til ham.

Men jeg tænker det ville være rigtig godt for dig at holde dig selv fast på 0-købsdage, så du på den måde prøver at lære at kontrollere dine impulskøb (kors jeg lyder som dem fra luksusfælden..., det er pænt ment)
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Fru.skruk
Indlæg: 304
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:56
Kort karma: 18
Likede indlæg: 274

Re: Sparetråd!

Indlægaf Fru.skruk » 20. sep 2018, 18:28

fisken80 skrev:Puh, jeg bliver helt dårlig af at læse om det. Men jeg er også fuldstændig modsat dig. Jeg impulskøber nærmest aldrig noget. Tror mit seneste impulskøb var en æbledeler til 25 kroner og det er mere end et år siden. Altså jeg køber da ting, men jeg overvejer hvert eneste større køb (og det er alt der koster mere end 100 kroner :rulle: ) virkelig nøje. Har jeg brug for det, er det en ordentlig pris, kan jeg vente til næste måned? Jeg er lidt bims på det punkt. Jeg har så ikke børn, og jeg kan bestemt ikke afvise, at det så ville være anderledes, for jeg er ikke nærig i forhold til min kæreste, men det er trods alt begrænset hvor meget jeg skal/kan købe til ham.

Men jeg tænker det ville være rigtig godt for dig at holde dig selv fast på 0-købsdage, så du på den måde prøver at lære at kontrollere dine impulskøb (kors jeg lyder som dem fra luksusfælden..., det er pænt ment)


Det bliver taget på den pæneste måde og med kyshånd.

Jeg bilder mig ind, at jeg overvejer og planlægger, men det gør jeg reelt ikke, for det har jeg ikke overskud og tid til. Eller nu begynder det at lysne arrbejdsmæssigt. Så nu skal jeg til at finde roen i mig selv og erkende, at planlægning tager tid. I flere år har vi bare brugt dyre nemme løsninger og fordi vi har råd til det, så har det ikke været et problem. Nu vil vi bare gerne til at spare lidt op til lidt større ting og det går selvfølgelig hurtigere uden et massivt luksusoverforbrug.

Så genindført — 0–købsdage 3 dage om ugen :panik: :kaffe:
0
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Sparetråd!

Indlægaf Sof » 20. sep 2018, 20:33

Fru.skruk skrev:
Det bliver taget på den pæneste måde og med kyshånd.

Jeg bilder mig ind, at jeg overvejer og planlægger, men det gør jeg reelt ikke, for det har jeg ikke overskud og tid til. Eller nu begynder det at lysne arrbejdsmæssigt. Så nu skal jeg til at finde roen i mig selv og erkende, at planlægning tager tid. I flere år har vi bare brugt dyre nemme løsninger og fordi vi har råd til det, så har det ikke været et problem. Nu vil vi bare gerne til at spare lidt op til lidt større ting og det går selvfølgelig hurtigere uden et massivt luksusoverforbrug.

Så genindført — 0–købsdage 3 dage om ugen :panik: :kaffe:


Jeg har haft meget samme indkøbsmønster som dig, var også god til at bilde mig selv ind at jeg overvejede og var klog omkring det jeg købte, men det var jeg overhovedet ikke.

Startede med at have en enkelt 0-købs dag og arbejdede mig langsomt op på flere. Samtidig så indførte jeg, at jeg ikke må købe noget første gang jeg ser det. Forstået på den måde at jeg lige skal overveje det til dagen efter som minimum, det er alt fra gavebånd i søstrene grene til gryder eller gummistøvler, det har taget mange af de impulsive, ja nærmest panik-agtige indkøb. Det tog selvfølgelig noget tid før jeg holdt op med at give mig selv undskyldninger for godt at måtte bryde reglerne, men til sidst overtog den nye gode vane.

Før det her, så kunne jeg ikke gå ud af et indkøbscenter uden at have et par poser i hver hånd. Har også et par gange “haft så travlt” at jeg er kommet hjem og lidt har glemt hvad det nu liiige var jeg endte med at købe. Nu kan jeg sagtens gå rundt i et center og bare kigge.
4
MOGA
Indlæg: 4032
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Sparetråd!

Indlægaf MOGA » 21. sep 2018, 14:35

I mit stille sind satte jeg mig for at prøve at være med i denne tråd, og det går ret godt!

Fraset en lille ferie i starten af måneden, der var planlagt og betalt, har vi - 1 voksen, 1 barn og 1 weekendbarn - samlet brugt 3300 kr. indtil videre denne måned, inkl. 2 x spise ude, 1 x take away og afholdelse af fødselsdag. Jeg har virkelig holdt igen med impulskøbene, men der er planlagt købt shampoo og mascara, fyldt på rejsekortet og købt 10-turs kort til svømmehallen. Men vi har ikke købt noget unødvendigt.

Ud af de 3300 kr. er de 1375 kr. brugt på indkøb, og der er købt ind til og med søndag. Vi har fået fin mad, eneste forskel er, at alt er lavet til 2 dage.
0

Tilbage til "Privatøkonomi"