Når en eks ikke vil skrive under på bodeling

Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Når en eks ikke vil skrive under på bodeling

Indlægaf Madam Pomfrey » 5. sep 2018, 18:20

Bare lige for god ordnes skyld, så handler denne tråd IKKE om mig...
Men er blevet nysgerrig på emnet, da jeg kender end der står midt i det, til stor frustration.

Et par køber hus sammen, X og Y.
X ligger 400.000 kr i udbetaling ved købet, de laver en MUNDTLIG aftale om at hvis og såfremt de går hver til sit, og huset en dag skal sælges, så er dette beløb X's
X har hele tiden båret økonomien for huset, i form af at være den der betaler alle afdrag på lån, samt ejendomsskat, Y overholder ikke aftale om at overføre aftalt beløb til at dække terminer m.m.
X og Y går hver til sit, og X bliver boende i det fælles hus, og afholder fortsat ALLE udgifter til dette, imens huset står til salg.

Huset er nu solgt og overdrages til nye ejer snart.
Huset er, ifht prisen parret selv har givet for boligen og penge lagt i forbedringer, solgt med tab, så der bliver et mindre overskud der ikke er i nærheden af de 400.000 kr.
Y vil ikke underskrive en bodeling, hvor X sikres sine penge, men har umiddlebart en forventning om at få 50% af det overskud der er når alt er gjort op.

Hvordan er X stillet i denne situation?
X kan bevise at denne har lagt de 350.000 kr i udbetaling, og mundtlige aftaler er jo lige så gyldige, men svært beviselige!
Har X en oprigtig chanse for at vinde en sag mod Y, og gå med pengene alene?
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Når en eks ikke vil skrive under på bodeling

Indlægaf Krølle » 5. sep 2018, 18:24

Kort svar; nej. Mundtlige aftaler er noget, fanden har skabt. De giver en form for falsk tryghed og er noget nær umulige at bevise.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Når en eks ikke vil skrive under på bodeling

Indlægaf Madam Pomfrey » 5. sep 2018, 18:33

Krølle skrev:Kort svar; nej. Mundtlige aftaler er noget, fanden har skabt. De giver en form for falsk tryghed og er noget nær umulige at bevise.


Så man vil pr. automatik antage at X "frivilligt" forærer Y 200.000 kr, i form af at ligge en udbetaling ?
Det var egentligt det jeg tænkte var det stærkeste argument, at man jo ikke barer forærer den sum til en eks-partner.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Når en eks ikke vil skrive under på bodeling

Indlægaf Krølle » 5. sep 2018, 18:35

De er gift? Så antager man, at der er formuefællesskab med mindre der er lavet ægtepagt om særeje.
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Når en eks ikke vil skrive under på bodeling

Indlægaf Madam Pomfrey » 5. sep 2018, 18:38

Og ja, det er vel bare den virkelig hårde måde at lære på, at selv med et menneske man elsker, skal man lave skriftlige aftaler.

Min eks har bare at sætte pris på at jeg er et ærligt og reelt menneske der ikke løber om hjørnerne med nogen ;)
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Når en eks ikke vil skrive under på bodeling

Indlægaf Madam Pomfrey » 5. sep 2018, 18:38

Krølle skrev:De er gift? Så antager man, at der er formuefællesskab med mindre der er lavet ægtepagt om særeje.


Jeg mener kun de var kærester, jeg er ikke sikker dog...
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
didas
Indlæg: 2144
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:28
Kort karma: 404
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 5792

Re: Når en eks ikke vil skrive under på bodeling

Indlægaf didas » 6. sep 2018, 15:06

Ja, mundtlige aftaler er ligeså gyldige som skriftlige, men da Y modsætter sig og X ikke kan løfte bevisbyrden for, at aftalen er indgået, så er der bare ikke noget at gøre desværre. Ejede de begge huset i lige sameje? Så vil de, igen når der ikke er noget på skrift, ved salg blive stillet som lige ejere og deler overskud/underskud ligeligt uagtet, at X har lagt en udbetaling og afholdt terminerne.

Med mindre de selvfølgelig indbyrdes aftaler noget andet, men det lader jo ikke til at kunne være tilfældet her.
0
I was dropped as a baby into a pool of awesomeness and glitter :dance:
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Når en eks ikke vil skrive under på bodeling

Indlægaf JoyNips » 6. sep 2018, 15:34

Kan det dokumenteres at X har overført det beløb samt afholdt de fleste udgifter?
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40584

Re: Når en eks ikke vil skrive under på bodeling

Indlægaf Akehurst2 » 6. sep 2018, 15:54

Madam Pomfrey skrev:
Krølle skrev:De er gift? Så antager man, at der er formuefællesskab med mindre der er lavet ægtepagt om særeje.


Jeg mener kun de var kærester, jeg er ikke sikker dog...


Hvis de "kun" er kærester, skal der ikke laves bodeling.

Så er det kun huset, der skal deles, hvis de begge ejer det. Og hvis der ikke er skrevet noget ned/sørget for forskellige ejerandele/på anden måde taget højde for udbetalingen, så ejer de huset i lige sameje og deler overskuddet.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Når en eks ikke vil skrive under på bodeling

Indlægaf Madam Pomfrey » 6. sep 2018, 22:18

JoyNips skrev:Kan det dokumenteres at X har overført det beløb samt afholdt de fleste udgifter?


Ja, der er konto udtog der viser at x har lagt udbetalingen.
Og ligeledes viser at x har været den der betalte afdrag på lån, samt div andre udgifter knyttet til boligen.
Samt at de kan ses hvilke beløb y har overført.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Når en eks ikke vil skrive under på bodeling

Indlægaf hotlips » 7. sep 2018, 05:19

Min ene ex måtte flytte fra en lejlighed han havde betalt fordi der ikke er noget at gøre alligevel, hun havde været på su, dem havde hun beholdt som lommepenge og han betalte alt. Der var så et barn og med boligsituationen i København turde han ikke risikere hun ikke kunne finde noget andet.
Det var før værdien på andele blev skrevet op, men det var stadig 100.000 i ren foræring.

Den dag i dag er det fuldstændig ufatteligt for mig at hun ville være sig selv bekendt, det var hende der fandt en anden, som hun så boede der med bagefter
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Når en eks ikke vil skrive under på bodeling

Indlægaf Madam Pomfrey » 7. sep 2018, 08:30

SurSødSovs skrev:
Madam Pomfrey skrev:
JoyNips skrev:Kan det dokumenteres at X har overført det beløb samt afholdt de fleste udgifter?


Ja, der er konto udtog der viser at x har lagt udbetalingen.
Og ligeledes viser at x har været den der betalte afdrag på lån, samt div andre udgifter knyttet til boligen.
Samt at de kan ses hvilke beløb y har overført.


Men i praksis lægger man jo ikke vægt på den slags, da man antager, man i et forhold har udlignet den slags på anden vis - og ellers ville have lavet de relevante papirer. Praksis viser - som jeg har forstået det - at det er enddog meget svært at løfte sådan en sag



det er også mit indtryk at det er sindsygt svært at komme igennem med sådan en sag. Særligt når der udelukkende forefindes en mundtlig aftale.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Når en eks ikke vil skrive under på bodeling

Indlægaf Madam Pomfrey » 7. sep 2018, 08:36

hotlips skrev:
Den dag i dag er det fuldstændig ufatteligt for mig at hun ville være sig selv bekendt, det var hende der fandt en anden, som hun så boede der med bagefter


Der er sindsygt meget etik i sådanne sager...
Dels kan det for mange virke koldt og kynisk at bede sin kæreste skrive under på at beløb af kr..... er den ene parts, og skal tilfalde parten ved skilsmisse Og det er nok heller ikke lige der man har tankerne når man køber fælles bolig, og starter en familie. De fleste tror jo på det absolutte
bedste, på en fremtid sammen.
Men jeg ved godt at man bør gøre det. Og jeg har da absolut også tænkt mig at være "kold og kynisk" hvis jeg lægger penge i et fremtidigt forhold.
For jeg hverken kan eller vil stå i en tilsvarende situation

Men jeg forstår heller ikke at man vil være sig selv bekendt i sådanne sager.
Det ligger så langt fra mine værdier, min måde at behandle andre på.

Det er egentligt også det der tilter X i denne sag, ikke beløbene som sådan, men at X føler sig røvrendt og udnyttet, da det også ligger enormt langt væk fra X måde at være menneske på.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16079
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29897

Re: Når en eks ikke vil skrive under på bodeling

Indlægaf TinaW » 7. sep 2018, 08:39

Hvis ikke der forefindes noget på skrift, så kan det jo ikke bevises, at det var det aftalen gik ud på.
Står Y på skødet, så har vedkommende juridisk set, krav på halvdelen af et evt. overskud, også selv om x har afholdt alle udgifter.
At man så ikke forstår at Y vil være sig selv bekendt, er en helt anden snak.
Min lillebror var lige så dum en gang og endte med at måtte forære ca 100.000 kr. til den ekskæreste, der lige havde droppet ham, til fordel for en anden.
Jeg har skrevet under på skilsmisse særeje, så bliver vi skilt, har jeg ingen rettigheder i forholdet til min mands hus. Som han så også ene og alene afholder afdragene på. Jeg betaler en form for "husleje", der dækker halvdelen af de faste udgifter, samt for tag over hovedet.
Dør min mand, så arver jeg huset.
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Når en eks ikke vil skrive under på bodeling

Indlægaf Madam Pomfrey » 7. sep 2018, 08:43

TinaW skrev:Hvis ikke der forefindes noget på skrift, så kan det jo ikke bevises, at det var det aftalen gik ud på.
Står Y på skødet, så har vedkommende juridisk set, krav på halvdelen af et evt. overskud, også selv om x har afholdt alle udgifter.
At man så ikke forstår at Y vil være sig selv bekendt, er en helt anden snak.
Min lillebror var lige så dum en gang og endte med at måtte forære ca 100.000 kr. til den ekskæreste, der lige havde droppet ham, til fordel for en anden.


Selve udgifterne er jo hvad det er, for måske betaler den ene for lån, ejendomsskatter m.m. og den anden betaler for kost, husholdning, oplevelser osv.

Det er udelukkende selve udbetalingen til boligen, som X har et ønske om tilfalder denne X og Y i en 50/50 fordeling.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."

Tilbage til "Privatøkonomi"